Gå til innhold

Nå får du Ubuntu for Android


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette har vi visst om lenge, og det er kun her Gnome 3 kan brukes og vil skinne.

På desktop er den og vil alltid forbli ubrukelig kontra andre skrivebordsmiljø.

Canonical har også annonsert at 12.04 LTS vil bli den siste hvor de har mest fokus på desktop, derifra og ut vil nettbrett og telefoner være deres hovedfokus, og det forklarer overgangen til Gnome 3.

Lenke til kommentar

Det er muligens en liten misforståelse i artikkelen, eller artikkelen er lett å misforstå:

 

«Canonical forsøker ikke å ta opp kampen mot Apple, Microsoft og Google på dette feltet, men har isteden bygd en utgave som drar nytte av Android-systemet.»

 

Det er altså sånn at det kommer Ubuntu Phone og Ubuntu Tablet som vil konkurrere med de nevnte produsentene. Ubuntu for Android er et annet produkt og erstatter ikke disse produktene, men kommer i tillegg.

 

007CD: Det du sier er ikke sant. Det har ikke engang vært oppe til diskusjon at Ubuntu ikke skal satse på desktop i fremtiden. Tvert imot. Arbeidet med å utvikle spesifikasjoner og idéer for fremtidig desktop-utgivelser, har nylig begynt og det er ekstremt usannsynlig at Ubuntu vil droppe desktopen de neste ti årene i alle fall. Det finnes overhodet ingen grunn til å droppe desktopen. Hvor du har fått den idéen fra, er vanskelig å si. Det er i hvertfall ikke fra noen offisiell kilde.

 

Hva du mener med at "det bare er her Gnome 3 kan brukes" og at det ikke egner seg for desktop, forstår jeg ikke. Ubuntu for Android er et desktop system. Hvis du trodde noe annet, kan du umulig ha sett videoen det refereres til i artikkelen. Men det er jo altså sånn at det finnes tavler og mobiler som kjører Gnome 3 i dag og det fungerer godt. Det fungerer godt på desktoper også, skjønt det finnes utfordringer når man har flere rader med skjermer, noe som er vanlig hvis man har flere enn tre skjermer. Arbeidet med støtte for seks skjermer har ikke vært prioritert siden det ikke er så veldig vanlig, men det pågår og forbedringene vil komme bedre til syne underveis mot 14.04.

 

Jeg vet ikke hvorfor du ønsker å spre misinformasjon på denne måten, men jeg går ut fra at du har en eller annen agenda. Eller hvis du bare ikke vet, håper jeg at du heller kan stille spørsmål på AskUbuntu.com i fremtiden, istedenfor å spre feilinformasjon. Det er ingen skam å ikke vite. Men det er skam å spre misforståelser fordi man ikke gidder å sjekke fakta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det beste med dette konseptet er at det kan fungere med alt som har en Unix kernel og kan kjøre GLES + Unity. Altså, iOS enheter har mulighet for dette.

 

Det er også viktig å merke seg at dette bare blir bedre med 12.04.

Med 12.04 vil Wayland introduseres for ARM-versjonen av Ubuntu. Dette betyr så godt utbytte av GPU som driveren på systemet tillater.

 

Canonical er allerede på god vei med sin plan om å kunne kjøre sømløst på alle enheter, eler burde jeg si, alle formater.

Ville vært spennende å ha sett dette i bruk på en Asus Transformer Prime, med fire-kjernet prosessor og greier. Man kunne kjørt Gnome Shell til vanlig bruk, Unity på PC-skjermen og Ubuntu TV på storskjermen.

Virkelig mange muligheter med dette.

 

Lurer på hva Apple og Microsoft svarer til dette med. I alle tilfeller blir det copycat.

Lenke til kommentar

Det er muligens en liten misforståelse i artikkelen, eller artikkelen er lett å misforstå:

 

«Canonical forsøker ikke å ta opp kampen mot Apple, Microsoft og Google på dette feltet, men har isteden bygd en utgave som drar nytte av Android-systemet.»

 

Det er altså sånn at det kommer Ubuntu Phone og Ubuntu Tablet som vil konkurrere med de nevnte produsentene. Ubuntu for Android er et annet produkt og erstatter ikke disse produktene, men kommer i tillegg.

 

007CD: Det du sier er ikke sant. Det har ikke engang vært oppe til diskusjon at Ubuntu ikke skal satse på desktop i fremtiden. Tvert imot. Arbeidet med å utvikle spesifikasjoner og idéer for fremtidig desktop-utgivelser, har nylig begynt og det er ekstremt usannsynlig at Ubuntu vil droppe desktopen de neste ti årene i alle fall. Det finnes overhodet ingen grunn til å droppe desktopen. Hvor du har fått den idéen fra, er vanskelig å si. Det er i hvertfall ikke fra noen offisiell kilde.

 

Hva du mener med at "det bare er her Gnome 3 kan brukes" og at det ikke egner seg for desktop, forstår jeg ikke. Ubuntu for Android er et desktop system. Hvis du trodde noe annet, kan du umulig ha sett videoen det refereres til i artikkelen. Men det er jo altså sånn at det finnes tavler og mobiler som kjører Gnome 3 i dag og det fungerer godt. Det fungerer godt på desktoper også, skjønt det finnes utfordringer når man har flere rader med skjermer, noe som er vanlig hvis man har flere enn tre skjermer. Arbeidet med støtte for seks skjermer har ikke vært prioritert siden det ikke er så veldig vanlig, men det pågår og forbedringene vil komme bedre til syne underveis mot 14.04.

 

Jeg vet ikke hvorfor du ønsker å spre misinformasjon på denne måten, men jeg går ut fra at du har en eller annen agenda. Eller hvis du bare ikke vet, håper jeg at du heller kan stille spørsmål på AskUbuntu.com i fremtiden, istedenfor å spre feilinformasjon. Det er ingen skam å ikke vite. Men det er skam å spre misforståelser fordi man ikke gidder å sjekke fakta.

 

De skal ikke droppe desktopen, men de skal skalere tilbake, jeg kan begynne å grave fram linker til dette fra det ble nevnt på Linux Action Show for ca ett halvår siden.

Og da har vi også hørt at de ville over på nettbrett, så dette er ikke noe nytt, det har ligget i kortene en stund nå.

Lenke til kommentar

De skal ikke droppe desktopen, men de skal skalere tilbake, jeg kan begynne å grave fram linker til dette fra det ble nevnt på Linux Action Show for ca ett halvår siden.Og da har vi også hørt at de ville over på nettbrett, så dette er ikke noe nytt, det har ligget i kortene en stund nå.

 

Det er ikke sant at Ubuntu skal "skalere tilbake". Tvert imot. Det er sant at det i tillegg skal utvikles grensesnitt for tavler, telefoner, tv og ivi, men det påvirker ikke desktopen på noen som helst måte. Hvis det er noe som skjer i tiden fremover, så er det at utviklingen på desktopen økes betraktelig. Vi begynner å få seriøst god infrastruktur og den skal det bygges videre på, selvsagt.

Lenke til kommentar

Morsomt, men!Å kjøre et OS inni et annet OS som kjøres i en virtual machine skriker ikke akkurat ytelse. For mange lag med abstraksjoner kanskje.. ?

 

Nei, det er en misforståelse. Ubuntu og Android er i utgangspunktet samme operativsystem (Linux), så det er ikke nødvendig med noen form for virtualisering. Du vil bare kjøre én kjerne som vil deles av begge miljøene. Det vil være sammenliknbart med at du kan kjøre Firefox og Chrome samtidig uten at det fører til noen konflikter. Når du kobler til docken, så logges du inn i Ubuntu og vindusystemet starter. Når du kobler fra, så logges du ut. Dalvik vil kjøre hele tiden, på samme måte som du kan kjøre Java i Windows uten å måtte logge ut først.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette har vi visst om lenge, og det er kun her Gnome 3 kan brukes og vil skinne.

På desktop er den og vil alltid forbli ubrukelig kontra andre skrivebordsmiljø.

Canonical har også annonsert at 12.04 LTS vil bli den siste hvor de har mest fokus på desktop, derifra og ut vil nettbrett og telefoner være deres hovedfokus, og det forklarer overgangen til Gnome 3.

Gnome 3 og Unity er ikke det samme. Unity (som jeg antar du refererer til) er i likhet med Gnome-shell og KDE skrivebordsmiljøer. Selve Gnome 3 er alt det underliggende og ikke noe man ser noe særlig til. Ubrukelig er forøvrig også meget subjektivt. Selv har jeg benyttet meg av Unity siden 11.04 (også til det folk vil kalle "arbeid") og fungerer svært bra med litt pirk, og det er definitivt på vei bort i 12.04. Jeg er hvertfall flerfoldige ganger mer produktiv enn det jeg ville vært på Windows, selv etter å ha brukt den plattformen i mange år.

 

Canonical har aldri annonsert noe sånt. De har sagt at de sikter seg inn på markeder som mobil og smart tv, men aldri sagt ett ord om redusert satsning på desktop. Dette er jo bare enda et skritt på veien mot desktop og smart tv i lomma. Overgangen til Gnome 3 har forøvrig ingenting med mobiler og nettbrett å gjøre, det er utelukkende fordi Gnome 2.x er utdatert. Overgangen til Unity kan argumenteres å være med flere plattformer i sikte, men det er like fullt et fungerende desktopsystem. Videre er det bare smak og behag som avgjør om man liker det eller ei.

 

Selv syns jeg konseptet virker genialt! Gleder meg til vi får mer konkrete produkter og demonstrasjoner. Blir spennende å se hva som skjer videre og ikke minst hvordan konkurrentene vil reagere!

Lenke til kommentar

tenk så kult det blir når du tar med deg en laptop med kun tastatur, mus, skjerm, batteri, høytalere og noen utvendige tilkoblinger som du bare slenger telefonen oppi for å få en fungerende laptop! jeg har tenkt tanken på noe sånt som dette i snart 1 år.

 

edit: en jeg hadde tenkt å svare som noen svarte på hadde sneket seg inn i innlegget mitt. la ikke merke til det før nå. quote som var her var urelatert til innlegget mitt.

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar

Morsomt, men!

Å kjøre et OS inni et annet OS som kjøres i en virtual machine skriker ikke akkurat ytelse. For mange lag med abstraksjoner kanskje.. ?

tenk så kult det blir når du tar med deg en laptop med kun tastatur, mus, skjerm, batteri, høytalere og noen utvendige tilkoblinger som du bare slenger telefonen oppi for å få en fungerende laptop! jeg har tenkt tanken på noe sånt som dette i snart 1 år.

 

Har vært mulig en stund dette. Motorola Lapdock.

Har selv prøvd løsningen med en Atrix og det fungerte ikke særlig bra. Men, dette er fremtiden, helt klart. :)

Lenke til kommentar

Morsomt, men!

Å kjøre et OS inni et annet OS som kjøres i en virtual machine skriker ikke akkurat ytelse. For mange lag med abstraksjoner kanskje.. ?

tenk så kult det blir når du tar med deg en laptop med kun tastatur, mus, skjerm, batteri, høytalere og noen utvendige tilkoblinger som du bare slenger telefonen oppi for å få en fungerende laptop! jeg har tenkt tanken på noe sånt som dette i snart 1 år.

 

Har vært mulig en stund dette. Motorola Lapdock.

Har selv prøvd løsningen med en Atrix og det fungerte ikke særlig bra. Men, dette er fremtiden, helt klart. :)

Jeg leste innlegget til kjeLL som ironisk :)
Lenke til kommentar

Dette har vi visst om lenge, og det er kun her Gnome 3 kan brukes og vil skinne.

På desktop er den og vil alltid forbli ubrukelig kontra andre skrivebordsmiljø.

Canonical har også annonsert at 12.04 LTS vil bli den siste hvor de har mest fokus på desktop, derifra og ut vil nettbrett og telefoner være deres hovedfokus, og det forklarer overgangen til Gnome 3.

Har du noen offisiell uttalelse/kilde på den siste biten? Lurer på om dette bare er tolkning av Canonicals strategi så langt eller det er faktisk noe de har sagt (samme gjelder Gnome 3, som jeg forøvrig selv har på skolelaptopen jeg bruker nå, og nei, er ikke spesielt fornøyd, har bare ikke fått rota meg til å bytte).

 

Edit:

Var visst allere spurt etter de kildene, men jeg er altså fortsatt interessert :)

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Kult konsept, men skriker ikke akkurat performance. Er nok ok til nettsurfing, ta med mobilen på hytta og koble den til en skjerm og mus så har du en pc på hytta for å lese mail.

 

Ville jeg derimot brukt dette på jobben på en daglig basis som beskrevet i artikkelen? Nei, da må mobilene bli ekstremt mye raskere.

 

Samtidig ser jeg på det som rent tull å kjøre Unity på en slik liten device. Kan jo selvsagt ha noe å gjøre med at jeg missliker Unity på generell basis også, og synes ubuntu er ekstremt bloated, men min erfaring med Unity på små embedded devicer sier at det er sirup. Det jeg håper på er at de skal bidra til at andre distroer gjør dette enkelt, så jeg kan legge inn the distro of my choice med de pakkene jeg trenger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det beste med dette konseptet er at det kan fungere med alt som har en Unix kernel og kan kjøre GLES + Unity. Altså, iOS enheter har mulighet for dette.

 

Det er også viktig å merke seg at dette bare blir bedre med 12.04.

Med 12.04 vil Wayland introduseres for ARM-versjonen av Ubuntu. Dette betyr så godt utbytte av GPU som driveren på systemet tillater.

 

Canonical er allerede på god vei med sin plan om å kunne kjøre sømløst på alle enheter, eler burde jeg si, alle formater.

Ville vært spennende å ha sett dette i bruk på en Asus Transformer Prime, med fire-kjernet prosessor og greier. Man kunne kjørt Gnome Shell til vanlig bruk, Unity på PC-skjermen og Ubuntu TV på storskjermen.

Virkelig mange muligheter med dette.

 

Lurer på hva Apple og Microsoft svarer til dette med. I alle tilfeller blir det copycat.

Alt blir så mye bedre med neste versjon. Har hørt denne setningen hele tiden siden versjon 2.0 av Red Hat som kom i 1995. Kommer sikkert til å høre den setningen de neste 20 årene også. Huff...

 

Btw. Det er 1,5 år siden jeg prøvde Ubuntu på HTC-HD2 telefon. eneste ulempen var at man kunne ikke ringe med den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...