Gå til innhold

Sigma ruller ut Merrill


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bildebrikken er en 15 megapiksler Foveon X3-brikke, som Sigma markedsfører som 46 megapiksler, grunnet en noe kreativ tellemåte.

Bare like kreativ som alle andre produsenter. Når de lager brikker med X antall 1/3 piksler (kun én av fargene i RGB, også kalt subpiksel så kaller de det for en fullverdig piksel. Nesten som når man drar på konsert for å høre på en trio og så viser det seg at det bare er én person i "trioen".

 

Men strengt tatt har jeg ikke sansen for noen av disse kreative regnemåtene. En piksel består av (minst) 3 farger og da bør nok den nye foveon-brikken helst kalles 15 Mp, mens en vanlig bayersensor med 12 millioner fotosensorer bør nok helst kalles 3 Mp. (Hver RGBG kvadruppel = 1 piksel).

 

Om prisreduksjonen skyldes utelukkende den endrede produksjonsmetoden av bildebrikken vites ikke.

Sigmas toppsjef døde nylig og det spekuleres i at etterfølgeren (sønnen) har en helt forskjellig mening om prissettingen.

Lenke til kommentar

Begge tre som har kjøpt SD1 til fullpris kan nå få så mange nye venner at de vurderer å åpne ett forum !

 

 

Forøvrig ser det ikke ut til at Sigma Rævkjører de tre som kjøpte SD1 til fullpris helt med denne prisreduksjonen, om infoen her stemmer:

 

 

In a bid to appease SD1 users who spent serious cash on the original camera, Sigma is launching a 'support program' that is expected to run from the launch of the SD1 Merrill to the end of 2012. Existing customers will receive points which can then be exchanged for Sigma products. There is no confirmation of how and when this program will launch in the UK.

 

kilde: http://www.techradar.com/news/photography-video-capture/cameras/sigma-sd1-merrill-announced-1061749

 

 

edit: hvordan i hel lager man custom quote kilde for tiden?

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Blir spennende å se om de er mindre trege enn de eldre modellene. Kjøpte akkurat en original DP2, og den kan ikke beskrives som rask ;)Men det er mye å like med disse Sigmaene, så jeg er spent på hva de kommer på i pris. Og om de ikke lugger lengere.

 

Har du siste firmware på den?

Velg manuell fokus og lukkerhastighet/blender, så er den temmelig rask.

Lenke til kommentar

Har du siste firmware på den?

Jepp. v1.05

 

Velg manuell fokus og lukkerhastighet/blender, så er den temmelig rask.

AF kan jeg leve med. Men skal leke litt med MF etter hvert. Det er skriving til kort som er ugrei. Har et Sandisk Extreme og det virker som om none ganger skriver kameraet "raskt" ~3s og andre ganger tregt ~10s. Har tenkt å prøve et annet kort.

Lenke til kommentar

Men strengt tatt har jeg ikke sansen for noen av disse kreative regnemåtene. En piksel består av (minst) 3 farger og da bør nok den nye foveon-brikken helst kalles 15 Mp, mens en vanlig bayersensor med 12 millioner fotosensorer bør nok helst kalles 3 Mp. (Hver RGBG kvadruppel = 1 piksel).

Det vil heller ikke være en spesielt god måte å representere ytelsen på.

 

Faktiske målinger av f.eks luminans-oppløsning ala MTF50 med metoder for å unngå å måle aliasing, presentert på en log-skala (dobling av oppløsning er ikke dobling av opplevd grad av detalj/skarphet) høres i mine øyne bedre ut. Det du ville finne da er antagelig at en Bayer sensor på "15MP" er overraskende nært Foveon med "3x15MP", og at forskjellen i stor grad skyldes graden av AA-filtrering (som begge teknologiene trenger om man vil ha kontroll på aliasing, men Bayer i større grad).

 

Evt ditche hele oppløsnings-hysteriet og konsentrere oss som store, gode, representative side-by-side print.

 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Har du siste firmware på den?
Jepp. v1.05
Velg manuell fokus og lukkerhastighet/blender, så er den temmelig rask.
AF kan jeg leve med. Men skal leke litt med MF etter hvert. Det er skriving til kort som er ugrei. Har et Sandisk Extreme og det virker som om none ganger skriver kameraet "raskt" ~3s og andre ganger tregt ~10s. Har tenkt å prøve et annet kort.

 

Enig, lagring går sakte. Viktigste for meg er at det tar bilde når jeg trykker på knappen, og ikke 1 sekund senere, der er den kjapp, særlig med manuell fokus.

Lenke til kommentar

quote name='Simen1' timestamp='1329428736' post='18955000'] Det du ville finne da er antagelig at en Bayer sensor på "15MP" er overraskende nært Foveon med "3x15MP", og at forskjellen i stor grad skyldes graden av AA-filtrering (som begge teknologiene trenger om man vil ha kontroll på aliasing, men Bayer i større grad).Evt ditche hele oppløsnings-hysteriet og konsentrere oss som store, gode, representative side-by-side print.-k

 

Det er uansett helt klart at et bilde tatt med "gamle" DP2, med 4,7 MP, har en "opplevd oppløsning" som langt overgår en standard 4,7 MP brikke, så det er ingen grunn til å tro at det blir anderledes med en 15 MP Foveon-brikke, den bør også være bedre enn en standard 15 MP brikke.

Lenke til kommentar
Bildebrikken er en 15 megapiksler Foveon X3-brikke, som Sigma markedsfører som 46 megapiksler, grunnet en noe kreativ tellemåte.

Bare like kreativ som alle andre produsenter. Når de lager brikker med X antall 1/3 piksler (kun én av fargene i RGB, også kalt subpiksel så kaller de det for en fullverdig piksel. Nesten som når man drar på konsert for å høre på en trio og så viser det seg at det bare er én person i "trioen".

 

Men strengt tatt har jeg ikke sansen for noen av disse kreative regnemåtene. En piksel består av (minst) 3 farger og da bør nok den nye foveon-brikken helst kalles 15 Mp, mens en vanlig bayersensor med 12 millioner fotosensorer bør nok helst kalles 3 Mp. (Hver RGBG kvadruppel = 1 piksel).

 

Strengt tatt kunne man konstruert et 50Mp bilde av 5 pixler. En i midten og en i hvert hjørne og så bare interpolere mellom dem :)

 

Man kan også si at Foveon sensoren tar tre 15Mp bilder og så setter dem sammen til et 15 Mp bilde med pixeltetthet på 1. Mens en Bayer sensor tar et 15 Mp bilde med pixeltetthet på 1/3.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...