-
- Fotografering
- Bilderedigering og programvare
- Visuell kreativitet
- Systemkameraer - digitalt
- Analoge kameraer
- Kompaktkamera - digitalt
- Objektiver, filtre, blits og utstyr
- Videokamera
- Skannere og skanning
- Fotoskrivere, utskrifter og papirkopier
- Butikker og verksteder (foto)
- Lagringsmedier (foto)
- Annet om digital foto og video
- Diskuter artikler (Akam.no)
- Tilbakemeldinger til Akam.no
- Tilbakemelding om Foto og video-forumet
- Ryktebørsen
- Akam.no Bildekritikk
- Akam.no Bildekritikk - Tilbakemeldinger
-
- Standardtelefoner og generell mobildiskusjon
- Smarttelefoner
- Mobiloperatører og tjenester
- Hjelp til valg av telefon, nettbrett, operatør eller leverandør
- Hjelp til skadet telefon eller nettbrett
- Nettbrett, GPS og håndholdte enheter
- Applikasjoner (Mobil og nettbrett)
- Mobilspill
- Forbrukerrett
- Diskuter artikler (amobil.no)
- Tilbakemeldinger til amobil.no
- Diskuter artikler (Mobilen.no)
Uvitende nettspillere i Bitcoin-skandale (Teknofil.no)
Vi har testet Oculus Rift – råere blir det ikke (Teknofil.no)
93 % piratkopierte dette spillet (Teknofil.no)
Månedens anbefalte Android-spill (Teknofil.no)
Reklamasjon på PC-deler/"collateral damage"
Skrevet 24. februar 2012 - 16:45
Skrevet 24. februar 2012 - 18:40
Skrevet 24. februar 2012 - 18:47
Skrevet 25. februar 2012 - 17:09
Skrevet 25. februar 2012 - 19:57
knut71 skrev 25. februar 2012 - 17:09:
Fordi det er gjerne spenninger som dreper hardware, og den komponenten som er ansvarlig for spenning er PSUen, ikke de andre delene. For stor strømstyrke (dvs kortslutning) er noe PSUen skal ha sikkerhetsmekanismer for å unngå, slik at den skrur seg av uten at det skjer noen skade. Ergo er PSU ansvarlig uansett om det er spenning eller strøm som har drept hardwaren.
At HK dreper GPU kan jeg forsåvidt se for meg er teoretisk mulig (f.eks gjennom pcie x16-slotten), men målt opp mot hyppigheten av hardwaredødsfall direkte knyttet til PSU-død er det usannsynlig. Den bevisbyrden ligger ikke på meg, for å si det sånn
Kan du forklare hvordan et HK kan drepe en PSU? Det høres - for meg - ut som en veldig teoretisk situasjon, hvis det i det hele tatt er mulig (uten at man tenker på at en kondensator eksploderer og skyter metall gjennom viftegrillen slik at noe kortslutter inni PSUen, og lignende ville tilstander)
Forøvrig burde det være noen saker som går på dette i forbrukerrådet, dette er absolutt ikke første gangen en PSU leker massemorder, og det er langt fra opplagt hvem som skal ta tapet.
Skrevet 26. februar 2012 - 17:39
Skrevet 26. februar 2012 - 17:54
Skrevet 26. februar 2012 - 19:49
Du ser en teoretisk mulighet for at hk kan ødlegge en gpu, men det er ikke din jobb å bevise at ikke det har sjedd.
Det er jo soleklart at en selger lurer på hva i huleste en kunde har klart å gjøre som sitter med tre eller flere svidde komponenter og kunden forlanger erstatning for mer produkter en de har solgt.
Ser for meg trøbbel for deg viss du sier til selger av psu og gpu:
Jeg kjøpte psu og gpu av dere og ett hk fra ebay og når jeg satte dette sammen kom det røyk og alle komponentene er blitt ødelagt.
Spiller ingen rolle hva som er realiteter eller sannheten, du har gitt de en knag å henge problemet på viss dem vil ungå å bla opp. De klarer alltids å finne en tekniker som kan argumentere dine argumenter flate.
Viss du derimot sier:
Jeg kjøpte en psu og en gpu for jeg syntes min eksiterende psu bråkte for mye og ville ha bedre grafikk til spillene mine. Når du putta inn komponentene kom det røyk og alt ble ødelagt.
Nå har du hatt en fungerende pc som gikk i stykker av tingene de solgte deg.
Hva som er sannheten av alternativene over hvet jeg ikke.
Oppfordrer ikke til å lyge heller.
Bare opplyser om at å det litt å legge hodet sitt ned klart til hugg å si at du har bygget pc med deler fra rundt omkring og deretter peker på en av leverandører og forvente at den betaler for all skaden som er sjedd.
Skrevet 26. februar 2012 - 20:02
http://www.nikkayoichi.blogspot.com/
http://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&p=13822661
Skrevet 26. februar 2012 - 22:41
knut71 skrev 24. februar 2012 - 18:40:
For å påstå at HK er direkte skyld i mangelen må man også påvise en årsakssammenheng. Er delene mindre enn 6 mnd gamle stiller du også svært sterkt iht. § 18 andre ledd:
"Hvis ikke noe annet bevises, skal en mangel som viser seg innen seks måneder etter risikoens overgang, formodes å ha eksistert ved risikoens overgang. Dette gjelder likevel ikke dersom formodningen er uforenlig med varens eller mangelens art."
Isåfall trenger du strengt tatt ikke sannsynliggjøre noe som helst
knut71 skrev 26. februar 2012 - 19:49:
Spoiler inneholder relevante (oppstykkede) paragrafer fra forbrukerkjøpsloven:
Dette innlegget har blitt redigert av srbz: 26. februar 2012 - 22:56
Fem års reklamasjonsfrist ≠ fem års reklamasjonsrett.
Forbrukerkjøpsloven regulerer kun reklamasjonsfristens lengde eksplisitt.
Skrevet 27. februar 2012 - 04:10
knut71 skrev 26. februar 2012 - 19:49:
Dette er såvidt jeg vet en del av ATX-spesifikasjonen, så ja - den type sikkerhetsmekanismer SKAL være tilstede ( http://www.formfacto..._public_br2.pdf - det ligger på side 29 her).
Sitat
Bevisbyrden bør selvsagt gå slik at det alternativet som er lite sannsynlig må bevises/sannsynliggjøres for at det i utgangspunktet mest sannsynlige alternativet skal forkastes. At PSUer kan være lumske og ta livet av flere komponenter skjer med langt større hyppighet enn at et hovedkort skal ta livet av enheten som forsyner den med strøm (du svarte meg ikke på hvordan dette kan skje, forøvrig - den forklaringen venter jeg spent på).
Sitat
Joda, men igjen - dette er ikke første gang en PSU dreper annen HW. HWen jeg sender i retur (PSU og GPU) er begge tilbudsvarer, så enten får jeg bare like produkter i retur - eller en relativt liten kontantsum refundert (lite som i under dagens nypris). Ergo har jeg ikke noe motiv for å drive med løgn og fanteri - annet enn om dette var et rent uhell (men igjen, hvordan kan man forårsake noe sånt som har skjedd her? Kobler man for mye last på en rail skal PSUen bare skru seg av. Det er heller ingen 115/230v-bryter på enheten. Kom gjerne med realistiske eksempler på idiotskap som kan forårsake PSU-død, minus det jeg har nevnt her)
Sitat
Jeg kjøpte psu og gpu av dere og ett hk fra ebay og når jeg satte dette sammen kom det røyk og alle komponentene er blitt ødelagt.
Spiller ingen rolle hva som er realiteter eller sannheten, du har gitt de en knag å henge problemet på viss dem vil ungå å bla opp. De klarer alltids å finne en tekniker som kan argumentere dine argumenter flate.
Hvor jeg har kjøpt HK er irrelevant slik jeg ser det, jeg nevner selvsagt ikke ebay med mindre jeg blir spurt direkte om det. For å ta ditt argument, det du sier er jo i praksis at HELE RMA-saken, med alle 3 komponenter, kan risikeres å bli avvist pga en bruktkjøpt del i samme system som de to andre. Da lurer jeg på om du kan gi en kilde hvor det kommer fram at å blande bruktkjøpte datadeler inn i et selvbygg medfører bortfall av reklamasjonsrett.
Sitat
Jeg kjøpte en psu og en gpu for jeg syntes min eksiterende psu bråkte for mye og ville ha bedre grafikk til spillene mine. Når du putta inn komponentene kom det røyk og alt ble ødelagt.
Nå har du hatt en fungerende pc som gikk i stykker av tingene de solgte deg.
Noe a la den røde tråden i det du sier der er det nok jeg ender opp med, ja.
Sitat
Oppfordrer ikke til å lyge heller.
Bare opplyser om at å det litt å legge hodet sitt ned klart til hugg å si at du har bygget pc med deler fra rundt omkring og deretter peker på en av leverandører og forvente at den betaler for all skaden som er sjedd.
Enig i dette. Trenger ikke si at det er bruktkjøpt vare heller, det eneste som er virkelig relevant i forhold til saken er at jeg ikke har mulighet til å reklamere på varen selv, og at det er butikkens ansvar å dekke mitt tap, ref paragrafene noen her var sågrei å finne fram til meg.
Skrevet 27. februar 2012 - 04:16
NikkaYoichi skrev 26. februar 2012 - 20:02:
Fair enough, men hvordan dreper man en PSU gjennom gal montering?
Skrevet 27. februar 2012 - 15:12
knopflerbruce skrev 27. februar 2012 - 04:16:
Fair enough, men hvordan dreper man en PSU gjennom gal montering?
110/230v
Bytter du om her er det fort gjort. Samme med kortslutninger...
PSU er så lett å montere at jeg tviler på at det er grunnen til at den ble ødelagt
Skrevet 27. februar 2012 - 19:13
http://www.nikkayoichi.blogspot.com/
http://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&p=13822661
Skrevet 27. februar 2012 - 20:20
nicho_meg skrev 27. februar 2012 - 15:12:
110v/230v-switcher er ikke så vanlig lenger, eller? Er heller ingen slik på denne enheten. Husker jeg hadde en gammel OCZ fra 2005, den hadde en slik.
NikkaYoichi skrev 27. februar 2012 - 19:13:
Nei, bruker ikke overspenningsvern, men har fem andre maskiner stående i samme rom, to av de på samme kurs, og de har kjørt uten stans i lengre tid - også den dagen da dette uhellet skjedde.
Skrevet 4. april 2012 - 20:33
Hvordan gikk reklamasjonen din ?
Skrevet 5. april 2012 - 01:25
iogmed at jeg fikk oppgradert skjermkortet så syns jeg det var en grei løsning. Hadde ikke forventet tusener av kroner heller. At historien deres om glemt testing er rent oppspinn er jeg overbevist om, da jeg har masse hardware her selv, og å teste en strømforsyning er en enkel sak - den skrudde seg tvert av på 3 hovedkort hos meg. Hvis de hadde glemt å teste den lurer jeg på hvordan de fant ut at de hadde glemt det, for eksempel... og å glemme å reste en returvare. Det skal nesten ikke gå an. Men sånn endte det altså
Skrevet 5. april 2012 - 08:58
1 bruker(e) leser dette emnet
0 medlemmer, 1 gjester, 0 skjulte brukere