Gå til innhold

Nytt speilløst kamera fra Pentax


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Størrelsen ser uansett ikke ut til å være nor salgsargument, siden K-01 er praktisk talt like stort som K-5, takket være at det bruker samme objektivene og dermed har fysiske begrensninger på hvor lite det kan lages.

K-01 er nå litt mindre i hvert fall. 7% smalere, 19% lavere, 21% mindre dyp, noe som vil tilsi omtrent 40% mindre volum enn K-5 dersom vi regner litt forenklet. Ser man på kamera og 40mm-objektivet som en samlet pakke så vil det helt klart konkurrere med de fleste andre speilløse systemkamera også på størrelse. Med 18-55 objektivet blir det litt mer klumpete størrelse, men det gjør også konkurransen.

 

post-3851-0-82738800-1328198569_thumb.jpg

post-3851-0-65407300-1328198570_thumb.jpg

 

Jeg leste en plass hvordan de hadde klart å valse pannekaka ennå tynnere enn forgjengeren. Det hadde de klart ved å redusere bildesirkelen fra fullframe til APS-C.

 

Veiledende startpris er omtrent som jeg forventet. Regn med ca 10% lavere priser fra kjente utsalgssteder allerede fra starten. Uten speil, fasefokusbrikke, pentaprisme, pentaspeil og optisk søker så blir potensielt produksjonskostnadene ganske mye lavere enn for Pentax K-r som gikk for 2999 kr i forrige uke. Vi får se om og når det forplanter seg fra kostnadssiden til utsalgspriser.

 

Ellers så vil jeg trekke frem noen høydepunkter og nedturer:

 

Høydepunkter:

- Mye av funksjonaliteten og sannsynligvis bildekvaliteten fra K-5

- Funksjonaliteten er rettet mot entusiaster (PSAMB, godt med innstillinger)

- Det nye 40mm objektivet

- Flere, bedre og friere videoinnstillinger

 

Nedturer:

- Det nye objektivet er ikke kanskje ikke kompatibelt med dslr

- Bare 1/4000s lukker (K-5 har 1/8000s)

- Bare 12 bit DNG (K-5 har 14 bit)

- Ingen ny kompakt normalzoom

- Ingen lure triks for kjapp AF

- ISO-området har krympet i forhold til K-5

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Størrelsen ser uansett ikke ut til å være nor salgsargument, siden K-01 er praktisk talt like stort som K-5, takket være at det bruker samme objektivene og dermed har fysiske begrensninger på hvor lite det kan lages.

K-01 er nå litt mindre i hvert fall. 7% smalere, 19% lavere, 21% mindre dyp, noe som vil tilsi omtrent 40% mindre volum enn K-5 dersom vi regner litt forenklet. Ser man på kamera og 40mm-objektivet som en samlet pakke så vil det helt klart konkurrere med de fleste andre speilløse systemkamera også på størrelse. Med 18-55 objektivet blir det litt mer klumpete størrelse, men det gjør også konkurransen.

 

Med en zoom blir vel konkorrentene (ihvertfall mFT), ganske så vesentlig mye mindre?

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg liker godt at Pentax ikke har gått i retrodesign-fella, men faktisk designer som om det står 2012 på kalenderen.

 

Jeg trodde først at Pentax hadde laget et nytt speilløst kamerasystem, men det har de selvsagt ikke.

Dette er et K-fatning kamera uten speil; et DSLR uten R.

 

 

 

 

 

 

 

Arrrgh! -Skrivefeil!

Endret av world wide weird
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...