Gå til innhold

Denne gir et gnistrende bilde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sony vil ikke lenger drive med OLED. Det finnes flere artikler som beskriver dette. I første omgang er det snakk om det Japanske markedet. http://www.reuters.com/article/2010/02/16/us-sony-oled-idUSTRE61F0ZO20100216

 

Med Crystal LCD prøver de å pushe LCD videre for hva det er verdt. De gav også opp plasmaproduksjonen for noen år tilbake. Pr. i dag er OLED dyrt å produsere og kjøpe, men når masseproduksjonen kommer i gang, vil produksjonskostnadene synke på et nivå lavere enn LCD.

 

50" plasma i 2004 kostet over 50.000 kr, mens i dag får du en vesentlig mye bedre TV til under 10.000.

Lenke til kommentar
Med Crystal LCD prøver de å pushe LCD videre for hva det er verdt.

Det heter Chrystal LED, ikke LCD. Det beskrives også i artikkelen at det er snakk om LED uten LCD. Alle såkalte LED-TVer i dag er LCD med LED bakgrunnsbelysning. Det Sony gjør her er å fjerne LCD-panelet og la LED gjøre hele jobben med å skape lys og farger.

 

Pr. i dag er OLED dyrt å produsere og kjøpe, men når masseproduksjonen kommer i gang, vil produksjonskostnadene synke på et nivå lavere enn LCD.

Har du noen kilder på dette? De prognosene jeg har sett tidligere tydet på at OLED ville stabilisere seg på omtrent dobbelt så høy pris per areal som det LCD (med CCFL eller LED baklys), når produksjonen skaleres så mye opp at man får utnyttet stordriftsfordelene skikkelig. Derfor er jeg veldig interessert i å lese kildene dine på dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg må innrømme at det gikk litt fort i svingene her.

 

Jeg var 100% sikker på at jeg leste Crystal LCD og ikke LED.

 

Har du noen kilder på dette? De prognosene jeg har sett tidligere tydet på at OLED ville stabilisere seg på omtrent dobbelt så høy pris per areal som det LCD (med CCFL eller LED baklys), når produksjonen skaleres så mye opp at man får utnyttet stordriftsfordelene skikkelig. Derfor er jeg veldig interessert i å lese kildene dine på dette.

 

Igjen skrev jeg noe jeg faktisk ikke hadde en kilde på. Tror bare jeg er litt overivrig mtp. OLED.

Eneste kilde på at OLED-produksjon vil være billigere enn LCD er denne. Aner ikke om det er troverdig eller ei.

Det viser seg også at Sony likevel vil produsere OLED, i følge artikkelen til Tom's Hardware. Link

 

Neste gang gjør jeg litt research før jeg slenger ut kommentarer. blush.gif

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er dette et dårlig tidspunkt å kjøpe seg 24" gamingskjerm til PC? Vil av med feks tearing og lignende. hadde vært fett med en skjerm som kunne vist nøyaktig de antall bildene den blir servert, feks 40, 50, 60, 80 93, 115 bildeoppdateringer. Altså ikke låst som det er i dag. Vil denne teknologien endre noe på det?

Lenke til kommentar

Riktig som Simen1 sier om teknologien i denne TVen. Det burde gått klarere frem av artikkelen.

 

Angående OLED priser kan man regne hvertfall 1000 kr per tomme nå i starten. Med andre ord ganske mye dyrere enn LCD/plasma. LG har uttalt at OLED-prisene vil komme ned på nivå med dagens LCD/"LED" i løpet av 2016.

Lenke til kommentar

Åh så irriterende lesning om skjermer fra CES 2012.

 

Atter en gang kommer dyre skjermer til markedet. Jeg har en i dag eldgammel skjerm til innkjøpspris kr 10.000,- og akter å beholde den til ting blir fornuftige. Har egentlig lyst til å betale mindre enn kr 10 tusen for neste TV-kjøp, men tviler på at EL-kjedene vil få noe fint til den prisen med det første som også har noe av det nyeste ved seg.

 

EL-kjeden kan sitte å brenne inn med gammel avdankede TV'er, da jeg skal klare å vente enda en god del måneder om ikke år til neste kjøp.

 

Det som irriterer med den gamle LCD-flat-TV'en, det er HD-ready stempelet, en stykk HDMI kontakt, sykt elendig oppfriskning, dårlige overganger i fargetoner ved framstilling av f.eks. et tåkelandskap fra filmscener, panorering i filmsekvensene foregår temmelig rykkete. Den suger 160 Watt fra stikkontakten i følge reklameklisteret på rundt rammen. Altså tjukk LCD-TV. :!:

Dette betalte jeg 10 lakser for.

Det som drev meg til kjøpet den gang, var merkenavn (Grundig) og det den gang enormt bra stillbilde-detaljnivået.

 

Med en stor porsjon tålmodighet, så tenker jeg at jeg vil bli en veldig lykkelig sluttbruker av neste TV-apparat. Måtte EL-kjedene lide av min tilbakeholdenhet på pengepungen. :roll:

Endret av G
Lenke til kommentar

Om du vil bruke ~10K og ikke er fornøyd med bildet du har nå kan du trygt kjøpe TV i år, for OLED får du ikke under 10K før dagens TVer er utdaterte igjen. Du har hvertfall mye bedre tolmodighet enn meg, jeg er på min tredje TV bare i år :p

 

Kremt, rettelse: Min tredje TV for 2011, jeg har ikke byttet noen TVer til nå i år..

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

Crystal LED høres interessant ut. Å fjerne LCD panelet kan ikke være annet enn en fordel uansett hvordan jeg vrir å vender på det.

 

Har en eldre Pioneer plasma og ser absolutt ingen grunn ti å bytte den ut med det som er av tv'er på dagens marked.

 

Så får håpe CLED eller OLED virkelig kan få fart på utviklinga igjen.

Lenke til kommentar

Om det blir noe produkt utav denne prototypen vil det være ekstremt viktig for Sony å få markedsført forskjellen på denne og eksisterende LCD-LED modeller. Denne LED-modellen fra Sony har teknisk sett mer til felles med OLED enn LCD-LED-modellene i dag. Jeg tror ikke det vil gå godt nok innpå folk om de kun markedsfører den som Crystal-LED. Ironisk nok er det også den første LED-modellen uten krystaller (jfr. LCDs flytende krystaller)

 

Som Revox, håper også jeg at dette igjen kan få fart på utviklingen. Edge-LED er kvalitetsmessig og teknologisk sett TV-bransjens størst bommskudd de siste årene. Synes også fokuset er alt for stort på de klønete Smart-funksjonene og ekstra dill-dall som kamera etc på skjermene.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar
Angående OLED priser kan man regne hvertfall 1000 kr per tomme nå i starten.

Regn heller per areal. Det finnes telefoner med 4" OLED til under 4000 kr og det er langt mer enn bare skjermen som koster noe på telefonene. Ved reparasjon koster skjermen bare noen hundrelapper. En 40" TV har ikke 10, men 100 ganger større areal enn en 4" telefonskjerm. Prisen på 55-tommerene til LG/Samsung er estimert til rundt 50 000 kr.

Lenke til kommentar
Angående OLED priser kan man regne hvertfall 1000 kr per tomme nå i starten.

Regn heller per areal. Det finnes telefoner med 4" OLED til under 4000 kr og det er langt mer enn bare skjermen som koster noe på telefonene. Ved reparasjon koster skjermen bare noen hundrelapper. En 40" TV har ikke 10, men 100 ganger større areal enn en 4" telefonskjerm. Prisen på 55-tommerene til LG/Samsung er estimert til rundt 50 000 kr.

 

Nå var det snakk om TVer da. Jeg synes ikke 46.000,- høres urealistisk ut for en 46", eller ~40.000,- for en 40". 1000,- per tomme stemmer nok bedre for store enn små skjermer da fabrikkgenerasjoner og effektiv produksjon gjør at prisene øker med en "svak" eksponensiell funksjon etter skjermstørrelse. Det er mulig det finnes en mer nøyaktig tilnerming per areal, men 1000,- per tomme er bare en tommelfingerregel (ordspill :) ) jeg har hørt uttalt skal være en (grovt) realistisk pekepinn for TV. Det er LGs 55" som er estimert til ca 50.000,- (heller høyere enn lavere). Samsung har allerede uttalt at deres 55" vil ha en utsalgspris på minimum 8.000 USD når den blir lansert til høsten i statene. Det vil altså si 60.000 NOK rundt regnet fra dollarkurs + mva. Tradisjonelt pleier produktene bli enda dyrere enn dette i Norge.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...