Gå til innhold

Windows 8 skal slippes i oktober


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Endelig kan operativsystemet brukes effektivt på en datamaskin med berøringsskjerm, og gir oss da et reelt alternativ til Apples iOS og Googles Android.

Fjøler og telefoner er neppe hovedmarkedet for Windows 8. Jeg tipper berøringsfølsomheten kommer for fult både på bærbare PCer og stasjonære alt-i-skjermen-PCer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, i utgangspunktet er det ikke akkurat ideelt å ha touchbetjening på vertikale skjermflater (er jo gjerne det som benyttes i bærbare og i stasjonære alt-i-ett-maskiner per i dag i allefall), da det er svært belastende for armen dersom man i praksis ikke får hvilt den noe sted mens man navigerer på skjermen. Man får gjerne et såkalt "gorilla arm"-syndrom:

 

Researchers have documented usability problems with vertical touch surfaces for decades.

 

“Gorilla arm” is a term engineers coined about 30 years ago to describe what happens when people try to use these interfaces for an extended period of time. It’s the touchscreen equivalent of carpal-tunnel syndrome. According to the New Hacker’s Dictionary, “the arm begins to feel sore, cramped and oversized — the operator looks like a gorilla while using the touchscreen and feels like one afterwards.”

 

edit: la til litt i 1. avsnitt

Endret av Juke
Lenke til kommentar

Gorilla arm syndrome løses ved at man har skjerm som kan roteres bak-fram og legges flatt på tastaturet, a la dette:

post-51689-0-25081800-1332245049_thumb.jpg

 

Men en slik løsning koster en del ekstra, så får markedet bestemme om touchfunksjonaliteten forsvarer den ekstra kostnaden. Det blir iallefall nesten garantert billigere enn å kjøpe en Ipad i tillegg til PCen.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Vel, i utgangspunktet er det ikke akkurat ideelt å ha touchbetjening på vertikale skjermflater

Klart det ikke er ideelt, men det betyr ikke at det ikke blir en vanlig tilleggsfunksjon. Altså i tillegg til tastatur og mus. Jeg kunne godt tenkt meg en berøringsfølsom skjerm på neste PC. Det er svært barnevennlig å kunne navigere via skjerm i stedet for via mus og tastatur, men det blir selvsagt ikke så mye hver dag at småjentene risikerer å få gorillaarmer. :)

Lenke til kommentar

"Ifølge de samme kildene skal både datamaskiner med Intel-prosessorer og ARM-prosessorer være klare fra dag en. Men Intel-leiren vil ha et stort flertall, med over 40 mot kun fem ARM-enheter."

 

Hæ?

 

Jeg trodde først det var snakk om en dårlig oversettelse fra originalartikkelen, men det ga ingen mening da jeg leste det samme på Bloomberg heller..

Lenke til kommentar

Vi har jo Windows 7 og Linux. Mange er fornøyd med det.

 

Så nå skal ihvertfall jeg ha is i magen, og vente for å se hva Windows 8 egentlig er for noe når det står ferdiglaget. Dessuten skader det ikke å vente til Windows 9 lanseres eller ihvertfall til Windows 8 har fått noen bøtter og spann med plasterlapper, helst en Service Pack 1 eller SP2 først.

Endret av G
Lenke til kommentar

Microsoft har nok lært av både XP og Vista. De venter neppe 6 år til neste versjon, men de kan jo heller ikke forvente å få noe særlig mer-inntekt av å pumpe ut nye versjoner med alt for kort mellomrom heller. Jeg tror de fortsetter med 2,5-3 års sykluser fremover.

 

Windows Vista: januar 2007

Windows 7: oktober 2009

Windows 8: høsten 2012

Windows 9: 2014

Windows 10: 2017

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Windows 98: Dritt

Windows 98 SE: Bra

Windows ME: Dritt

Windows XP: Bra

WIndows Vista: Dritt

Windows 7: Bra

Windows 8: ...?

 

Noen andre som ser mønsteret her? :) (Hvis noen lurer på hvorfor jeg hoppet over 2000/2003, så er det fordi disse Windows-versjonene var laget primært for bedrifter og ikke for hjemmebrukere.)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Noen andre som ser mønsteret her? :)

Jeg ville ha nok ha sett på hvilken Service Pack-versjon vi snakket om før jeg felte noen bastant dom i saken.

Windows XP hadde mange skavanker før SP2 kom ut (i 2004) - dette var jo selve gullalderen for alskens 'malware'.

Og Vista ble jo vesentlig forbedret med SP2 - forskjellene mellom Vista SP2 og Win7 er i hovedsak kosmetiske. (Jeg kjører faktisk Vista SP2 på en maskin hjemme og ser ikke lenger noe poeng i å installere Win7 på den.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Endelig kan operativsystemet brukes effektivt på en datamaskin med berøringsskjerm, og gir oss da et reelt alternativ til Apples iOS og Googles Android.

Fjøler og telefoner er neppe hovedmarkedet for Windows 8. Jeg tipper berøringsfølsomheten kommer for fult både på bærbare PCer og stasjonære alt-i-skjermen-PCer.

 

Tja, trenden er eksplosiv. Etter en jevn stigning ble tallene for desember måned ekstrem (grunnet julehandel, har sett tall som viser hopp fra 10% til 30% ila en måned hva gjelder nettbrett blant voksne i statene). Legg til den samme eksplosive veksten ved bruk at touch-telefoner og vi snakker her en liten teknologisk revolusjon. Spesielt merkbart på den yngste generasjonen, som tar til seg nettbrett og mobiltelefon fremfor bærbar pc (eldre tar det til seg som supplement, slik papiravislesere tok til seg nettaviser som supplement).

 

I lys av statistikken og trendene som dokumenteres vil jeg ikke ta det som noen selvfølge at bærbare og stasjonære enheter vil dominere.

 

Vil også legge til at enhver individ over 20 år er så innarbeidet med sine vaner at man fort får vanskelighet til å se trenden og argumentet om dette "nye". Det er en trend i seg selv, vi "gamlinger" lurer fort oss selv ved å legge lit til feilaktig og utdatert erfaring. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...