Gå til innhold

Laser gjør harddisken 1000 ganger raskere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noe nytt ??? Dette var jo brukt i Sony MiniDisk i 1992. Den gang ble det brukt til å skrive data tettere enn det magnetiske skrivehodet kunne klare (på grunn av bredden) da oppvarmingen også medførte at skriving kun skjedde det laseren hadde varmet opp ved bruk av lav energi fra skrivehodet. Men da måtte selvsage platen leses optisk etterpå, et lesehode ville være altfor bedt.

 

Så dette er nok bare en litt annen måte å bruke Sony sin gamle teknologi og ikke noe nytt

Endret av morten_b
Lenke til kommentar

Noe nytt ??? Dette var jo brukt i Sony MiniDisk i 1992. Den gang ble det brukt til å skrive data tettere enn det magnetiske skrivehodet kunne klare (på grunn av bredden) da oppvarmingen også medførte at skriving kun skjedde det laseren hadde varmet opp ved bruk av lav energi fra skrivehodet. Men da måtte selvsage platen leses optisk etterpå, et lesehode ville være altfor bedt.

 

Så dette er nok bare en litt annen måte å bruke Sony sin gamle teknologi og ikke noe nytt

 

Magneto-optiske medier er ikke neo nytt, og kom lenge før minidisk, og såvidt jeg kan bedømme utifra artikkelen, så fungerer det ikke på samme måte, de bruker ikek varmen i seg selv til å endre megnetiseringen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er nok ikke helt samme teknologi som Sony MiniDisk bruker. MD og andre magneto-optiske medier bruker riktignok også en laserpuls til å varme opp et område av et ferromagnetisk materiale under skriving, men deretter er det et eksternt magnetisk felt som skriver til dette området. Gjennombruddet her er at man klarer å skrive til områder av et ferrimagnetisk materiale ved hjelp av laseren alene, uten at det er nødvendig med et eksternt magnetfelt. Når disse pulsene er alt som trengs, og de i tillegg er såpass raske som de er, så går skrivingen som sådan veldig raskt.

 

Red.: ATWindsor kom meg i forkjøpet, siden jeg somlet litt med researchen, men dette stemmer jo.

Endret av GeO
Lenke til kommentar

Hørtes egentlig rimelig tamt ut.

 

For en slik harddisk vil vel uansett bli rimelig begrenset når det kommer til at det også trenger et lese eller skrivehode som en konvensjonel harddisk.

Dette vil gi den mildt sagt en ganske så tam ytelse i alt annet en massive sekvensielle skrivinger.

 

Samt det faktum at det finnes store begrensninger i hvor raskt platene kan spinne. De kan vel kanskej øke tettheten, som igjen ville motvirket dette, men tviler på at dette er nok til faktisk å kunne utnytte så raske pulser.

 

Kort sagt: Det hjelper fint lite med lynrask (bokstavelig talt) skrivepulser om ingenting av det mekaniske klarer å følge med?

 

Eller er det bare jeg som missforstår teknologien. For i mine øyne hørtes dette rimelig håpløst ut i praksis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hørtes egentlig rimelig tamt ut. For en slik harddisk vil vel uansett bli rimelig begrenset når det kommer til at det også trenger et lese eller skrivehode som en konvensjonel harddisk. Dette vil gi den mildt sagt en ganske så tam ytelse i alt annet en massive sekvensielle skrivinger.

Det kan jo være en grei måte å få opp RAID1-ytelse på. Dette er veldig søkt, siden RAID1 er lite brukt.

det er kanskje greit for å kjøre backup på, men så kommer dette med kontroll og uthenting av data inn i bildet...

Lenke til kommentar
SSD-er er i vinden for tiden blant annet fordi de er mye raskere enn vanlige harddisker. Dette kan nå endre seg, i alle fall hvis laserbaserte harddisker kommer på markedet.

SSD er raskt på grunn av responstider og IOPS, ikke så mye på grunn av sekvensielle hastigheter, selv om det også begynner å dra litt i fra harddiskene. Harddisker er trege fordi det er mekaniske enheter der selve rotasjonshastigheten er den største begrensningen. Flytting av lesearmen er et annet stort hinder. Disse to store hindrene vil ikke enres av at man bruker laser til å pakke dataene tettere. Det som blir raskere er sekvensielle hastigheter. Dette vil neppe merkes nevneverdig siden det er to store mekaniske flaskehalser som står i veien.

 

Første gang jeg hørte om denne laserteknologien var fra IBM eller Hitachi for rundt 5 år siden.

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Teknologien er jo genial med tanke på store serverparker som behøver raske backup og trenger ikke å få tilgang til informasjonen med en gang heller.

Selvsagt får man på plass en teknologi som også tillater 1000x raskere lesning av filene også fra disse hd'ene så vil man nok ikke ha behov for SSD med mindre man ønsker stillegående løsninger.

Lenke til kommentar

Hvorfor binde seg opp i at dagens disker har disse 2 mekaniske hindrene (snurring av disk og lese/skrive-arm)? Er vell på ingen måte gitt at "fremtidens laser-baserte"-disk må snurre?

 

Jeg så for meg en "statisk" plate som kan skrives til ved bruk at en laserkilde, og heller dirigere bølgene på annen måte over den statiske platen.

 

Ikke nødvendigvis noen bedre løsning, men det er da i hvert fall ikke noe som tilsier at du MÅ ha snurredisker og "armer"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan dirigere laseren ved å reflektere den av noe og slippe unna armen.

 

Hvis man greier å få til noe lignende med lesingen har man kommet langt.

 

Lagring av store datamengder sekvensielt er uansett et stort behov i verden, selv om det ikke er det på laptopene deres. Så tenk heller litt større når du "kritiserer" teknologiens potensiale.

Lenke til kommentar
Man kan dirigere laseren ved å reflektere den av noe og slippe unna armen.

Teknologien går ut på at laseren skal jobbe sammen med tradisjonelle lese/skrivehoder. Lese-skrivehodene produserer magnetfeltet (data som skal lagres) og laseren aktiverer et ørlite område der det skal lagres. Laserpunktet er mye mindre enn lesehodet og dets magnetfelt, derfor lagres det bare på et lite område under lesehodet i stedet for som i dag, at hele området under lesehodet blir lagret til. Det gir svært detaljert magnetisering.

 

Jeg ser ikke helt for meg hvordan de skal klare å lese av dataene med samme presisjon siden man ikke kan bruke laseren for lesing.

 

Lagring av store datamengder sekvensielt er uansett et stort behov i verden, selv om det ikke er det på laptopene deres. Så tenk heller litt større når du "kritiserer" teknologiens potensiale.

Det største potensialet med denne er økt lagringskapasite, og realistisk sett snakker vi nok om 2-10 ganger økning.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...