Gå til innhold

Test: Nokia Lumia 710


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En flott pris for en oppegående telefon til den normale bruker der ute.

 

Synes faktisk ikke den ser så aller verst ut heller :)

 

Litt liten skjerm for min del, men kjenner mange som kunne tenkt seg denne størrelsen. Stiller meg litt uforstående til at den får minus i testen fordi skjermen kan være liten for noen. Da burde den i realiteten få pluss for at skjermen kan passe de som ønsker det! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nokia har fornuftige priser på både denne og Lumia 800, blir spennende å se hvor de legger 900.

Men er vell ikke så rart prisene er fornuftige når OSet setter begrensninger som gjør at de rett og slett ikke kan benytte fersk og rå hardware! Å det er vell det problemet med både Lumia telefonene og Windows Phone som gjør at en high tech entusiast styrer fint unna slike produkter da de hardware messig er utdatert! Drar man den enda mer ned i detalj vet man jo forøvrig ikke om disse i det hele tatt kan oppdateres til neste versjon av Windows Phone, å i såfall har man kjøpt et produkt med enormt begrenset levetid. Det er synd det har blitt slik med Windows Phone, for OSet er pent og kjapt i bruk. Skulle bare hatt det på en telefon med 4,3" 720p skjerm, dual core prosessor, 1gb minne og garanti om at telefonen vil kunne oppdateres til neste versjon av OSet - men i dag kan rett og slett ingen produsenter levere det. Så hvor plasserer det Windows Phone i dag? Jo, som det enkle, billige og utdaterte alternativet til Android. Android støtter I DAG 1080p oppløsning, 4gb minne og quad core prosessorer - å med det i tankene er det ikke vannskelig å skjønne at de som vil ha det råeste av det råeste styrer unna Windows Phone.

Lenke til kommentar

En flott pris for en oppegående telefon til den normale bruker der ute. Synes faktisk ikke den ser så aller verst ut heller :) Litt liten skjerm for min del, men kjenner mange som kunne tenkt seg denne størrelsen. Stiller meg litt uforstående til at den får minus i testen fordi skjermen kan være liten for noen. Da burde den i realiteten få pluss for at skjermen kan passe de som ønsker det! :)

 

Den får ikke trekk i karakter pga. skjermstørrelse, men skjermstørrelsen nevnes som noe som kan være negativt for noen brukere.

Lenke til kommentar

Den dagen gode, gamle Nokia kommer med en WP-telefon med ca 4.3" skjerm, må jeg nok kjempe hardt mot fornuften for å unngå innkjøp. De foreløpige Lumia-telefonene klarer jeg meg derimot uten. En ting jeg ikke fatter, er at disse enhetene, som på mange måter skal symbolisere selskapets revitalisering, kommer med kameraer som er dårligere enn den aldrende N8. Jeg finner det snodig at de tar slike snarveier.

Lenke til kommentar
En flott pris for en oppegående telefon til den normale bruker der ute. Synes faktisk ikke den ser så aller verst ut heller :) Litt liten skjerm for min del, men kjenner mange som kunne tenkt seg denne størrelsen. Stiller meg litt uforstående til at den får minus i testen fordi skjermen kan være liten for noen. Da burde den i realiteten få pluss for at skjermen kan passe de som ønsker det! :)
Den får ikke trekk i karakter pga. skjermstørrelse, men skjermstørrelsen nevnes som noe som kan være negativt for noen brukere.

 

Jeg regnet ikke med at det nøvdendigvis ble trekk, derfor nevnte jeg at den fikk minus (siden det står under minus seksjonen). I og med at det ikke finnes en skjermstørrelse der ute som noensinne vil passe alle brukere, så stusser jeg også over at slikt blir nevnt i tester. Hadde den vært 2" hadde jeg forstått det, men den er da meget oppegående selv med 3.7" som ikke er ulikt drøssevis av andre telefoner.

 

Nokia har fornuftige priser på både denne og Lumia 800, blir spennende å se hvor de legger 900.

Men er vell ikke så rart prisene er fornuftige når OSet setter begrensninger som gjør at de rett og slett ikke kan benytte fersk og rå hardware! Å det er vell det problemet med både Lumia telefonene og Windows Phone som gjør at en high tech entusiast styrer fint unna slike produkter da de hardware messig er utdatert! Drar man den enda mer ned i detalj vet man jo forøvrig ikke om disse i det hele tatt kan oppdateres til neste versjon av Windows Phone, å i såfall har man kjøpt et produkt med enormt begrenset levetid. Det er synd det har blitt slik med Windows Phone, for OSet er pent og kjapt i bruk. Skulle bare hatt det på en telefon med 4,3" 720p skjerm, dual core prosessor, 1gb minne og garanti om at telefonen vil kunne oppdateres til neste versjon av OSet - men i dag kan rett og slett ingen produsenter levere det. Så hvor plasserer det Windows Phone i dag? Jo, som det enkle, billige og utdaterte alternativet til Android. Android støtter I DAG 1080p oppløsning, 4gb minne og quad core prosessorer - å med det i tankene er det ikke vannskelig å skjønne at de som vil ha det råeste av det råeste styrer unna Windows Phone.

 

Men hvor stor andel av mobilkjøpere bryr seg om hvorvidt det er den ene "coren" eller den andre, så lenge brukeropplevelsen er fullstendig oppegående? Rå kraft er kjekt på spill, men det finnes fortsatt ufattelig mange mennesker som bruker telefonen til helt enkle ting, og der trenger man ikke enormt med krefter, men noe som fungerer sømløst over stort sett hele fjøla.

 

Samtidig er det svært mange som ikke bruker mange tusen på en telefon, og det er også her Nokia i samkjøring med Windows gir et godt alternativ. Jeg tror ikke det er fysisk mulig pr dags dato å kjøpe f eks en Android telefon til rundt 2000 som gir en like god brukeropplevelse som Windows Phone gjør, og det spesielt over lengre tid.

 

Nå kommer også nye versjoner av Windows Phone i nær fremtid, og det vil garantert åpne støtte for det du nevner. Gi WP litt tid, og de er helt der oppe iallefall jeg ønsker de skal være :)

Endret av TheMoonMan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den dagen gode, gamle Nokia kommer med en WP-telefon med ca 4.3" skjerm, må jeg nok kjempe hardt mot fornuften for å unngå innkjøp. De foreløpige Lumia-telefonene klarer jeg meg derimot uten. En ting jeg ikke fatter, er at disse enhetene, som på mange måter skal symbolisere selskapets revitalisering, kommer med kameraer som er dårligere enn den aldrende N8. Jeg finner det snodig at de tar slike snarveier.

 

Ser selv ingen problem med skjermstørrelsen her, 3,7" er perfekt etter min mening, bedre å ha en kompakt mobil enn en "klosse" i lommen ;)

 

Når det gjelder kamera sier det seg selv att det er mye dårligere på denne enn N8.. N8 er en toppmodell, dette er en low-end mobil. Eks. er de fleste ting dårligere på Lumia-710 enn N8, bortsett fra prosessor og skjerm.. Det meste annet er N8 bedre på, eller 710 mangler helt..

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar
Skjermen er like skarp som på Samsung Omnia W' date=' og begge skjermene er lyssterke. Samsung-skjermen justerer imidlertid automatisk ned lysstyrken når det er mye hvitt på skjermen – selv om strømsparing og automatisk lysstyrke er skrudd av.[/quote']

 

Innstillinger --> tilleggsinnstillinger --> Bruk automatisk skjermintensitet,

verre er det ikke hvis man vil ha full guffe på lys bakgrunn

Lenke til kommentar

Ser selv ingen problem med skjermstørrelsen her, 3,7" er perfekt etter min mening, bedre å ha en kompakt mobil enn en "klosse" i lommen ;)

 

Når det gjelder kamera sier det seg selv att det er mye dårligere på denne enn N8.. N8 er en toppmodell, dette er en low-end mobil. Eks. er de fleste ting dårligere på Lumia-710 enn N8, bortsett fra prosessor og skjerm.. Det meste annet er N8 bedre på, eller 710 mangler helt..

 

Jauda, skjerm er smak og behag. En størrelse på 3.7" er kurant det, men jeg foretrekker hakket større boltringsplass.

Når det gjelder kamera, var det i første omgang Lumia 800 jeg tenkte på. At 710 er svakere enn N8 på enkelte områder overrasker neppe mange.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nokia har fornuftige priser på både denne og Lumia 800, blir spennende å se hvor de legger 900.

Men er vell ikke så rart prisene er fornuftige når OSet setter begrensninger som gjør at de rett og slett ikke kan benytte fersk og rå hardware! Å det er vell det problemet med både Lumia telefonene og Windows Phone som gjør at en high tech entusiast styrer fint unna slike produkter da de hardware messig er utdatert! Drar man den enda mer ned i detalj vet man jo forøvrig ikke om disse i det hele tatt kan oppdateres til neste versjon av Windows Phone, å i såfall har man kjøpt et produkt med enormt begrenset levetid. Det er synd det har blitt slik med Windows Phone, for OSet er pent og kjapt i bruk. Skulle bare hatt det på en telefon med 4,3" 720p skjerm, dual core prosessor, 1gb minne og garanti om at telefonen vil kunne oppdateres til neste versjon av OSet - men i dag kan rett og slett ingen produsenter levere det. Så hvor plasserer det Windows Phone i dag? Jo, som det enkle, billige og utdaterte alternativet til Android. Android støtter I DAG 1080p oppløsning, 4gb minne og quad core prosessorer - å med det i tankene er det ikke vannskelig å skjønne at de som vil ha det råeste av det råeste styrer unna Windows Phone.

 

Om du er supergira på å kunne få med deg neste generasjon av operativsystemet, så er iallefall både iPhone og WP (som begge er "kjedelige" og ikke støtter den nyeste hardwaren) milevis foran Android. Hittil har 100% av WP-telefoner kunne oppgradere til nyeste versjon. Og både iPhone og WP gir deg bedre brukeropplevelse enn alle Android-telefoner, selv om de ikke har like mange kule gadgets og apps som kan benchmarke telefonen.

 

Hva har *egentlig* hardwaren å bety for telefonen? Fungerer den bedre til det du bruker den til 98% av tiden (ringe, SMS, surfing o.l) om den har 1,7 GHz enn 1,5 ghz prosessor? Jeg bare spør.

 

Selv har jeg hatt WP i snart halvannet år, og kunne ikke vært mer fornøyd. Den bare fungerer veldig bra i "real life".

Endret av Arve Systad
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Nokia har fornuftige priser på både denne og Lumia 800, blir spennende å se hvor de legger 900.Men er vell ikke så rart prisene er fornuftige når OSet setter begrensninger som gjør at de rett og slett ikke kan benytte fersk og rå hardware! Å det er vell det problemet med både Lumia telefonene og Windows Phone som gjør at en high tech entusiast styrer fint unna slike produkter da de hardware messig er utdatert! Drar man den enda mer ned i detalj vet man jo forøvrig ikke om disse i det hele tatt kan oppdateres til neste versjon av Windows Phone, å i såfall har man kjøpt et produkt med enormt begrenset levetid. Det er synd det har blitt slik med Windows Phone, for OSet er pent og kjapt i bruk. Skulle bare hatt det på en telefon med 4,3" 720p skjerm, dual core prosessor, 1gb minne og garanti om at telefonen vil kunne oppdateres til neste versjon av OSet - men i dag kan rett og slett ingen produsenter levere det. Så hvor plasserer det Windows Phone i dag? Jo, som det enkle, billige og utdaterte alternativet til Android. Android støtter I DAG 1080p oppløsning, 4gb minne og quad core prosessorer - å med det i tankene er det ikke vannskelig å skjønne at de som vil ha det råeste av det råeste styrer unna Windows Phone.
Om du er supergira på å kunne få med deg neste generasjon av operativsystemet, så er iallefall både iPhone og WP (som begge er "kjedelige" og ikke støtter den nyeste hardwaren) milevis foran Android. Hittil har 100% av WP-telefoner kunne oppgradere til nyeste versjon. Og både iPhone og WP gir deg bedre brukeropplevelse enn alle Android-telefoner, selv om de ikke har like mange kule gadgets og apps som kan benchmarke telefonen. Hva har *egentlig* hardwaren å bety for telefonen? Fungerer den bedre til det du bruker den til 98% av tiden (ringe, SMS, surfing o.l) om den har 1,7 GHz enn 1,5 ghz prosessor? Jeg bare spør.Selv har jeg hatt WP i snart halvannet år, og kunne ikke vært mer fornøyd. Den bare fungerer veldig bra i "real life".

 

Her er det viktig å skille oppgraderingsmessig mellom WP 7.0 og 7.5 - 7.0 og 8.0.

7.0 til 7.5 er en mindre oppgradering hvor utgaven i bunn og grunn er det samme men har fått noen forbedringer. 7.0 til 8.0 er derimot en større oppgradering og dermed det som er aktuelt og oppklare. Hittil har vell 100% latt seg oppgradere, men nå som Microsoft har senket inngangskravet er jeg usikker på fremtiden . Å med max grense på hardware ser det mørkt ut for oppgraderinger, ihvertfall 100% oppslutning.

At du nevner iOs som noe som oppgraderer 100% av modellene er jo på grensen til komisk, for det første stemmer ikke det og for det andre er det en telefon i året fra en produsent, at de da klarer bra oppslutning på oppgradering skulle bare mangle.

Sett nå heller ikke iOs og WP i samme bås, iOs har ikke de latterlige begrensningene i hardware, her ligger limit i tråd med den teknologiske utviklingen, WP har en limit som tilhører gårsdagens teknologi.

Problemet med begrensning av hardware bunner ut i at man rett og slett ikke vet om feks. Lumia 800 kan oppgraderes til WP8!

Kort forklart.

Hvis du kan vise til en troverdig link hvor det står at HTC Titan vil få WP8 når den tid kommer så skal jeg dra på elkjøp å kjøpe en i morgen den dag!

Endret av mobifil
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...