Gå til innhold

    1. Bedrift - IKT
    2. Brukerbidrag
    3. Butikker og verksteder (data)
    4. Datamaskiner
    5. Hjelp til kjøp og salg av PC
    6. Internett og nettverk
    7. Maskinen fungerer ikke
    8. Maskinvare
    9. Overklokking og entusiastbruk
    10. Programvare
    11. Programmering og webutvikling
    12. Tilbakemelding og artikkeldiskusjon
    1. Fotografering
    2. Bilderedigering og programvare
    3. Visuell kreativitet
    4. Systemkameraer - digitalt
    5. Analoge kameraer
    6. Kompaktkamera - digitalt
    7. Objektiver, filtre, blits og utstyr
    8. Videokamera
    9. Skannere og skanning
    10. Fotoskrivere, utskrifter og papirkopier
    11. Butikker og verksteder (foto)
    12. Lagringsmedier (foto)
    13. Annet om digital foto og video
    14. Diskuter artikler (Akam.no)
    15. Tilbakemeldinger til Akam.no (snarvei)
    16. Tilbakemelding om Foto og video-forumet (snarvei)
    17. Ryktebørsen
    18. Akam.no Bildekritikk
    19. Akam.no Bildekritikk - Tilbakemeldinger
    1. Arrangementer, fest og uteliv
    2. Bedriftene sine tråder
    3. Butikkerfaring
    4. Forbrukerrett
    5. Hjelp til kjøp og salg
    6. Pris- og produktjakt
    7. Økonomi
    8. Tilbakemeldinger til Bruktmarked.no (snarvei)
    9. Diskuter artikler (Tek.no)
    10. Diskuter artikler (Teknofil.no)
    11. Diskuter handlelister (Prisguide.no)
    1. Arrangementer, fest og uteliv (snarvei)
    2. Ferie og reise
    3. Dyrehold
    4. Jakt og fiske
    5. Hobbyer
    6. Hus, hage og oppussing
    7. Mat og drikke
    8. Mote og velvære
    1. Andre jobber
    2. Annen utdanning
    3. Forsvaret
    4. IT-jobb
    5. IT-utdanning
    6. Media (snarvei)
    7. Skole og leksehjelp
    8. Stillingsannonser
    1. Film
    2. TV-serier og -programmer
    3. Musikk
    4. Litteratur
    5. Tegneserier
    6. Anime og manga
    7. Språk
    8. Egenprodusert kultur
    9. Humor (snarvei)
    10. Annen kultur
    1. Lyd
    2. Bilde
    3. Hjemmekino
    4. Kabler
    5. Butikker og verksteder (snarvei)
    6. Prosjekter og arbeidslogger for lyd og bilde
    7. Annet (Lyd og bilde)
    8. Diskuter artikler (audiovisuelt.no)
    1. Standardtelefoner og generell mobildiskusjon
    2. Smarttelefoner
    3. Mobiloperatører og tjenester
    4. Hjelp til valg av telefon, nettbrett, operatør eller leverandør
    5. Hjelp til skadet telefon eller nettbrett
    6. Nettbrett
    7. GPS, treningsklokker og andre håndholdte enheter
    8. Apper til mobil og nettbrett
    9. Mobilspill (snarvei)
    10. Forbrukerrett (snarvei)
    11. Diskuter artikler (amobil.no)
    12. Tilbakemeldinger til amobil.no (snarvei)
    13. Diskuter artikler (Mobilen.no)
    1. Bil
    2. Båt og maritimt
    3. GPS og satelittsporing (snarvei)
    4. MC og ATV
    5. Motorsport (snarvei)
    6. Trafikk
    7. Tyngre kjøretøy
    8. Worklogs og showcase
    1. Gledesutbrudd
    2. Humor
    3. Lekeplassen
    4. OT-baren
    5. Sosialt
    6. Testposter
    7. Forumarkiv
    1. Familie og barn
    2. Helse
    3. Historie
    4. Juss
    5. Media
    6. Politikk og samfunn
    7. Religion, filosofi og livssyn
    8. Samliv og relasjoner
    9. Seksualitet
    10. Teknologi og vitenskap
    11. Økonomi (snarvei)
    12. Tilbakemeldinger til forumet (snarvei)
    1. PC-spill
    2. Konsoll
    3. Generell spilldiskusjon
    4. Spillforum - For de mest diskuterte
    5. Mobilspill
    6. Sosial spilling
    7. Brukernes bidrag
    8. Butikkdiskusjon
    9. Retro
    10. Modifikasjoner og spillutvikling
    11. Tilbakemelding og artikkeldiskusjon
    1. Ballspill
    2. Ekstremsport
    3. Fotball
    4. Jakt og fiske (snarvei)
    5. Kampsport
    6. Motorsport
    7. Odds og tipping
    8. Sykkel
    9. Trening og kosthold
    10. Utendørsidrett
    11. Vintersport
    12. Annet (Sport)
    1. Nyheter om forumet
    2. Tilbakemeldinger til forumet
    3. Private forumhenvendelser
    4. Bruktmarked.no
    5. Prisguide.no
    6. Tilbakemeldinger til redaksjonen
    7. Tek Ekstra
Foto
- - - - -

Kan nettbutikk "angre" et salg?


19 svar i denne tråden

#1 Gebby

Gebby

    Bruker

  • Medlemmer
  • 872 innlegg
  •   27. juli 2006

Skrevet 12. mars 2012 - 23:38

Hola,

jeg bestilte en laptop hos PS.no i går kveld. Det var en demoPC som hadde vært til testing, derfor lav pris og jeg var rask i å gjennomføre handelen fordi jeg var redd andre skulle kjøpe den før meg. Orderen ble godkjent, det ble trukket penger fra kontoen min, og jeg fikk en mail med bekreftelse på orderen.

I dag tidlig sendte jeg en mail for å finne ut når jeg kom til å få den levert. Da fikk jeg svaret:

"
Hei.
Denne demo modellen du har bestillt var hadde vi desverre et begrenset antalla av.
Den ble desverre med en feil liggendes på web. Da uten noe positivt lager antall.

Din ordre er slettet, beklager feilen.

Ha en fin dag"

Jeg kan delvis forstå at det kan skje en feil, selv om man skulle tro dette var automatisert på en nettside og spesielt jalla siden de faktisk trakk penger fra kontoen. Men i akkurat dette tilfellet gikk det litt kjipt for meg fordi jeg måtte selge en del aksjer for å erstatte pengene på kontoen så jeg fortsatt har råd til husleie, og det betyr at jeg nå har realisert en gevinst som jeg må skatte av, og jeg har ikke lenger aksjene jeg egentlig ville beholdt. Jeg har plutselig 20k liggende på brukskontoen istedetfor 12k, og jeg har ikke pcn jeg hadde betalt for. Jeg har også gått glipp av gevinsten av at Funcom gikk opp 1,5% i dag.

Har jeg noen rett til å få gjennomført salget allikevel, eventuelt å få en slags erstatning for tapet? Jeg vil jo si det er utrolig merkelig hvis det skal være lov å holde på på den måten, PS.no ligger fortsatt på toppen av prisguide.no når man søker på Acer UX31E og det står "ikke på lager", selv om de aldri kommer til å få inn varen på lager. Det er jo false advertising?
  • 0

#2 Malvado

Malvado

    Moderator

  • EKSTRA
  • Moderatorer
  • 12 553 innlegg
  •   23. august 2003

Skrevet 13. mars 2012 - 00:19

Kommer litt an på salgsbetingelsene for den konkrete varen.
Akkurat dette var en demo vare og feil kan selvsagt forekomme.
Her har du vært uheldig og sånn sett så tror jeg at du ikke kan forlange så mye (men pengene bør komme på konto fort).

Trist at du også har tapt penger på Funcom , jeg derimot tjente litt ;-)
  • 0
Lykkelig som pappa til tvillinger!

#3 Dragen

Dragen

    Bruker

  • Medlemmer
  • 4 597 innlegg
  •   17. mars 2004

Skrevet 13. mars 2012 - 00:38

Hvis du hadde fått laptoppen, så måtte du fortsatt løse ut aksjene dine. Din egen dumhet som har skapt denne situasjonen.
  • 0

God jul!


#4 r2d290

r2d290

    Administrator

  • EKSTRA
  • Administratorer
  • 4 196 innlegg
  •   25. juni 2005

Skrevet 13. mars 2012 - 00:41

Går ikke dette på samme prinsipp som at viss du finner en vare feilpriset lavere i butikken enn det den egentlig koster, så skal du likevel få den til den prisen?
  • 0

#5 r2d290

r2d290

    Administrator

  • EKSTRA
  • Administratorer
  • 4 196 innlegg
  •   25. juni 2005

Skrevet 13. mars 2012 - 00:43

Hvis du hadde fått laptoppen, så måtte du fortsatt løse ut aksjene dine. Din egen dumhet som har skapt denne situasjonen.

Hva har dumhet med saken å gjøre? På hvilket grunnlag mener du det er dumt av han å benytte aksjene til å kjøpe PC?

Skal innrømme at jeg ikke ser helt hva disse aksjene har å si i denne diskusjonen i det hele tatt, men nok om det =)
  • 0

#6 Malvado

Malvado

    Moderator

  • EKSTRA
  • Moderatorer
  • 12 553 innlegg
  •   23. august 2003

Skrevet 13. mars 2012 - 00:49

r2d290 : Demovarer er jo litt spesielle med tanke på at man har et begrenset antall med returnerte varer som får status som demo og ikke noe butikken selv kan bestille direkte fra leverandør.
Jo mindre demovarer jo egentlig bedre for butikken rent økonomisk da man taper noe på demovarer.
  • 0
Lykkelig som pappa til tvillinger!

#7 KoKo_

KoKo_

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 695 innlegg
  •   14. januar 2003

Skrevet 13. mars 2012 - 07:59

Betal med kredittkort, så unngår du å sjonglere med aksjer for å utføre uforutsigbare forbrukerkjøp (litt spesielt å dra inn uheldig aksjehandel inn i en slik sak). Da er du også beskyttet mot svindel på nett (ikke at jeg mener dette var svindel).
  • 0
- If you could reason with religious people, there would be no religious people

#8 Herr Brun

Herr Brun

    Moderator

  • EKSTRA
  • Moderatorer
  • 23 966 innlegg
  •   18. mars 2004

Skrevet 13. mars 2012 - 08:49

Du har fått ordrebekreftelse på e-post og pengene er trukket. Send mail og si at du krever kjøpet gjennomført, jf. forbrukerkjøpsloven §21. Forklar dem at alternativet er at du kjøper en tilsvarende pc hos en annen nettbutikk, og sender regning til dem for mellomlegget. Så lenge de har trukket penger og sendt ordrebekreftelse kommer de jaggu ingen vei med å påstå at det ikke foreligger noen avtale ennå, og avtaler skal holdes.

Edit: I deres salgsbetingelser står det først at en ordre er gyldig når du får ordrebekreftelse, så i neste punkt at de forbeholder seg retten til å kansellere ordrer dersom de er utsolgt. Det er jeg ganske sikker på at de ikke kan gjøre.

Dette innlegget har blitt redigert av Herr Brun: 13. mars 2012 - 08:55

  • 0
Everyone is entitled to my opinion.

#9 Calondriel

Calondriel

    Bruker

  • Medlemmer
  • 113 innlegg
  •   11. januar 2010

Skrevet 13. mars 2012 - 09:03

Vedtak fra FTU som kan hjelpe:

http://www.forbruker...1/54098_2_P.pdf

Ganske lik situasjon.
  • 0

#10 Herr Brun

Herr Brun

    Moderator

  • EKSTRA
  • Moderatorer
  • 23 966 innlegg
  •   18. mars 2004

Skrevet 13. mars 2012 - 09:09

Edit: Nei

Dette innlegget har blitt redigert av Herr Brun: 13. mars 2012 - 09:09

  • 0
Everyone is entitled to my opinion.

#11 Gebby

Gebby

    Bruker

  • Medlemmer
  • 872 innlegg
  •   27. juli 2006

Skrevet 13. mars 2012 - 10:11

Takk for hjelp Herr Brun, sendte en mail nå med litt paragrafhenvisninger og litt sånt. La også ved PDF filen, Calondriel, takk for den!

Fant også følgende setning i salgsbetingelsene:

"Avvik mellom din bestilling og ordrebekreftelsen anses som et nytt tilbud fra oss, som du kan akseptere eller takke nei til. Du har likevel rett til å gjøre gjeldende din opprinnelige bestilling såfremt denne er i samsvar med det vi har tilbudt.".

Varen sto som bestillingsvare når jeg kjøpte den, altså ikke på lager men fortsatt til salgs. Dette står det jo ingenting om i mailen, så da teller det som et nytt tilbud?
  • 0

#12 Herr Brun

Herr Brun

    Moderator

  • EKSTRA
  • Moderatorer
  • 23 966 innlegg
  •   18. mars 2004

Skrevet 13. mars 2012 - 10:28

Det du har sitert handler om avvik mellom det du har bestilt og det du har fått ordrebekreftelse på. Her var det vel ikke avvik mellom ordrebekreftelse og bestilling?
  • 0
Everyone is entitled to my opinion.

#13 krikkert

krikkert

    Moderator

  • Moderatorer
  • 8 909 innlegg
  •   8. mars 2009

Skrevet 13. mars 2012 - 17:24

Selger kan ikke heve et kjøp med henvisning til deres egen manglende evne til å oppfylle like lite som du kan heve et kjøp ved å vise til at du ikke har penger til å betale for det.
  • 1

Det er et privilegium, ikke en rett, å få være en drittsekk på nettet.

«Aldri vitende at ville vige fra Rett og Retfærdighed, mindre raade nogen til ufornødne Processer eller i andre Maader med sine Raad befordre nogen uretvis Sag eller Intention»


#14 what_no2000

what_no2000

    Bruker

  • Medlemmer
  • 529 innlegg
  •   5. januar 2006

Skrevet 13. mars 2012 - 19:59

Enig med Brun.

Av egen erfaring vil PS.no sannsynligvis oppføre seg som om de aldri har hørt om forbrukerkjøpsloven, avvise kravet ditt, og sannsynligvis etter hvert ikke svare på epostene dine.

I så fall sender du en klage til forbrukerrådet der du oppgir hvor mye mer det vil koste deg å foreta et erstatningskjøp i en annen butikk av tilsvarende vare. Fremdeles av egen erfaring vil det føre til at erstatningen blir overført dagen etter at ps.no mottar kopi av klagen fra Forbrukerrådet.

Moral: Butikker som spekulerer i at bare 1 % av kundene kjenner til lovgivningen og vil ta en sak til Forbrukerrådet fortjener ikke kunder.

Link: http://forbrukerport..._forbrukerradet

Dette innlegget har blitt redigert av what_no2000: 13. mars 2012 - 20:00

  • 0

#15 Malvado

Malvado

    Moderator

  • EKSTRA
  • Moderatorer
  • 12 553 innlegg
  •   23. august 2003

Skrevet 13. mars 2012 - 20:15

Selger kan ikke heve et kjøp med henvisning til deres egen manglende evne til å oppfylle like lite som du kan heve et kjøp ved å vise til at du ikke har penger til å betale for det.


Er du 100% sikker på at dette gjelder Demo-varer? Dette er jo varer som har fått nedsatt pris og som man har et begrenset kvanta av, noe som også står som regel godt forklart på websidene til butikken som feks


"Dette produktet er en demovare til redusert pris. Produktet selges ikke som nytt og dette kommer av at det kan ha vært brukt, har ødelagt emballasje, er returnert på angrefrist, reparert av leverandør og lignende. Hvis ikke annet er oppgitt er varen i god stand."


Spør fordi kjenner til andre tilfeller der det har blitt gjort kjøp via demovarer og varene ikke har kunnet blitt sendt pga feil i logistikken (men der ble heller ikke vedkommende såvidt jeg vet trukket fra kreditkortet heller).
  • 0
Lykkelig som pappa til tvillinger!

#16 Black Star

Black Star

    Bruker

  • Medlemmer
  • 17 848 innlegg
  •   31. januar 2002

Skrevet 13. mars 2012 - 20:46

Men i akkurat dette tilfellet gikk det litt kjipt for meg fordi jeg måtte selge en del aksjer for å erstatte pengene på kontoen så jeg fortsatt har råd til husleie

Det måtte du vel gjort uansett om PC'en hadde vært tilgjengelig eller ikke?

Og hvis du har så lite penger kontant at du må selge aksjer for å kunne betale husleien, så burde du vel kanskje ventet litt med å kjøpe PC'en eller kjøpt en rimeligere modell?

Du har med andre ord ingen rett til erstatning på grunn av det, men bortsett fra det så har du en god sak mot PS.no selv om jeg synes denne delen av loven burde tatt forbehold mot at små feil kan skje. Alle kan gjøre feil og ett uheldig tastetrykk, elektroniske hindringer eller en enkel forglemmelse kan koste bedriften flere tusen kroner. Det er ikke derfor denne loven eksisterer, men den åpner for å misbrukes på den måten.
  • 0

#17 krikkert

krikkert

    Moderator

  • Moderatorer
  • 8 909 innlegg
  •   8. mars 2009

Skrevet 13. mars 2012 - 21:20

Forbrukerkjøpsloven har ikke egne regler for demovarer...
  • 1

Det er et privilegium, ikke en rett, å få være en drittsekk på nettet.

«Aldri vitende at ville vige fra Rett og Retfærdighed, mindre raade nogen til ufornødne Processer eller i andre Maader med sine Raad befordre nogen uretvis Sag eller Intention»


#18 Gebby

Gebby

    Bruker

  • Medlemmer
  • 872 innlegg
  •   27. juli 2006

Skrevet 14. mars 2012 - 15:16

Jeg snakket med en jurist gjennom tekna om saken. Han var kritisk til at dette kunne holde fram fordi det ligger i begrepet demovare at det kun er en "individualisert gjenstand til salgs" og at det dermed ikke er en typisk lagervare.

Varen het "DEMO - UX31E 13.3'' HD+ Glare i7-2677M HD3000 4GB DDR3 128GB SSD Cam BT USB3 4 cell W7HP / Maskin testet - pent brukt". Når jeg kjøpte den og det sto bestillingsvare på nettsiden falt det meg ikke inn at var utsolgt, jeg trodde bare den lå på et eksternt lager eller noe sånt. Handelen ble jo fortsatt gjennomført, jeg innbiller meg at jeg fortsatt har en sak, men så er jo jeg litt biased.
  • 0

#19 SvennAndre

SvennAndre

    Bruker

  • Medlemmer
  • 4 834 innlegg
  •   30. oktober 2003

Skrevet 2. april 2012 - 20:09

Hva ble utfallet av saken?
  • 0

"I pulled a gun at the world today. Lashes joined at the disarray.

But through the drapes I’m reached, reached by the raising sun."

Philter - Revolver


#20 Gebby

Gebby

    Bruker

  • Medlemmer
  • 872 innlegg
  •   27. juli 2006

Skrevet 3. april 2012 - 01:45

Jeg ringte flere ganger til ps.no, fikk til slutt tak i daglig leder og hadde en litt hissig debatt med han. Jeg sto på mitt at jeg vi hadde gjort en avtale, gjennomført et salg og at han ikke hadde noen rett til å gå tilbake på den, men han var klar på at siden dette var en demovare måtte kunden skjønne at varen var utsolgt. Vi var uenige i hva som faktisk sto på nettsiden under salget; han mener at det sto lagerstatus;ubekreftet, men når jeg sjekket siden dagen etter jeg hadde bestilt varen og den fortsatt var til salgs sto det 100% sikkert lagerstatus:bestillingsvare, så jeg vil anta at det var det det sto når jeg bestilte også. Bestillingsvare skal ifølge deres egne opplysninger bety at varen er på eksternt lager men blir bestilt med en gang orderen har blitt godtatt (fritt gjentatt).

Jeg føler fortsatt at jeg ble litt dårlig behandlet, men jeg ble gjort oppmerksom på at det hadde blitt annonsert en oppfølger til maskinen som skulle fikse de små problemene som fantes, så da gadd jeg ikke stresse masse med å klage til forbrukerrådet - jeg venter heller på oppfølgeren.. Tusen takk allikevel til alle som gadd å hjelpe meg.
  • 0




0 bruker(e) leser denne tråden

0 medlemmer, 0 gjester, 0 skjulte brukere