Gå til innhold

Her er Cooler Masters første vannkjøling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan er folks erfaringer med vannavkjøling egentlig?

 

Mange av disse lukkede ferdig-settene er omtrent på nivå med de beste luftkjølerne. Får bedre kjøling med større radiator, større vifte (gjerne flere) med litt lavere turtall. Eneste måten å få en kald+stille maskin med ordinær vannkjøling.

Selvbygd med ferdige deler anbefales, og hvis en er nøye, forsiktig og litt kompetent er det null fare for lekkasjer heller.

Lenke til kommentar

Dette er da noe av det samme som Corsair sine løsninger. Hydro Serien.

 

Har selv en Corsair H50 lukket vannkjøler i min PC, og må si at det funker særdeles bra. Solide løsninger, og ikke minst gode resultater. På maks load ligger jeg på rundt 50-60 grader avhenging av hvilke typer programmer jeg kjører.

 

Ellers ligger den idle på rundt 38-40 grader, noe som er mer en godt nok.

 

Ikke den aller største forskjellen fra en luftkjøler til H50. Men andre i H-serien til Corsair viser enda bedre resultater.

 

I min mening er disse alt-i-et løsningene veldig gode.

 

Ble og positivt overasket på at CM har støtte for påfyll/kombo til skjermkort!

 

Gleder meg til test!

Lenke til kommentar

Hvordan er folks erfaringer med vannavkjøling egentlig? Er det så bra man tror, eller har noen erfaringer med det motsatte?

 

Sånne små kit er ikke så mye vits i mine øyne, jeg mener vannkjølings nytte har blitt begrenset av stadig bedre luftkjøing som er tilgjengelig. Om det skal være så mye vits, så er det for å kunne ha en større raditoer/kjøresak enn det du får med en vanlig luftkjøler.

 

AtW

Lenke til kommentar

Støymessig eige dei ferdige setta ein lufktjøler dersom du investerer i nye vifter (dei som kjem med bråker ein del). Har erfaringa med ein Corsair H100 på ein intel I7. Temperaturen på CPU-en går aldri over 30 grader sjøl under belastning, lyden er som sagt ikkje høyrbar dersom man investerer i nye vifter.

 

Det som kan bli utruleg kult med det her settet er jo mulegheita for å kjøle grafikkkortet og. Håper berre pumpa i CPU blokka har kraft nokk til å pumpe vattenet gjennom begge deler ellers kan du jo like godt kjøpe alt i deler.

 

Den store fordelen med vatten er jo at varmen vært samla på ein plass og gjerne blåst rett ut av kabinettet. Då sleppe du ha 4 vifter for å blåse lufta inn i og ut av kabinettet. Ein luftkjøler (uansett kor god den er) er ubrukeleg dersom den ikkje får tilført ny kald luft.

Lenke til kommentar
Hvordan er folks erfaringer med vannavkjøling egentlig? Er det så bra man tror, eller har noen erfaringer med det motsatte?
Sånne små kit er ikke så mye vits i mine øyne, jeg mener vannkjølings nytte har blitt begrenset av stadig bedre luftkjøing som er tilgjengelig. Om det skal være så mye vits, så er det for å kunne ha en større raditoer/kjøresak enn det du får med en vanlig luftkjøler.AtW

 

Er ikke enig i dette. Har ett 6990 kort og originalvifta bråkte som bare d. Med vannkjøling og stort sett 200 vifter på kabinettet er det så lite støy iforhold til viftekjøling og resultatet er mye lavere temperatur på cpu og gpu enn hva viftekjøling klarer å få til. Vet at det finnes viftekjølere som er mye stillere og bedre enn originalviftene. Men det blir ikke like stille som vannkjøling og gir ikke like god effekt.

Lenke til kommentar
Hvordan er folks erfaringer med vannavkjøling egentlig? Er det så bra man tror, eller har noen erfaringer med det motsatte?
Sånne små kit er ikke så mye vits i mine øyne, jeg mener vannkjølings nytte har blitt begrenset av stadig bedre luftkjøing som er tilgjengelig. Om det skal være så mye vits, så er det for å kunne ha en større raditoer/kjøresak enn det du får med en vanlig luftkjøler.AtW

 

Er ikke enig i dette. Har ett 6990 kort og originalvifta bråkte som bare d. Med vannkjøling og stort sett 200 vifter på kabinettet er det så lite støy iforhold til viftekjøling og resultatet er mye lavere temperatur på cpu og gpu enn hva viftekjøling klarer å få til. Vet at det finnes viftekjølere som er mye stillere og bedre enn originalviftene. Men det blir ikke like stille som vannkjøling og gir ikke like god effekt.

 

Vannet er jo stort set bare for å overføre varmen til raditoren, det som gjør jobben med fjerne varmen er radiatoren, og den gjør det va luftkjøling. Mao er fobedringen eventuelt at man får en større kjøleflate (enkelt sagt), om raditoren ikek er større enn den konvensjonelle luftkjøleren er det som sagt ikke så mye vits.

 

AtW

Lenke til kommentar

Støymessig eige dei ferdige setta ein lufktjøler dersom du investerer i nye vifter (dei som kjem med bråker ein del). Har erfaringa med ein Corsair H100 på ein intel I7. Temperaturen på CPU-en går aldri over 30 grader sjøl under belastning, lyden er som sagt ikkje høyrbar dersom man investerer i nye vifter.Det som kan bli utruleg kult med det her settet er jo mulegheita for å kjøle grafikkkortet og. Håper berre pumpa i CPU blokka har kraft nokk til å pumpe vattenet gjennom begge deler ellers kan du jo like godt kjøpe alt i deler.Den store fordelen med vatten er jo at varmen vært samla på ein plass og gjerne blåst rett ut av kabinettet. Då sleppe du ha 4 vifter for å blåse lufta inn i og ut av kabinettet. Ein luftkjøler (uansett kor god den er) er ubrukeleg dersom den ikkje får tilført ny kald luft.

H100 kjøler bedre enn en NH-D14 hovedsaklig fordi den har 2000RPM-vifter. Setter du 2x Gentle Typhoon 1150RPM på begge to vil du ende opp med 1-2°C forskjell i temperaturer avhengig av tilfeldigheter.

 

Temperaturavlesninger som ligger mer enn 15°C unna makstemp på prosessor er gale, og er totalt 100% ubrukelige. Å si at CPUen holder seg på 30°C sier bare at CPUen er kald nok, du vet ikke egentlig noe om hvor kald den faktisk er. Du kan likegodt si at det er kaldt om natta.

 

Slike ferdigsett har vanligvis ikke bare en veldig dårlig CPU-blokk, men også en pumpe som leverer for lite flow for optimal ytelse.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Mao er fobedringen eventuelt at man får en større kjøleflate (enkelt sagt), om raditoren ikek er større enn den konvensjonelle luftkjøleren er det som sagt ikke så mye vits.AtW

 

Er ikke uenig med deg, men vil påpeke at 90% av poenget med et slikt sett for min del er å få dumpa varmluft ut av PC-en. Jeg vet det ikke er optimalt å ikke hente lufta utenfra, men det får bli en trade-off. Siste 10% av grunnen til at jeg gikk for en Corsair vannkjøler var at jeg ble lei av enorme CPU-kjølere som gjerne kom i konflikt med enorme RAM-brikker o.l.

Lenke til kommentar

De som påstår at vannkjølingssettene ikke er bedre enn konvensjonell luftkjøling har neppe prøvd settene selv. Du kan kanskje oppnå lik kjøleffekt, men da vil du måtte ha kraftigere luftstrøm på de rene luftkjølerne.

 

Vannet fjerner varmen fra prosessoren uhyre effektivt og når du blåser varmen rett ut av kabinettet får du også lavere temperatur inne i kabinettet samt komponentene rundt prosessoren. Du må selvsagt fremdeles ha luftfly i kabinettet.

Lenke til kommentar

De som påstår at vannkjølingssettene ikke er bedre enn konvensjonell luftkjøling har neppe prøvd settene selv. Du kan kanskje oppnå lik kjøleffekt, men da vil du måtte ha kraftigere luftstrøm på de rene luftkjølerne.

 

Vannet fjerner varmen fra prosessoren uhyre effektivt og når du blåser varmen rett ut av kabinettet får du også lavere temperatur inne i kabinettet samt komponentene rundt prosessoren. Du må selvsagt fremdeles ha luftfly i kabinettet.

 

Vannet fjerner varmen effektivt ja, men det er jo bare varmetransport, man må ha noe som foretar selve kjølingen, og det er radiatoren.

 

AtW

Lenke til kommentar

De som påstår at vannkjølingssettene ikke er bedre enn konvensjonell luftkjøling har neppe prøvd settene selv. Du kan kanskje oppnå lik kjøleffekt, men da vil du måtte ha kraftigere luftstrøm på de rene luftkjølerne.

 

Vannet fjerner varmen fra prosessoren uhyre effektivt og når du blåser varmen rett ut av kabinettet får du også lavere temperatur inne i kabinettet samt komponentene rundt prosessoren. Du må selvsagt fremdeles ha luftfly i kabinettet.

H70 ga meg 3-4°C høyere temps enn en NH-D14 i et Raven 02, ifølge Hexus skulle jeg fått det motsatt ;)

 

Vann har faktisk veldig dårlig varmeledningsevne, det har derimot høy varmekapasitet, er billig og er ikke tyktflytende. Det hjelper ikke at blokken, kjøleoverflaten spesielt og pumpa i lukket vannkjøling typisk er dårligere enn hva man bruker i custom looper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...