Gå til innhold

- Apple lanserer TV-tjeneste før jul


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Håper virkelig det er hold i at det er en konflikt rundt kontrollen.

 

At en nesten samlet norsk presse gikk med på å signere Apples utvikleravtale - som også setter kriterier for innhold - var ille nok og avslørte manglende perspektiv, prioritering og presse-etiske baller blant norske redaktører. Det gjør begrepet "fri og uavhengig presse" til en vits når Apple kan trekke ut pluggen på eksempelvis VG+.

 

Ønsker ikke det samme på TV-fronten, hvor innhold skal være innenfor moralboblen til et av verdens mektigste kommersielle selskaper.

 

Får håpe konkurransen her rydder opp og at innholdsprodusentene står på kravene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er det bare jeg som opplever eksisterende kringkasting/kanal-tilbydere som fordyrende mellomledd som ikke legger til verdi? Rett nok er Apple kjipe monopolister, men hvis de først oppretter en lovlig kanal mellom HBO og stua, så åpner det kanskje for at andre (mer sympatiske) gjør det samme. *poff* så må kabel-tv, sat. etc enten tilpasse seg eller gå til grunne.

 

-k

Lenke til kommentar

Apple-styrt eller TV-selskap-styrt media? Det er vel sjelden pest og kolera har vært en mer treffende metafor :)

 

AtW

Det er en stund siden jeg har sett en så lite treffende metaforbruk. Skal ikke en gang uttale meg om "Apple-styrt" TV media, siden noe slikt ikke eksisterer, og det blir derfor helt feil å karakterisere det. "TV-selskap-styrt media" kan jeg derimot uttale meg om, siden det er det som kommer inn på min TV-skjerm til daglig, og jeg ser det hverken som pest eller kolera. På sitt beste er det tvert imot veldig bra, og når innholdet ikke er bra finnes det både kanalvelger og en av-knapp... ;)

Lenke til kommentar

Apple-styrt eller TV-selskap-styrt media? Det er vel sjelden pest og kolera har vært en mer treffende metafor :)

 

AtW

Det er en stund siden jeg har sett en så lite treffende metaforbruk. Skal ikke en gang uttale meg om "Apple-styrt" TV media, siden noe slikt ikke eksisterer, og det blir derfor helt feil å karakterisere det. "TV-selskap-styrt media" kan jeg derimot uttale meg om, siden det er det som kommer inn på min TV-skjerm til daglig, og jeg ser det hverken som pest eller kolera. På sitt beste er det tvert imot veldig bra, og når innholdet ikke er bra finnes det både kanalvelger og en av-knapp... ;)

 

Det burde jo framgå relativt åpenbart av kommentaren at det ikke er kvaliteten på innholdsproduskjonen i seg selv det er snakk om, men hvordan det blir distribuert og det tekniske rundt det? Ellers takk for "tipset" at det går ann å slå av, jeg har allerede gjort det (jeg abonnerer ikke på noen TV-kanaler). Ikke at jeg skjønner hvorfor det er relevant, tilbudet blir ikke bedre av at man kan velge å ikke benytte det.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

askeladden er tydeligvis fornøyd med viasat og canal digitals overprisede monopoler. "tusen kanaler og ittno på tv" som springsteen synger om.

det er nok best om askeladden holder seg i den gamle eventyrverdenen.

om apple kommer med noe nytt som røsker opp i en distribusjonsteknologi som knapt har utviklet seg de siste 30 årene hilser jeg dem hjertelig velkommen.

Lenke til kommentar

Det burde jo framgå relativt åpenbart av kommentaren at det ikke er kvaliteten på innholdsproduskjonen i seg selv det er snakk om, men hvordan det blir distribuert og det tekniske rundt det? Ellers takk for "tipset" at det går ann å slå av, jeg har allerede gjort det (jeg abonnerer ikke på noen TV-kanaler). Ikke at jeg skjønner hvorfor det er relevant, tilbudet blir ikke bedre av at man kan velge å ikke benytte det.

 

AtW

Jeg håper og tror at dersom Apple sprenger de-facto monopoler rundt distribusjon av tv så vil dette fungere som en katalysator for at andre (og mer spiselige) leverandører popper opp.

 

Jeg vil betale for en tjukk kabel inn til huset som kan overføre "data" mellom meg og verden. Det er den eneste tjenesten jeg ønsker av folka som leier ut kabler i grøfter. Over denne kabelen ønsker jeg å betale for å se innhold av høy kvalitet.

 

Jeg er overbevist om at dersom man splitter opp:

1. Leveranse av båndbredde

2. Leveranse av innhold over båndbredden

3. Produksjon av innhold

 

I frie(re) markeder hvor man må levere på kvalitet og pris hver gang så vil produksjonen og konsumet av kultur tjene på det.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

askeladden er tydeligvis fornøyd med viasat og canal digitals overprisede monopoler. "tusen kanaler og ittno på tv" som springsteen synger om. det er nok best om askeladden holder seg i den gamle eventyrverdenen.om apple kommer med noe nytt som røsker opp i en distribusjonsteknologi som knapt har utviklet seg de siste 30 årene hilser jeg dem hjertelig velkommen.

 

Steike for noen skylapper. Er ikke Apple overpriset? Den var god :D

 

Apple kommer ikke med noe nytt som helst, de bruker alltid noe som allerede eksisterer i en finere innpakning med en høyere pris. Og i tillegg sørger de for at du må fortsette å kjøpe bare deres produkter i fremtiden.

OS X får du bare lov til å bruke på Apple maskiner. iOS bare på Apple-dingser. Alt Apple gjør - kan defineres som monopolvirksomhet.

 

Man må være rimelig trangsynt for å ikke se at de er 10 ganger mere ondsinnet enn hva Google og Microsoft er til sammen. "Valgfrihet" eksisterer ikke i Apples univers, og snart gjør ikke "frihet" det heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...