Gå til innhold

Anmeldelse: Syndicate (X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Omtrent så "meh" som forventet, med andre ord. Jeg holder av pengene mine til Cartel, og spiller DX:HR en gang til hvis trangen til noe cyberpunk-inspirert blir for stor (eller plukker opp originalen for 30 spenn på GoG).

 

Men godt å se at gamer.no ikke lemper rundt seg med niere og tiere bare for å tekkes annonsekronene.

 

(Og fordi jeg ikke kan holde meg i skinnet; man begår selvmord, eller tar sitt eget liv.)

Lenke til kommentar

Trekker du virkelig i karaker på bakgrunn av at det ikke minner om Syndicate anno 1993? Dette er en nytolkning, og for å være helt ærlig tror jeg et Syndicate basert på originalens fargepalett ville vært grusomt. I tillegg mener jeg det er mye mer spennende å endre perspektiv når man prøver å tolke noe på nytt, i stedet for å trå i alle de samme fotsporene som originalen.

 

Ellers stusser jeg over at Starbreeze blir hyllet for å være så suverene på skytefølelse. Så vidt jeg kan erindre kom ikke rosen for The Darkness og Butcher Bay fra skytefølelsen de spillene hadde. Det var vel mer atmosfære og generell spillbarhet som stod for den positive omtalen.

 

Når det er sagt ser skytingen i Syndicate virkelig glimrende ut, spesielt måten våpenene beveger seg på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ultravolden var jo en del av originalspillet også. Du kunne glatt massakrere en hel by om du ville, uten konsekvenser. Det ble ikke forklart hvorfor, men jeg tolket det slik at megaselskapene slapp unna med alt. Det er vel noe av dette i nye Syndicate også. Men nå har ikke jeg spilt spillet, så det kan jo hende at det føles annerledes her.

 

Ja, men originalspillet hadde også et litt annet uttrykk - det prøvde blant annet å lage en mer omfattende og fri verden. Forklaringen med at megaselskapene slipper unna med alt kunne nok ha vært gyldig, men jeg sliter med å forstå motivasjonen for at datastyrte kumpanjonger går rundt og skyter mennesker bare fordi de kan. Det forklares aldri med en ideologi eller psykopati eller apati, og fremstår som et meningsløst virkemiddel.

 

Jeg bet meg aldri merke i det i originalspillet, men nå er det mange år siden jeg spilte det, og hjernen min var kanskje rettet mot andre ting. Inntrykket mitt kan jo også ha blitt forandret av hvor grafisk og intenst sånt blir så fort man spiller i førsteperson med fotorealistisk grafikk. Alt ble jo en anelse abstrahert i fugleperspektiv.

 

Sutekh: Grusom feil! Jeg fikset den nå, tusen takk :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I tillegg mener jeg det er mye mer spennende å endre perspektiv når man prøver å tolke noe på nytt, i stedet for å trå i alle de samme fotsporene som originalen.

Tja. Er det egentlig så veldig spennende å gi ut noe som FPS i disse dager? :whistle:

 

Jeg vil si det hadde vært mye mer "nyskapende" å prøve å gjenopplive et konsept som man egentlig ikke har sett noe til de siste ti årene enn å prøve å trøkke ut enda et spill på det allerede ganske overfylte FPS-markedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trekker du virkelig i karaker på bakgrunn av at det ikke minner om Syndicate anno 1993? Dette er en nytolkning, og for å være helt ærlig tror jeg et Syndicate basert på originalens fargepalett ville vært grusomt. I tillegg mener jeg det er mye mer spennende å endre perspektiv når man prøver å tolke noe på nytt, i stedet for å trå i alle de samme fotsporene som originalen.

 

Ellers stusser jeg over at Starbreeze blir hyllet for å være så suverene på skytefølelse. Så vidt jeg kan erindre kom ikke rosen for The Darkness og Butcher Bay fra skytefølelsen de spillene hadde. Det var vel mer atmosfære og generell spillbarhet som stod for den positive omtalen.

 

Når det er sagt ser skytingen i Syndicate virkelig glimrende ut, spesielt måten våpenene beveger seg på.

 

Nei, jeg har ikke trukket karakter for at det ikke minner om det originale Syndicate. Jeg nevner det i forbifarta på to steder i teksten, og alt som nevnes har ikke en innvirkning på karakteren. At rosen til de to spillene, som hadde et helt annet fokus enn Syndicate, gikk på andre ting er ikke så rart. Riddick var jo også to snikespill. Jeg synes likevel de hadde berømmelig skytefølelse.

Lenke til kommentar
jeg sliter med å forstå motivasjonen for at datastyrte kumpanjonger går rundt og skyter mennesker bare fordi de kan. Det forklares aldri med en ideologi eller psykopati eller apati, og fremstår som et meningsløst virkemiddel.

Hvis du leser fila til denne agenten så står det jo faktisk noe om at han er psykopat. Kombiner det med at implantatet i hodet hans (og Kilos) visstnok fjerner "emotional high and lows" i beste Equilibrium-stil så forstår jeg godt at han kan skyte ned sivile uten å føle anger.

Lenke til kommentar

Hadde mykje til overs for Starbreeze-teamet sånn som det var frå Enclave til The Darkness og Riddick-spela, men det som er igjen av studioet no er ein trist bande. Symptomatisk at dei ikkje har kompetanse til å iterere på den proprietære motoren utvikla tidlegare, og derfor skal gå over til UE3 med neste prosjekt.

 

Dette høyrest både velpolert og uinspirert middelmådig ut.

 

Også navnet på fyren. Herrejesus. Om dei først skal ha ein karakter med eit navn beståande av måleiningar, kunne dei jo valt noko anna enn Miles Kilo. Ohm Becquerel?

Endret av Zealuu
  • Liker 3
Lenke til kommentar
jeg sliter med å forstå motivasjonen for at datastyrte kumpanjonger går rundt og skyter mennesker bare fordi de kan. Det forklares aldri med en ideologi eller psykopati eller apati, og fremstår som et meningsløst virkemiddel.

Hvis du leser fila til denne agenten så står det jo faktisk noe om at han er psykopat. Kombiner det med at implantatet i hodet hans (og Kilos) visstnok fjerner "emotional high and lows" i beste Equilibrium-stil så forstår jeg godt at han kan skyte ned sivile uten å føle anger.

 

Det er et artig poeng som gikk meg hus forbi, og det forandrer selvsagt ting. Jeg synes fortsatt det er et for sentralt poeng til at man forventer at spilleren henter det i en helt valgfri database i en pausemeny, men det forklarer i hvert fall hvorfor togscenen utspilte seg som den gjorde. Jeg har forstått at brikkene og andre hjelpemidler gjør at agentene er følelsesmessig avstumpede, men det forklarer mangelen på anger mer enn motivasjonen for å drepe et dusin mennesker uten videre. Togscenen føyer seg for øvrig inn i en rekke av unødvendig groteske scener, synes jeg. Chip-uthentingen er ikke så ille all den tid har et poeng, massive glassbråt gjennom armen og miniguns som deler mennesker i to med en blodsprut er noe snodigere.

 

Kuff1: Nei, det tror jeg ikke. Men det er ikke så voldsomt mange av dem.

Endret av Odesseiron
Lenke til kommentar

Er storyen virkelig så ille?

 

Las tidlegare at Richard Morgan har vore involvert i manus. Han har jo skrive veldig interessant cyberpunk tidlegare. Black Man og Altered Carbon anbefalast, om nokon er interesserte.

 

Uansett, må vel kjøpast sidan en kompis har jobba på det. Lurer på om han blir sur om eg venter til det er under momsgrensa til tollvesenet... :p

Endret av Misteltein
Lenke til kommentar

Slik jeg ser det så er mye av brutaliteten ett av flere forsøk de har gjort for å gjøre spillet mer "Syndicate". I originalen så kom brutaliteten ut av det at man ikke brydde seg om noen folk døde. Måtte man sprenge en bygning og det var en haug med fotgjengere rundt den så hadde det ikke noe å si. Det var ingen grunn til å drepe sivile bare for å drepe dem, slik det gjøres i dette spillet.

 

Men som sagt så setter det seg bare i rekken av malplasserte "throwbacks" som bare eksisterer fordi spillet heter Syndicate. Det hadde funka hvis de faktisk hadde klart å kapre Syndicate følelsen hele veien, men sånn det implementert så ignorerer spillet sine røtter 80-90% av tida for så å slenge inn en referanse her og der.

Endret av Ares
Lenke til kommentar

Synes det hører bra ut jeg at det er skikkelig gørrete og voldelig, er et spill for voksne dette så dem fleste burde tåle det. Barnehage spill med erte skytere og sensur over hele linja pga unger hjelper ikke på min gøy faktor.

 

For all del, hold deg unna barnehage spill med erte skytere. Gøy faktoren din er en annen sak.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...