Gå til innhold

Ny Zenbook lokker med gromskjerm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På Asus' neste ultrabook kan du velge deg IPS-panel med Full HD.

 

Ny Zenbook lokker med gromskjerm

*Me want!*

 

Får bare håpe at Asus gjør noe med det forferdelige tastaturet og spanderer på laptopen ordentlig touch-pad-drivere. Om det ikke skjer så kommer jeg ikke til å kjøpe en Asus laptop til tross for at alt det andre er "spitzen-klasse!".

 

Når skal produsenter av "high-end" laptoper forstå at grensesnittene er superviktige og at kunder flest i det segmentet er villige til å legge 500,- ekstra i en laptop om tastatur og touch-pad er ordentlig gode! Her ser det ut til at skjermen er på plass, og skjerm alene er jeg villig til å betale 1000,- ekstra for å få ordentlig god.

 

Så om f.eks. Asus og Acer har to laptoper som er 100% identiske på innmat og design (og design betyr IMHO nada - så lenge byggekvaliteten er på plass), mens den ene kan tilby 1920x1080 IPS panel og overlegent tastatur og touch-pad, så betaler jeg GLADELIG 1500,- ekstra for den! :-)

Lenke til kommentar

Enig med de fleste her. UX31 er en nydelig maskin som ødelegges av et søpletastatur.Skulle gjerne sett en 14-tommer IPD med full HD og et skikkelig tastatur, frykter at 13,3 med FHD blir for smått selv for meg...

 

Det trenger du ikke lengre å frykte, både Windows, MacOSX og Linux har god støtte på å justere DPI slik at ikke fontene blir veldig små. Det som da skjer er at du kan bestemme selv hvor stor du vil at default-skrift skal være og OS skalerer alt (det meste) korrekt. Fontene blir bare utrolig mye "smoothere". Eneste problem er applikasjoner og ikoner som kun fins i en størrelse og ikke er vektorbasert. Det betyr at om du justerer DPI så kan NOEN applikasjoner se litt merkelige ut, mens alt annet blir "bærre lækkert" :-)

Lenke til kommentar

Enig med de fleste her. UX31 er en nydelig maskin som ødelegges av et søpletastatur.Skulle gjerne sett en 14-tommer IPD med full HD og et skikkelig tastatur, frykter at 13,3 med FHD blir for smått selv for meg...

 

Det trenger du ikke lengre å frykte, både Windows, MacOSX og Linux har god støtte på å justere DPI slik at ikke fontene blir veldig små. Det som da skjer er at du kan bestemme selv hvor stor du vil at default-skrift skal være og OS skalerer alt (det meste) korrekt. Fontene blir bare utrolig mye "smoothere". Eneste problem er applikasjoner og ikoner som kun fins i en størrelse og ikke er vektorbasert. Det betyr at om du justerer DPI så kan NOEN applikasjoner se litt merkelige ut, mens alt annet blir "bærre lækkert" :-)

 

OSX? Jeg har opplevd det som svært begrenset mtp på skalering? Eller tenker du bare på fontene? Skalering er jo generelt elendig i de fleste os, og ekstra elendig i OSX er min erfaring. Ellers er det krem at noen kommer med en 11-tommer med høy oppløsning.

 

AtW

Lenke til kommentar

OSX? Jeg har opplevd det som svært begrenset mtp på skalering? Eller tenker du bare på fontene? Skalering er jo generelt elendig i de fleste os, og ekstra elendig i OSX er min erfaring. Ellers er det krem at noen kommer med en 11-tommer med høy oppløsning.

 

AtW

Takk for presiseringen :-)

 

Burde hatt en disclaimer med: "Jeg har KUN testet dette på Linux, men ryktene sier at dette også skal funke bra på de andre OS'ene" :-)

 

Skaleringen funker som du sier aller best på fonter og annen vektorinformasjon, og man kan oppleve at visse gui-elementer kan se litt merkelige ut. De fleste program (i alle fall de jeg bruker) støtter også å justere font-størrelsen om man ønsker å gjøre det på den måten. (Og ha "standard" dpi i os'et, tror den er 96?)

Lenke til kommentar

Endelig skjønner PC-produsentene at de var i ferd med å bli forbigått av mobiltelefoner og nettbrett på skjermoppløsning og kvalitet.

Det er bra med litt konkurranse, tidligere var det bare Thinkpad (A30, A31, R50, R51, T42, T43, T60, X220) og dyre tablet-modeller som man kunne få med IPS.

Lenke til kommentar

Jeg er lei den fokuseringen på "full HD" 1080p på skjermer. Det passer selvfølgelig bra på en TV, men ikke på en PC/laptop skjerm! 16:10 formatet passer mye bedre. Kjempe bra at de velger en IPS skjerm, men 1600x900 holder i massevis til en 13" skjerm. Eventuellt 1680x1050 hvis den hadde hatt 16:10 format. Jeg synes 1080p på en 15" skjerm er for høyt også. Stille på DPI og fontstørrelse hjelper, men ikke i alle situasjoner.

 

Produsentene burde heller fokusert mer på kontrast, sort nivå, riktige farger, innsynsvinkel (som er bra på IPS) og slike ting. Så et godt IPS panel med 1600x900 hadde gjort susen ;)

Lenke til kommentar
Ellers rapporteres det om opp til 4 GB DDR3L-minne og 256 GB SSD.

 

Dessverre gjør maksminnet på bare 4 GB dette til uaktelt for min del. Med så lave minnepriser som det er i dag synes jeg det er mereelig at de ikke tilbyr støtte for flere og/eller større moduler. Det er lenge siden 32-bit XP var standarden. I disse dager har jeg ikke noe problem med å gå over 4 GB brukt med nettleser, RSS og e-postprogrammer.

Lenke til kommentar

 

Dessverre gjør maksminnet på bare 4 GB dette til uaktelt for min del. Med så lave minnepriser som det er i dag synes jeg det er mereelig at de ikke tilbyr støtte for flere og/eller større moduler. Det er lenge siden 32-bit XP var standarden. I disse dager har jeg ikke noe problem med å gå over 4 GB brukt med nettleser, RSS og e-postprogrammer.

 

Nå merker jeg ingen treghetsproblemer på min Air med 4GB RAM, men jeg skulle gjerne hatt 8 likevel. Det ville vært litt mer fremtidsrettet, egentlig.

Lenke til kommentar

14" skjerm i 13" skall over høy oppløsning any day of the week!

 

Før noen siterer meg på dette, så er det selvfølgelig greit med 14" skjerm i 13" skall *med* høy oppløsning i tillegg :)

 

Irriterer meg grønn over at det er to centimeters ramme rundt hele skjermen på min air...

Endret av MDCCLXXVI
Lenke til kommentar

14" skjerm i 13" skall over høy oppløsning any day of the week!

 

Før noen siterer meg på dette, så er det selvfølgelig greit med 14" skjerm i 13" skall *med* høy oppløsning i tillegg :)

 

Irriterer meg grønn over at det er to centimeters ramme rundt hele skjermen på min air...

 

Samsung 7-series er ingen ultrabook, men et skritt i riktig retning. 14" med 1600x900 i 13" skall, bakgrunnsbelyst tastatur som er godt å skrive på _og_ har dedikerte home/end/pgup/pgdn-knapper. Bare synd kvaliteten på skjermen er som de fleste andre på markedet for tiden... :-/

Lenke til kommentar

Asus har allerede byttet til Elan-touchpad på de nyeste UXene (de som fås i flere farger) og jeg antar dette vil fortsette med UXx1A-serien.

 

http://www.engadget.com/2012/01/09/asus-ux21-ux31-laptop-hot-pink-elan-touchpad-ces-2012/

 

De som kjøpte den første revisjonen med elendig touchpad tror jeg bare må finne seg i hvor elendig den er, har vel ikke blitt bra etter utallige firmware- og driveroppdateringer.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...