Gå til innhold

Telenors 4G-lansering kan bli utsatt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men vil iPad i det heletatt støtte LTE på frekvensbåndene i Europa?

 

I Apple store UK står det oppgitt at iPad støtter LTE på 700 og 2100 MHz båndene. I Norge, og også i resten av Europa tror jeg, er det andre frekvensbånd som skal benyttes (I Norge 900 og 2600)...

Lenke til kommentar

Men vil iPad i det heletatt støtte LTE på frekvensbåndene i Europa?

 

I Apple store UK står det oppgitt at iPad støtter LTE på 700 og 2100 MHz båndene. I Norge, og også i resten av Europa tror jeg, er det andre frekvensbånd som skal benyttes (I Norge 900 og 2600)...

- 2100-båndet: 3G, (4G/LTE) kapasitetsbånd.

Endret av iMono
Lenke til kommentar

Vi har jo HSDPA (3,5G) allerede, og det gir plenty hastighet på mobilen med 7 - 14 megabit. Problemet er at det ikke er tilgjengelig overalt. Alt for ofte faller man ned på på ordinær 3G (UMTS / EDGE) som medfører drastisk tregere surfing. Jeg syns man bør prioritere å gi HSDPA til flest mulig i stedet for å briske seg med LTE/4G som bare noen få får tilgang til uansett. Hvor mange trenger egentlig mer enn 14 megabit på mobilen sin? Det er jo mer enn de fleste har hjemme.

Lenke til kommentar
Men vil iPad i det heletatt støtte LTE på frekvensbåndene i Europa?I Apple store UK står det oppgitt at iPad støtter LTE på 700 og 2100 MHz båndene. I Norge, og også i resten av Europa tror jeg, er det andre frekvensbånd som skal benyttes (I Norge 900 og 2600)...
- 2100-båndet: 3G, (4G/LTE) kapasitetsbånd.

 

Ja det er mulighet for å bruke 2100 båndet til LTE, men ser du gjennom resten av presentasjonen så ser du at 2100 båndet er merket med 3G.

 

Netcom bygger nå ut LTE på 2600MHz og har planer om å bygge ut på 900MHz. Sånn jeg har skjønt det så har Telenor planer om det samme...

Lenke til kommentar

Smått tragisk om 4G / LTE ikke skal bli tilgjengelig i Norge, spesielt når Apple lister Netcom og Telenor som 4G / LTE operatører (?)

Er forsåvidt enig at det burde bli bedre tilgjengelighet på HSDPA+ som for de fleste vil holde når det kommer til båndbredde, hovedproblemet mitt per i dag er ikke at 3G med HSDPA i seg selv er for tregt, det heller det at når du sitter på bussen eller toget så hopper du fra HSDPA+ til UTMS og til og med ned til EDGE hele tiden som gjør alt av videotjenester og underholdningstjeneser utenom Spotify nærmest ubrukelig både på mobil og tablet når du er "on-the-go" og det er nettopp her bruksomårdet for slike enheter er reelt for meg.

 

At jeg ikke kan ta buss fra Akershus til Oslo (Trondheimsveien) å ha et halvveis oppegående og stabilt 3G-nett kapabelt til å drive noe annet enn nettsider og Spotify er for meg skuffende i 2012. De gangene jeg har forsøkt TV2 Sumo eller NRK NETT-TV så har opplevelsen vært mer eller mindre ubrukelig med kvalitet som går opp og ned hele tiden, hvor lyd og bilde ikke er synkront osv osv..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At jeg ikke kan ta buss fra Akershus til Oslo (Trondheimsveien) å ha et halvveis oppegående og stabilt 3G-nett kapabelt til å drive noe annet enn nettsider og Spotify er for meg skuffende i 2012. De gangene jeg har forsøkt TV2 Sumo eller NRK NETT-TV så har opplevelsen vært mer eller mindre ubrukelig med kvalitet som går opp og ned hele tiden, hvor lyd og bilde ikke er synkront osv osv..

 

Hvor stor båndbredde og hvor mange sendere tror du måtte til dersom folk i busser og biler langs en sterkt trafikkert vei skulle hatt hver sin videostrøm kjørende over mobilnettet? Det er fullstendig utopisk, både i 2012 og flere år fremover. Per i dag vil jeg anse det som svært umoralsk å sluke all tilgjengelig båndbredde ved å ha på nett-TV i en slik situasjon. Det saboterer alle andres nett-opplevelse, og burde egentlig vært blokkert inntil teknologien var moden for det. Teknologi som tillater alle mobilbrukere å ta ned hver sin videostrøm på denne måten eksisterer desverre ikke i dag. Men jeg er enig i at sånne eksperimenter er viktige for å drive utviklingen fremover.

Lenke til kommentar

Syntes det er bra at Telenor venter til de vet de har noe som fungerer. Netcom kjører jo på i beste cowboy-stil for å være først. At 3G-nettet dems ikke fungerer flere steder i landet ennå stopper ikke dem fra å starte op såkalt "4G".

 

Derfor har jeg byttet til Telenor. De er best på dekning og leverer etter kravene.

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle Telenor kjappe seg med å lansere det bare fordi Apple lanserer mer iDritt?

 

Fordi de tydeligvis er satt opp som offisiell leverandør av 4G / LTE i Norge for Apple og iPad 3? Eller mener du slike samarbeid og avtaler eventuelt er fullstendig likegyldig?

 

Forøvrig flott å se at du klarer å bidra til diskusjonen uten barnslige og usaklige kommentarer, kudos!

Lenke til kommentar

At jeg ikke kan ta buss fra Akershus til Oslo (Trondheimsveien) å ha et halvveis oppegående og stabilt 3G-nett kapabelt til å drive noe annet enn nettsider og Spotify er for meg skuffende i 2012. De gangene jeg har forsøkt TV2 Sumo eller NRK NETT-TV så har opplevelsen vært mer eller mindre ubrukelig med kvalitet som går opp og ned hele tiden, hvor lyd og bilde ikke er synkront osv osv..

 

Hvor stor båndbredde og hvor mange sendere tror du måtte til dersom folk i busser og biler langs en sterkt trafikkert vei skulle hatt hver sin videostrøm kjørende over mobilnettet? Det er fullstendig utopisk, både i 2012 og flere år fremover. Per i dag vil jeg anse det som svært umoralsk å sluke all tilgjengelig båndbredde ved å ha på nett-TV i en slik situasjon. Det saboterer alle andres nett-opplevelse, og burde egentlig vært blokkert inntil teknologien var moden for det. Teknologi som tillater alle mobilbrukere å ta ned hver sin videostrøm på denne måten eksisterer desverre ikke i dag. Men jeg er enig i at sånne eksperimenter er viktige for å drive utviklingen fremover.

 

 

 

At det kan være krevende og tildels vanskelig er greit nok, men hvorfor skulle det være utopisk og urealistisk? TV2 markedsfører jo TV2 Sumo til iOS og Android som den perfekte løsninger for de av oss som ønsker å få med oss fotballkamper på buss og tog når vi ikke har mulighet til å se på dette hjemme. NRK NETT-TV kjørte jo PR rundt at du kunne se VM i skiflyvning på "farten" med NRK NETT-TV til iOS og Android osv..?

 

Og spesielt Netcom, men også Telenor markedsfører jo sine mobile bredbånd som reelle xDSL-erstattere og at du med de gjeveste abonnentene deres skal kunne mer eller mindre bruke det mobile bredbåndet deres som erstatning for tradisjonelt bredbånd på så godt som alle mulige måter, og da må vell videotjenester bli sett på som reelle scenarioer, eller? Det største og mest reelle argumentet de bruker bak mobilt bredbånd er at du kan ha oppegående nett "on-the-go" og nærmest hvor som helst og da må virkelig oppegående nett på kollektivtrafikk være høyst reelt? At du ikke kan forvente full-HD fra diverse videotjenester en nå greit nok, men at du hvertfall skal kunne se en TV-episode fra TV2 Sumo i relativt grei kvalitet (SD) osv er da ikke mye forlangt med alle denne markedsføringen osv som kjøres?

 

Hvorfor ellers skulle det være NRK NETT-TV og TV2 Sumo til for eksempel iPhone, det kan da umulig være fordi du skal sitte låst på et og samme sted (kanskje i sofaen hjemme) og se på en fotballkamp på mobilen over mobilt bredbånd.

Lenke til kommentar

Hvorfor ellers skulle det være NRK NETT-TV og TV2 Sumo til for eksempel iPhone, det kan da umulig være fordi du skal sitte låst på et og samme sted (kanskje i sofaen hjemme) og se på en fotballkamp på mobilen over mobilt bredbånd.

 

Jo, både Netcom og Telenor har sin andel av cowboy-oppførsel, hvor de lover fancy funksjonalitet uten å levere skikkelig. Veldig synd at mobilt nett-TV er blitt en konkurransegreie når ingen egentlig kan levere.

 

Inne i byene kan kan man ta seg råd til fancy og dyre sendere, og de fleste har tilgang til wlan i tillegg, så der er det ikke noe problem. Men ute langs veier og jernbanelinjer er det mye større områder og mange flere som faktisk trenger kapasiteten. Når all tilgjengelig båndbredde da slukes av noen få som forsøker å se TV, vil ingen få noen særlig nytte av nettet uansett.

 

På den annen side kan det være at det er dette som skal til for at mobilnettet faktisk skal bli skikkelig utbygget på da. Spørsmålet er da til hvilken pris, og om kundemassen egentlig vil ha den ekstra kostnaden for at vi skal kunne streame video langs veiene og jernbanene våre.

Lenke til kommentar

Det er vel kanskje ikke så urealistisk at Apple har en plan om å putte inn en alternativ brikke for LTE. Er jo tross alt ikke bare Norge som opperer med andre bånd enn det amerikanerene bruker.

Eventuelt får de selge den til redusert pris der hvor den har reduserte funksjoner :)

Lenke til kommentar

Men vil iPad i det heletatt støtte LTE på frekvensbåndene i Europa?I Apple store UK står det oppgitt at iPad støtter LTE på 700 og 2100 MHz båndene. I Norge, og også i resten av Europa tror jeg, er det andre frekvensbånd som skal benyttes (I Norge 900 og 2600)...

ipad har visstnok qualcomm mdm 9600 som støtter lte world wide, så chipsettet er ok. problemet med å støtte mange frekvenser samtidig er interferens i antennesystemet. selv i usa må man ha separate versjoner for verizon og at&t pga dette. kan tyde på at antenneforsterkerne ikke kan styres tilstrekkelig i firmware til at man kan ha eksakt samme hardware for å støtte lte i hele verden. siden eu og store deler av asia vil kjøre lte på samme bånd vil det være særdeles merkelig om apple ikke vil støtte det med en internasjonal modell. ville ikke bekymret meg over det...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...