Gå til innhold

Test: ZTE Tania


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Brukeropplevelsen i Windows er ganske god, ja. Men Tania koster også fra 700 kroner mer enn U8800 - og U8800 er rundt et år gammel. I tillegg har den altså begrensninger i plassen som legger solide begrensninger på måten du kan bruke telefonen. Skjermteknologi har det også skjedd en del med på det året som har gått siden U8800, og vi ser nesten ikke denne typen blasse, lyssvake skjermer i nyere mobiler.

 

Vi skal ikke si at ingen kan ha en grei opplevelse med Tania, men når du får betydelig bedre telefoner til samme og lavere pris fins det ingen grunn til å velge Tania :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg må vel egentlig si meg enig. Det eneste jeg følte var positivt med denne telefonen når jeg trøkka på den var at det var Windows Phone 7 på den..

 

Når du ser hva du får for tilnærmet samme pris på andre WP7 telefoner så er det nærmest en skam å i det hele tatt selge til den prisen.

 

Se på Samsung Omnia 7 for eksempel. Deal.no selger denne til 2733,- uten abbonement. Den telefonen har en fantastisk Super AMOLED skjerm på 4 tommer og den har dobbelt så mye minne som Tania. Kjøp heller den hvis du ikke har råd til en Lumia800 eller HTC Titan. Da får du en like bra brukeropplevelse som de dyreste WP7 telefonene i dag.

 

EDIT: Tek sin prisguide lister opp prisene til Omnia W under Omnia 7. Så den prisen er feil. Men fremdeles så er Omnia W en bedre telefon enn Tania etter min mening.

Endret av espen88
Lenke til kommentar

Enig i at brukeropplevelsen er god, men at resten av telefonen føles litt billig og ikke godt nok gjennomtenkt. Syntes at den virket grei, og at skjermen var normal, gitt at det ikke er noe amoled da. Men enig i at den burde ligge rundt 2000kr og under, ellers taper den mot Omnia.

Lenke til kommentar

Får du plass til livet ditt på 4 GB? Det gjør ikke vi heller.

Livet mitt? Neppe, men det jeg trenger å ha på en telefon - uten problemer!

 

Her er fra min egen Radar:

 

Total Storage: 6,52 gb

Available storage: 4,49 gb

 

Min forrige 32gb iphone sa som regel rundt 29gb ledig. Ikke alle som trenger ha med seg musikk og videosamlingen til enhver tid.

Lenke til kommentar

Får du plass til livet ditt på 4 GB? Det gjør ikke vi heller.

Livet mitt? Neppe, men det jeg trenger å ha på en telefon - uten problemer!

 

Her er fra min egen Radar:

 

Total Storage: 6,52 gb

Available storage: 4,49 gb

 

Min forrige 32gb iphone sa som regel rundt 29gb ledig. Ikke alle som trenger ha med seg musikk og videosamlingen til enhver tid.

 

4GB er helt latterlig lite i 2012!! Når man idag har mobiler som tar HD-video og bilder i høy oppløsning, samt mye musikk og annet tar det ikke lange tiden før man fyller opp en GB ;)

 

Vil si 8-10GB bør være minimum på en vanlig moderne mobil.

På en high-end mobil bør det være minst 16GB og minnekort i tillegg.

 

På min N8 har jeg fyllt opp ca 80% av mobilens internminne (16GB), da er det godt å vite att jeg kan sette inn minnekort på eks. 16GB i tillegg så jeg har totalt 32GB tilgjengelig :)

Endret av leirdueredet
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Selvsagt ikke, men det er ikke alle som tar HD-video og bilder i høy oppløsning samt har mye musikk og annet... og da trenger man faktisk ikke mer enn 4 GB.

 

Som sagt er det jo over 4GB ledig på min 8gbs mobil, og jeg har alt jeg trenger av programmer, får hørt på musikk (spotify) og har til og med en god del jeg kunne slettet av bilder.

Lenke til kommentar

Bare en liten kommentar i forhold til plassen. Det er vel nevnt i teksten, men ikke i overskriften. I praksis er det kun 2,9 GB ledig når du pakker Tania ut av esken.

 

mobilfil: Alt av programmer du ikke slipper unna for å få brukt telefoner er en uting. iTunes også. Det er ikke alltid det kommer med i en trekkliste, men det er alltid med i totalvurderingen. Det som også er viktig er jo at hvor mye vi trekker avhenger litt av hvor godt disse applikasjonene fungerer.

 

Zune oppleves for å si det forsiktig - ikke helt tilstrekkelig. iTunes fungerer betydelig bedre, selv om vi gjerne så at behovet for den også forsvant helt.

 

Det er kanskje noen her som har vært borti Sonys gamle Sonic Stage. Zune er betydelig mer stabil - men oppbyggingen er omtrent like knotete. Ting er gjemt bort i stilig grafikk, og applikasjonen holder på med mye som den rett og slett ikke forteller deg om. Det er ikke så godt å vite hva den faktisk koder om når du overfører filer f.eks.

Endret av fjarle
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare en liten kommentar i forhold til plassen. Det er vel nevnt i teksten, men ikke i overskriften. I praksis er det kun 2,9 GB ledig når du pakker Tania ut av esken.mobilfil: Alt av programmer du ikke slipper unna for å få brukt telefoner er en uting. iTunes også. Det er ikke alltid det kommer med i en trekkliste, men det er alltid med i totalvurderingen. Det som også er viktig er jo at hvor mye vi trekker avhenger litt av hvor godt disse applikasjonene fungerer.Zune oppleves for å si det forsiktig - ikke helt tilstrekkelig. iTunes fungerer betydelig bedre, selv om vi gjerne så at behovet for den også forsvant helt.Det er kanskje noen her som har vært borti Sonys gamle Sonic Stage. Zune er betydelig mer stabil - men oppbyggingen er omtrent like knotete. Ting er gjemt bort i stilig grafikk, og applikasjonen holder på med mye som den rett og slett ikke forteller deg om. Det er ikke så godt å vite hva den faktisk koder om når du overfører filer f.eks.

 

jeg likte at du forklarte rundt hvorfor zune får trekk og ikke itunes. (eller itunes ikke blir listet som trekk). og at det er en uting. tommel opp for deg:D!

Lenke til kommentar

Finn Jarle, du burde ikke teste flere Windows Phone mobiler før du har gjort mer research. For det første så glemmer du SkyDrive. Hva skal du med 8GB, 16Gb eller 32GB når har alle dine filer tilgjengelig i SkyDrive. Bilder og Video du tar med mobilen kan automatisk synce med SKyDrive så du slipper å måtte ha bruke minne på mobilen, hva skal du med Spotify eller 4GB minne når du kan få all musikken, filmer og bilder via SkyDrive. At du slaktet ZTE Tania sier bare hvor mye du kan om Windows Phone. Også en ting, Finn Jarle. Ga du minus for Zune overføring. OMG. iDevice har jo iTunes de må bruke for å overføre filer. Nei mann, ligg unna Windows Phone, iDevices og andre mobiler. Ikke test de før du har peil på hva du tester. Dette var en elendig teset Amobil noen sinne har gitt ut, og jeg bruker Amobil tester til å vurderer en ny mobil og denne var rett og slett elendig. Ikke det at jeg skal ha ZTE Tania, men jeg skal ha WP7 om ikke så lenge da jeg er drit lei Android.

 

Som MoChaudry er jeg også uenig i denne testens konklusjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

ZentiX: Hei! Jeg har forklart hvorfor vi trekker for Zune i de tidligere postene, men jeg har vel ikke kommentert Skydrive vs. intern lagring så langt :)

 

Skydrive er et helt supert tillegg til intern lagring, men det er ingen fullgod erstatning. Du kan, slik du sier, overføre bilder og data til skydrive. Office-appene kan sågar lagre og åpne direkte til Skydrive uten å gå innom telefonens lagringsplass. Dette er imidlertid unntak.

 

For mange ting er du helt nødt til å gå via intern lagring. Apper kan ikke kjøres fra Skydrive, men må ligge lokalt. Video og musikk er av en slik størrelse at det ofte ikke er praktisk å laste ned disse tingene for en kjapp avspilling.

 

For de aller fleste er Skydrive et supplement til intern lagring, og ikke en fullgod erstatning. Skydrive kan gjøre det enklere å leve med 8 GB lagring, eller 16 for de enda mer krevende. 3 GB er rett og slett alt for lite.

 

Dersom den siste tids nyheter omkring neste generasjon Windows Phone stemmer, vil også Zune bli sløyfet, og minnekortstøtte komme for fullt.

 

I seg selv er det ingenting galt med Windows Phone. Det er tvert i mot et veldig godt operativsystem, men det har noen begrensninger som gjør at produsentene må gjøre en god jobb for å få det beste ut av det. ZTE har ikke gjort en god jobb med Tania. Til omtrent samme pris får du Samsung Omnia W som faktisk er en svært god telefon. Skal du ha noe av det råeste, men også dyreste, er HTC Titan utmerket.

 

Det er ikke plattformen i seg selv som kritiseres i denne testen. Det er kombinasjonen av noen begrensninger i plattformen sammen med noen svært dårlige designvalg i maskinvaren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finn Jarle, du burde ikke teste flere Windows Phone mobiler før du har gjort mer research. For det første så glemmer du SkyDrive. Hva skal du med 8GB, 16Gb eller 32GB når har alle dine filer tilgjengelig i SkyDrive. Bilder og Video du tar med mobilen kan automatisk synce med SKyDrive så du slipper å måtte ha bruke minne på mobilen, hva skal du med Spotify eller 4GB minne når du kan få all musikken, filmer og bilder via SkyDrive. At du slaktet ZTE Tania sier bare hvor mye du kan om Windows Phone. Også en ting, Finn Jarle. Ga du minus for Zune overføring. OMG. iDevice har jo iTunes de må bruke for å overføre filer. Nei mann, ligg unna Windows Phone, iDevices og andre mobiler. Ikke test de før du har peil på hva du tester. Dette var en elendig teset Amobil noen sinne har gitt ut, og jeg bruker Amobil tester til å vurderer en ny mobil og denne var rett og slett elendig. Ikke det at jeg skal ha ZTE Tania, men jeg skal ha WP7 om ikke så lenge da jeg er drit lei Android.

 

Som MoChaudry er jeg også uenig i denne testens konklusjon.

 

Skydrive er ubrukelig til store filer, kun små filer kan det normalt brukes til. Husk vi lever i 2012, folk er ikke intressert i å se på ett timeglass hver gang de skal åpne eks. ett 12MPX bilde eller video tatt i HD kvalitet ;)

Men ja til små filer fungerer det, men den type filer er da heller ikke noe problem å lagre lokalt på mobilen da de tar veldig liten lagringsplass, så det blir liksom litt meningsløst :tease:

 

Jeg ligger iallfall unna mobiler som ikke har minnekortstøtte da man ikke har muligheten til å utvide minne om man ønsker det. Slik man bruker smartmobiler idag med sterkt økende multimedia etc. gjør att datamengden øker i ett tilsvarende stort tempo...

Min N8 blir både brukt som video/bildeavspiller via DLNA, lagringsmedia (USB OTG), samt som ett eget arkiv for en mengde multimedia, det er slik mange smartmobil brukes idag, rett og slett :cool:

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f

Ser at du skriver paa VG "Du blir heller ikke gjort oppmerksom på om Zune faktisk koder om noe når du overfører". Dette er feil, for det staar under hvilken fil som synkroniseres til telefonen.

 

Jeg har brukt Zune-programvaren siden Zune 1.0, og maa si meg storfornoeyd med programmet. At du foretrekker itunes-database-designet, faar vaere din sak. Hva er egentlig bedre med itunes? Apple-logoen?

 

Ellers er jeg meget enig i at 4 gb er for lite. Skulle gjerne sett en WP7 med 32 gb. Enn saa lenge bruke jeg Zune HD til musikk. Da sparer jeg batteriet paa Omnia 7-en min i tillegg.

 

Vurderte aa kjoepe denne til mor. Hun trenger virkelig en oppgradering fra HTC Desire. Men denne testen gjorde meg veldig usikker, saa det blir vel heller en Nokia 710.

Lenke til kommentar

Se på Samsung Omnia 7 for eksempel. Deal.no selger denne til 2733,- uten abbonement. Den telefonen har en fantastisk Super AMOLED skjerm på 4 tommer og den har dobbelt så mye minne som Tania. Kjøp heller den hvis du ikke har råd til en Lumia800 eller HTC Titan. Da får du en like bra brukeropplevelse som de dyreste WP7 telefonene i dag.

Bedre tips er naturligvis oppfølgeren, Omnia W. Litt mindre skjerm, men noe oppgradert HW og til ålreit pris.

 

http://www.prisjakt.no/product.php?p=988827

 

Er ikke AMOLED et must er Nokia Lumia 710 et bra valg. Her har du faktisk høyere reell oppløsning (ikke PenTile-matrix skjerm) og den koster per nå fra 2300 kr. Men den er ikke på lager helt ennå.

 

http://www.prisjakt.no/product.php?p=1016574

Lenke til kommentar

the blue antilope: Jeg måtte prøve igjen bare for å være sikker. Nederst til høyre vises en telefonlogo som blinker, og en prosentangivelse for hvor langt den er kommet i prosessen. Nøyaktig hva det er den driver med - om den overfører eller transkoder ser jeg ingen steder. Det er heller ikke markert eller skrevet noe sted hva slags fil den jobber med.

 

Når overføringen er ferdig får filene som fins på telefonen en telefonlogo under seg i oversikten, men det er stort sett det hele.

 

Om det likevel står et eller annet sted som jeg ikke klarer å se i den vanlige visningen er dette for dårlig. Som nevnt tidligere synes jeg også iTunes er en uting, men der er det i det minste tydelig hva den driver med.

 

I "skjermen" øverst opplyser den hele tiden om den klargjør filer, henter informasjon eller overfører. Du får se hvilken fil den jobber med til enhver tid, og hvor langt prosessen har kommet. Du kan velge flere visninger underveis.

 

Det hele er langt mer tydelig i iTunes.

 

Det eneste jeg kan se Zune er bedre på er formatstøtten. Med iTunes må du kode om de fleste filer før programmet vil vise eller overføre filene dine. Zune fikser kodingen selv. Det er i og for seg ikke noe galt i at Zune gjør det, men det mangler litt på både kontroll og visning her.

 

Hvis jeg vil overføre en videofil på over 1 GB til telefonen min er det ikke alltid godt å vite om Zune vil overføre den direkte på et øyeblikk, eller om den vil bruke lange tider på å kode om filen.

 

Dette er en helt unødvendig usikkerhet som Microsoft enkelt kunne ryddet opp i.

 

Design er alltid en smakssak, men personlig synes jeg designen på Zune er ganske tiltalende til tider. Mer tiltalende enn iTunes litt gammelmodige design. Men også pen design kan gå i veien for brukervennlighet.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...