DrSnap skrev 16. februar 2012 - 22:57:
Joda finner mye eldre, men ikke den nyeste jeg leste i dagens næringsliv i dag...
Når Svada snakk å rai rai satt til side så tenkte jeg mer på all blesten de har hatt og ser ut til ha fortsatt.
"Minst seks av Olympus' elleve styremedlemmer er ventet å gå av på et styremøte 20. april, og det er usikkerhet om hvem som skal lede selskapet framover."
http://e24.no/boers-...?recommend=true
Tyder på et selskap som er ustabilt. Underskudd ,ledere som er ventet å gå ,mafia osv osv...
Vet vi egentlig om siste ord er sagt Gamle lik kan fortsatt dukke opp...
Gammelt nytt, og de har nok oversett alle de tingene som har ødelagt "nyhetens interesse". Mafia-anklagene bel ganske fort tilbakevist.
som ingemartin er inne på har skandalen rot i gammel japansk bedriftskultur. Olympus, som mange andre japanske firmaer, tapte store summer på slutten av 80-tallet på tvlsomme finans-spekulasjoner. Disse tapene ble den gang skjult ved å skape fiktive handler (f.eks. oppkjøp av obskure selskaper) hvor andeler av gamle tap ble bakt inn. "Cooking the books" som de sier i USA. Dette ble forbudt i Japan en gang på 90-tallet.
Og det er der Olympus har driti på draget; en gruppe i firmaet har fortsatt praksisen frem til i fjor. Nå er det snakk om store summer; men Olympus er egentlig et solid firma med god økonomi slik at de kommer relativt fort over det.
At styremedlemr går først i april har sikkert noe med at det er da de har et styremøte hvor det er naturlig å bytte medlemmer. De som er siktet av politet, og de som er saksøkt av Olympus har nok tatt hattene sine og allerede gått.
Jeg er optimistisk for Olympus sin fremtid - de kom med en fin oppdatering av Pen serien i høst, de har lanserte nye spennende objektiver - nå sist 60mm makro og 75mm f/1.8

E-M5 inneholder mye spennende og fokus ser ut til å være tilbake på det som Olympus har vært gode på.