Gå til innhold

Trådløs minnekortstandard avkledt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

La oss håpe det ikke er problemer med patentpiss i denne saken, så vi (snarlig) får gode og rimelige alternativer til Eye-Fi som ikke falt i smak hos meg p.g.a. bl.a. inkompatibilitet med begge mine kameramodeller.

Det jeg er redd for, er at de nye kortene heller ikke vil virke på kameramodellene dine ...

 

Slike nyvinninger har det må å ikke være bokoverkompatible.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg kan se, har Eye-Fi ingen informasjon om robusthet og pålitelighet på selve minnekretsen. Alt som er "Pro" på "Pro"-modellen handler om de trådløse egenskapene, og om SanDisk-utgaven snakker Eye-Fi bare om det store distribusjonsnettet de får tilgang til.

For fotografer som kjøper dyre kort fra f.eks. Lexar og SanDisk for å minimere sjansen for tapte bilder, er kanskje ikke Eye-Fi et troverdig alternativ. Da kan det være fint om vi får en annen standard som ulike produsenter implementerer selv (forutsatt at dette i det hele tatt er en teknologi markedet ønsker).

Endret av DiscoKetchup
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Jeg har ikke noe tro på at trådløse minnekort kommer til å ta av, uansett utfallet av denne saken. Suboptimal plassering av antenne og manglende samspill med kamera gjør at det ikke blir noen storselger.

 

Tror heller at Bluetooth og Wifi blir mer vanlig på kamera eller som tilleggsutstyr.

 

Med tanke på hvor stor suksess Eye Fi har hatt så blir vel det litt som å komme nå og si at du tviler på at iPad komemr til å ta av :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Med tanke på hvor stor suksess Eye Fi har hatt så blir vel det litt som å komme nå og si at du tviler på at iPad komemr til å ta av :p

Og hvor stor suksess har EyeFi faktisk?

 

Nok til at sandisk har inngått avtaler med dem, de distributeres faktisk i land som norge, og har vært på markedet i mange år nå + har hatt nok insentiv til å videreutvikle med direct connect, geotagging etc.

 

Har et eyefi kort selv og ikke veldig imponert over brukervennlighet på direct connect siden, men er veldig kjekt når man tar mange bilder for internett å bare skyte i vei med speilrefleks og så ha dem på PCen med én gang

Lenke til kommentar

Og hvor stor suksess har EyeFi faktisk?

 

Jeg har ikke sett noen salgstall, men de fornyer jo stadig modellene så da må de nok selge en del. Og Canon har jo integrert EyeFi-støtte i en del (mange?) av sine modeller. De hadde vel ikke giddet å gjøre det hvis det ikek var en viss etterspørsel. Jeg vet ikke om andre fabrikanter har gjort det samme.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg stiller spørsmål ved salgstall, er jeg jeg ikke kjenner noen som har en slik en. Og da tenker jeg på de fotointeresserte i min omgangskrets. De som ikke er fotointeresserte har ihverfall ikke en slik. De har sjeldent et skikkelig minnekort i sine enkle kameraer en gang.

 

Men iPhone eller iPad det er det mange som har, og gjerne bikkja deres! Så den sammenligningen skurret veldig.

Lenke til kommentar

Det er jo helt latterlig at ikke kameraer kommer med wi-fi. Dette er jo standard selv i non-premium segmentet i de fleste etablerte elektroniske produkter, og komponentene til å gjennomføre det er latterlig billig.

 

At det faktisk finnes et marked for trådløse minnekort er i seg selv en vits :)

 

EDIT: Jeg vil anta at dette handler om businessmodell. I et så presset marked må de jo tjene penger på ting som feks ekstrautstyr for trådløs overføring. Det er vel vi som konsumenter som lar oss lure av dette og ikke sier ifra. Det er helt på trynet at ingen reagerer på at NikonD4, som er flaggskipet til Nikon, krever en dyr adapter for noe så simpelt som wi-fi!

Endret av naero
Lenke til kommentar

Har et eyefi kort selv og ikke veldig imponert over brukervennlighet på direct connect siden, men er veldig kjekt når man tar mange bilder for internett å bare skyte i vei med speilrefleks og så ha dem på PCen med én gang

Enig i dette. MEN, dette er ikke et argument for å ha WIFI i minnekort, men et argument for å ha en enkel trådløs kommunikasjon mellom kamera og PC.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...