Gå til innhold

Anmeldelse: Star Wars: The Old Republic (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spilte SWTOR i beta perioden og var ikke spesielt imponert. Sammenlignet med WOW så er jeg enig med det som står i omtalen her. Siden mars i fjor har jeg spilt Rift som stort sett er det samme som WOW, men har betydelig bedre grafikk, på linje med Skyrim. SWTOR har samme enkle grafikk som WOW, men mindre "eventyraktig". For meg er Rift helt klart det beste mmorpg på markedet nå, mer krevende raids og dungeons enn WOW, og den realistiske og flotte grafikken i Rift hever spilloplevelsen til et nytt nivå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Godt spill, dårlig anmeldelse. Not fair.

 

1. Høres ut som om anmelderen har spilt 80 timer mutters alene på sub 20 levelsene ut fra komentarene.. (Sjekk screenshotsene. Ingen characters over lvl 19.)

 

2. Her måles spillet opp mot WoW istedet for opp mot StarWars Galaxies og SW-KOTOR hvor inspirasjonen tydligvis har kommet fra. Manglende erfaring lyser opp som et lyssverd da alt som skrives er målt opp mot WoW om man leser litt mellom linjene.

 

(Ellers ble SWG først klønete etter CU1, hvor SOE skulle ha consoll-styring i spillet. Men jeg VET du ikke har spillet SWG ut fra hva du skriver, så nok om det.)

 

3. SWTOR er mer likt SWG og SWKOTOR enn WoW. SWG kom for øvrig før WoW, bare så det er sagt.

 

 

Liker du KOTOR så liker du SWTOR.

 

Gir spillet 9/10 selv. Ellers kan Gamer.no skrive bedre anmeldelser enn dette...

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke at folk synes dette spillet er så fantastisk, jeg spiller det jeg og ja, men føler det er mye av det samme som alle de gamle mmo's.

 

1.Det er altfor enkelt, man velger ikke stats på characterne selv, som hadde vært så ekstremt mye fetere, men seff da blir det vanskelig å lage balanserte områder, men who cares er du bra på å bygge character da, hadde du hatt et fortrinn.Ja talents hjelper det, men ikke nok. Alle blir løpende rundt og være helt like.

 

2. Grafikken synes jeg er for lite detaljert, har hørt de skal gjøre noe med dette etterhvert, men klarer ikke å leve meg inn i verdene, og det er ikke noen områder, som framstår som "nydelig, weeee!!" ( haha måtte prøve å finne et ord som beskrev det ).

 

3. Mye repetive quester, helt like på bare forskjellige navn på hva du skal gjøre på de forskjellige planetene. Spesielt er det irriterende at du må løpe fram og tilbake til samme person for å få nye quest, for så løpe tilbake der du var sist, det er håpløst.

 

4. Instancer, og at du ikke kan løpe opp skråninger som ikke er bratte teite fysiske sperringer.... Instancer er greit, men savner sånn det var fra WoW, ikke at jeg sammenligner spillet med det.

 

5. Hvorfor i all verden har ikke har ikke emotes lyder, prøv å le.. Ihvertfall latter!!

 

osv osv, kan nevne flere ting.

 

Når det er sagt liker jeg mange sider av spillet også.

 

1. Kult med lyseffekter, lightsabers, laser fra skytevåpen.

 

2. Crew opplegget er fett og mulighet for crafting. Selv om jeg synes det er en del ting med crafting som kunne være gjort annerledes.

 

3. Stemme opplegg er jo fett, litt mye av og til, greit nok.

 

Konklusjon, spillet er fett, men det er fortsatt en del ting som kan gjøres bedre. Og synes ikke det er såååå super bra..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En liten kommentar når det gjelder PvP; Om man selv ikke er lvl50 så har man ikke sjans mot en godt utstyrt lvl50 siden artifact PvP-utstyr har expertise som gjør at man tar mindre skade fra spillere og gjør mer skade selv. Dog, i patch 1.1 (som er på vei inn nå, serverene er nede for øyeblikket) vil ha en egen PvP bracket for lvl50s slik at man bare vil møte spillere opp til og inkludert lvl49 om man ikke er lvl50 selv.

Lenke til kommentar

2. Grafikken synes jeg er for lite detaljert, har hørt de skal gjøre noe med dette etterhvert, men klarer ikke å leve meg inn i verdene, og det er ikke noen områder, som framstår som "nydelig, weeee!!" ( haha måtte prøve å finne et ord som beskrev det ).

 

Jeg likte hvordan Tatooine så ut. Ellers må jeg si meg enig.

Lenke til kommentar

"I hver av disse fire klassene foretar du et veivalg rundt erfaringsnivå 10, hvor hovedklassen deler seg i to.(...) og dette gjør at spillet i praksis har åtte ulike klasser."

 

En liten rettelse; det betyr at spillet i praksis har 16 forskjellige klasser. Spillet har 8 grunnklasser, hvor hver deler seg i 2 på lvl 10.

 

Ellers takk for en strålende anmeldelse. Har selv spilt siden før launch og simpelthen storkoser meg (men hva vet jeg, jeg er bare en fan).

Lenke til kommentar

Ok anmeldelse som gjenspeiler mye hvordan jeg selv syntes spillet er og fungerer. Se bort i fra sammeligninger med andre spill ettersom jeg ser på hvert spill som hva det er.

 

Er fremdeles mye som kan gjøre spillet bedre, og jeg vet av erfaring at det meste av eventuelle forbedringer vil komme med tiden.

 

Vel verdt pengene..... og jeg har det dritgøyt :)

Lenke til kommentar
En liten rettelse; det betyr at spillet i praksis har 16 forskjellige klasser. Spillet har 8 grunnklasser, hvor hver deler seg i 2 på lvl 10.

 

Det er vel mer i teorien. I praksis så har man 8 siden klassene på republic og empire er kopier av hverandre. De har andre animasjoner, men effektene er de samme (ihvertfall skal de være det).

Lenke til kommentar

En godt skrevet anmeldelse synes jeg, men jeg er uenig i artikkelforfatter på 2 punkt (uten at det har noe å si).

 

For det første synes jeg at romskipkampene er vanvittig morsomme. Jo, det er ikke mange av dem, og jo de er noe like, men de gir meg mye glede allikevel.

 

For det andre deler jeg ikke artikkelforfatters positive syn på klassene. Jeg synes BioWare har tatt en snarvei med sine avanserte klasser.

 

At Jedi Shadow og Jedi Sage (de to avanserte klassene hos Jedi Consular som jeg kommer til å bruke for alle mine eksempler, dette er litt tilfeldig) skal dele mange evner synes jeg er merkelig. Dette gjelder forsåvidt alle klassene, men jeg synes det kommer best til syne her hvor det er snakk om en "melee" og en avstandsbasert klasse.

 

En annen uting med disse avanserte klassene er det faktum at de deler historie. En Jedi Sage er ikke en Jedi Shadow, de er faktisk vidt forskjellige, og bør derfor ikke ha samme klassehistorie (i mine øyne).

Problemet med dette er når jeg har lyst til å spille begge klassene, men føler at den ene klassene er brukt opp da jeg har spilt den andre (Sage og Shadow respektivt).

 

En tredje ting jeg misliker med klassene er hvor fort du får evner. Etter lvl 24 er det kun 6 nye evner, og opp til lvl 24 har jeg fått 26 evner fra Trooper og Commando. Det er kjedelig å ha fått "alt" før du er halvveis til øverste erfaringsnivå, for det første er det lite nytt å glede seg til, og for det andre blir man (jeg) litt overveldet av alle evnene som en må ha oversikt over. Hvis evnene hadde vært fordelt litt jevnere fra lvl 1 til lvl 50 hadde det vært mye bedre, synes jeg.

 

 

En ting jeg savnet i artikkelen er et lite avsnitt om romskipet og kompanjonger. Ved siden av klassehistorien er samtalene med kompanjongene ombord på skipet det jeg liker best med dette spillet. De har kanskje ikke så mye å si for spillet, men følelsen at kompanjongene dine er noe mer enn kun "pets" er viktig for min del.

 

 

-Deluze

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spilte SWTOR i beta perioden og var ikke spesielt imponert. Sammenlignet med WOW så er jeg enig med det som står i omtalen her. Siden mars i fjor har jeg spilt Rift som stort sett er det samme som WOW, men har betydelig bedre grafikk, på linje med Skyrim. SWTOR har samme enkle grafikk som WOW, men mindre "eventyraktig". For meg er Rift helt klart det beste mmorpg på markedet nå, mer krevende raids og dungeons enn WOW, og den realistiske og flotte grafikken i Rift hever spilloplevelsen til et nytt nivå.

 

Grunnen til at mange MMO'er bruker mer fantasifull grafikk er fordi grafikken ikke skal bli utdatert/kjedelig på veldig mange år. ta rift for eksempel, om et par år vil det se utdatert og dårlig ut fordi andre spill vil se mer "realistisk ut". Dette kan du se i en rekke Spill fra blizzard, som Diablo, Starcraft eller WoW. De er laget for å bli spilt i flere år uten å bli "kjedelig".

 

OT: Hvis dette er ditt første MMO eller om du fortsatt synes MMO'er er gøy er nok dette spillet perfekt, men hvis du er som meg og har spilt WoW i alt for mange år blir nok dette fort kjedelig (klarte selv bare å spille i 15 timer før jeg gikk lei).

Endret av BulletFeed
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg trur jeg selv hadde gitt det 9/10. Jeg mangler noen få ting, UI på chat og sånne småting.

 

Men selve storyen, oppsettet og alt er fantastisk. Jeg digger dette spillet. Fantastisk morro. Gøy å ta forskjellige Flashpoints (ser ikke mye nevnt rundt dette-bare heroic) og har tatt Rancoren i det ene Operations. Utrolig gøy. Jeg gleder meg til jeg kommer hjem fra jobb hver dag for å ignorere dama og spille swtor! :love:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fin anmeldelse, tar fram både det positive og negativene delene med spillet.

Det er synd at Ilum brukes som farmeplass, republic og empiri står og samarbeider.

Ikke helt det jeg hadde forventet meg. Det er ofte mangel på republic spillere på de fleste servere, men jaja, free epics er free epics :)

 

Jeg savner forsåvidt også mer kontroll på sin egen UI, syns de kunne ha stjelt ideen fra warhammer online, hvor andre bar styrer med ctrl , tredje styres med alt, og etc :)

Jeg føler meg også litt snytt for at spillet ikke har high res texture ved launch.

Lenke til kommentar

Det største negative med SWTOR i mine øyne er så godt som null mulighet til å gjøre endringer på GUI. Flytte elementer rundt, endre størrelse på ting osv.

 

At inventory enten kan være åpent eller lukket, på venstre eller høyre side av skjermen f.eks. Helt utrolig. Og at man bare kan ha to ting åpent samtidig. Du kan ikke ha karakterskjermen (der du velger utstyr) åpen samtidig som du har inventory og crew menyen oppe. GUI er rett og slett alt for lite dynamisk. Hele greia minner meg om et 10 år gammelt konsollspill eller noe. Du kan heller ikke zoome på kartet (se bort fra minimap). Du kan riktignok aktivere et forstørrelsesglass, men alvorlig talt.

 

GUI skal være dynamisk og funksjonelt. Ikke se ut som hele greia er laget i flash av en nybegynner.

 

Videre så føles spillet veldig ofte som et singelplayer eller coop-spill. Ikke et MMO. Det er rett og slett ikke noe massivt ved det. Vil jeg spille Mass Effect så spiller jeg Mass Effect.. Et MMO skal føles på en helt annen måte. Grafisk så ser jeg heller ikke helt det store. Spillet ser gammelt og veldig lite detaljert ut.

 

En total redesign av GUI og et høyere detaljnivå så hadde det hjulpet _mye_ for min sin del. Det er lov å håpe på endringer i en patch selvfølgelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noe høye karakter en hva jeg ville gitt spillet.

 

Som andre har trukket frem, UI er dårlig, irriterrende med quests som sender deg ut til en plass, kommer så tilbake, så skal du borti samme smørja igjen. Samtidig mener jeg også det er i overkant mange loade skjermer for å gå fra en planet til en annen. Mye av verden slår meg som litt for statisk, lite bevegelse i mobs. Det gjelder også i byene, føles noe dødt.

 

Synes også det er alt for lett å ende opp med full epic set. Det føles liksom ikke som om du greier noe vanskelig. Der var tilogmed AoC bedre, du hadde ikke fullt epic set etter 2-3 ukers spilling.

 

Samtidig synes jeg også at crafting er relativt dårlig for øyeblikket, det er ihvertfall ikke noe å rope hurra for. Det er også idioti å ikke ha biochem for pvp, det er bare hinsides bra.

 

Spillet får under tvil en 7/10 for min del.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...