Gå til innhold

Superenkel mobilbetaling på vei


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+89234341

Hvorfor jeg har lommebok? Nordea sin forbanna kodekalkulator som er på størrelse med en liten bil. Hadde de fått ræva i gir og gitt ut en mobilapp så hadde jeg fint fått med meg bankkortet, så for meg blir det her litt å fikse feil problem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Hahahahahaha kunne ikke sagt det bedre selv. Makan til patetisk selskap skal du lete lenge etter. Har faktisk lekt med tanken på å sende inn noen slags formell klage (ikke til Nordea selv) på stabiliteten til den banken, men vet ikke helt hvor jeg skulle sendt det

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Eh, hvorfor har du med deg den kodebrikka rundt omkring? trenger den vel bare når du skal inn i nettbank/handle i norske nettbutikker?

 

 

For det meste for ikke å rote den bort, samt at man mang en gang trenger den på farten

Lenke til kommentar

Var det ikke et forsøk på dette her til lands for et par år siden?

 

Og hvordan vil sikkerheten være rundt dette? Enklere overføring, betyr vel enklere tyveri?

Betyr fokus på økt sikkerhet på mobilen hvertfall. Telenor er tidlig ute for bedriftskunder og samme med Apple med sin iCloud. Jeg så løsningen i bruk i Asia i desember. Akkurat som å legge kortet jeg bruker på bussen rett over en maskin så var det betalt. Veldig enkelt og helt genialt. PIN på alt over 200,- sånn ca fortalte de. I tillegg til låsekoden på selve mobilen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Det må då vel vere mykje betre å la ho vere på sin faste plass ved PCen på skrivebordet heime.

 

Og så er jeg borte et par dager og trenger plutselig kortet som jeg ikke tenker på at må være med på slike turer. Nei, noe så simpelt som en kodebrikke til en forbanna nettbank er ikke noe jeg føler skal være noe jeg må holde rede på og huske å ta med fordi jeg kanskje trenger det. Og det er heller ikke nødvendig hos mange banker som har appløsninger som erstatter den brikka. Det er prinsippet, at man ikke skal trenge individuelle dingser til slik i 2012. Kalkulator? Mobilen. Stoppeklokke? Mobilen. Tidsur? Mobilen. Vekkeklokke? Mobilen. Post-it lapp? Mobilen. Kodebrikke til banken? Ja, nettopp.

 

Hele poenget med NFC her er å kutte ned på hva du trengerå dra med deg, men jeg synes det blir å begynne i litt feil ende. Det jeg ser frem til på den fronten fremover er kodebrikke som app, og at NSB utvider digitalbilettsystemet til andre baner enn gjøvikbanen. Bankkort....hva skjer om systemet er nede? Ikke akkurat bare å snu mobilen og skrive ned verifikasjonskoden for VISAen. Hva med ID? Bankkort er legitimasjon for mange. Hva med de stedene som ikke har NFC? Fortsatt steder som ikke tar bankkort nå i 2012, lurer jaggu på hvor lang tid det skal ta før NFC er utbredt nok til at folk føler at de virkelig kan legge igjen kortet hjemme. Så alt dette egentlig er da er noe som gjør det å betale for noe sånn rundt 2 sekunder raskere. Av innovasjoner som skal spare tid så klassifiserer jeg strengt talt det som å bruke 5 timer på å finne ut hvordan man sparer 5 minutter

Lenke til kommentar

NFC synes jeg mangler alt for mye ekstra autentisering.

Alt for lett og mange som blir frastjålet mobilen, om denne viften er alt som skal til så blir det alt for lett å få tømt kontoen sin.

Mistenker nesten at det er dette banker lever på, altså å kriminalisere kunden slik at de / VISA slipper å dekke tapet, og ergo ønsker de det enklere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9

Jeg bor på Geilo(i helgene) men har ikke fått testet dette enda. En kompis sier derimot at det fungerer ypperlig og at han gleder seg til at det kommer i resten av Norge. Skal få testet det neste helg og si litt om mine erfaringer.

Endret av Slettet-3t93k9
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Gidder ikke å lese alle kommentarer, men om det ikke er nevnt;

DNB har i samarbeid med BankID en slik BankID på mobil løsning gående. Fungerer utmerket, og sammen med BankAppen deres har jeg alltid banken i lomma. Fungerer også ved kjøp i nettbutikker. Er det sikkert?? Veta søren jeg, men pin-kode må inn hver gang. Forøvrig er det jo en offisiell BankID løsning, så om jeg blir flådd regner jeg med at noen tar regninga.Svar

Lik dette innlegget

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...