Gå til innhold

Apple ville ha musikk i studiokvalitet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er veldig mye "mumbo jumbo" snakk innnenfor temaet musikk og lyd, og 99% av det er nok kun følelsebasert. Det gir heller ingen mening å sammenligne feks. 30 frames med 60 frames, da det er en mye større forskjell mellom det og 128kbs og 320kbs(selv om det er vanskelig å sammenligne de to). De aller aller fleste ser forskjellen mellom 60 og 30 frames, men jeg vil påstå at de aller færreste merker forskjell på 128 og 320kbs. Om man skulle gjøre en tilsvarende sammenligning så burde det vært feks. mellom 300fps og 600fps.

Med båd lyd og bilde når man en grense hvor det ikke lenger er mulig å høre/se bedre kvalitet. Hvor akkurat denne grensen går er nok svært diskutabelt, men det er sikkert at den er svært langt unna ren "studioopptak kvalitet"

 

Edit: Linken over viser faktisk at folk ikke hører forskjell på de to klippene. Fordelingen er omtrent slik man ville forvente dersom man svarte helt tilfeldig på spørsmålet.

Selv gjettet jeg riktig, men det var fordi jeg syntes bassen hørtes mer fyldig ut på det ene klippet. På de høyeste frekvensene hørte jeg ingen umiddelbar forskjell. Ergo kan jeg egentlig dra den konklusjonen at den forskjellen jeg syntes jeg hørte egentlig bare var innbilning. I tillegg hadde jeg jo uansett 50% sjanse til å gjette riktig...

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Argumentet ditt er ikke gyldig. Øyet kan se forskjellen på 30 og 60 bilder per sekund, men ørene kan ikke høre forskjellen på 44KHz- og 48KHz-bredde.Om du fortsatt er kjepphøy, så kan du ta denne testen. http://www.noiseaddi...y-test-128-320/

 

Jeg hørte forskjell, og det med laptopen som lydkilde og et relativt normalt headsett. På anlegget burde forskjellen være enda mer åpenbar. Jeg ripper all musikk til FLAC. Og forresten 320Kbit/s med lossless er det ingenting som heter. Lossless er tapsfritt, da er bitraten helt opp til sangens kompleksitet (og kopresjonsalgoritmen), men FLAC gir typisk over 900 Kbit/s.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...