Gå til innhold

Intel senker trolig prisene på Ivy Bridge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

er sååå fristet til og bygge en spillerig med 2011 oppsett.sitter og ser på

det jeg har valgt ut av deler.er det en tabbe og kjøpe en 2011 rig nå eller??(eller vente på ivy?)

kan vel ikke vente seg i hjel heller :no: kommer nye ting hele tiden.

Endret av rbr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

er sååå fristet til og bygge en spillerig med 2011 oppsett.sitter og ser på

det jeg har valgt ut av deler.er det en tabbe og kjøpe en 2011 rig nå eller??(eller vente på ivy?)

kan vel ikke vente seg i hjel heller :no: kommer nye ting hele tiden.

 

det er en tabbe å kjøpe 2011 som spillerig i det hele tatt etter min mening... ivy bridge er jo heller ikke store oppgraderingen fra sandy bridge...

Lenke til kommentar

er sååå fristet til og bygge en spillerig med 2011 oppsett.sitter og ser på

det jeg har valgt ut av deler.er det en tabbe og kjøpe en 2011 rig nå eller??(eller vente på ivy?)

kan vel ikke vente seg i hjel heller :no: kommer nye ting hele tiden.

 

Det er poengløst. LGA2011 er bare nyttig om du skal drive med spesialiserte og tungt trådete oppgaver. Ingen spill per i dag benytter seg av mer enn 4 tråder. Du vil bare kaste bort pengene dine.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

Quote 2005: Det er poengløst. Tokjernet Pentium er bare nyttig om du skal drive med spesialiserte og tungt trådete oppgaver. Ingen spill per i dag benytter seg enn mer av en tråd. Du vil bare kaste bort pengene dine.

 

I 2006 var alt snudd. I 2008 var vel alt av nyutviklet programvare lagd for multicore til en viss grad.

 

Idag er alt laget for 4 kjerner. Eller blir lagd for.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg husker fra tester på Anandtech så er 1155 like rask som socket 2011, klokke for klokke, med likt antall kjerner. Dvs at i7 2700 på socket 1155 vil være kjappere enn i7 3930 og 3960 på ting som utnytter max 4 kjerner. Men så har du jokeren, i7 3820, som har høyere klokkefrekvens enn i7 2700, til en rimeligere penge, for selve prosessoren ihvertfall, HK er vel dyrere alt etter hvilke modeller du ser på.

 

Med socket 2011 har du i ihvertfall muligheten til å oppgraderere til flere kjerner, med de fordeler og ulemper det gir. Samt at socket 2011 har støtte for mye mer minne, hvis du f.eks ønsker å kjøre en ramdrive e.l. :)

 

Ikke noe fasitsvar, bare deler noen av de tankene jeg har gjort meg om de forskjellige soklene siden jeg vurderer å oppgradere selv :) Men min daglige bruk forgår stort sett i Photoshop o.l., spilling skjer bare en gang iblant. ;)

Lenke til kommentar

Svarte litt feil, siden du lurte på om du skulle vente på Ivy Bridge ;)

 

Ivy bridge skal primært være en mer strømgjerrig platform enn det sandy bridge er, ytelsesøkning skal ikke stå i høysete. men det er jo ikke til å stikke under en stol at mer strømgjerrige prosessorer kan klokkes høyere :)

Lenke til kommentar

Quote 2005: Det er poengløst. Tokjernet Pentium er bare nyttig om du skal drive med spesialiserte og tungt trådete oppgaver. Ingen spill per i dag benytter seg enn mer av en tråd. Du vil bare kaste bort pengene dine.

 

I 2006 var alt snudd. I 2008 var vel alt av nyutviklet programvare lagd for multicore til en viss grad.

 

Idag er alt laget for 4 kjerner. Eller blir lagd for.

 

de fleste spill i dag utnytter bare 2 hvis jeg har forstått det rett... hvis neste generasjon konsoller får fire kjerner så vil spillene bli utviklet til å bruke 4 kjerner, tviler på det sterkeste at de neste konsollene vil ha 6 kjerner...

Lenke til kommentar

Vi får se. Uansett så blir det for dumt å si at man ikke burde kjøpe det fordi det ikke støttes av alt av programvare.

 

Ikke kjøp el-bilen som ikke er lov til å kjøres på motorvei, det er jo ikke vits. Skal det bli lov må jo det være noen som bruker dem og ønsker det.

 

Akkurat som de som har 6 og 8-kjerner vil gjerne ha programmer og spill som støtter det, og det kommer iallefall ikke om ingen kjøper de CPUene.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke industrien bryr seg så mye, se bare på Crossfire og SLI. Doble skjermkort har vært mulig å ha i mange år, men fortsatt så sliter produsenter av kort med å lage relativt feilfri støtte. Jeg tror mange på driverteamene til ATI/Nvidia heller hadde ønsket at alle kjørte enkelt-GPUer.

Vel, nå blir vel ikke scaling på CPU og GPU helt lik, og GPU er mye mindre bruk i den tunge graden CPU blir brukt, spesielt i forhold til multicore.

Lenke til kommentar

Blir prisene virkelig senket?Hvor mye antas? 20%? Da er det ikke rart intel må selge resten av prosessorene sine billige.Og det virkelig haster for AMD.

 

Ingenting er bekreftet, men det klart mest sannsynlige er at dette kun gjelder ULV-prosessorene, som hovedsaklig brukes i ultrabooks. Prisen på disse har vært gjenstand for diskusjon mellom intel og PC-produsentene, og en prissenkning her vil kunne gi ultrabook-formatet et løft. Det er vanskelig å se hva slags incentiver Intel måtte ha for å senke prisene på desktop eller vanlige 35 watts mobile cpu'er. Disse arver nok prispunktene fra tilsvarende Sandy Bridge-modeller.

Lenke til kommentar

Vi får se. Uansett så blir det for dumt å si at man ikke burde kjøpe det fordi det ikke støttes av alt av programvare.

 

Ikke kjøp el-bilen som ikke er lov til å kjøres på motorvei, det er jo ikke vits. Skal det bli lov må jo det være noen som bruker dem og ønsker det.

 

Akkurat som de som har 6 og 8-kjerner vil gjerne ha programmer og spill som støtter det, og det kommer iallefall ikke om ingen kjøper de CPUene.

He he, svært så solidarisk av deg.

Det er noen få som presser markedet for å øke ytelse av den typen og de som presser; er ikke gamers.

 

Det har lite for seg for mannen i gaten å kjøpe en 8-kjernet cpu (eller en 6-kjernet for den slags skyld). 4 kjernet bør duge i 1-2 år til, kanskje 3 år til.

 

De som trenger flere kjerner:

* Folk som rendrer, gjør tunge operasjoner eller kjører mange type applikasjoner som trenger flere sanntidsprosesser.

 

Ps. legg merke til sanntidsprosesser!

Jeg har selv utviklet en del applikasjoner som jobber over flere tråder og man kan faktisk kjøre ca. 12 tråder på en 4 kjernet intel prosessor med HT, før man mister ytelse. dvs. 12 er raskere enn 10, men 14 vil da være tregere enn 12.

 

De applikasjonene jeg testet med, var i en batch-konvert applikasjon som åpnet store tiff-filer og konverterte til PDF. Det vil selvsagt være litt anderledes for annen type data, men man har formler som tilsier hvor mange sanntidsprosesser man i utgangspunktet bør ha. (resten må ligge i prosesskøen).

 

Det er ikke noe vits å kjøpe en 8 kjernet prosessor for gaming, selv om 10% av spillene vil ha støtte for 8 kjerner om 3-4 år. Om 3-4 år, er denne 8 kjerneren som selges i dag - treg! Man får da mye kjappere prosessor for samme prisen.

 

Om man ikke får utnyttet alle prosessorkjernene i sanntid, er dette rent sløseri! Man kan ikke legge sammen antall kjerner og si at en 8 kjerner cpu er 2 ganger så kjapp som en 4 kjerners cpu.

 

Det blir litt som å ha 4 eller 8 hester som drar en hestevogn. De fire hestene kan helt sikkert dra en halvfull vogn i samme hastighet som de 8 hestene. De 8 hestene vil aldri klare å løpe noe fortere enn de 4, med mindre vognen er stappfull.

 

Hvordan skal man fylle denne vognen per dags dato? Det er noen få applikasjoner som kan gjøre dette. Jeg jobber en del med utvikling og med innkjøp av programvare og jeg vet at det fremdeles lages veldig mange enkeltkjernede applikasjoner. (grøss og gru). Mange kjører til og med koden i samme prosess som grensesnittet. Nå skal jeg ikke nevne navn eller nevne noen firmaer, da det nok er uheldig å henge ut store aktører, selv om jeg er til dels rystet selv.

Endret av Olavxxx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...