Gå til innhold

Apple kjøper flest elektroniske brikker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Åja, takk for svar. Da iPhone 4S ble lansert kunne man få 3GS gratis på apple.com om man bindet seg til et abbonement. Tar jeg feil ?

Det fungerer litt forskjellig i USA fra i Norge. Her i landet selger ikke Apple telefonene med abonnement, bare uten. Men selv i USA var det teleoperatørene som betalte for de "gratis" telefonene. (Ingenting er gratis, teleselskapene får pengene tilbake gjennom unødig dyre abonnementer.)

 

Alt blir uansett regnet som salg av Apple siden mobilene som "gis vekk" i utgangspunktet blir kjøpt av teleoperatørene. De reelle salgene uten binding er nok langt lavere.

Salgene med binding er vel like reelle for produsenten? Når jeg kjøpte min Galaxy S2 så fikk jo Samsung sine penger av Telenor, selv om jeg bare betalte en krone kontant.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Åja, takk for svar. Da iPhone 4S ble lansert kunne man få 3GS gratis på apple.com om man bindet seg til et abbonement. Tar jeg feil ?
Det fungerer litt forskjellig i USA fra i Norge. Her i landet selger ikke Apple telefonene med abonnement, bare uten. Men selv i USA var det teleoperatørene som betalte for de "gratis" telefonene. (Ingenting er gratis, teleselskapene får pengene tilbake gjennom unødig dyre abonnementer.)
Alt blir uansett regnet som salg av Apple siden mobilene som "gis vekk" i utgangspunktet blir kjøpt av teleoperatørene. De reelle salgene uten binding er nok langt lavere.
Salgene med binding er vel like reelle for produsenten? Når jeg kjøpte min Galaxy S2 så fikk jo Samsung sine penger av Telenor, selv om jeg bare betalte en krone kontant.Geir :)

 

Du betaler vel ikke for telefon+ abonnoment hver måned da?

Lenke til kommentar

Jeg betalte en krone kontant. Men så betaler jeg 200 kroner pr. måned i tillegg til den normale abonnementsprisen i et år med binding, så den reelle prisen er 2401 kroner. Det er disse pengene Telenor (og de andre operatørene) forskutterer.

 

Og så kan man spekulere i om selve abonnementet kunne vært rimeligere om de ikke skulle dekke utgiftene til telefonen. (Det vil si om 2400 kroner er nok til å dekke innkjøp og andre kostnader - inkl. rentekost og forhandlers margin - med en forsvarlig fortjeneste.)

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...