Gå til innhold

Hva skal barna spille?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enig med Spartapus der oppe. Selv fikk jeg spille horror-spill som Silent Hill før jeg var 12, og jeg har stort sett alltid vært roligere og mer moden enn minde jevnalderende i oppveksten. Spillene jeg spilte har hatt eksepsjonelt lite betydning i utvikling av min personlighet.

 

Hvis det er én ting barn faktisk BØR skjermes fra er det flerspiller delen i disse spillene. Når det blir konkurranse drevet lokker det ut veldig fæle personligheter fra de yngre som både kan være med på å sette et usunt bilde av hva slags oppførsel som er greit i tillegg til at det er ekstremt ødeleggende for de mer modne menneskene som er der for å nyte spillet.

Lenke til kommentar

Når vi først snakker om spill til barn, vil jeg benytte anledningen til å be om et råd ang. spill til barn:

 

Noen som kan anbefale et PC-spill til en guttunge på 3 år? Jeg sliter med å finne ting som passer, "Giggles Computer Funtime for Baby" begynner å bli litt for barnslig...

 

Eller er det Nintendo Wii som er tingen for den aldersgruppen? Isåfall hvilke spill?

Lenke til kommentar

Når vi først snakker om spill til barn, vil jeg benytte anledningen til å be om et råd ang. spill til barn:Noen som kan anbefale et PC-spill til en guttunge på 3 år? Jeg sliter med å finne ting som passer, "Giggles Computer Funtime for Baby" begynner å bli litt for barnslig...Eller er det Nintendo Wii som er tingen for den aldersgruppen? Isåfall hvilke spill?

 

Min eldste på 3,5 får ikke en egen spillkonsoll enda. Hun spiller mye på iPad'en, Josefine er helt topp, finnes masse gratis der ute UTEN reklame. Tror nok det blir kjøpt inn mange Josefine spill hos oss i fremtiden.

Kjøpte inn PS3 som familiekonsoll, men var nok litt optimistsk der...for tidlig.

 

Jeg er veldig komfortabel med iPaden for spilling versus DS hittil. VIl ikke at hun skal sitte alene og spille, men sammen med oss. Samtidig ser jeg at hun tar seg spillpauser og gjør andre ting på maskinen. Ser på bilder, Youtube og diverse App'er.

Det kunne like gjerne vært på PC naturligvis..men den vil jeg ha i fred ;). Den er ikke på så lenge barna er våken dog.

Lenke til kommentar

"Foreldre, Ta ansvar!"

 

Gudbedre hvor mange foreldre som hadde blitt mye bedre bare av å lese de 3 første ordene du skrev. Ikke bare innfor spill, men alt.

 

Hvis folk hadde forberedt seg mye mer, og ikke bare pult på seg en unge fordi man ble litt for full eller fikk brålyst på en unge, hadde verden vært et bedre sted.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De oppfordrer i liten grad til å tenke taktisk som i et strategispill, det bygger ikke oppunder systemforståelse som levelling-systemet i et rollespill, og stiller ingen krav til tålmodighet i forhold til å følge en historie eller jobbe mot langsiktige mål.

 

Helt enig med den. Husker jeg brukte mange timer på Age of Empires og Heroes of might and magic 2. Tok lang tid, men alt måtte planlegges, hæren måtte bygges med tanke på hva motstanderen hadde etc. Tror det er mye "sunnere" (om vi skal bruke det ordet) å spille et strategispill som ikke går så fort, framfor et fps hvor alt avgjøres på sekunder når man er ung.

 

Lenke til kommentar

Veldig bra skrevet.

 

Selv mener jeg at det kun er opp til foreldrene å se hvilke spill som passer for barnene sine og hvilke som ikke gjør det. Det er de som burde vite hvorvidt barna er modne nok til å spille et spill som har anbefalt aldersgrene et par over barnets alder.

 

Men så er det jo avhengig av hvorvidt foreldrene er ansvarlige nok selv. Det er jo et virkelig problem.

 

Et større problem for foreldrene mine var nok at de ikke forstod noe om data, som betydde at jeg snek meg til å spille CS som 13-åring, fordi alle vennene mine spilte det. Enkelte foreldre bryr seg mindre, antar jeg.

 

Hovedgrunnen til at jeg ville blitt kvitt småunger på CoD er vel at jeg kan slippe å få vondt i hodet hver dag jeg vil slappe av med en runde eller to.

Lenke til kommentar

Når vi først snakker om spill til barn, vil jeg benytte anledningen til å be om et råd ang. spill til barn:

 

Noen som kan anbefale et PC-spill til en guttunge på 3 år? Jeg sliter med å finne ting som passer, "Giggles Computer Funtime for Baby" begynner å bli litt for barnslig...

 

Eller er det Nintendo Wii som er tingen for den aldersgruppen? Isåfall hvilke spill?

 

De treåringene jeg kjenner har kost seg med diverse småspill på nett med "kjente figurer". En kjapp Google-runde burde resultere i ganske mange alternativer.

 

Generelt ser jeg for meg at spill for barn i denne alderen bør være ganske lettfattelig og ikke innebære mange knapper (småtassforeldre må gjerne rette meg her, ettersom jeg ikke har en sånn tass hjemme selv). Hvis du har et nettbrett av noe slag vil det finnes veldig mange apper som småtroll tar temmelig kjapt.

 

Selv har jeg latt fireåringen til noen venner av meg spille blant annet "Joy Ride" og "Kinect Adventures" til Kinect (Xbox 360) med ganske stort hell, men da denne smurfen var ett år yngre klarte han ikke helt å koble det som skjedde på skjermen med det som skjedde utenfor. Det var egentlig ganske komisk, jeg testet "Eyepet" til PS3, hvor det på skjermen dukker opp et kjæledyr i stua di. Stakkars småen lette som besatt på gulvet etter dyret, siden bildet på TVen tydelig viste at det VAR et dyr der. :blush:

 

Men småtasser har en utrolig evne til å lære seg det meste, så jeg anbefaler absolutt å la dem prøve seg frem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+241541

Flott artikkel, men som du selv nevner så er det nok en viss fare for at de som burde lest dette ikke engang har hørt om gamer.no, og heller lærer om spill fra "sjokkhets"-avisene. Jobber på Elkjøp og slutter aldri å bli forbauset over det lave kunnskapsnivået til mannen i gata når det gjelder spill. Når jeg nevner aldersgrensen er er det utrolig mange som svarer: Ja, men det er da bare et dataspill. Det går nok bra.

 

Utfordringen er rett og slett å nå ut til de som trenger denne informasjonen mest.

Lenke til kommentar

Når vi først snakker om spill til barn, vil jeg benytte anledningen til å be om et råd ang. spill til barn:Noen som kan anbefale et PC-spill til en guttunge på 3 år? Jeg sliter med å finne ting som passer, "Giggles Computer Funtime for Baby" begynner å bli litt for barnslig...Eller er det Nintendo Wii som er tingen for den aldersgruppen? Isåfall hvilke spill?

 

Vi kjøpte et spill (eller egentlig flere) i en serie som heter comfy, til vår eldste når hu var ett år. det var veldig stas. lillebroren som nå er 3 har senere arvet dette, og det er like populært der og.

Vei ikke hvor man får kjøpt det nå, men det er en serie med spill fra ett år til skolestart. og det fine er at det følger med eget tastatur også. behøver ikke være redd for at dem trykker feil på noe, kan faktisk sitte med det aleine en god stund. Anbefales til de minste.

Ps. tror vi kjøpte vårt på Obs lillestrøm, men det er som sagt 5 år siden.

Lenke til kommentar

Bra artikkel. Akkurat det siste der likte jeg å lese.

Fant ut for ca 3 uker siden, at jeg skulle koble opp gode gamle nintendo64. og satte på mario64.

Herregud for et mas :) Jente 6 år: spillemariospillemariospillemariospillemario!?!? gutt 3 år: spille maro(som et ekko hver gang den eldste sier det).

De får ikke til alle knappene så det blir en del spilling på meg og, men de syns at det er moro bare å løpe rundt( bokstavlig talt i han minste sitt tilfelle, noe som faktisk kan være nyttig i mario64).

Har også med stort hell spilt banjokazooie med de også. Neste blir zelda oot. jeg har like mye moro sjæl og, må jeg si. fin tid.

Lenke til kommentar

Bra artikkel. Akkurat det siste der likte jeg å lese.

Fant ut for ca 3 uker siden, at jeg skulle koble opp gode gamle nintendo64. og satte på mario64.

Herregud for et mas :) Jente 6 år: spillemariospillemariospillemariospillemario!?!? gutt 3 år: spille maro(som et ekko hver gang den eldste sier det).

 

Nevøen min var vel fem-seks år da han fikk prøve seg på Super Mario 64 (på N64). Det var visst stor stas, og han ville til og med fortelle meg hvordan det funket. "Knykk på knappen!" sa småen.

Det er morsomt å gjenoppdage gamle favoritter sammen med de små :)

Lenke til kommentar

Aiaiai, Mange bra tips her, men vill ikke si at spill skader så mye i ung alder.

 

Husker gode minner ifra call of duty 1 når jeg var en 6 år. Spilte sammen med fattern, og det har blitt en tradisjon (vi spiller ikke sammen noe mer nå, men vi konkurrer om hvem runner spillet først osv)

 

Vill ikke si at jeg har blitt værre, tvært i mot bedre, ettersom jeg har utviklet en intresesse for historie.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...