Gå til innhold

Apple snuser på gigabit trådløst


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
IEEE 802.11ac er ikke bare tre ganger raskere enn dagens teoretiske 450 megabit/s for 802.11n. Med 1,3 gigabit/s er den også kjappere enn de fleste vanlige kabelbaserte nettverk, og kan bety begynnelsen på slutten for det tradisjonelle kabelopplegget i de tusen hjem.

 

Sett bort i fra at praktisk ytelse alltid vil være høyere enn over trådløs overføring. Siden 1Gbps kablet har praktisk ytelse tilnærmet 120MBps mens trådløst ligger i praksis å snuser på rundt 50% av teoretisk ytelse. At det er bra med forbedret ytelse over trådløse overføringer er bra, så betyr ikke det at det ikke skjer forbedringer over kablede nett. Et interessant poeng sett i forhold til at 802.11ac-standarden kan få stor utbredelse vil vel være at FTTH har begynt å få et godt fotfeste rundt omkring.

 

Dessuten er det vel greit å poengtere at praktisk ytelse av denne testen til buffalo, selv over antennekabler, var i overkant 60% av teoretisk ytelse.

Lenke til kommentar

Trådløst kommer aldri til å erstatte kablet infrastruktur med tanke på stabilitet. Har kablet og trådløst nett hjemme hos meg selv og merker fort når jeg skal kopiere filer mellom laptoper og filserveren. Eneste årsak til at jeg faktisk har trådløst nett hjemme er pga samboeren som hater ledninger

Lenke til kommentar

Trådløst kommer aldri til å erstatte kablet infrastruktur med tanke på stabilitet. Har kablet og trådløst nett hjemme hos meg selv og merker fort når jeg skal kopiere filer mellom laptoper og filserveren. Eneste årsak til at jeg faktisk har trådløst nett hjemme er pga samboeren som hater ledninger

 

Aldri? No offense, men jeg er glad at du ikke sitter og utvikler nye standarder. Jeg tror kabler kommer til å være her lenge. Selv sverger jeg til kabler fortsatt pga trådløs er langt i fra like stabilt som med kabel, men jeg ser ikke bort i fra at det kommer til å endre seg i framtiden. Men som stor Apple-bruker har jeg blitt veldig glad i thunderbolt. Før jeg går over til full trådløs kommunikasjon setter jeg veldig pris på standarder som gjør at én kabel ordner "alt", eller hvertfall en til dataoverføring og en til strøm. Det er mer det som er realistisk i nærmeste framtid før "alt" blir trådløst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vell, det er alt for mange problemer med trådløst, overhead og kollisjoner og sist men ikke minst STØY.

Med dagens trådløse teknologier, så kan de ikke konkurrere med kabel, kommer det 10 GBit Ethernet så faller trådløs helt i bakleksa.

Dessverre må man ha svindyr fiber idag for en slik hastighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

10 Gbit over "vanlig" TP-kabler har eksistert en god stund, men nettverkskortene koster omlag 5k, går nok endel ned i pris relativt raskt.

 

AtW

 

 

 

 

Jeg kjøpte parr slike på ebay her for litt siden, ca 1500 kr pr intel kort (brukt), jeg angrer ikke :love:

 

 

 

 

Men hvordan får du utnyttet kortet da? Har du en switch eller router med 10Gbit porter, foreutenom det så blir det vell ingen gevinst? Da vil jo link aggregation over vanlig dual-NIC gigabit kort gjøre mer nytte?

 

 

Siden 1Gbps kablet har praktisk ytelse tilnærmet 120MBps mens trådløst ligger i praksis å snuser på rundt 50% av teoretisk ytelse.

Det kommer an på hvordan man definerer "praktisk". Jeg får bare 15-30 MB/s på alt annet enn windows fildeling.

 

Hva overfører du til da? En filserver som ikke klarer høyere hastigheter?

Lenke til kommentar

Siden 1Gbps kablet har praktisk ytelse tilnærmet 120MBps mens trådløst ligger i praksis å snuser på rundt 50% av teoretisk ytelse.

Det kommer an på hvordan man definerer "praktisk". Jeg får bare 15-30 MB/s på alt annet enn windows fildeling.

 

I mitt tilfelle tenkte jeg på begrensninger i overføringen over selve kabelen. F.eks. er det i mitt tilfelle hardiskene som er flaskehalsen i overføringene og ligger da på rundt 90MB/s over tid og 100MB/s burst. Om du får 15-30MB/s over en linje på 1Gbps, så ville i det minste jeg begynt å lure på hvor flaskehalsen ligger.

 

Sitter du derimot på en trådløs tilkobling, så høres det ikke så galt ut.

Lenke til kommentar

Hva overfører du til da? En filserver som ikke klarer høyere hastigheter?

 

Ting som går over SSH-tuneller ser ut til å toppe ut på ca 30 MB/s (f.eks. SCP og Unison). SMB klienter på linux er crap, får bare 18 MB/s hvor en windows-klient får 65 MB/s på en dårligere klient-PC. 65MB/s er nok max. for ruter/serveren min som er en laptop med 1.8 GHz Turion x2 prosessor, full-disk kryptering og 5400 RPM (tror jeg) disk. På jobben topper ting gjerne ut på ca. 80-100 MB/s, men det kan være fordi det er et par rutere imellom de som overfører. Får faktisk 120MB/s fra en DFS (windows) server med en windows klient, men det bruker jeg ca. aldri.

 

Edit: Forhåpentligvis vil denne utviklingen fra Apple dytte litt på produsenter av kablet utstyr, det begynner å bli litt trangt med 1Gbit backbone (vet ikke om det er riktig begrep.. det som kobler sammen switcher og hotspots i en bedrift, f.eks.) når hver enkelt bruker kan overføre ned ca. 500 Mbit/s.

Endret av fa2001
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...