Gå til innhold

– Nintendo vil droppe Wii U-navnet (WiiU)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et nytt navn kunne kanskje gitt en ny sjanse hos de som hater alt Wii står for.

 

Problemet med 3DS er at selve konsollen ligner veldig på DS. Tror ikke samme forveksling vil skje med Wii / Wii U.

 

Folk som hater alt Wii står for, vil vel ikke ha noe spesiell interesse i den utvidete/oppdaterte versjonen uansett hva den heter.

Lenke til kommentar

De bør beholde Wii-navnet, da det per i dag er et av de sterkeste merkenavnene i spillbransjen, men Wii U er et rart navn. De bør gjøre det enkelt slik at folk forstår at det er oppfølgeren til Wii, litt slik MS klarte med Xbox 360. Mitt beste forslag er Super Wii, men Nintendo klarer forhåpentligvis å finne frem til noe bedre enn det.

 

Ellers så er det irriterende hvordan tittelen her presenterer dette som fakta, når det bare er et rykte. Vi vet ingenting om Nintendo "vil droppe Wii U-navnet" enda. Klassisk ubrukelig journalistikk fra gamer.

 

Og om dere skal rapportere om Nintendo - hva med å rapportere om det som er kommet frem gjennom gårsdagens investormøte? Som at et nytt 2D-Mario-spill er på vei til 3DS og at Nintendo utvikler et online nettverk kalt Nintendo Network med dedikerte brukere, dlc og alt det andre vi ønsker oss av en moderne onlinetjeneste? Alt står i Nintendo-kafeen om dere skulle trenge tips.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nintendo har en litt annen merkevarebygging enn Sony og MS. Playstation er brandet, og nyheten er nummeret bak Playstation XX. Det er enkelt, og slik har Sony alltid gjort. MS litt det samme. Xbox er brandet og tallene bak viser hvilke konsoll det er. Nå tviler jeg på om neste blir hetende Xbox 720, men den vil nok hete Xbox XX

 

Nintendo har jo aldri gjort dette på samme måte. De har hatt NES (Nintendo Entertainment System) og SNES og GameCube og SuperNintendo. De har ingen kontinuitet i hva de kaller konsollene sine. Derfor vil Wii U kunne oppfattes som en oppgradert versjon av Wii-konsollen (som iPhone 4S), og det jo feil. da dette er nestegenerasjon for Nintendo.

 

De bør bytte navn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tja de kan kalle den akkurat hva de vil for min del - dog er jeg Nintendofil og kommer til å kjøpe den uansett om den så skulle hete Nintendo-sykt-dårlig whatever....

 

Men ser poenget om at de kanskje bør kalle den noe helt annet enn Wii-ettellerannet. Jeg har et godt forhold til merkenavnet Wii og blir ikke forvirret, men kan forstå at en del blir noe forvirret av dette.

 

Det jeg bryr meg aller mest om er hvilket spill som er tilgjengelige ved lansering. Regner ikke med å se et nytt Zelda på en stund, men hadde jo kanskje vært på plass å få konsollen bundlet med et skikkelig Mariospill igjen som i gamledager :)

Lenke til kommentar

Nintendo har en litt annen merkevarebygging enn Sony og MS. Playstation er brandet, og nyheten er nummeret bak Playstation XX. Det er enkelt, og slik har Sony alltid gjort. MS litt det samme. Xbox er brandet og tallene bak viser hvilke konsoll det er. Nå tviler jeg på om neste blir hetende Xbox 720, men den vil nok hete Xbox XX

 

Nintendo har jo aldri gjort dette på samme måte. De har hatt NES (Nintendo Entertainment System) og SNES og GameCube og SuperNintendo. De har ingen kontinuitet i hva de kaller konsollene sine. Derfor vil Wii U kunne oppfattes som en oppgradert versjon av Wii-konsollen (som iPhone 4S), og det jo feil. da dette er nestegenerasjon for Nintendo.

 

De bør bytte navn.

 

Nintendo benyttet seg av merkevaren "Nintendo" for sine tre første generasjoner (Nintendo Entertainment System, Super Nintendo og Nintendo 64), men valgte med Gamecube å introdusere et nytt merke fordi Playstation-merket var blitt såpass mye viktigere i folks mindshare enn Nintendo. Dette ble åpenbart ingen suksess, så de forsøkte igjen med Wii, og denne gangen lyktes de veldig godt, og det vil være latterlig å gi opp det navnet nå. De bør kalle den noe som klart signaliserer at det er en ny konsoll, men de bør beholde kontinuiteten til Wii, slik at alle de mindre spillinteresserte som har skaffet en Wii automatisk vil ha et forhold til det. At den faktisk spiller både Wii-spill og støtter alt Wii-utstyr peker også i denne retningen.

 

Derimot bør de ikke kalle den Wii U, fordi det - som du påpeker - lett kan skape forvirring. Wii Too/Two/2, Super Wii, Ultra Wii eller noe i den duren bør imidlertid fungere like godt som det Xbox 360 i sin tid gjorde, og noe slikt (eller noe bedre) bør de derfor kalle den. Dog kan det være et problem at den er Wii 2, når Sony er allerede oppe i Playstation 4, så om de skal bruke et tall bør de vel sørge for å ligge på 4 eller høyere slik at det ikke blir sett på som mindre verdt.

Lenke til kommentar

Så du mener at dersom Nintendo skulle velge å kalle den for Wii #(something) så burde dem gå for Wii 4 eller 5 for eksempel? Det er jo helt ulogisk.

 

Jeg synes Nintendo burde droppe Wii merket. Muligens gå litt tilbake til røttene og bygge opp Nintendo som et konsollnavn igjen.

 

Dette var grunnen til at MS ikke kalte sin andre konsoll for Xbox 2 men Xbox 360, og jeg tror Nintendo gjør lurt i å tenke på samme måte (av merkevaregrunner) om de ønsker å bruke tall. Nettopp derfor er det kanskje lurt å styre unna tall dog.

 

Helt greit å synes at de burde droppe Wii-merket, men du bør kanskje begrunne det? Per i dag er det et av de mest verdifulle merkenavnene i spillbransjen, og akkurat slik Sony bør beholde Playstation-navnet, Microsoft bør beholde Xbox-navnet, så bør Nintendo av økonomiske årsaker beholde Wii-navnet. Om vi personlig liker det eller ikke er sånn sett irrelevant.

Lenke til kommentar

Så du mener at dersom Nintendo skulle velge å kalle den for Wii #(something) så burde dem gå for Wii 4 eller 5 for eksempel? Det er jo helt ulogisk.

 

Jeg synes Nintendo burde droppe Wii merket. Muligens gå litt tilbake til røttene og bygge opp Nintendo som et konsollnavn igjen.

 

Enig. Nintendo Wii heter den jo. Neste kan hete Nintendo XXX. Jeg innbiller med at Nintendo vil lage konsoller etter at Sony og MS har gitt seg og integrerer disse i ev. skjermer. Da er Nintendo navnet gull verdt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...