Gå til innhold

Ny Blu-ray-spiller oppskalerer til 4K


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Digitale TV-er skalere til sin native oppløsning for at bildet i det hele tatt skal kunne vises i sin helhet. Spørsmålet er hvordan de gjør det - for eksempel kan et bilde som skal skaleres et helt antall ganger bare gange opp pikslene i stedet for å interpolere. Rent teoritisk, altså - tror en form for interpolering er vanligst.

 

Min oppfatning er at TV-er stort sett er bedre til dette enn både blu-ray-spillere, receivere og andre lignende enheter, kanskje med mindre TV-en ikke er så dyr og den andre enheten er knalldyr.

Endret av MiSP
Lenke til kommentar

Jeg ser mindre og mindre behov for faktisk blueray spillere, når prisen alikevel blir opp mot 2000 kr, syns jeg det er like greit å kjøpe en billig stasjonær pc som kan mere en å spille av blueray.

 

At den kan oppskalere? Tja er vel heller bildestrekking vi snakker om med noen få bildejusteringer, enten så er bildet liten firkant med høy oppløsning, ellers bruker man zoom for å gjøre bilde større?

 

Kan heller ikke produsentene selge programvare til pc isteden?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg ser mindre og mindre behov for faktisk blueray spillere, når prisen alikevel blir opp mot 2000 kr, syns jeg det er like greit å kjøpe en billig stasjonær pc som kan mere en å spille av blueray.

 

At den kan oppskalere? Tja er vel heller bildestrekking vi snakker om med noen få bildejusteringer, enten så er bildet liten firkant med høy oppløsning, ellers bruker man zoom for å gjøre bilde større?

 

Kan heller ikke produsentene selge programvare til pc isteden?

 

Nå er det en gang slik at de fleste ser film med en fysisk spiller og en plastplate.

 

For oss som bruker HTPC så finnes det diverse software. Total media theatre har noe som heter simhd. Jriver media center har noe som heter red october, som jeg personlig bruker.

 

Når det gjelder hva som er best til å oppskalere av blurayspiller og TV så kommer det vel an på spilleren og TVen, men at en god oppskalering kan gi bedre bilde er det ikke noe tvil om hos meg. Det har jeg sett med mine egne øyne ved å spille av en dvd på en blurayspiller, med forbehold om placebo.

 

Når kommer 4k-tvene? Jeg vurderer å kjøpe ny TV for å få større skjerm. Jeg har nå kun 40" og nokså stor sitteavstand så jeg bør nok opp i 60". Hvis 4k kommer så vil jo prisene på 1080p etterhvert rase ytterligere.

Endret av ryback
Lenke til kommentar

hardware oppskalering med deblocking gir jo utrolig mye bedre bildekvalitet en en 'strekking av bildet' som sikkert er funksjonen som er bygget inn i tv'en

 

Selv oppskalerer jeg i software DVD filmene til HD (720p) og bildekvaliteten er mye bedre enn om man strekker DVD oppløsningen til 720p

 

Gjør software oppskalering i ffdshow

 

Nå er det jo så att både DVDer og Blueray plater lagrer mer informasjon enn den som vises i de respektive oppløsningene, så med oppskalering av bildet får man vist all den data som er lagret utover oppløsningen Krever ganske mye prosessorkraft dog og min c2d 2,2 ghz er bare kraftig nok til å oppskalere videoer til 720pvertikal og ikke 1080p, noe jeg ville behøvd en firekjerner's eller en i7 for å gjøre

 

Synes det er interessant at Sony leverer en BD spiller med hardware oppskalering av video, men prislappen var jo likeså drøy

Lenke til kommentar
hardware oppskalering med deblocking gir jo utrolig mye bedre bildekvalitet en en 'strekking av bildet' som sikkert er funksjonen som er bygget inn i tv'en

Hvorfor tror du oppskaleringen i bluray-spilleren skal være bedre enn i skjermen?

Tror du ikke det er samme hardware og algoritmer som blir brukt?

 

Nå er det jo så att både DVDer og Blueray plater lagrer mer informasjon enn den som vises i de respektive oppløsningene, så med oppskalering av bildet får man vist all den data som er lagret utover oppløsningen

Spennende påstand. Har du noen kilder på dette?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
hardware oppskalering med deblocking gir jo utrolig mye bedre bildekvalitet en en 'strekking av bildet' som sikkert er funksjonen som er bygget inn i tv'en

Hvorfor tror du oppskaleringen i bluray-spilleren skal være bedre enn i skjermen?

Tror du ikke det er samme hardware og algoritmer som blir brukt?

 

Nå er det jo så att både DVDer og Blueray plater lagrer mer informasjon enn den som vises i de respektive oppløsningene, så med oppskalering av bildet får man vist all den data som er lagret utover oppløsningen

Spennende påstand. Har du noen kilder på dette?

 

Jeg tviler på att skjermen har oppskalering av bildet, bare 'strekking' av bildet

 

Tja, kilder og kilder, du kan jo ta en google og lese mer om saken, eller prøve selv og se resultatet Selv bruker jeg ffdshow for oppskalering og du finner gode guider og instruksjoner til hvordan det gjøres på nettet (igjen, google)

 

Ta din favorittDVD og oppskaler bildet med ffdshow og sammenlign med bare 'strekking' av bildet til oppløsningen så vil du se bevisene for påstanden

Lenke til kommentar
Jeg tviler på att skjermen har oppskalering av bildet, bare 'strekking' av bildet

Hvorfor tror du ikke det er samme hardware og algoritmer som blir brukt?

 

Tja, kilder og kilder, du kan jo ta en google og lese mer om saken, eller prøve selv og se resultatet Selv bruker jeg ffdshow for oppskalering og du finner gode guider og instruksjoner til hvordan det gjøres på nettet (igjen, google)

 

Ta din favorittDVD og oppskaler bildet med ffdshow og sammenlign med bare 'strekking' av bildet til oppløsningen så vil du se bevisene for påstanden

Jeg er klar over at oppskalering kan skape kunstig bedre bilde, men det er påstanden om at platene inneholder mer enn det som vises i original oppløsning jeg vil ha deg til å dokumentere. Din påstand, din bevisbyrde.

Lenke til kommentar
Jeg tviler på att skjermen har oppskalering av bildet, bare 'strekking' av bildet

Hvorfor tror du ikke det er samme hardware og algoritmer som blir brukt?

 

Tja, kilder og kilder, du kan jo ta en google og lese mer om saken, eller prøve selv og se resultatet Selv bruker jeg ffdshow for oppskalering og du finner gode guider og instruksjoner til hvordan det gjøres på nettet (igjen, google)

 

Ta din favorittDVD og oppskaler bildet med ffdshow og sammenlign med bare 'strekking' av bildet til oppløsningen så vil du se bevisene for påstanden

Jeg er klar over at oppskalering kan skape kunstig bedre bilde, men det er påstanden om at platene inneholder mer enn det som vises i original oppløsning jeg vil ha deg til å dokumentere. Din påstand, din bevisbyrde.

 

Vel, ser at du vil ha meg til å gjøre jobben din Simen, men jeg sier deg, det er ikke snakk om 'kunstig' bedre bilde Det er snakk om å få fram detaljer som ikke kan vises i den vanlige 576p oppløsningen, men som allikevel er lagret på DVD plata og som kommer fram når man oppskalerer bildet til 720p eller 1080p

 

Jeg gidder ikke søke etter dokumentasjon for å gi deg bevisene for min påstand, så det får du bare leve med, men jeg vil anbefale deg å sjekke det ut for deg selv hvis du ikke har gjort det Igjen, ta din favorittDVDfilm og oppskaler bildet til den oppløsningen du bruker på skjermen din og sjekk ut forskjellen i detaljrikdomen mot om du bare 'dobbelklikker' på windows media player'en din og strekker bildet til oppløsningen din Hvis du vil ha beviser for min og andres påstand får du vel hente dem selv, for kompetent nok til å gjøre jobben er du Simen, det vet jeg

 

Når det kommer til skjermen og dets hardware/algoritmer, så har jeg iallevall aldri hørt om en TV skjerm som har innebygd oppskalering Det var nytt for meg

 

Selvfølgelig kan man se DVD på sin Sony eller Panasonic 50" full HD tv, men bildet blir ikke oppskalert, det som feedes inn i TV'en har 576p oppløsning og skjermen 'strekker' bildet til oppløsningen, ikke oppskalerer bildet

 

Uanstt, du får nesten bare sjekke det ut selv Simen, for jeg ser inget ansvar for eller plikt til å skaffe til veie dokumentasjon ei heller bilder eller videosnutter til deg

Endret av Magic
Lenke til kommentar
Jeg tviler på att skjermen har oppskalering av bildet, bare 'strekking' av bildet

Hvorfor tror du ikke det er samme hardware og algoritmer som blir brukt?

 

Tja, kilder og kilder, du kan jo ta en google og lese mer om saken, eller prøve selv og se resultatet Selv bruker jeg ffdshow for oppskalering og du finner gode guider og instruksjoner til hvordan det gjøres på nettet (igjen, google)

 

Ta din favorittDVD og oppskaler bildet med ffdshow og sammenlign med bare 'strekking' av bildet til oppløsningen så vil du se bevisene for påstanden

Jeg er klar over at oppskalering kan skape kunstig bedre bilde, men det er påstanden om at platene inneholder mer enn det som vises i original oppløsning jeg vil ha deg til å dokumentere. Din påstand, din bevisbyrde.

 

Vel, ser at du vil ha meg til å gjøre jobben din Simen, men jeg sier deg, det er ikke snakk om 'kunstig' bedre bilde Det er snakk om å få fram detaljer som ikke kan vises i den vanlige 576p oppløsningen, men som allikevel er lagret på DVD plata og som kommer fram når man oppskalerer bildet til 720p eller 1080p

 

Jeg gidder ikke søke etter dokumentasjon for å gi deg bevisene for min påstand, så det får du bare leve med, men jeg vil anbefale deg å sjekke det ut for deg selv hvis du ikke har gjort det Igjen, ta din favorittDVDfilm og oppskaler bildet til den oppløsningen du bruker på skjermen din og sjekk ut forskjellen i detaljrikdomen mot om du bare 'dobbelklikker' på windows media player'en din og strekker bildet til oppløsningen din Hvis du vil ha beviser for min og andres påstand får du vel hente dem selv, for kompetent nok til å gjøre jobben er du Simen, det vet jeg

 

Når det kommer til skjermen og dets hardware/algoritmer, så har jeg iallevall aldri hørt om en TV skjerm som har innebygd oppskalering Det var nytt for meg

 

Selvfølgelig kan man se DVD på sin Sony eller Panasonic 50" full HD tv, men bildet blir ikke oppskalert, det som feedes inn i TV'en har 576p oppløsning og skjermen 'strekker' bildet til oppløsningen, ikke oppskalerer bildet

 

Uanstt, du får nesten bare sjekke det ut selv Simen, for jeg ser inget ansvar for eller plikt til å skaffe til veie dokumentasjon ei heller bilder eller videosnutter til deg

 

Tenkte jeg skulle skrive litt om hvordan det fungere, eller snarere, hvordan jeg tror det fungerer Det eneste jeg vet med sikkerhet er at det fungerer i praksis og bildet blir mer 'levende' med flere detaljer

 

Uansett,

 

DVD plata har en kapasitet på ca 4 og en halv GB, mens streamen som inneholder filmen i mpeg2 bruker mesteparten av denne kapasiteten, men plata er full av data og det inneholder en del RAW video på plata som ikke er en del av mpeg2 streamen

 

Med software oppscalering av bildet, spiller man av mpeg2 streamen (576p) samt all RAW data som er lagret på plata utover mpeg2 streamen, kombinerer disse og feeder den til videoavspilleren i den dye oppløsningen som er 720p eller 1080p

 

Man bruker et spesielt filter med en 'lacoz' eller dot no algoritme for å redusere artefakter og bildet man får vist på skjermen sin kjører native oppløsning og har mer detaljer enn om man bare spiller av mpeg2 streamen og 'strekker' bildet til native oppløsning

 

Uansett, prosessen krever MYE prosessorkraft (min c2d 2,2 ghz kjører på ~80% på begge kjernene, i motsetning til ~4% ved bruk av nvidia's hardware decoding og strekking a bildet til native oppløsning) men gir etter min erfaring et bilde som er skarpere og mer detaljrikt og jevnt over gir en bedre filmopplevelse enn om jeg skulle latt vaere å oppskalere bildet

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle skrive litt om hvordan det fungere, eller snarere, hvordan jeg tror det fungerer Det eneste jeg vet med sikkerhet er at det fungerer i praksis og bildet blir mer 'levende' med flere detaljer

 

Uansett,

 

DVD plata har en kapasitet på ca 4 og en halv GB, mens streamen som inneholder filmen i mpeg2 bruker mesteparten av denne kapasiteten, men plata er full av data og det inneholder en del RAW video på plata som ikke er en del av mpeg2 streamen

 

Med software oppscalering av bildet, spiller man av mpeg2 streamen (576p) samt all RAW data som er lagret på plata utover mpeg2 streamen, kombinerer disse og feeder den til videoavspilleren i den dye oppløsningen som er 720p eller 1080p

 

Man bruker et spesielt filter med en 'lacoz' eller dot no algoritme for å redusere artefakter og bildet man får vist på skjermen sin kjører native oppløsning og har mer detaljer enn om man bare spiller av mpeg2 streamen og 'strekker' bildet til native oppløsning

 

Uansett, prosessen krever MYE prosessorkraft (min c2d 2,2 ghz kjører på ~80% på begge kjernene, i motsetning til ~4% ved bruk av nvidia's hardware decoding og strekking a bildet til native oppløsning) men gir etter min erfaring et bilde som er skarpere og mer detaljrikt og jevnt over gir en bedre filmopplevelse enn om jeg skulle latt vaere å oppskalere bildet

Oppskalering er å legge til flere pixler, og gjøre en antagelse av fargeverdiene disse har på grunnlag av omgivende pixler. Det er ikke noe mer enn det. Det er derimot mange måter å gjøre denne filtreringen på, og det er det som gjør forskjell. Dataspill bruker i stor grad trilineær eller bilineær filtrering pluss anisotropisk filtrering (men det finnes mange flere). Dette er også oppskaleringsalgoritmer for å fylle inn manglende informasjon på en overbevisende måte.

 

Kan godt hende at en TV eller avspiller er flinkere til oppskalering enn en annen, men det er ikke fordi noen av dem bruker ekstra data på DVD platene.

Lenke til kommentar

Da har vi BD spilleren, og Onkyo har allerede forsterkerene med oppskalering, men fortsatt mangler TVen.

 

 

Når det kommer til oppskalering så er det faktisk stor forskjell. Det handler ikke om at f.eks. en BD spiller ikke trenger dette fordi TVen har det. Det handler med om å bruke den som gjør det best. Og man hvor man kan spare pengene.

 

Vi har det problemet med DVD i allerede i dag på BD spillere og TVer. Billige TVer har dårligere elektronikk og annet ustyr en dyre. Dyrere TVer har bedre bilde en de aller billigste. Mange av dem har samme panel, med forskjellige typer film foran som kan gjøre ting med refleksjoner osv. Men som regel så sparer de på hva de kan gjøre med bildene.

 

I praksis så er en god BD spiller lavere i pris enn en TV som kan gjøre det samme med bilde. Ren oppskalering så har nok de forskjellige produsentene sin måte å gjøre det på. Det er en grunn til at mine 2 siste BD spillere fra samme produsent OPPO, har nokså stor forskjell på bildekvaliteten, spesielt fra DVD. Da de har hatt bildebrikke fra 2 forskjellige selskaper. Begge av meget høy kvalitet. BDP-93 har kanskje den råeste brikken på markedet i dag.

 

De forskjellige TV produsentene har sine egne brikker, så slipper de lisenser for det. Personlig så opplever jeg at det er nokså stor forskjell i bildene fra Sony til Philips, selv om ingen av dem er dårligere. Men ting gjøres på forskjellige måter, etter hva de har lært etter årevis i bransjen.

 

Men velger man lurt, så holder det med at man velget 1 dyrt produkt, og heller sparer på andre. F.eks. legger mer i en god forsterker med god bildebehandling, slik at alle kan dra nytte av det, eller i TVen. Men har man lyd til forsterker via HDMI, og 1 HDMI til TV, så er det faktisk lurere å ta en dyr forsterker enn dyr TV, fordi forskjellige produkter krever forskjellige innstillinger for optimalt ytelse.

 

Men de fleste driter i alt slikt uansett, og slår dingsene på og bruker de som de er. Enkelte lever med forferdelige bilder på sine TVer pga butikk innstillinger. Men dette har heldigvis bedret seg litt, med første oppstarter på TV har egne guider.

Lenke til kommentar

Kommer Sony med tver eller prosjektorer, eller er det bare LG(s 84" LED) som kommer med 4k?

Sony er forløbig de eneste som har lansert projektor for "hjemme kino" med full 4K paneler. Sony VW1000 4K er nylig kommet i handelen.

 

JVC har lansert en "fake" 4K projektor. JVC RS55/65/X70 (mener det er riktige modell nummer).

 

Av 4K TV'r som er "lansert" så er det ingen som er kommet i butikkene eller noen bekreftelse på at de faktisk blir tilgjengelig i år.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Hvorfor tror du oppskaleringen i bluray-spilleren skal være bedre enn i skjermen?

Tror du ikke det er samme hardware og algoritmer som blir brukt?

Generelt sett så er svaret nei!

 

Gode DVD spillere og Blu-ray spillere gjør oftest en bedre jobb enn TV'r i oppskalering. Det brukes ofte bedre prosessorer. Oppo DVD spillere var "kongen på haugen" når det gjaldt oppskalering. Oppo BD spillere har fulgt opp dette, selv om også andre merker har kommet etter.

 

Noe av grunnen er at nå når TV'r blir tynnere og tynnere så er det begrensning for hvor kraftig prosessorer de kan putte i dem, ikke minst med tanken på varmeutvikling som ikke er så stort problem i dedikerte avspillere.

 

Siden det ikke er kommet noen 4K TV'r enda så vet vi ikke hvor gode de vil bli på oppskalering. Men når Sony lanserer en BD spiller som opp-skalerer til 4K samtidig som de lanserer en 4K HT projektor så er det vel litt for å markere seg med 4K produkter. Om spilleren opp-skalerer bedre enn projektoren må vi vente å se når de kan testes sammen.

 

Skuffelsen er vel mest at Sony ikke lanserte noen 4K Blu-ray format spiller i år.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Jeg ville stille Magic til vegges for påstanden om at det finnes magisk bildeinfo på platene som ikke vises i normal oppløsning, som på magisk vis dukker opp når man skalerer opp via ffdshow. Jeg stiller han til veggs fordi jeg vet rimelig godt at det ikke er sånn det fungerer, men ga han likevel en sjanse til å prøve å overbevise meg/lære meg noe nytt. Sitatet "Tja, kilder og kilder" sier jo sitt om hvordan det endte. Jeg tar påstanden for hva det er, en påstand slengt ut av en tilfeldig forbipasserende på internett, med så mye kritisk blikk som slike påstander behøver.

 

De aller fleste avspillere av ulike slag sender 720p/1080i som standard over HDMI-kabelen. Det vil si intet eller lite behov for oppskalering i selve TVen. Mange av dagens TV-er har nok begrenset hardware til oppskalering (dvs. simpel blokk-oppskalering og ingen filtrering) Har man eldre avspillingsutstyr som f.eks en eldre DVD-spiller så bruker man sannsynligvis SCART og TV-ens innebygde dårlige oppskalering.

 

Men saken blir en annen når det kommer til 4K TV-er. Da vil praktisk talt ingen TV-er levere signalet i 4K. Det vil si at TV-ene behøver innebygget skalering, helst av god kvalitet. Hardware-ressurser er ikke vanskelig å få tak i til en rimelig penge, uten nevneverdig effektbehov, takket være mores lov.

 

Det lacos-filteret som nevnes er en enkel og lite ressurskrevende algoritme som brukes for oppskalering av bilder. Dvs. lite ressurskrevende for hardware som er designet for massiv parallell prosessering av nettopp dette filteret. Vanlige PC-prosessorer er ikke godt egnet og bruker i størrelseorden 10 ganger større effekt for å utføre slike jobber. Det er derfor en C2D på 100 Watt kan slite med jobben, samtidig som en low end IGP GPU på noen få watt gjør samme jobben med letthet. I TV-er og bluray-spillere bruker man selvsagt egnet hardware for jobben og maskinvaren vil ikke utvikle mer varme om den er plassert i skjermen enn om den er plassert i bluray-spilleren.

Noe av grunnen er at nå når TV'r blir tynnere og tynnere så er det begrensning for hvor kraftig prosessorer de kan putte i dem, ikke minst med tanken på varmeutvikling som ikke er så stort problem i dedikerte avspillere.

Se over.

 

For ordens skyls: Jeg er ikke i tvil om at oppskalering gir godt synlig bedre skarphet, detaljnivå og farger, men dette kommer ikke fra noen magisk, skjult informasjon på platene. Det kommer av matematiske algoritmer for å beregne ekstra piksler ut i fra de eksisterende pikslene.

Lenke til kommentar
DVD plata har en kapasitet på ca 4 og en halv GB, mens streamen som inneholder filmen i mpeg2 bruker mesteparten av denne kapasiteten, men plata er full av data og det inneholder en del RAW video på plata som ikke er en del av mpeg2 streamen

 

Med software oppscalering av bildet, spiller man av mpeg2 streamen (576p) samt all RAW data som er lagret på plata utover mpeg2 streamen, kombinerer disse og feeder den til videoavspilleren i den dye oppløsningen som er 720p eller 1080p

 

Dette har jeg aldri hørt om før, jeg prøvde google litt men klarer ikke finne noe som helst om dette. Kan du gi noen linker med mere informasjon om dette?

 

Jeg har jobbet med produksjon av optisk media (CD/DVD/BD) i mange år, og en DVD-plate inneholder ikke noe ekstra videodata utover det som kan leses på helt normalt vis i enhver DVD-ROM eller DVD-spiller, med eller uten oppskalering. Det er riktig at en sektor på en DVD-plate inneholder litt mer data enn det som normalt er tilgjengelig for brukeren, men dette består av adresseringsdata og feilkorrigeringsdata (sjekksummer). Dette er ikke noe som magisk kan brukes til å gi bedre oppskalering.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dere kan veldig mye. Hva er beste valg av software for min bærbare hvis jeg skal spille av DVD i 1080p? Bruker MPC-HC.

 

Husker at det var en guide her for et par år siden hvordan en kunne sette opp en HTPC samt sette opp DVD-avspilling med oppskalering av bildet ved hjelp av ffdshow og et ekstra filter. Tror vedkommende anbefalte zoomplayer som ikke var gratis.

 

Spiller ingen rolle om det koster eller er gratis.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...