Gå til innhold

Diskusjon.no kårer: Tidenes beste norske filmer


Jonas2k

  

51 stemmer

  1. 1. Skal vi ha topp 10 eller topp 20 lister?

    • 10
      37
    • 20
      14


Anbefalte innlegg

Norsk

 

1. Flåklypa Grand Prix [Caprino, 1975] 143

ofvdz8.jpg

 

2. Reprise [Trier, 2006] 101

20hpk0k.jpg

 

3. Max Manus [Rønning/Sandberg, 2008] 92

1zeayas.jpg

 

4. Orions Belte [solum/Cole, 1985] 71

2ly1nir.jpg

 

4. Svidd Neger [Meyer, 2003] 71

15mcyfa.jpg

 

6. Trolljegeren [Øvredal, 2010] 68

2cy0e45.jpg

 

7. Den Brysomme Mannen [Lien, 2006] 61

jkiqdh.jpg

 

8. Elling [Næss, 2001] 59

2hi3yao.jpg

 

9. Kongen av Bastøy [Holst, 2010] 43

2zpr40m.jpg

 

10. Jakten [Løchen, 1959] 37

whe8u9.jpg

 

11. Oslo, 31. August [Trier, 2011] 36

12. Lasse & Geir [Wam, 1976] 35

13. Hawaii, Oslo [Poppe, 2004] 32

13. Insomnia [skjoldbjærg, 1997] 32

15. Villmark [Øie, 2003]

16. Kautokeino-opprøret [Gaup, 2008] 27

17. Død Snø [Wirkola, 2009] 26

17. Kjærlighetens Kjøtere [Moland, 1995] 26

17. Mannen Som Elsket Yngve [Kristiansen, 2008] 26

20. Sult [Carlsen, 1966] 24

 

21. Døden På Oslo S [isaksen, 1990] 23

21. Frida - Med Hjertet I Hånden [Nesheim, 1991] 23

21. To Mistenkelige Personer [ibsen, 1950] 23

24. DeUsynlige [Poppe, 2008] 22

25. Fritt Vilt [uthaug, 2006] 21

26. Den Hemmelighetsfulle Leiligheten [ibsen, 1948] 19

27. Salmer Fra Kjøkkenet [Hamer, 2003] 18

28. Hodejegerne [Tyldum, 2011] 17

29. Norske Byggeklosser [bang-Hansen, 1972] 16

29. Ofelas [Gaup, 1987] 16

 

Listen på IcheckMovies

 

 

Diskusjon.no kårer: Tidenes beste norske filmer

 

Da var det tid for at diskusjon.no skal kåre de beste norske filmene, for første gang. Vi skal kåre en topp 30. Angående antall filmer i toppliste, se poll.

 

Motforestilling.jpg

 

Reglene er om ikke allerede bekjent:

 

-Alle brukerne som ønsker å bidra til kåringen setter sammen sin personlige liste over hva de mener er tidenes 10 beste norske filmer.

-Ikke glem å ranger filmene fra 1-10.

-Helst inkluder årstall, samt regissør.

 

Om ikke det er uenigheter tenker jeg at vi kanskje følger denne oppsetningen for videre kåringer:

 

02.01 - 15.01 - Sci-fi

18.01 - 31.01 - Norsk

01.02 - 14.02 - World Cinema

15.02 - 28.02 - 2000 - 2009

29.02 - 13.03 - 1990 - 1999

14.03 - 27.03 - 1980 - 1989

28.03 - 10.04 - 1970 - 1979

11.04 - 24.04 - 1960 - 1969

25.04 - 15.05 - 1950 - 1959

16.05 - 29.05 - 1940 - 1949

30.05 - 12.06 - 1888 - 1939

 

 

Det er jo også et spørsmål om hva som definerer norsk film. Holder det med en av følgende; norsk regissør, Norge er produksjonslandet eller språket i filmen er norsk, kjør diskusjon!

Lister som kan være til inspirasjon:

 

Amanda Award - Best Film

100 Norwegian Films You Must See

Rushprint kårer de 10 beste norske filmene

De 9 mest sette filmene på kino fra 1970-2009

Diskuterfilm kårer tidenes beste norske film

 

Oversikt over norske filmer som ligger på Nrk Nett-tv

 

Aldri annet enn bråk Tilgjengelig til 02.06.2012

Bedre enn sitt rykte.

Blindpassasjer - miniserie

Den siste revejakta Tilgjengelig til 28.01.2012.

Døden er et kjærtegn Tilgjengelig til 12.02.2013

Etter Rubicon Tilgjengelig til 05.09.2016.

Fjols til fjells Tilgjengelig til 05.01.2014

Herman Tilgjengelig til 28.03.2016

Knerten Tilgjengelig til 24.01.2012

Lån meg din kone

Orions belte Tilgjengelig til 14.12.2014.

På solsiden Tilgjengelig til 13.05.2014

RadiopirateneTilgjengelig til 23.01.2016

Sigurd Drakedreper Tilgjengelig til 26.11.2014

Skadeskutt

Svampe Tilgjengelig til 23.02.2015.

Ta den ring - minsierie

Ung flukt Tilgjengelig til 30.12.2013

Ung frue forsvunnet Tilgjengelig til 30.12.2013

 

Frist: 31.01 klokka 23:59

 

Endret av Jonas2k
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, hva er norsk film ja?

Jeg mener nok at for at en film skal kunne kalles norsk, så bør den i større eller mindre grad fremstå som norsk for seeren. Etter min mening blir det på kanten å kalle en film norsk der det er nødvendig å gå produksjonen etter i sømmene for å vite at den er norsk.

 

Noen potensielle tvilstilfeller jeg kom på i farta, og min mening om hvorvidt de kan kalles norske:

 

Puttet det i en spiler-tag da det ble en del tekst.

 

 

Prozac Nation - Regissert av Erik Skjoldberg, samt en og annen nordmann i andre produksjonsroller. Men filmens handling er satt til USA, med amerikanske skuespillere. = Ikke norsk

 

The Beautiful Country - Regissert av Hans Petter Moland, også her er det en og annen annen nordmann med i produksjonene. Men skuespillerne er fra alle andre steder i verden enn Norge, og jeg kan ikke se for meg at det er noe ved filmen som for seeren får den til å fremstå som norsk. = Ikke norsk

 

Mozart and the Whale - Nok en film regissert av en nordmann, Petter Næss, og også her er det en og annen norsk medsammensvoren i produksjonen. Amerikansk setting, amerikanske skuespillere. = Ikke norsk

 

Factotum - Bent Hamers film i USA, med noen andre nordmenn i produksjonen også. Men med amerikansk setting, og amerikanske skuespillere. = Ikke norsk

 

Misery Harbour - Her har vi litt mer av et tvilstilfelle. Den er regissert av Nils Gaup, den har nordmenn innen manusarbeidet, produsentroller, cinematografien, mm. Den har flere norske skuespillere, og den handler om en danske, så den eer ihvertfall bundet til Skandinavia. Filmen foregår delvis i Danmark, men hovedsaklig i Nord-Amerika. Jeg husker ikke hvorvidt de norske skuespillerne snakker norsk, men uansett føler jeg at det vil være i minste laget for å kalle den norsk. Her er jeg i tvil, men jeg vile nok dømt den som ikke norsk.

 

Øyenstikker - Her har vi en film med en helnorsk produksjon. Den har også norske Maria Bondevie i en stor rolle. Men, filmens handling er i sin helhet satt til den svenske landbygda, det snakkes kun svensk og dansk i filmen (selv Maria Bondevie snakker svensk) og det er ellers intet som for seeren minner om en norsk film. De fleste kaller nok dette for en norsk film, men jeg mener at den er for lite knyttet til Norge, altså: Ikke norsk

 

Hamilton - Regissert av Harald Zwart, og med flere andre norske i produksjonen. Men denne har ikke noe særlig som minner seeren om Norge, den fremstår først og fremst som svensk, og må nok derfor dømes som ikke norsk.

Harald Zwart har jo en filmografi som etterhvert inneholder en mengde Hollywood-filmer. Selv om Zwart presser inn en god del hint til Norge i disse filmene synes jeg ikke det er nok Norge i disse filmene til å kalle dem norske. Det er vel kun Lange flate ballær-filmene som kan kalles norske av de langfilmen Zwart har regissert.

 

Limbo - Hovedsaklig norsk produksjon. Med norsk hovedrolle, og en norsk familie i sentrum. Det er riktignok få av filmens scener som er satt til Norge, filmen foregår hovedsaklig på Trinidad, men dette ser jeg definitivt på som en norsk film.

 

Sult - Dette er en nær hel-dansk produksjon, det er kun mindre produksjonsroller som er besatt av nordmenn. Filmens to viktigste karakterer spilles av svensker, og de taler svensk. Men ellers er filmen satt til Kristiania, og tegner et veldig tett portrett av denne byen, den er filmet i Oslo, nær alle andre talende roller, utenom de to nevnte, er besatt av nordmenn, som prater norsk. Filmen er basert på Knut Hamsuns roman av samme navn. Jeg mener at vi her har med en norsk film å gjøre, ikke helnorsk, men norsk likefullt.

 

Edvard Munch - Filmen er produsert av Norsk rikskringkasting NRK, og tar for seg en stor del av den norske maleren Edvard Munch sitt liv. Filmen er riktig nok regissert av den meget anerkjente britiske regissøren Peter Watkins, men nær alle andre i produksjonen var norske. Filmen har også en britisk forteller stemme, men eller fremstår filmen først og fremst som norsk, selv om filmen etterhvert også følger Munchs tid i Sentraleuropa. Dette er en norsk film.

 

Terje Vigen - Dette er en helsvensk produksjon, med svenske skuespillere. Men dette er en stumfilm, og tittelkortene valgte den svenske regissøren Victor Sjöström å ha på norsk, de er hentet direkte fra Henrik Ibsens dikt. Filmen handler om en nordmann, filmens handling er satt til Norge, men filmen er filmet i Sverige. På grunn av manglende norsk tale er det vanskelig å få den sterke norske følelsen av denne filmen, dette sammen med den helsvenske produksjonen gjør nok at denne filmen er å se på som ikke norsk. Ja, det finnes selvsagt norske stumfilmer, selv om det ikke tales norsk, men dette er nok ikke en av dem.

 

 

Noen innspill til de nevnte filmer, og flere tvilstilfeller?

 

EDIT: Jeg husket feil, det var på Trinidad, ikke Tobago, som Limbo foregikk på.

EDIT2: Punktum.

EDIT3: La til Hamilton, og synspunkt om resten av Zwarts filmografi.

Endret av Labraxas
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Labraxas: Ser ut som vi er ganske enig på definisjonen av hva som er norsk film, men andre må gjerne komme med sine innspill.

Angående de filmene du listet opp, virket dine meninger ganske fornuftig etter en kjapp gjennomlesning. Eneste jeg er litt i tvil om er Terje Vigen. Skrev ikke du i Bilde-quiz tråden at denne ble filmet i Mo i Rana?

Lenke til kommentar

Nei det var den norske stumfilmen Markens grøde jeg hadde med i bilde-quizen, og den er filmet i Mo i Rana ja. Terje Vigen ble ifølge IMDb filmet på Landsort, Öja, Stockholms län, Sverige.

 

Jeg er også veldig i tvil om Terje Vigen, jeg skulle gjerne ha nappet denne fra svenskene og kalt den norsk, for dette er nemlig en veldig god stumfilm. Jeg likte den faktisk enda bedre enn Sjöströms langt mer annerkjente Körkarlen.

Endret av Labraxas
Lenke til kommentar

Labraxas: da var det visst bare jeg som blandet.

 

Men hva med mini-serier som Blindpassasjer og Ta den ring på henholdvis 110 og 160 minutter, er det greit å ta med på en toppliste? Personlig synes jeg vi kan det da spilletiden ligger på det som er normalt for vanlige spillefilmer.

 

 

Oversikt over norske filmer som ligger på Nrk Nett-tv

 

Aldri annet enn bråk Tilgjengelig til 02.06.2012

Bedre enn sitt rykte.

Blindpassasjer - miniserie

Den siste revejakta Tilgjengelig til 28.01.2012.

Døden er et kjærtegn Tilgjengelig til 12.02.2013

Etter Rubicon Tilgjengelig til 05.09.2016.

Fjols til fjells Tilgjengelig til 05.01.2014

Herman Tilgjengelig til 28.03.2016

Knerten Tilgjengelig til 24.01.2012

Lån meg din kone

Orions belte Tilgjengelig til 14.12.2014.

På solsiden Tilgjengelig til 13.05.2014

RadiopirateneTilgjengelig til 23.01.2016

Sigurd Drakedreper Tilgjengelig til 26.11.2014

Skadeskutt

Svampe Tilgjengelig til 23.02.2015.

Ta den ring - minsierie

Ung flukt Tilgjengelig til 30.12.2013

Ung frue forsvunnet Tilgjengelig til 30.12.2013

 

edit: legger denne oversikten også i førsteposten.

Endret av Jonas2k
Lenke til kommentar

Mange mini-serier er i struktur mye mer beslektet med en lang TV-film, enn en kort TV-serie.

F.eks. Edvard Munch, som jeg nevnte i gjennomgangen over her, bør kunne være med. Den ble riktignok vist som en mini-serie i to deler på NRK, men idag er den vel kun tilgjengelig i en sammenklippet versjon på DVD? Den DVD-utgivelsen jeg eier bærer ingen som helst preg av opprinnelig å ha vært en serie i to deler. Den fremstår som en lang film.

Når det kommer til mini-serier som er delt i episoder er jeg litt mer usikker. Men selv om en mini-serie er delt i episoder kan den generelle strukturen fortsatt ofte minne mer om en film enn en serie. Men jeg kan absolutt være for å slippe til mini-serier. Man må vel isåfall etablere en definisjon av hva som ligger i "mini-serie", hva spilletid, og eventuellt struktur angår.

Endret av Labraxas
Lenke til kommentar

For å ta Blindpassasjer så er den delt opp i episoder som starter med tilbakeblikk og intro på Nrk nett-tv, hvordan DVD'en av Blindpassasjer er oppbygd vet jeg ikke. Utenom intro og tilbakeblikk er den omtrent som en film, den har ikke episoder som er tilnærmet uavhengige av hveranda alà CSI. Litt usikker på om den kommer inn på min topp 10, men vil gjerne ha muligheten til å ha den med.

Hva med å sette et tak på rundt 3 timer på mini-serier? Litt usikker på strukturdelen, hva tenker du er en fornuftig struktur på mini-serier vi skal ta med?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...