Gå til innhold

Sniktitt: Lenovo Thinkpad X1 Hybrid


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er en video der ute (slashgear eller netbooknews) hvor dem spør Lenovo-karen om en kan boote direkte til Android. Svaret, om en avvikende, ga ett solid inntrykk av at det ikke var mulig.

 

I så måte tror jeg en kommer bedre ut av det (utenom lagerplass og muligens garanti) ved å ta seg en prat med Norske CUPP computing:

 

http://cuppcomputing.com/2011/05/punkthis-40-hour-computing/

Lenke til kommentar

Jeg er blitt skikkelig lei av dette at hardware.no ALLTID AUTOMATISK er negativ til en glossy skjerm og nok en gang hevder at skjermen "burde" være matt, som om det så å si automatisk gjorde den bedre.

 

Det er faktisk mange som er direkte uenige i denne gjentatte holdningen / vurderingen fra hardware.no sin side.

 

Skulle man trekke noe for denne maskinen, måtte det være vekten, godt over 1,5 kilo. Det er omtrent eller minst et halvt kilo mer enn de fleste av oss finner det komfortabelt å drasse rundt med. Og hvorfor kan ikke Lenovo også tilby en 11.6 tommers modell? Og dessuten, som en annen post ovenfor også er inne på: Det er vel drøyt å kalle den gamle og utdaterte stilen til Lenovo for "stilren". Bare Dell kan konkurrere om maskin-design som er styggere eller mindre stilfulle enn Lenovo-"Volvoer".

Endret av mortenandersen
Lenke til kommentar

Jeg er blitt skikkelig lei av dette at hardware.no ALLTID AUTOMATISK er negativ til en glossy skjerm og nok en gang hevder at skjermen "burde" være matt, som om det så å si automatisk gjorde den bedre.

 

Det er faktisk mange som er direkte uenige i denne gjentatte holdningen / vurderingen fra hardware.no sin side.

 

 

Hva så? Det vil alltid være noen som er uenige, og det vil alltid være noen som er enige. De må da skrive det de faktisk mener?

 

AtW

Lenke til kommentar

Skulle man trekke noe for denne maskinen, måtte det være vekten, godt over 1,5 kilo. Det er omtrent eller minst et halvt kilo mer enn de fleste av oss finner det komfortabelt å drasse rundt med. Og hvorfor kan ikke Lenovo også tilby en 11.6 tommers modell? Og dessuten, som en annen post ovenfor også er inne på: Det er vel drøyt å kalle den gamle og utdaterte stilen til Lenovo for "stilren". Bare Dell kan konkurrere om maskin-design som er styggere eller mindre stilfulle enn Lenovo-"Volvoer".

 

Du skal lete godt for å finne 13/13,3'' som veier over 1/2 kg mindre enn denne - dvs under 1,2 kg. Lenovo har ellers mange modeller med 11,6'' skjerm - f.eks Thinkpad X121e og flere IdeaPad modeller. Vekt på Macbook Air 13'' er ca 1,4 kg, samme gjelder det fleste ultrabooks på 13''.

 

I tillegg har de fleste Thinkpad en byggkvalitet (ekstremt bra) og noen funksjoner som påvirker vekt - og som er noe markedssegmentet til Thinkpad setter pris på. F.eks kan en X1 ha både SSD (mSATA) og vanlig hardisk - ikke mange maskiner i dette sjiktet som kan ha det.

 

Klart en Thinkpad er stilren - definisjon av at noe er stilrent er at det er et rent og enkelt design. At noe er stilrent har intet med om vi oppfatter det som pent, stilfullt eller ikke. Personlig liker jeg Thinkpad designet fordi det er ekstremt funksjonelt og holdbart. En 5 - 6 år gammel maskin ser fremdeles bra ut, noe som ofte ikke gjelder mer "fancy" design fra andre produsenter. Designet til Thinkpad er også på mange måter en merkevare - et kjennetegn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Toshiba har en 13" UB på mellom 1.1 og 1.2 kg.

 

Er vel også den eneste så vidt jeg vet. Men det kommer også til prisen av svakere CPU (Low-volt Intel 1,6 GHz), kortere batteritid (under Intel sine krav til Ultrabooks), en vifte som går konstant for å få nok kjøling og minimale muligheter til å bytte på noe som helst. De fleste Ultrabooks har også bare HDMI - noe som gjør det uaktuelle for blant annet undertegnede.

 

X1 har inntil 2,7 GHz i7 CPU, mulighet til ekstra batteripakke (batteritid over 10 timer), i realiteten mulighet til 120 GB SSD + 500 GB harddisk og DisplayPort. Nå må jeg personlig si at det jeg ikke er så veldig glad i X1 - mener den var et feilspor fra Lenovo.

 

Til sitt bruk er Toshiba z830 sikkert glimrende. Men kjøp av bærbar vil nesten alltid være kompromiss mellom ulike egenskaper, for noen vil fordelene som X1 gir oppveie ekstra vekt, for andre vil vekta til z830 være det saliggjørende. Personlig kjøpte jeg meg en Thinkpad T420s (14'', 1600 x 900, nVidia NVS 4200M) på ca 1,8 kg sist høst. Selv om jeg måtte ofre litt batteritid var det den eneste som klarte å kombinere ytelse, dedikert grafikk, vekt, skjermoppløsning, docking og mulighet til å drive en 27'' skjerm (2560 x 1440 oppløsning).

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Vil heller ha en ren ARM laptop :(
ASUS Transformer Prime?

 

Har sett på prime og oppfatter det mer som en tabet med tastatur. Jeg er ikke interessert i touch og maskinen er dyr om man ikke er ute etter den funksjonaliteten. For de som er vil jeg tro den er super og som tablet synes jeg den er super kul!

Lenke til kommentar
Toshiba har en 13" UB på mellom 1.1 og 1.2 kg.
Er vel også den eneste så vidt jeg vet. Men det kommer også til prisen av svakere CPU (Low-volt Intel 1,6 GHz), kortere batteritid (under Intel sine krav til Ultrabooks), en vifte som går konstant for å få nok kjøling og minimale muligheter til å bytte på noe som helst. De fleste Ultrabooks har også bare HDMI - noe som gjør det uaktuelle for blant annet undertegnede.X1 har inntil 2,7 GHz i7 CPU, mulighet til ekstra batteripakke (batteritid over 10 timer), i realiteten mulighet til 120 GB SSD + 500 GB harddisk og DisplayPort. Nå må jeg personlig si at det jeg ikke er så veldig glad i X1 - mener den var et feilspor fra Lenovo.Til sitt bruk er Toshiba z830 sikkert glimrende. Men kjøp av bærbar vil nesten alltid være kompromiss mellom ulike egenskaper, for noen vil fordelene som X1 gir oppveie ekstra vekt, for andre vil vekta til z830 være det saliggjørende. Personlig kjøpte jeg meg en Thinkpad T420s (14'', 1600 x 900, nVidia NVS 4200M) på ca 1,8 kg sist høst. Selv om jeg måtte ofre litt batteritid var det den eneste som klarte å kombinere ytelse, dedikert grafikk, vekt, skjermoppløsning, docking og mulighet til å drive en 27'' skjerm (2560 x 1440 oppløsning).

 

Sony Vaio Z - ikke så vanskelig å finne.

Lenke til kommentar

husker gamle thinkpaden , var kraftig for prisen og egentlig heilt greit til enkle bruk som dokumenter og nettsurfing, solid så tålte ein smell, einaste minuset var vekta og blei kalt "mursteinen" for stygg og tung men det virket

 

programene som kom med var noe drit (spesielt det for finne trådløsnettverk) men det er nå min erfaring

 

dei er nok bra nok for "skole" pcer eller ligendne der dei blir litt røft behandla

Lenke til kommentar
Skulle man trekke noe for denne maskinen, måtte det være vekten, godt over 1,5 kilo. Det er omtrent eller minst et halvt kilo mer enn de fleste av oss finner det komfortabelt å drasse rundt med. Og hvorfor kan ikke Lenovo også tilby en 11.6 tommers modell? Og dessuten, som en annen post ovenfor også er inne på: Det er vel drøyt å kalle den gamle og utdaterte stilen til Lenovo for "stilren". Bare Dell kan konkurrere om maskin-design som er styggere eller mindre stilfulle enn Lenovo-"Volvoer".
Ikke alle kan være små dverger. Og thinkpads er fremdeles de peneste laptopene.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Vil heller ha en ren ARM laptop :(
ASUS Transformer Prime?

 

Har sett på prime og oppfatter det mer som en tabet med tastatur. Jeg er ikke interessert i touch og maskinen er dyr om man ikke er ute etter den funksjonaliteten. For de som er vil jeg tro den er super og som tablet synes jeg den er super kul!

http://www.genesi-europe.com/store/global/ <- mer netbook enn laptop men...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...