Gå til innhold

Alle Windows 8-nettbrett vil kjøre PC-programmer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er vel et enda mer nyansert bilde enn som så. Det finnes mange tekniske muligheter/begrensninger her:

 

1. Metro er nytt og på et maskinvarefjernt nivå, så alt skrevet for metro går selvsagt smertefritt uansett underliggende HW.

 

2. Selve brukergrensesnitt (inkl Windows desktop'en) kan selvsagt enkelt portes av Microsoft til å kunne kjøre på ARM. Men det er jo applikasjonene som er viktige - ikke desktopen..

 

3. For applikasjonene gjelder visse begrensninger:

a) applikasjoner som er skrevet i Microsofts 'tradisjonelle' utviklingsverktøy og kompilert for x86 vil ikke virke 'out-of-the-box'. Løsningen her blir enten emulering av x86 instruksjonssettet (svært tregt), eller rekompilering slik Apple gjorde da de byttet fra Motorola til Intel.

b) applikasjoner skrevet i .NET (begynner å bli mange), er ikke bundet til underliggende HW, så alt som kreves er at MS utvikler et .NET kjøremiljø for ARM, og vips kjører alle .NET-baserte applikasjoner også på ARM - Med full ytelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f

Windows 8 kommer vel rundt oktober, så kanskje det samme med nettbrettene?

Jeg har lyst på et nettbrett nå, for å teste Windows 8-betaen med touch. Noen som kan anbefale et nettbrett for Windows, eventuelt en laptop med berøringsskjerm?

Lenke til kommentar

Windows 8 virker flott for nettbrett, derimot dårligere for PC. Jeg har selv prøvd developer preview og fant metro til å bare være søppel. Nært ingen fordeler. Bedriftene må ta et skritt vekk fra å fordumme alt ved å gjøre det så "brukervennlig" Hadde det ikke vært for at linux har redusert spillkompatibilitet og at jeg ikke gidder å dualboote/kjøre emuleringsprogrammer, hadde jeg byttet for lenge siden.

Lenke til kommentar

Windows 8 kommer vel rundt oktober, så kanskje det samme med nettbrettene?

Jeg har lyst på et nettbrett nå, for å teste Windows 8-betaen med touch. Noen som kan anbefale et nettbrett for Windows, eventuelt en laptop med berøringsskjerm?

 

2000,- +evt mva:

 

http://www.ebay.com/itm/2goPad-SL10-Tablet-Windows-7-Atom-N470-PC-Computer-10-1-LED-250GB-SATA-Mint-/270909117527?pt=US_Tablets&hash=item3f13711457

Lenke til kommentar

1. Tittelen er veldig misledende. Det høres ut som om man kan kjøre programmer direkte uten rekompilering. Vær forsiktig med dette.

 

2. Velkommen etter, Microsoft. Linux har kunnet gjort dette siden begynnelsen, på grunn av GTK og Qt. Men samme problemer kan oppstå: platformavhengige kollisjoner, slik som grafikk og elementer som krever spesifikke deler av en prosessorarkitektur slik som NEON.

Lenke til kommentar

Artikkelen bommer ganske kraftig på hva slags type applikasjoner som faktisk kan kjøre i Windows on ARM (WOA)

 

Fra Windows 8 Bloggen (http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/02/09/building-windows-for-the-arm-processor-architecture.aspx):

 

Our focus on delivering a new level of security for consumers using WOA is paramount. In one public event, we were asked if we would “make it easy for existing viruses and malware to run.” Now you can see the answer is decidedly, “no.” In fact, WOA only supports running code that has been distributed through Windows Update along with the full spectrum of Windows Store applications.

 

Som videre forklart lenger ned i bloggen m/ kommentarer:

Applikasjoner som ikke er i Windows Store eller tilgjengelige via Windows Update vil ikke kunne installeres på WOA.

 

I tidligere bloggposter har Microsoft sagt at tradisjonelle applikasjoner (såkalte legacy /Win32) også vil kunne legges til i Windows Store, men da ikke som direkte distribusjon, kun med lenker til applikasjonens egen hjemmeside.

 

For å holde det litt kort: Kun Metro-applikasjoner og applikasjoner som Microsoft velger å distribuere gjennom Windows Update og Windows Store vil være mulig å kjøre på WOA. En liten liste over skrivebordsprogrammer jeg antar vil komme:

 

IE10, Windows Explorer, Word, Excel, Powerpoint, OneNote

 

Hvis du som utvikler ønsker å rekompilere til ARM og distribuere programmet ditt til WOA så må applikasjonen skrives om til en Metro-applikasjon.

Endret av OJodd
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnen til at dem lar "normal" desktop bli med på "ARM-versjonen" av W8 nettbrettene er at man kan sette enheten i en docking og jobbe med tastatur, mus og stor skjerm. Da er det ikke lenger like hensiktsmessig med Metro slik det fremstår i dag. Litt usikker på hvordan MS egenlig ønsker dette i praksis.

 

Man kan da med ARM få en full brukeropplevelse da det trolig slippes fullverdige versjoner av office, samt at også citrix etc kan la brukere kjøre vanlige x86 server applikasjoner på samme måte som man allerede gjør på en PC i dag.

 

Videre har W8 på ARM også innebygd (etter hva jeg har fått vite) støtte for direct access (DA) som lar brukeren nå nettverksresurser fra hvor som helst i verden som om man var tilkoblet bedriftens interne nettverk. Dette gir en veldig lettvekts fullvektig arbeidsplattform for bedriftsmiljøet. Bruker kan da sømløst ta med seg jobben over alt.

 

De som behøver en tyngere plattform med mulighet for å kjøre lokalinstalerte x86 basserte programmer kan med W8 fremdeles benytte et nettbrett. Nettbrett klargjort for W8 som kjører med intels core i5 finnes allerede, hvor to nevneverdige produsenter er Asus og Samsung. Med disse er det ingen problemer å sitte med photoshop tilkoblet en cintiq 24" og tegne. Når man er på farten kan man ta med seg photoshop og jobbe under veis. Disse to nettbrettene har stylus designet av Wacom som lar dem fortsette arbeidet. Det samme gjelder for de alle x86 basserte applikasjoner.

 

De ble også sakt at selv om man ikke skal kunne kjøre x86 programmer på ARM nettbrett, skal det være mulig andre veien. Altså skal x86 gi alle muligheter, men dette har jeg ikke fått endelig bekreftet.

 

ARM vs x86 på W8 blir da en avveining av behov vs fordeler/ulemper ved begge. I dag er batteri et viktig moment, og de fleste vil da kanskje være best tjent med en ARM-versjon.

Lenke til kommentar

Skulle hatt en ARM og en intel-prosessor. Den sistnevnte bare i bruk når den trengs, sånn at pingleprosessoren sparer strømmen ellers. :p

 

Dette var jo forøvrig relativt gode nyheter om Win8, for en gangs skyld. Ikke minst fordi det vil tvinge fram kraftigere hardware i forhold til hva man kan forvente hvis brettene bare skulle kjøre Metro.

Lenke til kommentar

ja men rakkern, dette skjonte dere da vel.

 

WOA er stortsett helt likt som x86 versjonen, men alle programmer som skal kjore der ma kompilerers for ARM.

 

Dette blir selvsagt en megautfording for open source verdenen, saerlig for de som har skrevet kode for en annen compiler enn Visual Studio sin.

Lenke til kommentar

Det store spørsmålet, sånn som jeg ser det, er hvorvidt friproggerne vil kompilere programvaren for WOA. Hvis de gjør det, så blir det spennende å sammenlikne WOA med UOA (Ubuntu On ARM). Foreløpig er det ingen tvil om at Ubuntu har et enormt forsprang. Hvis de hundre mest brukte frie programmene blir kompilert for WOA, så kan det ha en sjanse. Ellers vil jeg stille meg tvilende. Nå har jo naturligvis også Microsoft muligheten til å gjøre det selv. Men det er en teoretisk mulighet. De vil ha vanskeligheter med å gjøre det, i praksis, tror jeg.

 

Det blir spennende å se om Microsoft får til dette. Som noen var inne på, vil .net være et langt mindre problem. Det er endel bra Windows propvare som ikke bruker .net og da er spørsmålet om de tredje-partene vil gjøre jobben. Et annet spørsmål, er naturligvis hvor mye Microsoft skal ha for å tillate utvikling på WOA. Det har vel aldri vært gratis å utvikle for Microsoft tror jeg.

Lenke til kommentar

Det store spørsmålet, sånn som jeg ser det, er hvorvidt friproggerne vil kompilere programvaren for WOA. Hvis de gjør det, så blir det spennende å sammenlikne WOA med UOA (Ubuntu On ARM). Foreløpig er det ingen tvil om at Ubuntu har et enormt forsprang. Hvis de hundre mest brukte frie programmene blir kompilert for WOA, så kan det ha en sjanse. Ellers vil jeg stille meg tvilende. Nå har jo naturligvis også Microsoft muligheten til å gjøre det selv. Men det er en teoretisk mulighet. De vil ha vanskeligheter med å gjøre det, i praksis, tror jeg.

 

Det blir spennende å se om Microsoft får til dette. Som noen var inne på, vil .net være et langt mindre problem. Det er endel bra Windows propvare som ikke bruker .net og da er spørsmålet om de tredje-partene vil gjøre jobben. Et annet spørsmål, er naturligvis hvor mye Microsoft skal ha for å tillate utvikling på WOA. Det har vel aldri vært gratis å utvikle for Microsoft tror jeg.

 

Men det er bare programmer som er skrevet for WinR(Metro) som blir tilgjengelig utenom de som microsoft selv har gitt ut. Så vidt jeg klarer å lese av bloggposten jeg linket tidligere er det bare office-pakken som kommer i en normal Desktop-innpakning på Arm

  • Liker 1
Lenke til kommentar

b) applikasjoner skrevet i .NET (begynner å bli mange), er ikke bundet til underliggende HW, så alt som kreves er at MS utvikler et .NET kjøremiljø for ARM, og vips kjører alle .NET-baserte applikasjoner også på ARM - Med full ytelse.

 

Bra innlegg! Det er verdt å merke seg at de aller færreste applikasjoner som er avhengig av ytelse (spill) ikke vil bruke .NET framfor Win32 og ellers native libs, men jeg er helt for at så mange som mulig kommer seg over til .NET, så dette er positivt!

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...