Gå til innhold

Klasserommet som gjør det gøy å gå på skolen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har liten tro på denne ukritiske utviklingen av teknologi for læringens skyld. Det fungerer fint som et supplement, men jeg har til gode å ha lest grundig og seriøs forskning som gir dette forrang foran "papir og blyant". Fokus er det som trengs for å lære noe skikkelig, ikke stadig input fra ulike medier som kan virke mot sin hensikt. Det kan rett og slett bli for mye - ser at Hunterra nevner Facebook-bruk når man sitter på PC-en i skoletiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk Gud for at dere la inn et "som" i overskriften! Det hadde nemlig ikke VG eller DG, og de hadde heller ikke komma.

 

@missilecatcher:

Grunnen til at det brukes PCer i skolen den dagen i dag, er fordi staten har bestemt at det er nødvendig. Elever skal nå kunne 5 grunnleggende egenskaper.

1, Uttrykke seg skriftlig

2, Uttrykke seg muntlig

3, Kunne lese

4, Regne

5, IKT! (i følge kunnskapsløftet)

 

Utrolig men sant, derfor kan ikke skolen gjøre noe annet enn å ta inn PC i skolehverdagen, fordi de er pålagt fra staten! Helt idiotisk spør du meg, jeg lærte meg alt det uten mye PC på skolen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min fyrste tanke er at eg som elev ikkje hadde greidd å konsentrere meg om vanskelege reknestykke dersom eg visste at nokon heile tida kunne sitje og sjå på kva eg gjorde. Det var godt å vekse opp på 80-talet, utan å vere offer for alle slags eksperiment.

 

Elles er mi meining at databruk sjølvsagt må vere ein del av opplæringa i barneskulen, men det må vere eit supplement, og ikkje noka erstatning for blyant og viskelær.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Syns dette er tullete. Skolene burde mye heller brukt ressursene på ordentlige datalabber og lisenser til programmer som Autocad, Matlab, Maple, Solidworks, photoshop o.s.v. I bunn og grunn programmer man bruker på ingeniør eller andre studier.

 

Fag blir ikke morsomme før man forstår innholdet og faktisk lærer. Per idag sitter mange på facebook eller spiller flash games. Da blir fagene enda kjedligere siden elvene får enda mindre forståelse. Med en lærbok og en kladdebok er det minimalt som stjeler elevens oppmerksomhet.

 

Håper "galskapen" snart stopper, og staten slutter å pisse bort penger på bærbar Pc til alle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg selv bruker data på skolen hver dag grunner konsentrasjonsvansker men jeg er så heldig at det er min egen data og at jeg ikke har Internett. 2 andre gutter i klassen har fått tildelt fra skolen og de sitter på nettet under hele undervisningen. Synes det fungerer bra siden jeg får unna mye mer og blir ikke fristet av nettet. Så alle dataer som brukes i hverdagen burde ikke ha Internett, hvertfall på ungomskolen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt idiotisk spør du meg, jeg lærte meg alt det uten mye PC på skolen.

 

Nå har det seg faktisk sånn at PC er blant de 5 grunnleggende egenskapene, fordi PC-er har blitt et større krav i arbeidslivet også, f.eks en rapport som må skrives i Word.

Tenk deg at du jobber hos politiet, og er akkurat ferdig med en sak, og må skrive rapporten på Word, men har ikke peiling på hvordan man bruker det.

Mange over 60 år har ikke peiling på hvordan man åpner en nettleser engang. Dette kommer av at PC ikke kom inn i de fleste hus før de var over 30 år, og hadde derfor ingen interesse for en PC, og nøyde seg heller med radioen og det som var på TV.

Derimot barna deres var nok sikkert ungdommer på den tiden, og interesserte seg selvfølgelig i den nye "dingsen". Problemet var at PC var såpass nytt på den tiden at de fleste ble nødt til å lære seg å bruke en PC på egenhånd (min far på 43 år lærte seg PC så godt at han kan fikse en PC for noen uten problemer).

Ungdommen i dag derimot har gått glipp av mye, fordi vi ikke har vært nødt til å lære oss hvordan man setter sammen en stasjonær datamaskin, fordi vi har vokst opp med Laptop-er etc som ikke trengs å demonteres for å fikse et problem med f.eks vifta. Vi har lært oss mye selv, men det er som regel hvordan man bruker PC-en til å surfe på nettet. Men takket være skolen, så lærer vi oss hvordan man bruker nye programmer sånn som Word, PowerPoint og Excel. Disse programmene er viktige i arbeidslivet, og det er derfor viktig at vi lærer dette på skolen.

En annen ting er at mange elever har en så stygg håndskrift, at læreren ikke forstår det som er skrevet. Dette hadde blitt et stort problem på eksamen, hvis det ikke hadde vært for PC-er. Og så er det jo noen som har dysleksi, og har problemer med å lese og å skrive. Da er det fint med en PC å skrive på for det er som regel enklere å forstå, fordi de har sikkert lært "Touch" på skolen, og husker derfor hvor hver bokstav er.

Så hadde det ikke vært for skolen, så hadde ikke dagens barn og ungdom hatt noen fremtid i arbeidslivet.

Lenke til kommentar

@Androidmann

Litt redd for at jeg kom frem som en veldig voksen mann, men jeg 23. Og da jeg gikk på ungdomsskolen hadde vi ikke en bærbar hver, men et IKT rom hvor man kunne bruke PCen hvis det var nødvendig.

 

Jeg er enig deg, at man burde lære viktige ting som hvordan man bruker programmer osv. Selvsagt! Men da kan man heller organisere et kurs, som jeg hadde på VGS. Der vi lærte alt om Word, Excel og PowerPoint. Jeg mener bare at PCer burde unngås i den vanlige klassetimen. Hva skal du med en PC og tilgang til internett mens du har om norrøn mytologi? Alt du skal kunne står i pensum boka di, og hvis du lurer på noe ekstra enn det som står der, kan du alltid ta turen innom IKT rommet.

 

Det med at ungdommene har stygg håndskrift nå for tiden, skyldes nemlig PCer og ikke noe annet. Hvordan blir man bedre på håndskriften? Jo, ved å øve. Når ungdommene får PCer fra 8 klasse av, glemmer de heeelt hvordan man skriver pent. Jeg hadde nylig en eksamen på høgskolen, og tilbakemeldingen i forelesningen var først og fremst: "Det var mange med dårlige håndskrifter, så vi måtte bruke lengre tid enn forventet på å rette de".

 

Jeg mener at skolene burde ha undervisningen uten form for PCer, eller at de ligger nede i sekken mens det undervises. De som har dysleksi får spesialundervisning og får ting tilrettelagt, men de som ikke har diagnoser skal ha vanlig undervisning.

 

Jeg vet ikke om jeg høres krass ut, jeg bare diskuterer.. No harm! :new_woot:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med 10+ år skulegang og dagens informasjonssamfunn trur eg det er forsvinnande liten fare for at ungdom ikkje er i stand til å bruke ein PC og skrive eit Word-dokument. At dette er ein del av IKT-opplæringa synest eg ikkje er noko argument. Det folk lærer av PC-bruk får dei privat. Eg er meir bekymra for kunnskapsnivået og måten skulen fungerer på enn at ein elev i den norske skule ikkje er i stand til å skrive ein tekst i Word.

 

PC-opplæring kan dei eventuelt ta gjennom eit IKT-fag. Du blir ikkje i stand til å montere ein stasjonær (kven andre enn dei som faktisk var interessert i PC-er driv med sånt uansett?) av å trykke på ein pad i timen.

Lenke til kommentar

Min fyrste tanke er at eg som elev ikkje hadde greidd å konsentrere meg om vanskelege reknestykke dersom eg visste at nokon heile tida kunne sitje og sjå på kva eg gjorde. Det var godt å vekse opp på 80-talet, utan å vere offer for alle slags eksperiment.Elles er mi meining at databruk sjølvsagt må vere ein del av opplæringa i barneskulen, men det må vere eit supplement, og ikkje noka erstatning for blyant og viskelær.

 

NØYAKTIG hva jeg tenker. Spesielt det med at dagens elever er eksperimenter.

Lenke til kommentar

Hei! Ikke mist poenget her. Nettbrettet på pulten er ikke ment som et verktøy for å lære PC. Det er ment som en kunnskapsbank. Du kan jobbe med interaktiv læring (løse oppgaver som kommer på brettet), se instruksjonsvideoer, levere oppgavebesvarelser og bla i lærebøker, enten dette er rene e-bøker, eller "bøker" med mulitmedieinnhold. Det finnes artigere måter å lære navnene på belgiske byer på, enn ved å pugge dem på rams. Min datters skolesekk veier forøvrig 7 kilo når hun går til skolen med skole-PC og bøker.

 

Tre ting til:

En: Det er ikke noe som tilsier at du ikke skal ha fremføringsoppgaver bare fordi du har ett nettbrett på pulten.

 

To: Verden er ikke firkantet. Du kan fremdeles skrive for hånd, enten ved at du har et papir ved siden av nettbrettet, eller ved at du skriver rett på skjermen. Galaxy Note 10.1 støtter håndskrift.

 

Tre: Det er ingen menneskerett å ha et privatliv på skole-PC-en. Alle skoler har regler for hvordan skole-PC-er skal brukes. All makt ligger i konsekvensene. Følger du ikke reglene er det du som er regelbryteren, ikke den som holder øye med at reglene følges og som sanksjonerer ved regelbrudd.

Lenke til kommentar

Litt redd for at jeg kom frem som en veldig voksen mann, men jeg 23. Og da jeg gikk på ungdomsskolen hadde vi ikke en bærbar hver, men et IKT rom hvor man kunne bruke PCen hvis det var nødvendig.

 

På min ungdomsskole og andre ungdomsskoler jeg vet om, har vi ikke

laptop-er i klasserommet, men som du sier, egne IKT-rom. Noen ganger får vi laptop-er for bruk i klasserommet, men det er som regel for å lage en presentasjon eller en oppgave, hvis alle IKT-rommene er opptatt.

På tentamene får de med dysleksi og andre problemer, jobbe på PC (enten på laptop-er hvor Internett er blokkert, eller egne IKT-rom).

Lenke til kommentar

@AndroidmannLitt redd for at jeg kom frem som en veldig voksen mann, men jeg 23. Og da jeg gikk på ungdomsskolen hadde vi ikke en bærbar hver, men et IKT rom hvor man kunne bruke PCen hvis det var nødvendig. Jeg er enig deg, at man burde lære viktige ting som hvordan man bruker programmer osv. Selvsagt! Men da kan man heller organisere et kurs, som jeg hadde på VGS. Der vi lærte alt om Word, Excel og PowerPoint. Jeg mener bare at PCer burde unngås i den vanlige klassetimen. Hva skal du med en PC og tilgang til internett mens du har om norrøn mytologi? Alt du skal kunne står i pensum boka di, og hvis du lurer på noe ekstra enn det som står der, kan du alltid ta turen innom IKT rommet.Det med at ungdommene har stygg håndskrift nå for tiden, skyldes nemlig PCer og ikke noe annet. Hvordan blir man bedre på håndskriften? Jo, ved å øve. Når ungdommene får PCer fra 8 klasse av, glemmer de heeelt hvordan man skriver pent. Jeg hadde nylig en eksamen på høgskolen, og tilbakemeldingen i forelesningen var først og fremst: "Det var mange med dårlige håndskrifter, så vi måtte bruke lengre tid enn forventet på å rette de".Jeg mener at skolene burde ha undervisningen uten form for PCer, eller at de ligger nede i sekken mens det undervises. De som har dysleksi får spesialundervisning og får ting tilrettelagt, men de som ikke har diagnoser skal ha vanlig undervisning. Jeg vet ikke om jeg høres krass ut, jeg bare diskuterer.. No harm! :new_woot:

 

Jeg er enig med deg i dette. Kona mi er lektor på videregående (jeg er 27, ikke en gæmlis) og forteller ofte om situasjoner der elever som har fått en oppgave ikke tenker over det de har fått eller hvordan de skal gå fram for å løse det for de går inn på google.com. Hvordan utvikler man kritisk og analytisk tenkning når man får "alt" servert fiks ferdig uten at man trenger å gå frem kritisk for å vurdere kilder ved å bruke hodet. Jeg er så glad for at jeg gikk på videregående uten obligatorisk PC-bruk og der bøker, papir og blyant var viktigst (med data som supplement).

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...