Gå til innhold

Tokina satser på speil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Man må imidlertid huske på at Micro Four-Thirds har en cropfaktor x 2, slik at den reelle brennvidden er 600 mm.

Dette stemmer ikke. Brennvidde er et fysisk mål som er uavhengig av sensorstørrelse. Reell brennvidde er 300mm, men dere må gjerne skrive at det tilsvarer bruk av 600mm brennvidde på 24x36mm sensor eller 400mm på 16x24mm sensor.

 

Tomsi: Jeg vil gjette på en ganske rimelig pris. Speilteler i denne klassen er ikke akkurat dyrt å produsere så det gjenstår bare å se hvor mye de tar seg betalt for finishen og den elektroniske koblinga. Jeg tipper 1500 kr.

 

Slike objektiver burde ha integrert filterhjul med ulike gråfilter i bakenden slik at man kan justere eksponeringa (en slags erstatning for justerbar blender). Autofokus burde det også hatt.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Som nybegynner skjønner jeg ingenting om f.eks. hvor mange ganger optisk forstørring denne linsen gir. Er vant til å se tall på digitalkameraer som sier f.eks. 20x og sånne tall.

Tallet 20x på et digital kamera sier faktisk ingenting om antall ganger optisk forstørrelse det har. Men om forholdet mellom den korteste og lengste brennvidden har.

 

Men for å komme med en sammenligning, så gir dette objektivet samme bildevinkel som lengste brennvidde på Pansonic DMC-FZ150 og Olympus SZ-30MR.

Lenke til kommentar

Er vant til å se tall på digitalkameraer som sier f.eks. 20x og sånne tall.

Det er bare relevant for zoom-objektiver. For eksempel har jeg en ganske stor Sigma 50-150 f/2.8 - men den er bare 3x, forholdstallet mellom minste og største brennvidde. Til sammenligning er det korte kit-objektivet som fulgte med 50D 17-85 som er 5x. Og walkaround-objektivet jeg bruker, en nyere Tamron 18-270, er da på 15x.

 

Men fastobjektiver (altå "1x") er oftest å foretrekke. Faktisk får dette kjekke objektivet meg til å sterkt vurdere å gå til anskaffelse av et mFT-hus som speilløst system... :)

Endret av JadedGamer
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...