Gå til innhold

Olympus varsler noe stort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ikke det på bilde en såndærre scanne-kode som man kan scanne med en smarttelefon ved bruk av en QR-kode ?

 

Så første man med en smarttelefon vil faktisk få mer informasjon en det redaksjonen på akam klarer å finne fram til :)

 

Og forresten trodde jeg at Olympus hadde sluttet med store ting "les kamera" :p

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Første kamera i Olympus OM-serie kom i 1973 og var Olympus OM-1.

.... ehm....;

The very first model was presented at the Photokina of Köln in 1972 and was called the Olympus M-1 (OM-1).

 

Altså... når man har riktige fakta på bordet, så ser man at dette blir en 40-års markering av OM-systemet. M-1 ble forresten endret til å hete OM-1 etter press fra Leica.

 

OM-systemet er et system som inneholder mange innovasjoner og "sensasjonelle" finurligheter. Anbefaler alle å lese Geir Brekkes skråblikk om systemet på foto.no.

 

Dette blir en spennende lansering (8. februar).

Endret av kiskogl
Lenke til kommentar

Første kamera i Olympus OM-serie kom i 1973 og var Olympus OM-1.

.... ehm....;

The very first model was presented at the Photokina of Köln in 1972 and was called the Olympus M-1 (OM-1).

 

Altså... når man har riktige fakta på bordet, så ser man at dette blir en 40-års markering av OM-systemet. M-1 ble forresten endret til å hete OM-1 etter press fra Leica.

 

Jeg er klar over at det flere plasser, både på Wikipedia, og som du påpeker Camerapedia, er å lese at Olympus M-1/OM-1 ble lansert i 1972. Jeg ser også at flere spekulerer i om dette er en slags 40-års markering.

 

Årstallet 1973 i artikkelen er hentet fra Olympus selv på deres nettside: "Introduced in 1973, the OM-1 was the first product in the OM Series."

 

http://www.olympus-global.com/en/corc/history/camera/om/index.html

 

Så første man med en smarttelefon vil faktisk få mer informasjon en det redaksjonen på akam klarer å finne fram til :)

 

QR-koden gjør ikke annet enn å lage en SMS som du kan sende til Olympus for å registrere deg, slik at du får flere opplysninger når de er tilgjengelige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Altså... når man har riktige fakta på bordet, så ser man at dette blir en 40-års markering av OM-systemet. M-1 ble forresten endret til å hete OM-1 etter press fra Leica.

Til og med i artikkelen du linker til, så står det at første kamera i OM-systemet kom i salg på vårparten 1973. Men det er godt mulig det ble presentert på Photokina i 1972. Det kan ta lang tid fra en (mulig pre-)modell blir lansert til den faktisk kommer i salg.

Lenke til kommentar
Altså... når man har riktige fakta på bordet, så ser man at dette blir en 40-års markering av OM-systemet. M-1 ble forresten endret til å hete OM-1 etter press fra Leica.
Til og med i artikkelen du linker til, så står det at første kamera i OM-systemet kom i salg på vårparten 1973. Men det er godt mulig det ble presentert på Photokina i 1972. Det kan ta lang tid fra en (mulig pre-)modell blir lansert til den faktisk kommer i salg.

 

Ja, "Introduced" kan ofte bety at det er sluppet på markedet, til forskjell fra "announced" eller "unveiled" = presentert. Men da kommer det ikke på markedet før i 2013, da? :-)

Lenke til kommentar

Det hadde vært noe å fått et OM-D, men da måtte det bli FF. Poenget med OM var jo et svært kompakt og lett kamera i forhold til film størrelsen. Desverre ser dette ut iflg ryktene til å bli et m43.

Desverre? Heldigvis, sier nå jeg ;)

 

For da har jeg en masse optikk som jeg kan bruke ...

 

Vell viss det nye OM-D skulle ha ein FF bilde brikke så er eg redd for at kamera ville nok bli fire ganger dyrere også, og så måte man starte produsjonen av nye objtiver.

Nettopp.

Lenke til kommentar

Ja, "Introduced" kan ofte bety at det er sluppet på markedet, til forskjell fra "announced" eller "unveiled" = presentert. Men da kommer det ikke på markedet før i 2013, da? :-)

Den første OM'en ble presentert på Photokina som er på høsten. Og ofte så presenteres modeller der som er et stykke frem i tid ettersom det er en veldig stor fotomesse hvor "alle" vil ha minst en nyhet å vise til.

 

Men nå er det jo ganske tidlig på året, og ingen veldig stor fotomesse som skulle tilsi at dette er en preprepre-modell, så forhåpentligvis ser vi den da i butikkene i løpet av et par måneder (men den kan jo bli vanskelig å få tak i i begynnelsen uansett).

 

Men man vet jo aldri. Canon EOS 1DX ble jo annonsert for et par måneder siden, og er ikke ventet før i mars i år. Har imidlertid hørt rykter om at den datoen blir forskjøvet til april-mai (ikke uventet).

Lenke til kommentar

Første kamera i Olympus OM-serie kom i 1973 og var Olympus OM-1.

.... ehm....;

The very first model was presented at the Photokina of Köln in 1972 and was called the Olympus M-1 (OM-1).

 

Altså... når man har riktige fakta på bordet, så ser man at dette blir en 40-års markering av OM-systemet. M-1 ble forresten endret til å hete OM-1 etter press fra Leica.

 

OM-systemet er et system som inneholder mange innovasjoner og "sensasjonelle" finurligheter. Anbefaler alle å lese Geir Brekkes skråblikk om systemet på foto.no.

 

Dette blir en spennende lansering (8. februar).

 

Genialt artikkel om OM du linket til, ikke fått med meg denne. Har lest at OM husene var kompakte, men ikke satt meg noe inn i det. Var overrasket over at de faktisk var så kompakte ned mot EP-x størrelse. Moderne DSLR er jo gigantiske til sammenligning.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...