Gå til innhold

? Harddisker vil være mangelvare i to år til


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er en av "hardware" krisene jeg har følt og kjent på. Vanligvis går slikt raskt over (som RAM priser, CPU etc).

Jeg har til en hver tid 26 harddisker snurrende og det er jo bare snakk om tid før en av dem ryker. Før var det liksom ingen big deal om en 500 GB eller 1.5 TB gikk i stykker. 500 GB kostet 300 kroner og 1.5 TB under 500 kroner.

 

Av prinsipp ønsker jeg ikke å betale 699-799 for en 500 GB, men ryker noe vesentlig så må jeg jo.

 

Før flommen hadde jeg alltid en 2-3 disker liggende, de er brukt opp nå. Ingen reservelager lengre.

Lenke til kommentar

Ja jeg rakk ikke slette de, var ikke hjemme ol.

Digitalisering av video/lyd samlinger (eller backup av disse om de allerede er på digital form) kan ta mye plass. Jeg har mistanke om at det er mange som har mye mer plass enn de trenger pga. duplikater eller fordi de aldri gidder å rydde opp. Digitale hoarders om man vil.

EDIT: jeg har hatt alt som ikke er langtidslagring ("kald lagring") på SSDer i godt over et år, og er kjempefornøyd med det, selv om det er noe unødvendig :p

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

Kanskje på tide å rydde opp i pr0n steam-samlingen...

 

Dette er jo ikke nødvendigvis et stort problem, streaming og lagring i nettskyen blir mer og mer vanlig for hver dag. Harddiskprodusentene bidrar også sterkt til nettskyen når prisene på HDDer holdes høye, det kan kanskje ses på som å grave sin egen grav :hmm:

Lenke til kommentar

Eh nå må vel forsåvidt denne "nettskyen" også ha noe slags medie til å lagre brukernes data på vel ?

 

På den annen side tviler på at Hard disk produsentene kommer til å stresse voldsomt for å få opp noe økt produksjon. for da vil prisene gå ned. Så dem vil nok passe på å holde prisene oppe så lenge dem kan.

 

Profit is King!

Lenke til kommentar

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

Kanskje på tide å rydde opp i pr0n steam-samlingen...

 

Dette er jo ikke nødvendigvis et stort problem, streaming og lagring i nettskyen blir mer og mer vanlig for hver dag. Harddiskprodusentene bidrar også sterkt til nettskyen når prisene på HDDer holdes høye, det kan kanskje ses på som å grave sin egen grav :hmm:

Hva tror du alt som plasseres i nettskyen lagres på? Og hvem tror du kjøper mest redundans? (= fler TB solgt pr brukt plass)

 

Nettsky er sikkert vel og bra, helt til firmaet går konk og du mister alt eller må laste ned til harddisk igjen og er like langt. Jeg kommer aldri til å benytte meg av tjenester der jeg ikke har full kontroll selv, og trenger derfor disker.

Megaupload er kanskje ikke beste eksempelet på long-term cloud storage, men viser at det kan gå galt.

 

Jeg foretrekker å ha 2 fysiske (og logisk adskilte) kopier av all viktig data lokalt, og ha en kopi som lagres off-site. Jeg har bare i område 50-60GB som er i denne kategorien ATM, så foreløpig holder det fint med store minnepenner og litt avsatt plass på en harddisk.

Lenke til kommentar

Harddisker kommer til å bli en vare man må søke om å få lov til å kjøpe, like strengt som å kjøpe våpen.

 

Er vel eneste måten man kan få bort piratkopiering.

 

Men ser ikke det skje med det samme, forhåpentligvis!

 

 

 

Men on topic: Jeg har 2TB av 3TB ledig, (snart 2 år gammel pc) så jeg klarer meg. Vil nok ikke få brukt for nye med det samme. Når jeg engang skal ha nye, så blir SSD det eneste valget for min del, og når det skjer, så er prisene så pass lave at det er overkommelig for min pengepung.

Lenke til kommentar

Hva i all verden bruker du 26 disker til? Har du backup av halve TPB eller noe?

 

Stuepcen har 8 interne disker = 12 TB. Inneholder bla 1.350 DVD plater (DVD5/DVD9)

SERVER1 har 8 interne disker + 3 i USB HDD kabinett. Serveren brukes til VMWare virtuelle pcer, nokså komplett Technet katalog (av .iso filer) etc.

SERVER2 har 3 interne disker + 4 i eSATA/USB kabinetter (denne brukes til VMware virtuelle pcer)

 

Så har jeg vel like mange disker, om ikke flere der jeg har backup av alle DVD filmene fra stuepcen. Disse diskene ligger utenfor huset, så jeg ikke mister alt ved brann.

 

Med såpass store datamengder så er all online backup tjenester nokså både upraktisk og utrolig dyrt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...