Gå til innhold

- Folket må gjerne få superbredbånd, men da må de betale


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

noen online spill har bynt og anbelfale minst 3/1 linje for og spille online. og jeg tviler på at det kommer til og kreve mindre båndbredde i fremtiden. samme med 4k nett tv. som sikker kommer om i fremtiden.

 

man burde også tenke på at det er mange steder hvor flere deler linje, jeg deler linje med 2 persjoner, og vist de ser på youtube når jeg spiller så blir jeg kicka fordi linja vår er fordårlig (2/0,4).

Lenke til kommentar
For å komme hjem til meg må du kjøre på en grusvei. Jeg skulle gjerne hatt asfalt, kanskje til og med firefelts motorvei. Men er det riktig at fellesskapet betaler for det? Jeg kommer jo fint frem med en grusvei også, og kostnadene for fellesskapet med en firefelts motorvei sammenfaller på ingen måter med fordelene det er for meg med en skikkelig vei. På samme måte er det med internettaksess, selv må jeg lide med 3 Mbit/s ned og 0,4 Mbit/s opp. Norge har god dekning i dag, og selvfølgelig hadde det vært flott om det ble enda bedre. Det eneste vi må gjøre er å stoppe opp, se på kostnadene og spørre oss om dette er riktig ressursbruk. Det er alt.
Da fikk vi svar på alle spørsmål rundt denne mystiske mannen!Gamlingen er regelrett bitter på samfunnet.

 

Meh jeg har ikke studert hele innlegget, men jeg leste det forrige. Disse gutta prøver å se inn i fremtiden uten å skjønne hva som kan komme. Økonomer kan ikke spå fremtiden innen teknologi. Er helt sikkert en grei analyse hvis teknologien ikke beveger seg. Han burde ha jobbet for IBM på 60-tallet.

 

Vi får nå se hvis all datatrafikk blir datatrafikk, det vil gjøre disse analysene meningsløse. Jeg har GET hjemme, hvor mange MB/s eller GB/s går over min linje hvis en regner med all datatrafikk i alle kanaler. Miks det med hva jeg bruker av linjekapasiteten på surfing, mail og så videre.

 

Hvis Google eller Apple klarer å knekke denne bransjen, hva skjer da ?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Greit nok at vi ikke trenger 10Mbit nå, men det er ikke lenge til vi trenger hastigheter som ikke kan oppnås på kobberen som ligger i bakken nå. Da MÅ vi ha fiber.

Å legge fiber nå, så mye som mulig, tror jeg vil være en glimrende investering, men så var det det med å tenke lenger fram enn 2 år da....

Nei, jeg er 100% for å legge så mye fiber som mulig, slik at vi er rustet for fremtiden!

  • Liker 5
Lenke til kommentar

For å komme hjem til meg må du kjøre på en grusvei. Jeg skulle gjerne hatt asfalt, kanskje til og med firefelts motorvei. Men er det riktig at fellesskapet betaler for det? Jeg kommer jo fint frem med en grusvei også, og kostnadene for fellesskapet med en firefelts motorvei sammenfaller på ingen måter med fordelene det er for meg med en skikkelig vei.

Det har jeg ingen problemer med å akseptere og han har helt rett. Et mer nyttig spørsmål er hvilken investeringsvilje en grusvei vekker hos ulike bedrifter, om potensialet for verdiskapning skal taes med i hvor nyttig «noe» er. Man trenger ikke firefelts motorvei (50 Mbit/s) men et landsgjennomsnitt på en fin asfaltert vei (som i analogiens verden er 10 eller 20 Mbit/s) tror jeg mer enn gjerne hadde vekket interesse hos en del TV-kanaler for eksempel.

Lenke til kommentar

ja, lurer på hvor mye han betalte for sin fiber jeg...

 

hvor mye koster det egentlig med en 5km lang fiber tilkobling? regner med det er forjævelig dyrt, og jeg aksepterer ikke å måtte betale massevis av penger for å kunne bruke nettet til alt jeg driver med til vanlig, men kan ikke engang være 2 stykker på nettet uten å vente en evighet for at en side skal laste...

 

igjen kan jeg si;

 

sett han på 1mbit linje eller mindre til han ber om nåde!

Endret av olestokk
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hva med oss som bruker steam, ps3, origin, voddler og slike tjenester som trenger høy båndbredde for å fungere optimalt?

 

Du tuller ikke sant? Disse tjenestene er ikke i nærheten av å trenge så høy kapasitet for å fungere som tiltenkt. Poenget er at alle kan få hva de vil men det man betaler i dag er ikke i nærheten den reelle kostnaden med slike nett. I min jobb blir jeg spurt om å lage/fikse/kjøpe inn alt mulig rart helt til jeg sier "ja ikke noe problem, men det koster...(10 ganger mer enn summen personen har inni hodet sitt). Da er det ikke like viktig lengre og slik er det med superduper bredbånd. Hvis du må betale hva det faktisk koster, er jeg ikke like sikker at steam, PS3, osv er like kult lengre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
For å komme hjem til meg må du kjøre på en grusvei. Jeg skulle gjerne hatt asfalt, kanskje til og med firefelts motorvei. Men er det riktig at fellesskapet betaler for det? Jeg kommer jo fint frem med en grusvei også, og kostnadene for fellesskapet med en firefelts motorvei sammenfaller på ingen måter med fordelene det er for meg med en skikkelig vei. På samme måte er det med internettaksess, selv må jeg lide med 3 Mbit/s ned og 0,4 Mbit/s opp. Norge har god dekning i dag, og selvfølgelig hadde det vært flott om det ble enda bedre. Det eneste vi må gjøre er å stoppe opp, se på kostnadene og spørre oss om dette er riktig ressursbruk. Det er alt.
Da fikk vi svar på alle spørsmål rundt denne mystiske mannen!Gamlingen er regelrett bitter på samfunnet.

 

Meh jeg har ikke studert hele innlegget, men jeg leste det forrige. Disse gutta prøver å se inn i fremtiden uten å skjønne hva som kan komme. Økonomer kan ikke spå fremtiden innen teknologi. Er helt sikkert en grei analyse hvis teknologien ikke beveger seg. Han burde ha jobbet for IBM på 60-tallet.

 

Vi får nå se hvis all datatrafikk blir datatrafikk, det vil gjøre disse analysene meningsløse. Jeg har GET hjemme, hvor mange MB/s eller GB/s går over min linje hvis en regner med all datatrafikk i alle kanaler. Miks det med hva jeg bruker av linjekapasiteten på surfing, mail og så videre.

 

Hvis Google eller Apple klarer å knekke denne bransjen, hva skjer da ?

Disse gutta skjønner mer om dette enn du noen gang vil forstå er min påstand. Forskjellen er at de er ikke på "men paaaapppa jeg trenger raskere linje for å slå kompisen min i WoW". Det er ingen som vil nekte deg å kjøpe hva du vil om du har råd til det, men skal virkelig samfunnet være med på å lage slike enormt dimensjonerte fibernett for alle som sitter på gutterommet sitt? Hvis du tjener 1mill i året og mener at du har behov for en fiberlinje, javel så legg spenna på bordet og betal for morroa da.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg jobber som fibermontør, og jeg vet godt at det koster fryktelig mye å bygge ut. Det er for et lite firma, og bare 4-8 mann i drift (mao en fluelort i forhold til den skalaen telenor med relacom/sønnico osv i spissen driver med) alikavel berop det seg fort på en 4-500k i måneden i materiell , lønninger og diverse. og da snakket vi i små byggefelt med 30-50 huser.

Inntjeningen her, er at det legges fiber , som ingen andre har tilgang på , og en forventet levetid på fiber/tjenesten iallefall i 20-30 år fremover. Og det er heller ingen andre brukbare konkurenter i nærheten. I det ene området, var det beste de kunne få 1,5mbit adsl pga fryktelig lange telefonstrekk. + de siste husene som bygde der, kunne ikke få adsl eigang pga tom for kobberpar. hehe

Lenke til kommentar

For å legge til en ting til.

 

I forhold til hastigheter, utifra de ca 200 husstandene jeg koblet opp i høst, vil jeg si at ca 2 av 10 velgte 25mbit , 4 av 10 velgte 10/10 , og 6 av 10 velgte 8mbit eller lavere.

 

De hadde sikkert valgt høyere om det var kun det som var tilgjengelig, men for de fleste så holdt det greit med 8-10.

 

Edit :

 

Forøvrig, så oppleves linjen mye raskere i praksis. pga det er hele tiden stabil lav ping (5ms) selv om linjen belastes opp mot begrensning. dette pga selve fiber interfacet står i 100/100 , mens det er trafikken som begrenses nedatt til gitt hastighet (f.eks. 10/10).

 

Med 10/10 fiber, så kan du fint spille online selv om lillebror laster torrents så det griner, såfremt ruteren ikke choker på connections.

Endret av Skognisse
  • Liker 3
Lenke til kommentar

ja, lurer på hvor mye han betalte for sin fiber jeg...

 

hvor mye koster det egentlig med en 5km lang fiber tilkobling? regner med det er forjævelig dyrt, og jeg aksepterer ikke å måtte betale massevis av penger for å kunne bruke nettet til alt jeg driver med til vanlig, men kan ikke engang være 2 stykker på nettet uten å vente en evighet for at en side skal laste...

 

igjen kan jeg si;

 

sett han på 1mbit linje eller mindre til han ber om nåde!

For noe tullball. Jeg har sprekere linje hjemme enn jeg har her på jobben og her er det rundt 100 klienter på nett og produksjonsutstyr til en formue som trenger det. Vi har fiberlinje men fortsatt bare rundt 10Mbit kapasitet og det funker helt fint. Kapasitet(eller hastighet som noen velger å kalle det for) til normalt hjemmebruk er noe kobber i maaaaange år framover helt fint vil klare å levere.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

[sitat]Hva krever Spotify, YouTube og NRK? NRK er maksimalt på 1 Mbit/s, brorparten på YouTube går på 2 til 4 Mbit/s og de store musikktjenestene typisk på under 0,5 Mbit/s. Jevnt over er det ikke noe som går over 10 Mbit/s.[sitat] Her snakker jo mannen om gjennomsnitsbruk. Men jo raskere linje man har, jo raskere laster f.eks en youtube video. Raskere linje lar deg også leie og se en HD film på nett, en HD film på 4-15GB er jo nesten ubrukelig på en treg linje. Men for all del, duden her er jo med på bremse utviklingen sikkert for han mener at folk ikke trenger høye linjer. Hva med folk som faktisk vil betale for dette.

Lenke til kommentar

Jeg bor en plass hvor Bredbåndsbolaget bygget bygget ut som en av de første plassene i Oslo. Da var det visst litt snakk om, om vi egentlig trengte dette i borettslaget. Tror dere vi er glade for å ha fiber nå eller? :dribble:

 

100/100 Mbit og 0.8ms i ping til NIX. 800kr/ mnd. Jeg betaler denne prisen lett for denne linja. De som ikkje trenger så mye velger 10 Mbit for 299 per mnd med samme gode pingen, ingen binding eller etableringsavgift.

 

En meget god investering, selv om det kostet noen kroner da det kom...

 

 

 

Endret av Nizzen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er jo skinnsykt!

han sier "hva er nyttig, hva er samfunnsnytting, hva er samfunnsøkonomisk, tjener egentlig noen penger på dette her?" Svare er nei. Fiber er en luksus ting som kjære Norge ikke har behov for, men er greit å ha. Man trenger heller ikke den fine hytta på finnmarksvidda eller båten som ligger ved brygga. Som sakt, det er fint å ha. Det som er bra med fiber er at man kommer til å trenge det i fremtiden. Hvorfor skal man ligge etter behovet når man kan ligge før. Da vi først trenger denne vare og vi ikke hadde bygget ut fiberen kommer det nok til å koste så drøyt mye mer da enn nå.

Når han begynte å snakke om at fellesskapet betaler for enkeltes underholdningsbehov så begynte jeg å le. Når han som tydeligvis bor i litt på landete/skogen så betaler også fellesskapet også det. Den grusveien må måkes om vinteren og om sommeren må den kanskje vedlikeholdes. Det å strekke strømkabel og kloakkrør til der han bor er heller ikke gratis. Samfunnet må nok betale det også. Det hadde jo vært billigere for samfunnet hvis han hadde bodd mer sentralt.

Når han sier at 50 % gikk til fildeling så har han kanskje rett i det, men ble de spurt om hva slaks type fildeling. Enkelte bedrifter har jo konstant deling av filer. Personer hjemme i stuen har kanskje lyst til å dele et bilde de tok en gang til en venn. Det jeg mener med dette er jo at all fildeling ikke er filmer eller musikk som blir lastet ned med torrent, dc++ osv.

Enkelte mennesker trenger større hastigheter enn andre. La oss ta spill som blir lastet ned på lovlig vis. For eksempel world Of Warcraft som ligger på 23 gig. Med 1 Mbit linje ville nok dette tatt for lang tid for denne gutten/jenten som venter.

Jeg sier det igjen, det er luksus og ha rask linje. Fremtiden ligger i fiber. Per i dag tjener vi kanskje ikke så mye på dette for samfunnet, men den dag kommer.

Takk for meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...