Gå til innhold

Billigkompaktene slår tilbake


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ironisk at denne nyheten kommer i dag, når nokia gir kompaktene en real på trynet tilbake :)http://mynokiablog.com/2012/02/27/the-story-and-secrets-behind-the-nokia-808-pureview-everything-you-wanted-to-know-about-pureview/
Er rimelig sikker på at min 4.9MP Sigma DP2 spiser Nokia 808 til frokost ;)

 

Sigmaen din er 56mm tykk, mot Nokia 808 sine 13,9mm. Det handler altså om noe man vil gå med i lommen til daglig, og i den sammenhengen er ikke mastodont-kameraet ditt kvalifisert.

Lenke til kommentar

Sigmaen din er 56mm tykk, mot Nokia 808 sine 13,9mm. Det handler altså om noe man vil gå med i lommen til daglig, og i den sammenhengen er ikke mastodont-kameraet ditt kvalifisert.

Sigmaen går fint i jakkelomma mi - ingen problem. Men poenget mitt var egentlig at å stappe 41MPx i en mobil er feil løsning på feil problem. For det 99% av det de fleste bruker mobilkamera til, så holder det med 5-6Mpx.

Lenke til kommentar

Sigmaen går fint i jakkelomma mi - ingen problem. Men poenget mitt var egentlig at å stappe 41MPx i en mobil er feil løsning på feil problem. For det 99% av det de fleste bruker mobilkamera til, så holder det med 5-6Mpx.

 

Joda, ikke noe vondt om kameraet ditt, det er greitt nok å ha med seg så absolutt. Men det handler om ytelse i forhold til størrelsen. Det er svært mye lettere å få til et godt kamera med 56mm å boltre seg på i dybden, i forhold til den begrensede dybden i en mobil. Jeg er veldig glad i 8mpx'en med zeiss-optikk på min N900, og den er skarp ned til hver pixel i godt lys. Og med Bless900-appen kan jeg ta suverene bilder i dårlig lys også. Om noen skal få til et vellykket 41mpx-kamera i en mobil, så må det være Nokia. Tenk bare på hva de kan få til med pixel-binning og andre teknikker. Jeg er blitt bortskjemt med god kameraytelse i mobilen min og vil ikke gå ned i denne ytelsen i fremtiden. Gode kameraer i mobilen er definitivt ikke feil syns jeg.

Lenke til kommentar

...å stappe 41MPx i en mobil er feil løsning på feil problem. For det 99% av det de fleste bruker mobilkamera til, så holder det med 5-6Mpx.

 

Sikker på det?

 

Bildebrikken i Nokia 808 PureView er mildt sagt spesiell, med tanke på at den befinner seg i en mobiltelefon og ikke et kamera. For det første er den på hele 1/1.2", noe som er større enn i de fleste kompaktkameraer for entusiastmarkedet. For det andre bruker den sine 41 megapiksler til å konstruere en mindre bildefil på 2, 3, 5 eller 38 megapiksler. Hva dette har å si for bildekvaliteten i dårlig lys forblir ukjent, men det ER faktisk potensielle fordeler ved dette i godt lys, ikke minst fordi man på de mindre størrelsene slipper unna en del problemer med Bayer-interpoleringen. I tillegg kan man "zoome" digitalt ved å bare benytte et område midt på bildebrikken. Ikke bare bruker man da optikkens beste område, men man slipper også den dårligere lysstyrken som er en følge av lange brennvidder. Nokia 808 vil dermed ha f/2.4 uansett.

 

Hvis dette stemmer i praksis vil det jo være fordeler for alle samt at kanskje noen flere vil kunne legge igjen det dedikerte kameraet hjemme.

Lenke til kommentar

Sikker på det?

Rimelig sikker ;)

 

Bildebrikken i Nokia 808 PureView er mildt sagt spesiell, med tanke på at den befinner seg i en mobiltelefon og ikke et kamera. For det første er den på hele 1/1.2", noe som er større enn i de fleste kompaktkameraer for entusiastmarkedet. For det andre bruker den sine 41 megapiksler til å konstruere en mindre bildefil på 2, 3, 5 eller 38 megapiksler. Hva dette har å si for bildekvaliteten i dårlig lys forblir ukjent, men det ER faktisk potensielle fordeler ved dette i godt lys, ikke minst fordi man på de mindre størrelsene slipper unna en del problemer med Bayer-interpoleringen. I tillegg kan man "zoome" digitalt ved å bare benytte et område midt på bildebrikken. Ikke bare bruker man da optikkens beste område, men man slipper også den dårligere lysstyrken som er en følge av lange brennvidder. Nokia 808 vil dermed ha f/2.4 uansett.

 

Hvis dette stemmer i praksis vil det jo være fordeler for alle samt at kanskje noen flere vil kunne legge igjen det dedikerte kameraet hjemme.

1/1.2" sensor i et kamera på den størrelsen høres mistenkelig ut. En så stor sensor krever tilsvarende stor optikk. Det å bruke binning istedet for zoom, er forsåvidt en lur ide. Men det reduserer ikke behovet for et relativt stort objektiv.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...