Gå til innhold

Asus snart klar med eget HD 7970


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om de bare hadde klart å designe kjøleren slik at den virker som en kabinett vifte (alt den kaster all luft den varmer opp ut av kabinettet, fremfor å varme opp kabinett lufta)

 

Ellers håper jeg at Asus har klart å forbedre viftene sine. Viftene bråker alt for mye på lav hastighet (Ref ASUS GTX 570 DCII). Ved lav hastighet lager viftene tikke lyder, enten i takt med PWMen, eller RPM (dårlig lager?).

Lenke til kommentar

Solid pris? Når prisen skal være den samme som referansemodellen, mens det har en kraftigere kjøleløsning, er det en BRA pris. Prisen på referansemodellen (4500 kroner) er ikke verre enn mange tidligere topp-kort. Jeg er temmelig sikker på at Kepler ikke blir lansert EN KRONE under dette. Pris/ytelse bør nesten ikke være et kriterium på toppkort i det hele tatt, ettersom det ALLTID vil være dårlig.

 

Hvis jeg ikke hadde visst bedre, så tror jeg nesten jeg hadde begynt å hyle om et hw.no-vendetta mot ATI/AMD.

 

Og før jeg blir skutt ned: Jeg har hatt vekselvis ATI og nVidia-skjermkort opp gjennom årene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om de bare hadde klart å designe kjøleren slik at den virker som en kabinett vifte (alt den kaster all luft den varmer opp ut av kabinettet, fremfor å varme opp kabinett lufta)

 

Ellers håper jeg at Asus har klart å forbedre viftene sine. Viftene bråker alt for mye på lav hastighet (Ref ASUS GTX 570 DCII). Ved lav hastighet lager viftene tikke lyder, enten i takt med PWMen, eller RPM (dårlig lager?).

 

Da lurer jeg på hvordan du hadde reagert med viftene på alle andre gtx 570...

 

Asus sitt gtx 570 er det som lager minst lyd...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En liten fabrikkoverklokking og solid stille kjøler for referansepris er da slett ikke verst. Det er uansett ytterst få av oss som kjører SLI eller CrossFire (spesielt med tanke på alle problemene det medfører), så at kjøleren opptar tre slotter anser ikke jeg som et problem, dere andre får velge en annen løsning. For min del kunne kjøleren tatt opp fire slotter så lenge den er effektiv og stille.

 

Det eneste er kanskje at Asus kunne hevet klokkefrekvensene noe mer, men det ser ut som at Tahiti legger seg rundt 1 GHz før den blir virkelig varm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dessverre fortsatt svinete trippelslot ser det ut som.Problematisk å bruke om vi ikke snart for en MYE større ATX standard.

Tja, i motsetning til gamle dager hvor man som regel hadde både lydkort og nettverkskort koblet i trenger man jo i dag sjelden mer enn skjermkortet.

 

Nja, har mer i maskinen enn den gang.

Flere skjermkort pluss noen har dedikert lydkort, så har du WLAN, så portene flyr fort.

Derfor støtter jeg singelslot om mulig og dobbelslot til nøds. Men trippel er bare bortkasting av plass.

Lenke til kommentar

Blablabla dårlige vifter på direct cuii

 

Da lurer jeg på hvordan du hadde reagert med viftene på alle andre gtx 570...

 

Asus sitt gtx 570 er det som lager minst lyd...

 

Har dessverre ikke hørt på andre gtx 570 vifter, men har hørt på 34526 andre vifter. Asus sin direct cuii vifte løsning lager lite vifte "sus" eller turbulens støy, men det er en annen lyd de sliter med. En typisk dårlig kulelager lyd.

 

Hva som er støy oppfattes selvfølgelig forskjellig fra person til person. Selv kjører jeg ett system med 4 (5) vifter i ett Silverstone TJ08-E kabinett.

Silverstone kabinett vifte - 18cm, 500rpm - lav støy

Enermax Modu87+ PSU - 14cm, 350rpm - "lydløs"

Scythe Mugen 2 CPU - 12cm, 400rpm - meget lav støy

Asus GTX570 DCUII - 2x9cm, 1000rpm? (10%) - mye "bråk" ved idling

 

Ellers er rommet så godt som lydløst (ingen andre støykilder)

 

Mulig dette er kortet som lager minst lyd, men det lager mer lyd enn det burde. Har hørt på tre slike eksemplarer, og alle har samme lyd karakteristikk, så antar at det ikke er defekte vifter. (blir totalt 6 vifter med lik signatur)

 

Hvis jeg stopper viftene på skjermkortet, er pcen nesten lydløs ved sitteposisjon.

 

 

Skal prøve å tweeke litt med viftene, kan være at viftenes kulelager ikke er designet for å kjøre sakte ("tikke" støyen blir betydlig svakere ved høyere rpm), eller at PWM styringen ikke er særlig bra.

Test 1, PWM styre viftene til høyere hastighet hvor tikking blir svakere og vifte/luft sus ikke blir for høy

Test 2, koble fra PWM, og styre viftene direkte med spenning regulering, kan være at viftene ikke liger pulser, men opererer bedre ved jevn flow av spenning.

 

Kan også være at problemet er at jeg sitter på ett alt for roligt rom :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...