Gå til innhold

Nå kan du overklokke prosessoren til den smelter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

- Fjerne muligehten for buss-overklokking

- Redusere overklokkingsmuligheten på multiplikator til bestemte modeller (ingen billigmodeller)

- Tilby overklokkingsforsikring

 

Hva blir det neste? Bundling med forsikringsordningen og deretter fase ut de overklokkbare modellene uten bundlingen? Og hva deretter?

 

Dette er ikke bare en måte å øke inntjeningen på, men også redusere attraktiviteten til overklokking av deres prosessorer. Dette er et ledd i utrydding av overklokking, men de tar selvsagt ikke for store steg av gangen på grunn av at de fortsatt har litt konkurranse fra AMD. Store steg er også mer tydelig og upopulært.

Endret av Simen1
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Neste blir vel at overklokkingsforsikringene dekker selv brukerfeil? Eller overklokkings garanti? slik om prosessoren blir degradert etter 12 måneder får man ny prosessor.

 

Så dermed er vi alle sikret gullcips i prosessorene våres.

Men ja hvorfor ikke bruke garanti?

 

 

Problem i 95% av alle problemene med prosessorene skyldes nok overklokking.

Så det vil nok selgeren si at enten har du brukt prosessoren din feil, ellers har du et dårlig hovedkort.

Ville se den som mener det motsatte.

 

Men ja er det ikke noe feil i prosessoren hvis den smelter? Selv har jeg aldri opplevet det, eneste jeg foreløpig har opplevet at prosessorene gir hyppigere bluescreen og man stadig må underklokke prosessoren, men på en annen side hadde man tatt av kjøleren kunne vel dette skje og deaktiver funksjonen med tempraturstyring i bios.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg mener det er større sansynlighet at man får prosessoren ustabilt etter overklokk en defekt prosessor.

 

Nå er vel slik at intel prosessorene blir vel kjørt gjennom en rask kontroll for å sjekke kretsene, men det sier neppe lite om kvaliteten.

 

Så ja man skal være uheldig hvis man kjøper en prosessor i dag som ikke holder lengere en 1 år uten å ha blitt overklokket.

 

Enten er de defekte med en gang ellers er det nok feil bruk i de fleste tilfellene.

 

Man kan jo si min i7 950 er gjennomsnittlig, men alikevell finnes det langt bedre prosessorer i dag.

 

automatisk ned prosessoren dersom den blir varm.

Tja i de tilfelle det ikke skjer kan det være hovedkort innstillingene eller dårlig prosessor.

Men jeg tror det er så lite sansynlig det vil skje på 2500k og nyere at du vinner over 10 milion kr i flakslodd.

 

Men overklokker man den prosessoren til med en gang: 6 Ghz på 1.50 volt kan det skje, så i de tilfellene er heller brukerfeil en feil på prosessoren, som nesten smelter raskere en ost.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg mener det er større sansynlighet at man får prosessoren ustabilt etter overklokk en defekt prosessor.

Ja, kjører du 1.7V gjennom en Sandy Bridge er det en viss sjanse for at du degraderer brikka.

Nå er vel slik at intel prosessorene blir vel kjørt gjennom en rask kontroll for å sjekke kretsene, men det sier neppe lite om kvaliteten.

Så den raske kontrollen sier mye om kvaliteten? Hvordan? Og hva mener du med kvaliteten?

Så ja man skal være uheldig hvis man kjøper en prosessor i dag som ikke holder lengere en 1 år uten å ha blitt overklokket.

Da er det noe som heter garanti, og reklamasjon her i Norge.

Enten er de defekte med en gang ellers er det nok feil bruk i de fleste tilfellene.

Helt sikkert

Man kan jo si min i7 950 er gjennomsnittlig, men alikevell finnes det langt bedre prosessorer i dag.

Det skulle bare mangle med tanke på at en i7-950 er tre år gammel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

arni90: Jeg mener hvis prosessoren skal smelte som en ost, må man være veldig lat overklokker, da setter man mere volt en hva som er forsvarlig kanskje 1.6 volt eller mere.

 

Er man litt forsiktig på overklokking går det som regel bra.

Degradering kan vel variere ikke sant? Kan vel også være ustabil strømforsyning eller hovedkort cipset som feiler? hvis man er litt uheldig. Kanskje ikke for varm men den klarer ikke presset. Dårlig kjøling kan vel også gjøre skade det også.

 

Det jeg mener med kvalitetsjekk, mistenker jeg intel bare tar en rundtest altså bare sjekker om det går strøm gjennom prosessoren med riktig volt, så dermed er det ingen garanti for prosessorens kvalitet eller holdbarhet over tid.

 

Muligens hvis feilmarginen er over en viss prosent blir f.eks en 2600k prosessor solgt som 2500k fordi kvaliteten og multitreading ikke funger like bra.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

arni90: Jeg mener hvis prosessoren skal smelte som en ost, må man være veldig lat overklokker, da setter man mere volt en hva som er forsvarlig kanskje 1.6 volt eller mere.

Nei, da er man dum.

Er man litt forsiktig på overklokking går det som regel bra.

Degradering kan vel varere ikke sant? Kan vel også være ustabil strømforsyning eller hovedkort cipset som feiler? Kanskje ikke for varm men den klarer ikke presset.

man mere volt en hva som er forsvarlig kanskje 1.6 volt eller mere.

Degradering varierer ja.

Det jeg mener med kvalitetsjekk, mistenker jeg intel bare tar en rundtest altså bare sjekker om det går strøm gjennom prosessoren med riktig volt, så dermed er det ingen garanti for prosessorens kvalitet eller holdbarhet over tid.

man mere volt en hva som er forsvarlig kanskje 1.6 volt eller mere.

Tror nok Intel gjør en del mer kompliserte og mer grundige tester enn som så.

Muligens hvis feilmarginen er over en viss prosent blir f.eks en 2600k prosessor solgt som 2500k fordi kvaliteten og multitreading ikke funger like bra.

Det er akkurat dette som skjer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med alle prosessorene? Som selges, eller stikkprøver?

 

Muligens kun 1/10 prosessor blir sjekket, hvis de er ok, så er det greit, men hvis en feiler blir resten sjekket.

 

Men vet du hva grunnen til de fleste ganger det skjer at prosessoren er på 120 grader og smelter hovedkortet også eller både hovedkort og prosessor blir smeltet sammen?

 

Det må nok være at prosessoren enten er noe feil på, eller at det er brukerfeil som skaper det problemet.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet så finnes det ingen måte å oppdrive håndfaste bevis på at en prosessor har blitt overklokket? Så hvordan i allverden skulle Intel kunne bevise eller motbevise at en smeltet / defekt prosessor skyldes absurd overklokking, defekt kjøling, defekt temperatursensor osv osv..?

 

Dette må da være for de som driver med ekstrem klokking som ønsker seg en liten sikring om ting skulle gå helt at skogen og for folk som egentlig ikke har peiling og føler at 200kr for en slik forsikring er kjekt å ha.

Lenke til kommentar

- Fjerne muligehten for buss-overklokking

- Redusere overklokkingsmuligheten på multiplikator til bestemte modeller (ingen billigmodeller)

- Tilby overklokkingsforsikring

 

Hva blir det neste? Bundling med forsikringsordningen og deretter fase ut de overklokkbare modellene uten bundlingen? Og hva deretter?

Deretter faser man ut forsikringen også lukker og låser man alt sammen, BCLK/Multiplikator, på alle andre modeller enn toppmodellen... :cry:

Jeg er ikke begeistret for utviklingen, og spent på hvor det bærer.

 

 

LMH1

Med alle prosessorene? Som selges, eller stikkprøver?

 

Muligens kun 1/10 prosessor blir sjekket, hvis de er ok, så er det greit, men hvis en feiler blir resten sjekket.

"Binning", altså utvelgelsesprosessen hvor det bestemmes hvilken modell, frekvens, cache-størrelse, ol, prosessor- eksemplaret skal bli er jo basert på prestasjoner og egenskaper under testing. Samtidig fastsettes V-core spenningen den skal kjøres på (VID), og maksimumstemperatur blir kalibrert, for hvert individuelle eksemplar. Så det er i alle fall definitvit en form for testing inne i bildet.

Elllers påstås "kvalitetskontrollen" også å være bedre/grundigere på modeller rettet mer mot proffmarkedet, som Opteron eller Xeon, som tidvis har vært populærer overklokkere.

 

Men vet du hva grunnen til de fleste ganger det skjer at prosessoren er på 120 grader og smelter hovedkortet også eller både hovedkort og prosessor blir smeltet sammen?

Det skal uhyre mye til for å drepe en moderne prosessor med varme alene, de har en rekke forsvarsmekanismer som trer i kraft før så skjer. Som feks først droppe Turbo-frekvensen, så klokke seg ned, senke spenningen, begynne å hoppe over klokkeslag, og dersom ingenting av dette får tempen ned i akseptabelt nivå er det såkalt "termtrip" som får slutt på elendigheten ved å kutte strømmen brått og brutalt, og dermed slå av CPU.

 

Det du beskriver over høres for meg mer ut som et problem som oppstår utenfor selve prosessoren. Feks en bøyd kontakt/pinne, dårlig lodding på HK, eller dårlig montering som gir dårlig kontakt mellom CPU og kontaktpunkter i sokkel, som igjen skaper varme. Ved hard overklokking er det et voldsomt strømtrekk som må formidles uten motstand gjennom svært tynne kontaktpunkter, og dette var det jo eksempelvis problemer med på tidlige LGA1156 kort med sokkel fra Foxcon, de brant opp ved overklokking...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med alle prosessorene? Som selges, eller stikkprøver?

 

Muligens kun 1/10 prosessor blir sjekket, hvis de er ok, så er det greit, men hvis en feiler blir resten sjekket.

 

Men vet du hva grunnen til de fleste ganger det skjer at prosessoren er på 120 grader og smelter hovedkortet også eller både hovedkort og prosessor blir smeltet sammen?

 

Det må nok være at prosessoren enten er noe feil på, eller at det er brukerfeil som skaper det problemet.

De tester nok en viss prosent av hver batch ettersom en feil som oppstår på én prosessor vil som regel angå hele batchen.

Lenke til kommentar

Forsikringen gjelder ikke dersom prosessoren er planslipt, så jeg får vel prøve å la være å klokke til den smelter :)

 

 

Men on topic, hvor mange har opplevd nyere prosessorer som dør på grunn av overklokking? Alle jeg har hatt, har kjørt med moderat oveklokk (enkelte muligen litt over moderat også) i flere år, og ender til slutt i roteskuffen eller gis bort. Fortsatt fullt fungerende og stabile, men utdaterte for min del når det gjelder ytelse.

 

Her i huset er det erfaringsmessig 100% større sjangs for at lynnedslag ødelegger hardware, enn at overclocking gjør der.

Endret av Sigurd2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...