Gå til innhold

Kommentar: Mine favoritter er best


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men neste gang du irriterer deg over en åpenbar «fanboy» på nett, kan du kanskje lene deg tilbake og tenke på at det ikke er vedkommendes egen skyld. Vi er alle programmert til å være «fanboys» – enten vi innrømmer det eller ikke.

Tullball. Mennesker har en høyt fungerende hjerne; la oss bruke den. Det skal for folk flest ikke være noe problem å holde tilbake tåpelige fanboy-utsagn, i alle fall ikke om de blir gjort oppmerksom på det. Å "legalisere" fanboyisme med disse setningene tjener ingen.

 

Dog, interessant å se hvor dypt dette sitter.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

En interessant artikkel, men også jeg stusser over avslutningen.

 

For min egen del har jeg en tanke om at "fanboy-isme" er mer utbredt blant de umodne/ikke fullt så modne, men denne påstanden har jeg ingenting annet enn antagelser som grunnlag, så jeg kan jo naturligvis ta helt feil.

 

-Deluze

Lenke til kommentar

Vi kan fort verte samde om at det er tåpeleg å ha eit fanatisk lojalitetsforhold til konsoll- eller kameraprodusenten din. Det er dog ikkje det same som at ein er ein fanboy så snart du har ei meining om eit produkt, negativ som positiv. Om nokon til dømes prøver å overtyde meg om at Fallout 3 er det beste Fallout-spelet, kjem eg til å protestere og forklare nøyaktig korleis og kvifor dei tek feil.

 

Den sjølvsagde retten til ei eiga meining og personleg smak er heldigvis ikkje det same som at alle meninger er gyldige og all smak like god.

 

Andre igjen treng berre å bremsast - iOS-folka, som aktivt argumenterer for at vi eigentleg lev i eit parallelt univers kor Apple sin "brukarvenleg = amputert og innelåst i eit rom"-filosofi ikkje er eit av grunnprinsippa i Apple sitt hardware- og software-design, er eit godt døme. Ingen ville kalla folk som gidd å argumentere mot evangelistane i religionsdelen for "Ateisme-fanboys", like lite som ein burde kalle folk som heldt i taumane når Apple-gospelet byrjar rulle, for Android/Symbian/W7/What-have-you-fanboys.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Men neste gang du irriterer deg over en åpenbar «fanboy» på nett, kan du kanskje lene deg tilbake og tenke på at det ikke er vedkommendes egen skyld. Vi er alle programmert til å være «fanboys» – enten vi innrømmer det eller ikke.
Tullball. Mennesker har en høyt fungerende hjerne; la oss bruke den. Det skal for folk flest ikke være noe problem å holde tilbake tåpelige fanboy-utsagn, i alle fall ikke om de blir gjort oppmerksom på det. Å "legalisere" fanboyisme med disse setningene tjener ingen.Dog, interessant å se hvor dypt dette sitter.

 

Dessverre er det slik at mennesket har forbausende lite kontroll over våre egen tanker og følelser. Vi tror vi har det, men psykologiske studier viser gang på gang at vi tar valg og avgjørelser påvirket av helt andre ting enn fornuften.

 

Les for eksempel Robert B. Cialdinis fantastiske "Influence". Svært underholdene, og svært skremmende.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Men neste gang du irriterer deg over en åpenbar «fanboy» på nett, kan du kanskje lene deg tilbake og tenke på at det ikke er vedkommendes egen skyld. Vi er alle programmert til å være «fanboys» – enten vi innrømmer det eller ikke.
Tullball. Mennesker har en høyt fungerende hjerne; la oss bruke den. Det skal for folk flest ikke være noe problem å holde tilbake tåpelige fanboy-utsagn, i alle fall ikke om de blir gjort oppmerksom på det. Å "legalisere" fanboyisme med disse setningene tjener ingen.Dog, interessant å se hvor dypt dette sitter.

 

Dessverre er det slik at mennesket har forbausende lite kontroll over våre egen tanker og følelser. Vi tror vi har det, men psykologiske studier viser gang på gang at vi tar valg og avgjørelser påvirket av helt andre ting enn fornuften.

 

Les for eksempel Robert B. Cialdinis fantastiske "Influence". Svært underholdene, og svært skremmende.

 

Tja, vi har veldig mange ting som hjernen vår gjør som fører til tankefeil, men det er mye man kan gjøre med det om man 1. Ikke later som en selv ikke er affisert ("jeg har ingen fordommer"), eller 2. Later som vi ikke kan styre mye med overordne metoder og høyere hjernefunksjoner. Se feks hvor ekstremt dårlige vi er til å bedømme større sammenhenger objektivt (confirmation bias osv), men vi har allikevel den vitenskaplige metode, og finner ut enormt mye.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg tror flere "fanboys" kunne hatt gått av å komme til den realiseringen at visse produkter passer best for noen, mens andre passer best for deg. Det er ikke et fasit svar. Foreksempel MW3 vs. BF3, greit nok så er kanskje BF3 et bedre spill overall, men det har ingenting å si da jeg finner gameplayet i MW3 mye mer underholdene. Og da burde jeg ikke bli disset for mitt valg.

 

Man skal ikke tvinge seg til å kjøpe produkter eller underholdning kun på bakgrunn av anseelse, men heller irettelegge sin egen mening etter tidligere erfaringer med lignende produkter eller behovsanalyse.

Lenke til kommentar

Hadde vi ikke hatt fanboys eller selv erklærte psykologer som vi har noen eksempler på over her så hadde jo forumer og diskusjoner rundt på nettet blitt fort ganske så kjedelig tror jeg.

 

"Vi er alle programmert til å være «fanboys» – enten vi innrømmer det eller ikke."

 

Dette er jeg helt enig i, det er bare forskjell på hvor mye hver av oss gir uttrykk for dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes jeg at jeg selv er en fanboy? Nei.

Har jeg noen favoritt-merker innen skjermkort? Nei. I dag har jeg nvidia, mitt forrige skjermkort var AMD/ATI, før den gang igjen var det nvidia. (Jeg kjøper som regel det som gir mest for pengene, men pytt-pytt).

 

Hva med PC da? Selv bruker jeg en windows pc. Men jeg overtalte fatter'n til å kjøpe seg en iMac. Ikke bare var den fin å se på, men for hans bruk, samt at han er en amøbe når det kommer til "data-bruk", så er Apple sitt operativsystem mye snillere på brukeren. Kanskje windows 8 blir enda snillere på grønnskollinger, time will show. Men fanboy, jeg? Haha, ikke faen.

 

Det at jeg eier en samsung printer, plenti samsung spinpoint harddisker, en samsung syncmaster 204B skjerm (dog ved siden av min nye dell..) er kun fordi prisen var riktig - ikke fordi jeg synes samsung er et bra merke. Godt mulig kan min neste mobiltelefon bli Samsung Galaxy Nexus eller Note, men jeg ser heller ikke bort fra at det kan bli et annet merke hvis pris og modell føles riktig for meg.

 

Hva kjører du? BMW? Audi? VW? Eller kanskje riktigere spurt, hvorfor kjøpte du bilen du bruker i dag? Var det prisen som gjorde utslaget? Vurderte du andre merker? Klart det finnes fanboys, men å si at alle er det synes jeg er rimelig navlebeskuende.

Lenke til kommentar

Vi er alle små fanboys.

Vi er tilhenger av våre avgjørelser, fordi vi har tatt dem.

 

I dagens samfunn må vi hele tiden foreta valg.

For å ta "det riktige valget", må vi sette oss inn i hva de ulike alternativene innebærer.

Det er krevende.

Siden verden sjelden fremstår som perfekt, må vi oftest velge det beste kompromisset, og håpe at det er så bra som vi forventer.

Når valget er tatt, har vi enten gjort "det rette valget" og dermed lykkes, eller vi har mislykkes ved å ikke velge godt nok.

 

Fanboys forsøker å overbevise seg selv om at de har lykkes med å ta det rette valget, ved å forsøke å få andre til å foreta det samme valget, og dermed bekrefte sitt eget.

 

Muligheten for å kunne velge, er uten tvil en frihet, og har sine klare fordeler.

Men det innebærer også at vi aktivt må foreta avgjørelser, og at vi kun har oss selv å klandre om valget ikke er godt nok.

 

Noen ganger er det godt å bare få ting servert, uten mulighet for å gjøre egne feil.

 

Så, neste gang en politiker omtaler valgfrihet som utelukkende positivt; Er det virkelig det?

 

 

Se TEDtalks:

Barry Schwartz on the paradox of choice

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...