Gå til innhold

Sniktitt: Metro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vet dette er en "beta" eller alpha... Kall det hva du vil, men det burde aldri ha blitt sluppet så tidlig.. Metro systemet krasjer hver gang jeg åpner noe derfra, heldigvis virker desktop som normalt. Men dette er så langt i fra ferdig som overhode mulig.

Lenke til kommentar

De har vel gått vekk fra betegnelsen beta ? Har ikke sett den brukt om dette prosjektet, som har hatt status av DP - Developer Preview og nå har gått over i Consumer Preview. Kan vel gjette på at neste stadie blir ettellerannet Preview ? Og det trengs ! de få buggene jeg hadde i forrige versjon, er fremdeles der i CP, og flere nye er kommet til. Min egen vurdering må bli at de som bruker desktop og vil prøve denne, må innstille seg på å skru hue sitt flere runder.....

Lenke til kommentar

I stort sett alt av dagens programvare siden ressursene gikk fra å være mangelvare til overflod så har brukerne vært beta testere.

Spill slippes raskt bare for å få det ut døra og må patches for å funke skikkelig (Om det kommer en... AHEM Kane and Lynch fiaskoen)

 

MS gjør det neppe på noen metode heller, synd egentlig for en periode som Windows XP gjør at man får ett fullverdig OS på slutten av dagen.

Denne halvferdige møkka de spyr ut siden Win Vista gjør det ikke akkurat attraktivt :p

Lenke til kommentar

Jeg var i utgangspunktet VELDIG skeptisk til metro.

 

Win8 (DP) fungerte veldig dårlig på minipc'en min. Men jeg installerte CP på en VM på jobb med 2x 24" skjermer, og metro kan faktisk funke.

Ble nesten mer positivt overrasket over CP på "stor" desktop enn DP på minipc.

Det er fortsatt en del irritasjonsmomenter, men en god del av det er vanesak.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg hater Metro UI, jeg har en Xbox og en Windows Phone, begge er med Metro UI. Men jeg syns at det burde stoppe der, for virker som om MS vil ha mer kontroll over brukere en de allerede har på PC. Greit man kan endre til desktop, men litt av poenget med Win 8 er jo nettopp Metro UI og at alt skal nå være synkronisert opp mot hverandre osv... Dette er jo for å gjøre en hverdag lettere vis man bruker PC, Xbox og en WP, men de burde la brukere på PC ha mer frihet med Metro, vis ikke så tror jeg ikke mange kommert il å bruke Metro UI i det heletatt. Det at Win 8 er i CP stadiet sier litt om at de ikke er langt unna en RC utgave, og når RC er ferdig så er det heller ikke lang tid igjen til selve utgivelsen. Men får håpe MS hører på folka som tester ut CP og RC utgaven.

Lenke til kommentar

Hvor mange klikk er det denne gangen før jeg kan komme til Network Connection-vinduet? I Win7 er det f eks Start, Network, Network and Sharing Center, Change Adapter Settings.

 

To klikk, høyreklikk nede i venstre hjørne (der startmenyen pleide å være) så er det et av valgene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mange klikk er det denne gangen før jeg kan komme til Network Connection-vinduet? I Win7 er det f eks Start, Network, Network and Sharing Center, Change Adapter Settings.

 

Vet ikke helt hva du sikter til her, du kan da bare høyreklikke på nettverksikonet nederst til høyre og velge "open network and sharing center" og navigere videre til "change adapter settings" og nøyaktig samme gjelder Windows 8, eller du kan rett og slett bare trykke windows knappen på tastaturet og skrive "connections" eller bare "con" og velge "view network connections" ifra lista? Dette gjelder forøvrig både Windows 7 og Windows 8 bare at søkeresultatene vises i Metro med Windows 8.

Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg hater Metro UI, jeg har en Xbox og en Windows Phone, begge er med Metro UI. Men jeg syns at det burde stoppe der, for virker som om MS vil ha mer kontroll over brukere en de allerede har på PC. Greit man kan endre til desktop, men litt av poenget med Win 8 er jo nettopp Metro UI og at alt skal nå være synkronisert opp mot hverandre osv... Dette er jo for å gjøre en hverdag lettere vis man bruker PC, Xbox og en WP, men de burde la brukere på PC ha mer frihet med Metro, vis ikke så tror jeg ikke mange kommert il å bruke Metro UI i det heletatt. Det at Win 8 er i CP stadiet sier litt om at de ikke er langt unna en RC utgave, og når RC er ferdig så er det heller ikke lang tid igjen til selve utgivelsen. Men får håpe MS hører på folka som tester ut CP og RC utgaven.

 

Frykter at Microsoft fullstendig overvurdere dagens tilstand av Metro, burde ikke være i nærheten av noe release candidate stadiet enda så om det faktisk stemmer at Microsoft ser på Consumer Preview som en nesten ferdig beta-stadie, altså nesten en slags mellomting mellom beta og RC (uansett hvor dumt det høres ut, men hey! consumer preview i seg selv er jo tullete) så frykter jeg vi har nok en ustabil Windows utgivelse i møte. Men håper jeg tar feil, og det lenge igjen til sensommeren / høsten når RTM antageligvis er.

 

 

Er helt enig i det du sier, og det er forsåvidt helt greit at Microsoft ønsker metro i Windows og på desktop maskiner, den jevne forbruker trives nok best om det er en slags symmetri mellom det de har på mobilen, mediaavspilleren og PC-en. Men for oss litt mer avanserte brukere så blir det fort veldig kjedelig med det samme konseptet overalt, og ikke minst så burde ikke metro tvinges ned i strupen på folk på den måten Microsoft driver med nå, det skulle være en alternativ greie, som gjerne kunne vært aktivert ved installasjon men hvor de som ønsket det kunne omgå og deaktivere det.

 

Ettersom metro stort sett ikke tilbyr noe som helst nytt, eller noen som helst fordeler for en avansert desktop bruker så burde det aldri vært påtvunget heller. At Microsoft ønsker brukere og utviklere over på metro er en ting, og at endel brukere fort kan like det svært godt er også fult mulig men å tvinge det nedover på alle og enhver med Windows 8 ved å fjerne alle valgmuligheter om å unngå metro virker rett og slett utrolig teit.

 

Jeg venter i spenning på hvor mange frustrerte kunder jeg ender opp med på jobb som kommer febrilsk tilbake med sine Windows 8 maskiner som et resultat av at de ikke aner hva i allverden som foregår og hva som har skjedd med Windows. Mange holder seg jo til Windows i dag av ren gammel vane og tuller Microsoft for mye med det gode, gamle og trygge oppsette folk flest er kjent med så kan de fort gjøre Linux og Mac OS X langt mer attraktivt og aktuelt for folk som tidligere egentlig aldri har sett seg om etter noe annet enn Windows. For oss som er litt oppegående innen teknologi så er det jo ikke store problemet, vi klarer oss alltid men hvor mange der ute holder seg ikke eldre Sony Ericsson telefoner fordi de liker de gamle og kjente menysystemene og alt mulig rart, de vil jo få bakoversveis av Windows 8 er jeg redd og flere av disse er folk som rett og slett ikke makter eller ønsker å tilpasse seg, bare se hvor mye pes det blir hver eneste gang YouTube, Facebook og andre nettsider bytter layout....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De prøver seg frem. Og det må være lov når dette ikke er en release enda. Men de må helt klart frem med strykejernet.

De lytter på folk. Så bare hiv ut det dere måtte mene på http://blogs.msdn.com/b/b8/

De lytter vel bare så lenge det er ideer som går i samme retning som de ser for seg ;)

Tviler på at de kommer til å lytte hvis jeg (og muligens mange andre) skulle mene at Metro-grensesnittet ikke har noe å gjøre på en PC med mus og tastatur, men er designet for tablets.

 

Må være ærlig å innrømme at jeg ikke kan se noen fordeler med å ha Metro på desktop. Ikke har jeg behov for å ha win32 på en tablet heller. Det er separate systemer som er lagt oppå hverandre. Desktop kommer ikke til å forsvinne bare fordi tablets har blitt populære. Det meste positive med win8 er at metro-grensesnittet gjør tableter til en fullverdig PC. Kudos, men mener fortsatt at det er meningsløst å dra det inn i PC-verdenen. Så får tiden vise om Metro slår an på PC.

Lenke til kommentar

La inn W8 på den lille bærbare jeg og kona bruker til surfing og småting i stua. Der havner vi litt i uløkka med at Metro på død og liv skal være så personlig. Det er ikke interessant å legge passord på en surfePC som veksler mellom to brukere hele tiden.

Jeg opprettet en lokal bruker uten LiveID, men da forsvinner også hele poenget med interaktive tiles i Metro.

 

Føler også jeg har mistet kontrollen over maskinen, men det er vel kanskje en vanesak i og med at det er uvant å navigerer i enda.

 

En annen ting er at applikasjoner virker å bli gående i bakgrunnen når man går ut av de, sa de ikke lukkes på 'vanlig' måte. Metro har potensiale, men det gjenstår å se hvordan de løser det for store skjermer og ikke minst mot profesjonelt marked. Hvordan virker f.eks Metro når man kjører domenepålogging på jobben og ikke vil koble sin personlige private konto inn i samme skall?

Jeg er ikke like entusiastisk nå som jeg var da W7 kom, men så er det også litt vegring mot ting som er helt nytt. Dette kan bli bra, tross alt! ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg håper også at det blir bra, men da må de følge frihetskonseptet som internett alltid har hatt, men som er under sterkt press fra mange kanter nå. Håper dere vet hvem det er, og skyr dem som pesten - for nå er det alvor. Det jeg mente å si, var bare at de bør sørge for at den endelige versjonen får en frihet til å velge hvordan man vil at Pc-en skal starte, hvilke sider som skal opp og hvor. Nå ser det bare ut som et rot. Hva skal vi med 4 kontrollsider som ikke kommuniserer og som til dels inneholder overlappende kontroller og det er vanskelig å personalisere ? Noe av det man får lov til å endre på en side, får man ikke lov å endre på andre osv.

Flere er inne på om man kan få valget å kutte ut hele Metro og helst få inn startknapp og meny fra W7 - da vet ikke jeg om det kan kalles et nytt OS ?

Og servispakker har de vel funnet ut at de ikke tjener noe på ??

 

Jeg ville helst ha disse kontrollsidene i temaer. I hovedsak to. Programmer og alt det som har med det et OS styrer med. Syns ikke veien kan være lang dit. Da må de være villig til å se på for eksempel nettleseren som et program og ikke som en del av deres OS.

 

Så synes jeg også det er forferdelig at de tar opp igjen kompatibilitetsfilene (fra Vista) for å vanskeliggjøre kjøring av programmer de ikke har kontroll over. Jeg har problemer med det.

Lenke til kommentar

De prøver seg frem. Og det må være lov når dette ikke er en release enda. Men de må helt klart frem med strykejernet.

De lytter på folk. Så bare hiv ut det dere måtte mene på http://blogs.msdn.com/b/b8/

De lytter vel bare så lenge det er ideer som går i samme retning som de ser for seg ;)

Tviler på at de kommer til å lytte hvis jeg (og muligens mange andre) skulle mene at Metro-grensesnittet ikke har noe å gjøre på en PC med mus og tastatur, men er designet for tablets.

 

Må være ærlig å innrømme at jeg ikke kan se noen fordeler med å ha Metro på desktop. Ikke har jeg behov for å ha win32 på en tablet heller. Det er separate systemer som er lagt oppå hverandre. Desktop kommer ikke til å forsvinne bare fordi tablets har blitt populære. Det meste positive med win8 er at metro-grensesnittet gjør tableter til en fullverdig PC. Kudos, men mener fortsatt at det er meningsløst å dra det inn i PC-verdenen. Så får tiden vise om Metro slår an på PC.

 

Jeg er enig i det. Har prøvd en kort stund å like Metro, men føler det er vanskeligere å få oversikt. Noe så enkelt som å la Metro legge seg vertikalt når man bruker mus hadde gjort det mye mer naturlig for scrolling.

 

MS tvinger folk utenfor komfortsonen med å ta bort startmenyen i Win8 CP og DP. Men det er jo det som er meningen. Håper at de gjør Metro valgbart i RTM for desktop, og/eller at det blir mye mere konfigurerbart.

 

Uansett så kommer hacks og tredjepartsprogrammer for å fikse på hva folk flest ikke liker.

Lenke til kommentar

Hvor mange klikk er det denne gangen før jeg kan komme til Network Connection-vinduet? I Win7 er det f eks Start, Network, Network and Sharing Center, Change Adapter Settings.

 

Eventuellt høyreklikk nettverksikonet > Open Network and Sharing > Change adapter settings

 

I Windows 8 får du i tillegg direkte tilgang ved hjelp av "power-user menyen" som kommer opp når du høyreklikker nede i venstre hjørne.

Lenke til kommentar

Mange holder seg jo til Windows i dag av ren gammel vane og tuller Microsoft for mye med det gode, gamle og trygge oppsette folk flest er kjent med så kan de fort gjøre Linux og Mac OS X langt mer attraktivt og aktuelt for folk som tidligere egentlig aldri har sett seg om etter noe annet enn Windows.

Jeg følger ikke nøye med på hva som skjer i Linux-verdenen, men jeg har i det minste registrert at det skjer GUI-endringer i Mac OS X som møtes med mishagsytringer fra enkelte hold, så jeg tror ikke folk som er misfornøyd med endringer i Windows vil få det så mye bedre i så måte dersom de switcher til Mac. Det er langt fra et statisk system.

 

Dessuten, det at "Microsoft skal passe seg for Linux/Mac OS X" har vi jo hørt i 10-12 år nå. Det var ramaskrik da "Fischer-Price OS" (WinXP) ble lansert, og ingen vil vel hevde at Vista var noen stor suksess. Allikevel ble det ingen brukerflukt fra Windows, og det tror jeg ikke vil skje denne gangen heller. (Men det kan nok bli en forskyvning fra desktop/laptop HW til tablet HW.)

 

For veldig mange er Mac HW for dyr - noe som utelukker Mac OS X -, og Linux-baserte OS har problemer med å passere "sperregrensen" på 1% ...

 

Det finnes vel allerede en "Win7 Start Menu" for Win8, og det kommer sikkert bare til å renne på av lignende ting for å få Win8 til å ligne mest på <my favorite OS>, om det nå er Win7, WinXP eller Win2K. (Ja, jeg hoppet over Vista.)

 

Foreløpig er det altfor mye nytt til at jeg føler meg komfortabel med Win8, men jeg vil ikke allerede nå konkludere med at det ikke kommer til å bli brukandes til noe, selv på desktop'en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...