Gå til innhold

Pinhole - fotografering uten objektiv


Anbefalte innlegg

Den store pinhole-tråden

 

post-3851-0-93736200-1328295660_thumb.pngpost-3851-0-94333400-1328295661_thumb.jpg

 

Hva er pinhole?

Pinhole kamera er et kamera som benytter et lite hull som "objektiv". Se illustrasjonene over for virkemåte.

 

Ordene pinhole kamera kommer av pin = nål, hole = hull og kamera = kammers/rom. Et pinhole kamera er altså et rom med et nålehull i. Gjennom hullet strømmer det lys fra utsiden og danner et bilde på motsatt side av rommet. Bildet blir opp ned og speilvendt.

 

Brennvidden er rett og slett avstanden fra hullet til filmen/sensoren. Blenderåpningen er diameteren på hullet. Blendertallet er brennvidden delt på blenderåpningen. Gang med crop-faktor for å få 35mm ekvivalent brennvidde.

 

Hvert år arrangeres pinhole day. I år er den 29. april.

 

Hvordan ser bildene ut?

Eksempler fra flickr

 

Hvilke spesielle fotografiske egenskaper tilbyr pinhole?

  • Et spesielt uttrykk med vignettering. Vignetteringen er avhengig av synsvinkel.
  • Et mykt bilde grunnet diffraksjonsuskarphet. (f/64 - f/256 er vanlig)
  • Ekstrem dybdeskarphet grunnet ekstremt liten blenderåpning.
  • Vidvinkel og ekstrem vidvinkel helt uten fortegning. Dette får man ikke til med glass.

Hvilket utstyr trenger man?

Analogt:

  • En eske, kamera, boks, elle lignende
  • Et hull
  • En film som skal eksponeres

Digitalt:

  • Digitalt systemkamera (objektivet må kunne tas av)
  • Et hull. F.eks et kamerahusdeksel med hull.

Bakgrunnstoff, matematikk og linker.

Linker til ferdige kamerahusdeksel-pinhole.

Linker til analoge pinholekameraer.

Linker til DIY:

Akam - Lag ditt eget pinholeobjektiv

Akam - Linsløs vidvinkel

Akam - Bygg ditt eget pinholekamera

Link til matematikken bak hulldiameter, brennvidde, skarphet osv.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På kalde vinterdager er utelufta svært tørr. Du bør bekymre deg mer for fuktigheta i den innelufta som finnes i kamerahuset når du tar det med ut. Et triks er å ta dekslet av når du går ut og la kamerahuset luftes i kaldlufta før du setter pinholelokket på.

 

______________________________________

 

Jeg driver og tenker på å lage meg et filmbasert pinholekamera og vil ha størst mulig film i det. Da er det vel 120/220-film, 4x5-toms og 8x10-toms film som er vanligst? Hva koster disse normalt? Hvor får jeg tak i og hva koster filmkassetter til de to sistnevnte?

 

Hvor får jeg kjøpt sett med hull i ulike størrelser? (ca 0,1 - 0,5 mm)

Lenke til kommentar

Jeg har en Wanderlust Pinwide, som kaian skaffet.

 

Morsomt men slitsomt. Har fått til noen varianter:

 

5607746554_20007803dc_z.jpg

P1010915 by tomsi42, on Flickr

 

5607164537_c82089537b_z.jpg

P1010926 by tomsi42, on Flickr

 

5607752362_ce0907383d_z.jpg

P1010928 by tomsi42, on Flickr

 

@pybalto: Synes det ikke ble så alt for galt som første forsøk. Men tipper at hullet er litt for stort, det er visstnok derfor det er såpass uskarpt som det er.

Lenke til kommentar

Det man strever etter er et sirkulært hull i et uendelig tynt og perfekt sort materiale.

 

Man kan bore et brukbart stort hull i et lokk også dekke hullet med en tynn folie man lager hull i. Man burde også sote hullet hvis man får det til for å unngå refleksjoner som kan være stygge (eller spennende).

 

En av de beste måtene å lage hullet på er å smelte metallfolien siden man da kan få perfekte hull. Man kan bruke enten med en eletrisk utladning eller laser. Men har man ikke mikroskop så er det knotete å sjekke kvaliteten på hullet. Det er også mulig å få til gode hull med en nål.

Lenke til kommentar

Det burde være mulig å sjekke hullet ganske bra ved hjelp av makroobjektiv 1:1. Har man f.eks 5 mikron pikseltetthet på sensoren så ser man potensielt hull-detaljer ned til 5 mikron. Med en hulldiameter på 0,25 mikron vil altså hullet ha 50 piksler diameter på bildet.

 

Jeg tror det kan lønne seg å bruke et kraftig materiale som stål og bruke noe roterende for å jevne ut kantene i hullet. F.eks en nål. En av av akam-artiklene som er linket i første innlegg har oppskrift og fremgangsmåte.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Problemet med alle de metodene er at godtset du fjerner fra hullet kan samle seg rundt. det er ikke bare rundheten på hullet som er viktig, men at godset er så tynt som mulig rundt hullet også. Jo nærmere hullet, jo tynnere bør det være, og derfor er metoden med å lage en liten topp som så slipes bort med fint våtslipepapir god.

Lenke til kommentar

Så det er sånn at jo mindre hull desto mer detaljer kan man få? I tillegg til hvor rundt det er. Jeg gjorde akkurat sånn som det sto i artikkelen, med å bruke kulepenn til å lage gropa, og så pusse med våtslipepapir (fint-1000) på motsatt side, og tusjet det svart. Men jeg lagde nok hullet litt stort. Nå har jeg kasta biten med hullet i, så skal jeg pusse meg et hull til. Det var egentlig fort gjort.

Lenke til kommentar

Så det er sånn at jo mindre hull desto mer detaljer kan man få? I tillegg til hvor rundt det er. Jeg gjorde akkurat sånn som det sto i artikkelen, med å bruke kulepenn til å lage gropa, og så pusse med våtslipepapir (fint-1000) på motsatt side, og tusjet det svart. Men jeg lagde nok hullet litt stort. Nå har jeg kasta biten med hullet i, så skal jeg pusse meg et hull til. Det var egentlig fort gjort.

Mindre hull er bedre, kanksje prøve en liten stoppenål til å lage gropa?

Lenke til kommentar

Så det er sånn at jo mindre hull desto mer detaljer kan man få?

 

Nei, det ideelle er skjæringspunktet mellom uskarphet på grunn av stort hull, og uskarphet på grunn av diffraksjon. Hva som er ideell størrelse på hullet avhenger av hvilken avstand du har mellom hullet og filmplanet (eller bildebrikken) - eller omvendt, avhengig av hvordan du ser på det.

 

Mer om dette her (enkelt) eller her (mer avansert).

Lenke til kommentar
Så det er sånn at jo mindre hull desto mer detaljer kan man få? I tillegg til hvor rundt det er.

Det er to motstridende faktorer her:

 

1. Detaljene kan ikke bli mindre enn selve hullet. Ergo jo mindre hull jo bedre. Dette tar utgangspunkt i lysets partikkelnatur.

2. Jo mindre hull jo mer diffraksjonsuskarphet får man. Ergo er det om å gjøre å ha størst mulig hull. Dette tar utgangspunkt i lysets bølgenatur. Diffraksjonen er proporsjonal med avstanden mellom hullet og filmen/sensoren.

 

Det optimale er å finne et kompromiss der begge faktorene gir like fine detaljer. En formel for optimal hulldiameter er roten av (brennvidden/750). Tallet 750 kommer av en vekting av hvilke bølgelengder som finnes i dagslys. Bruker man fargefilter så kan dette tallet endres. Blått har kortere bølgelengde og gir større detaljnivå. Rødt gir mindre detaljnivå. For typisk kamerahusdeksel-pinhole kan du regne ca 0,25 mm optimal diameter på hullet og regne med å få et detaljnivå som tilsvarer ca 800x600 piksler med APS-C sensor. Jo større sensor jo bedre detaljnivå. Matematikken bak dette finner du her. Jeg har laget et regneark over en rekke designfaktorer til pinhole som jeg har tenkt å legge i første innlegg etter hvert. Akkurat nå er det ikke brukervennlig for andre enn meg så jeg må jobbe litt mer med det først.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...