Gå til innhold

Kom lettere på nett med Windows 8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Microsoft har utviklet en egen spesifikasjon for maskinvaren og en felles driver med den mobile operatørbransjen, og skal derfor fungere med de aller fleste 3G-modemer. I dag har man vanligvis et spesifikt program fra sin teleoperatør for å kunne koble seg på 3G-nettverk, men dette blir det en slutt på med Windows 8."

BRA! Jeg liker den filosofien at man skal lage ting enklest mulig og helst integrert i OS-et. Er ingenting jeg hater mer enn å ha separate program for så enkle ting. Nå må de bare hindre HP, Dell og andre PC-produsenter å legge på egne program for tilkobling til WiFi.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Får vi tilgang til Windows 8 med tiles på vanlige laptoper, eller er det kun for tablets og telefoner?

 

Helt garantert. Men regner med det blir valgbart om man ønsker å bruke den gamle startmenyen, eller noe som ligner.

 

Skulle ønske meg at Windows-tasten blir brukt til å gå gi fokus til desktop, startmeny og metro. I den rekkefølgen. Og som en hjem-knapp eller tilbake-knapp i metro-apps.

Det blir spennende så se hvordan MS finner ut hvordan det hele skal oppføre seg intuitivt.

Lenke til kommentar

De fortsetter å legge lag på lag med ny møkk utenpå MSDOS og Windows 3.

 

Windows 8 er altså designet for nettbrett? Hvorfor skal vi med PC lide under det grensesnittet?

 

Når har Microsoft tenkt å lage et operativ system som er funksjonelt og minimalistisk?

Noen andre lager allerede det. Det heter OS X. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fortsetter å legge lag på lag med ny møkk utenpå MSDOS og Windows 3.

 

Windows 8 er altså designet for nettbrett? Hvorfor skal vi med PC lide under det grensesnittet?

 

Når har Microsoft tenkt å lage et operativ system som er funksjonelt og minimalistisk?

 

Lide og lide. Nå er det ingen som vet nøyaktig hvordan sluttproduktet blir, men faktum er at du skal kunne velge det GUI som passer best for ditt bruk. Om Metro ikke fungerer for deg med mus er det ingen ting i veien for å velge bort dette. Så jeg ville ikke si du lider. Startmenyen har de noen planer for, men det er usikkert hva det blir. Det er imidlertid laget etter nøye gjennomgang av folks bruksmønster, og da med fokus på tastatur og mus i like stor grad som touch.

 

Fordelen med denne todelingen er at du kan ha et nettbrett som erstatter kontormaskinen. I dock kan du koble til en 24" skjerm (etc) og jobbe på denne i ditt foretrukne GUI, på vei til et møte napper du skjermen ut av docken, og enheten skifter fra std til metro som fungerer best for touch.

 

Legg så på muligheten for bitlocker og direct access samt mulighet for full drifting fra eksisterende infrastruktur (om du allerede kjører windows klienter) som for eksempel SCCM uansett hvor i verden maskinen befinner seg, og du har et nettbrett for bedrifsmarkedet ingen andre tilbydere kan konkurere mot i dag. Ingen halvgode synkegreier av typen dropbox, men direkte tilgang inn i bedriftnettet og brukers filer og tjenester.

 

Saken med windows er at det ikke bare er tilpasset en liten gruppes spesielle bruksmønster, det skal fungere i alle tenkelige situasjoner, og på det meste av HW kombinasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grensesnittet ser absolutt forferdelig ut. Men jeg er sikker på at de standard grå boksene fra W95 ikke er mange lag innover i OSet.

 

Det er firkanter, og jeg er enig, det ser litt blokkete ut ved første øyekast.

 

Nå er det imidlertid en liten stund til jeg får et w8 nettbrett til testing, februar en gang håper jeg, men det som er sikkert er at jeg ble overrasket over hvor godt metrogrensesnittet fungerer på WP7, hvordan tiles kan customiseres med funksjoner og kjøre "live" som små miniapplikasjoner/versjoner av applikasjonen de starter når du trykker. Hver tile er altså interaktiv, eller den kan være det. Dermed kan du hente ut mye informasjon fra apper uten egentlig å klikke deg inn på appen.

 

Jeg skal ikke si at dette fungerer like godt på et nettbrett, eller em PC, det gjenstår og se, men ikke bli skremt ved første øyekast. Jeg kommer i alle fall ikke til å skifte tilbake til en annen telefon med de valg som finnes i dag.

Lenke til kommentar

De fortsetter å legge lag på lag med ny møkk utenpå MSDOS og Windows 3.

 

Windows 8 er altså designet for nettbrett? Hvorfor skal vi med PC lide under det grensesnittet?

 

Når har Microsoft tenkt å lage et operativ system som er funksjonelt og minimalistisk?

 

Trodde folk forstod begrepet "Developer Preview". OS X som har en lett tilgjengelig ordbok og alt :O

 

Mangler Windows funksjoner? Det er tydeligvis overfylt av funksjoner. Etter mange års bruk kan man fremdeles oppdage nye funksjoner som er innebygget.

 

Minimalistisk? Hvor enkelt vil du ha det?

Lenke til kommentar

Grensesnittet ser absolutt forferdelig ut. Men jeg er sikker på at de standard grå boksene fra W95 ikke er mange lag innover i OSet.

 

Jepp, det er eye-candy som gjør meg produktiv. Når hverdagen ellers blir trist, kan jeg alltids se på glinsende bokser med runde former.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...