Gå til innhold

Nye faste fra Sigma


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Personlig har jeg fått nok av Sigma. De to første objektivene jeg hadde fre Sigma feilfokuserte til de grader, og da ga jeg opp.

 

En ting er hvis det kun hadde vert snakk om litt dårligere optisk kvalitet, noe man ofte kan vurdere hvis prisen er lav, men når objektvene feilfokuserer med 5-10cm. så er det jo bare latterlig.

 

Dette skjedde ikke en gang, men to ganger. Kjenner også mange som har hatt problemer med Sigma og fokuseringen. Spesielt dem som har Canon.

 

Fysjamei!

Lenke til kommentar

Har faktisk kun hørt om Canon folk som sliter med Sigma av de jeg kjenner med DSLR - 5 Nikon D300/D3/D700 brukere inkl undertegnede har ikke hørt om dette problemet. Jeg har 4 Sigma objektiver selv.

Har en kompis som har Nikon D7000, og han har også hatt problem med et Sigma 150mm makro. Men de fleste jeg kjenner har Canon.

 

Men jeg har jo uansett befridd meg selv fra disse problemene nå :)

Lenke til kommentar

Har du hatt over 200? Hvis ikke vil jeg si to med problemer er alt for mye.

Det var vel totalt 2 av 5, så det er en feilrate på 40%. Sammmenlignet med hvor mange Canon DSLR jeg har hatt på service, så er dette bra. Jeg har måttet sende begge mine Canon kamera minst to ganger på service! Så der er feilraten 100%

Lenke til kommentar

Det var dårlig statistikk, spesielt for Canon. Forhåpenltigvis er dette et stykke fra representativt.

Det er det; men det er en kjensgjerning at det er oftere problemer emd Sigma på Canon enn på f.eks. Nikon.

 

De objektivene jeg hadde problemer var av en eldre generasjon (før 30mm-en kom på markedet) og de er kjent for å være problematisk. Det er mange tilfeller der problemer med f.eks. 30mm f/1.4 og 50mm f/1.4 faktisk kan spores tilbake til brukerfeil. Smal DOF og buet fokusplan krever at brukeren vet hva h*n driver med.

 

Har ikke hatt noe som helst problemer med noe av Canon utstyret mitt jeg. Har hatt tre speilrefleks og tre kompaktkameraer, samt en haug med optikk, men null problemer. Problemene kom først når jeg prøvde Sigma for første gang :)

Da har du hatt flaks på Canon siden, og uflaks på Sigma siden.

Lenke til kommentar

Det er mange tilfeller der problemer med f.eks. 30mm f/1.4 og 50mm f/1.4 faktisk kan spores tilbake til brukerfeil. Smal DOF og buet fokusplan krever at brukeren vet hva h*n driver med.

Sant, sant - og for ikke å snakke om focus shift og at forskjellige typer skarphet ligger i forskjellig krummede plan - du bør kjenne disse objektivene for å få mest ut av dem. Ja - tror det (også) er en del brukerfeil.

Lenke til kommentar

Det var dårlig statistikk, spesielt for Canon. Forhåpenltigvis er dette et stykke fra representativt.

Det er det; men det er en kjensgjerning at det er oftere problemer emd Sigma på Canon enn på f.eks. Nikon.

 

De objektivene jeg hadde problemer var av en eldre generasjon (før 30mm-en kom på markedet) og de er kjent for å være problematisk. Det er mange tilfeller der problemer med f.eks. 30mm f/1.4 og 50mm f/1.4 faktisk kan spores tilbake til brukerfeil. Smal DOF og buet fokusplan krever at brukeren vet hva h*n driver med.

 

Har ikke hatt noe som helst problemer med noe av Canon utstyret mitt jeg. Har hatt tre speilrefleks og tre kompaktkameraer, samt en haug med optikk, men null problemer. Problemene kom først når jeg prøvde Sigma for første gang :)

Da har du hatt flaks på Canon siden, og uflaks på Sigma siden.

Shit!! Da må jeg skynte meg å selge alt Canon utstyret mitt som virker og bytte system :) Takk for godt råd Tomsi :)

Lenke til kommentar

Shit!! Da må jeg skynte meg å selge alt Canon utstyret mitt som virker og bytte system :) Takk for godt råd Tomsi :)

Det er bare en av grunnene til at du burde bytte system - på tide å få deg noe skikkelig utstyr :p

 

Hørt rykter at en iPhone skal være fine saker. Touch skjerm og greier.

Endret av tomsi42
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Interessante erfaringer med fokusfeil på Sigma. Jeg har en Sigma 180mm/f:5,6 macro for Sony. Fokus på lange macroteler er kritisk. Det finnes ikke dybdeskarphet selv etter nedblending...nesten. Den gamle Sigmaen har aldri sviktet en millimeter. Sylskarp og kontrastrik. Den er treig med sin lange fokus-snekke og det bråker fælt i spinneoverføringa i objektivfatninga, men erfaringene nevnt i tråden er ukjente for meg.

 

Gamle Sigmaer (fra 1993) kan fungere fint og min har blitt min favoritt framfor Tamron 90 og Sony 50 macro.

Lenke til kommentar

Gamle Sigmaer (fra 1993) kan fungere fint og min har blitt min favoritt framfor Tamron 90 og Sony 50 macro.

Det er stort sett på Canon at det er et problem. Det har vel med at Sigma ikke har tolket Canon sin protokoll (mellom kamera og objektiv) riktig. Og da når Canon gjør ting på en litt anenn måte så blir det problemer. Det er særlig 20mm, 24mm og 28mm som er vanskelige. Jeg prøvde 2-3 i den serien og de hadde alle alvorlig fokusfeil. En rask søk på nettet viste at det var vanlig blandt Canon eierene. Nikon folket hadde ingen problemer. Har ikke hørt noe særlig fra andre brukere enn de. Og 4/3 folk da; der er det lite problemer.

 

Jeg har hatt Canon's 50mm f/1.4 og Sigma f/1.4, og velger helt klart Sigma sin fremfor Canon sin.

 

Når det gjelder Sigma og Sony, så var det noen nyere objektiver som hadde problemer med A77. Men der har Sigma en firmware oppgradering tilgjengelig.

Lenke til kommentar

En rask søk på nettet viste at det var vanlig blandt Canon eierene. Nikon folket hadde ingen problemer. Har ikke hørt noe særlig fra andre brukere enn de. Og 4/3 folk da; der er det lite problemer.

 

FT, mFT og E-fatning har (relativt) åpne spesifikasjoner, i hvert fall åpne nok til at Sigma garantert har de og da burde sjansen for god kompatibilitet være veldig stor. I tillegg bruker jo både NEX og MFT kontrastbasert fokus som burde gi mindre sjanse for fokusproblemer. Litt merkelig at de ikke har stabilisering på de nye objektivene dog, jeg har i hvert fall ikke kalrt å finne noe om det.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...