Gå til innhold

Ta heisen ut til verdensrommet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Det japanske byggefirmaet Obayashi hevder at det vil bli mulig å reise til verdensrommet med romheis innen 2050. På mandag viste de frem et prosjekt hvor planen er å bygge en gigantisk heis som frakter passasjerer til en romstasjon 36 000 kilometer over Jorden."

 

- Kan noen stryke "000" eller "kilo" fra artikkelen?

 

Om atmosfærens lag.

 

Du kan ikke bygge en romstasjon 36 kilometer over bakken, da får du plutselig heliumballonger som går høyere. En romstasjon skal være utenfor atmosfæren. Se litt på kildeartikkelen så ser du at det er planlagt 36 000 km, eller 36 000 000 meter "out there". og motvekten skal være på 96 000 km (ca 25% av avstanden mellom jord og måne). Litt far fetched, men morsom tanke. Det er uansett ikke feil i avstandsbegrepet i artikkelen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Og hvordan skal de styre unna satelitter?

 

Styre unna? Den vil ha samme posisjon relativt til jordoverflaten hele tiden, den vil ikke gjøre noen styring.

 

Ellers skulle jeg gjerne hatt svaret på spørsmålet mitt, tidligere kalkulasjoenr jeg har sett har vist at selv med nanorør så vil massen øke raskere enn strekkstyrken i materialet, så det er teoretisk umulig å bygge en romheis av det. Mulig det har kommet sterkere varianter av nanorør i det siste. Generellt vil jeg dog si at 2050 for ett prosjekt av denne størrelsen virker optimistisk. Jeg vil anta noe slik koster mange mange tusen milliarder å bygge.

 

AtW

Lenke til kommentar
Generellt vil jeg dog si at 2050 for ett prosjekt av denne størrelsen virker optimistisk. Jeg vil anta noe slik koster mange mange tusen milliarder å bygge.

 

Aner ikke når det gjelder spørsmålet ditt, men jeg er enig med deg her. 2050 er veldig optimistisk. For det første kuttes budsjett på forskjellige romprogram hele tiden, nanorør er vanskelig og dyr å produsere, og selve konstruksjonen i seg selv vil ta lang tid.

 

I denne kapitalistiske verden vi lever i er det ikke kost-effektivt, og vil mest sannsynlig ikke bli gjort.

Lenke til kommentar
Dette blir jo verdens høyeste byggverk !!ever!!Hva skjer hvis jeg mister er 50-øring?
http://science.howstuffworks.com/science-vs-myth/everyday-myths/threw-penny-off-the-empire-state-building.htmOmtrent det samme som her, bortsett fra at fallet vil ta lengere tid

Ikke riktig her, om du slipper den ved 36.000 km vil den sveve ved siden av deg da du er vektløs, lenger ut og den vill falle uttover nedenfor og den vill falle ned. Vill trolig gå i bane i begge tilfeller om du ikke er for langt ned.

 

Elers er dette en spennende idee, leste om et annet forslag som faktisk var mer konkret og gjenomførbart.

Du sender opp en tynn kabel først kun 30 tonn eller slik så spinner du på mer kabel fra vogner du sender opp,

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
  • 1 måned senere...
×
×
  • Opprett ny...