Gå til innhold

Tamron er først ute


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette var litt av et drømmeobjektiv. Blir spennende å se målinger av den reelle skarpheten på forskjellige brennvidder og blendere. De siste objektivene fra Tamron har vist solid ytelse, og dette her viser enormt potensiale. Og svært gledelig at det nå begynner å skje nye ting på objektiv-frontel. Fremtiden ser nå både knivskarp og lynrask ut.

Lenke til kommentar

Synes det er synd at akam gjennom begrepet "fullformat" bidrar til å styrke vrangforestillingen om at 35mm er et slags optimalt sensorformat. For det første finnes det mange kameraer med større sensor enn 35mm, og for det andre har de fleste nye formater som kommer i dag egne objektiver tilpasset sensorstørrelsen. Om 35mm på noen måte var et "fullt" format, var det kun i forhold til å bruke APS-C speilreflekser med 35mm optikk, noe som var en suboptimal nødløsning de fleste i dag unngår. Vil oppfordre til at dere rett og slett bruker begrepet 35mm.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Synes det er synd at akam gjennom begrepet "fullformat" bidrar til å styrke vrangforestillingen om at 35mm er et slags optimalt sensorformat. For det første finnes det mange kameraer med større sensor enn 35mm, og for det andre har de fleste nye formater som kommer i dag egne objektiver tilpasset sensorstørrelsen. Om 35mm på noen måte var et "fullt" format, var det kun i forhold til å bruke APS-C speilreflekser med 35mm optikk, noe som var en suboptimal nødløsning de fleste i dag unngår. Vil oppfordre til at dere rett og slett bruker begrepet 35mm.

Det er jo et innarbeidet begrep som også produsentene bruker. Full-frame. Ser ingen grunn til Akam skal slutte å bruke det.

 

Eksempler i spoiler:

 

Canon om EOS 5D mk2:

The Canon EOS 5D Mark II succeeds the EOS 5D, launched in October 2005, which marked the first digital SLR camera for advanced-amateur users to incorporate a 35 mm full-frame CMOS sensor and enjoyed lasting market acclaim

 

Eller på norsk..

EOS 5D Mark II med fullformat kombinerer enestående oppløsning med opptil 3,9 bilder per sekund og ekstremt høy ISO-ytelse.

 

Og for vise deg at det ikke bare er Canon som bruker begrepet..

 

Tamron på en FAQ side om objektiver til Nikon:

Nikon 35mm full-frame digital SLR cameras (FX format)

Models

:

D700

D3s, D3X, D3

 

Shit.. jeg har lite å gjøre..

 

Endret av pybalto
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Fukt-beskyttet på godt norsk, kan tenke meg at det tåler regn og sprut "IP54".

 

Tenk hvor fint det hadde vært hvis fotoprodusentene begynte å bruke IP-klassifiseringen, da kunne man direkte se hvor sprutsikkert utstyr virkelig er samt en reklamasjon i etterkant ville vært enklere for begge parter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mange hevder at det ikke er nødvendig med IS på normal zoom... men jeg sier ja takk til å velge om jeg skal slå på IS/VR'en eller ikke :dribble:

Det er vel forsåvidt riktig å si at det ikke er nødvendig; men det er helt klart "nice to have". Når det gjelder tele-objektiver derimot; der er stabilisering bortimot påkrevd.

 

Dette er vel erstatning for 28-75mm-en som har vært et godt alternativ for de som ønsker seg fullformat på et anstendig budsjett.

Lenke til kommentar

Mange hevder at det ikke er nødvendig med IS på normal zoom... men jeg sier ja takk til å velge om jeg skal slå på IS/VR'en eller ikke :dribble:

Det er vel forsåvidt riktig å si at det ikke er nødvendig; men det er helt klart "nice to have". Når det gjelder tele-objektiver derimot; der er stabilisering bortimot påkrevd.

 

Dette er vel erstatning for 28-75mm-en som har vært et godt alternativ for de som ønsker seg fullformat på et anstendig budsjett.

 

Det er helst når mørkeret falle på at stabilisering kommer til sin rett på korte brennvidder, så jeg synes det er fornuftig.

 

Hadde denne har en mer cropp-brennvidde "17-70 f/2.8 VC" hadde dette vært interessant.

Lenke til kommentar

Det er helst når mørkeret falle på at stabilisering kommer til sin rett på korte brennvidder, så jeg synes det er fornuftig.

Skal ikke protestere for hardt; men for mange så er dette brennvidder som passer til konsert-foto og tett opp til action; og da må man ha såpass rask lukkertid at stabiliseringen ikke er nødvendig. Men for de stillestående motivene er det digg. Alltid morsomt med skarpe bilder på 1/4s tatt handholdt.

Lenke til kommentar

 

Fukt-beskyttet på godt norsk, kan tenke meg at det tåler regn og sprut "IP54".

 

Tenk hvor fint det hadde vært hvis fotoprodusentene begynte å bruke IP-klassifiseringen, da kunne man direkte se hvor sprutsikkert utstyr virkelig er samt en reklamasjon i etterkant ville vært enklere for begge parter.

 

Ja, jeg tenkte det samme angående fukt og sprut. Enig med deg angående sertifisering.

Lenke til kommentar
Synes det er synd at akam gjennom begrepet "fullformat" bidrar til å styrke vrangforestillingen om at 35mm er et slags optimalt sensorformat. For det første finnes det mange kameraer med større sensor enn 35mm, og for det andre har de fleste nye formater som kommer i dag egne objektiver tilpasset sensorstørrelsen. Om 35mm på noen måte var et "fullt" format, var det kun i forhold til å bruke APS-C speilreflekser med 35mm optikk, noe som var en suboptimal nødløsning de fleste i dag unngår. Vil oppfordre til at dere rett og slett bruker begrepet 35mm.

Forsåvidt enig, men jeg foretrekker rett og slett uttrykket og målet 24x36 mm. Småbildeformat og 135-film synes jeg er like dårlige uttrykk som 35mm.

 

Lengden 35mm har ingenting med dagens digitale sensorer å gjøre. Tallet 135 aner jeg ikke en gang hva det er mål på. Småbildeformat høres for ullent ut.

 

Til daglig har jeg likevel den uvanen å bruke uttrykket fullformat. :blush:

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...