Gå til innhold

Google går i strupen på Dropbox


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@RastaXP

 

Google har jo i praksis det i dag. Jeg har jo kjøpt 20GB ekstra, tror jeg betaler $5 i året for det, pluss de ~7GB jeg får gratis. Dette er jo også felles med Picasa Web Albums. Så det vil jeg tro...

 

Men jeg har til gode å forstå hva som er så praktisk med dropbox, men har fått med meg at det er populært. Hva lagrer man på en slik disk? Dokumenter? Filmer? Musikk? Bilder? Slike behov dekker allerede Google for meg med Docs og Picasa, Til musikk og filmer så har jeg Spotify og, ja, du vet, andre greier...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Men jeg har til gode å forstå hva som er så praktisk med dropbox, men har fått med meg at det er populært. Hva lagrer man på en slik disk? Dokumenter? Filmer? Musikk? Bilder? Slike behov dekker allerede Google for meg med Docs og Picasa, Til musikk og filmer så har jeg Spotify og, ja, du vet, andre greier...

 

Dropbox er veldig nyttig til enkelte ting synes nå jeg da, siden det bare havner som en ekstra mappe i "my documents" er det jo ekstremt anvendelig til alt av filer man vil ha tilgjengelig overalt. F.eks så scannet jeg en kopi av passet mitt da jeg skulle på ferie, bare slang det inn i dropbox folderen og vips er det tilgjengelig når jeg skulle miste passet mitt i utlandet. Mulig det er andre tjenester som er like gode og, men jeg har fortsatt tilgode å se noe som integrerer seg såpass godt i alle plattformer. Jeg har det både på windows, OSX, Android og iPad..

Lenke til kommentar

Men jeg har til gode å forstå hva som er så praktisk med dropbox, men har fått med meg at det er populært. Hva lagrer man på en slik disk? Dokumenter? Filmer? Musikk? Bilder? Slike behov dekker allerede Google for meg med Docs og Picasa, Til musikk og filmer så har jeg Spotify og, ja, du vet, andre greier...

 

Automatisk synkronisering av filer, uansett filtype, mellom såvel datamaskiner som bærbare enheter som mobiltelefoner og nettbrett. I tillegg får du sikkerhetskopiering off-site og støtte for versjonskontroll. Hvis en fil endres eller slettes ved en feiltagelse, kan du alltids gå tilbake til en tidligere versjon.

 

Synkroniseringen utføres i bakgrunnen med én gang en fil endres og du som bruker slipper å tenke på konfigurering og lignende. Det er også veldig praktisk når man samarbeider med andre og trenger å dele filer. Picasa er vel og bra for å dele bilder, men det er litt mer mas å starte opp programmet for så å laste opp alt, enn å bare legge bildefilene direkte i Dropbox-mappen hvis det bare er noe som skal deles midlertidig.

 

I tillegg er det en rekke programmer som støtter synkronisering via Dropbox, som f.eks. Anki, Firefox (all profildata, øktsinformasjon og utvidelser), uTorrent (legg torrentfilen i en mappe som hjemmemaskinen overvåker og bruker for å laste ned), passordsynkronisering via Keepass osv.

 

Personlig legger jeg også jobbfiler (som bruker proprietært format) på Dropbox og har dermed en sikker kopi av alle viktige data jeg måtte trenge hvis PC-en ryker - og dette har faktisk skjedd. Sist gang tok det meg mindre enn en halvtime å komme opp og gå igjen, og mesteparten av tiden gikk med til å løse et urelatert lisensproblem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har en iboende skepsis mot å gi andre tilgang til mine private dokumenter, om det så er dikt eller fotografier. Hvis dette var opprettet av Facebook ville jeg skydd det som pesten. Sånn som det er nå, har jeg allerede følelsen at jeg gir Google for mye informasjon om meg, så jeg ville foretrukket å lagre mine kreative dokumenter hos noen andre som ikke allerede håndterer søkene, eposten, kalenderen min. Etc.

 

Eh, Google eier meg allerede. Vil helst eie filene mine selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@RastaXPGoogle har jo i praksis det i dag. Jeg har jo kjøpt 20GB ekstra, tror jeg betaler $5 i året for det, pluss de ~7GB jeg får gratis. Dette er jo også felles med Picasa Web Albums. Så det vil jeg tro...Men jeg har til gode å forstå hva som er så praktisk med dropbox, men har fått med meg at det er populært. Hva lagrer man på en slik disk? Dokumenter? Filmer? Musikk? Bilder? Slike behov dekker allerede Google for meg med Docs og Picasa, Til musikk og filmer så har jeg Spotify og, ja, du vet, andre greier...

Foruten det som er nevnt av andre ovenfor, så har jeg Portable Apps i Dropboxen slik at jeg slipper å installere alle disse småprogrammene på alle PC-ene jeg har. Nok å installere Dropbox så er de der.

Lenke til kommentar

@RastaXP

 

Google har jo i praksis det i dag. Jeg har jo kjøpt 20GB ekstra, tror jeg betaler $5 i året for det, pluss de ~7GB jeg får gratis. Dette er jo også felles med Picasa Web Albums. Så det vil jeg tro...

 

Men jeg har til gode å forstå hva som er så praktisk med dropbox, men har fått med meg at det er populært. Hva lagrer man på en slik disk? Dokumenter? Filmer? Musikk? Bilder? Slike behov dekker allerede Google for meg med Docs og Picasa, Til musikk og filmer så har jeg Spotify og, ja, du vet, andre greier...

 

Har så og si byttet ut "Mine dokumenter" med Dropbox-folderen. Da har jeg tilgang på Mac'en, den stasjonære, nettbrettet og telefon. Liker best å skrive i MS Word når jeg er på farten, og da lagrer jeg det bare i Dropbox folderen, og henter det opp hjemme for å skrive videre.

Kunne sikkert i utgangspunktet brukt Docs til all tekstbehandling, men synes Word er milevis foran.

Også genialt å bare overføre bilder til telefonen via Dropbox. Egner seg dog dårlig til film etc, med mindre du har sikkelig god linje ut.

 

Dropbox har også en nettside der du kan logge på om maskinen du sitter på ikke har Dropbox installert, og er jeg på en PC ved universitetet og mangler et dokument, eller vil overføre noe logger jeg bare på der.

Lenke til kommentar

Dropbox ol. er genialt, men om Google lager en tjeneste med mer gratis plass og som er bedre integrert i Android, så bytter jeg nok med én gang. Det som er litt synd er at Dropbox faktisk ble verre ig fikk dårligere funskjonalitet på telefonen etter siste release. De fjernet muligheten til å linke direkte til dropbox katalogen på telefonen (Dvs. man kan fortsatt lete seg fram til katalogen, men den inneholder ikke nødvendigvis alle filene lenger) :thumbdown:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...