Gå til innhold

Arbeidere på Xbox-fabrikk truet med masseselvmord (X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen ganger begynner man å lure på om det ikke hadde vært bedre å betale litt mer for det man kjøper enn å høre om sånne historier. Det bør derimot påpekes at Kina har lavere selvmordsrate enn Norge...

 

lavere offesiell selvmordsrate..

 

Men ja, dette er dessverre mer enn representativt for produksjonsforhold til én eller flere komponenter i majoriteten av forbrukerelektronikk - i alle fall om en sporer produktet tilbake til uthenting av mineraler. Og ved outsourcing og underleverandører kan store selskaper fraskrive seg alt juridisk ansvar. Og PR-messig er der heller ikke et problem for f.eks. Microsoft, vi for late og glemsomme til å gjøre hva som trengs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er vel verken iPhone eller Xbox særlig billige produkter.

 

Er således helt uenig at vi forbrukere skal betale mer, det går likevel ikke i lomma på arbeiderne. Her må selskapene selv sørge for bedre arbeidsforhold.

 

Xbox ble solgt med tap i starten for å sikre større markedsandel og tapet skulle dekkes av spill salg. iPhone koster litt, mest pga design, men den er heller ikke billig å produsere.

 

Arbeiderne får slikk og ingenting i lønn, har som oftest dårlige forhold. Vet du hvorfor? Fordi det er billig, det presser prisene ned. Det er ikke særlig konkurranse dyktig å produsere xbox i vest europa/USA fordi lønningene og krav til arbeidsplassen er så mye høyere her og dermed blir sluttprisen bedre.

 

Du er uenig i at vi forbrukere skal betale mer? Vel, det er pga sånne som deg at det finnes barnearbeid i verden. Man tar det billigste og driter i resten. De store selskapene gir oss bare akkurat det vi har bedt om.

Endret av krikkert
Personangrep redigert ut.
Lenke til kommentar

når ting som dette kommer til min favoritt hobby (og spille) så gidder jeg bare ikke spille lenger, saksøking underbetalte, slaver, store firma , hva er vits, det er tydeligvis ikke noe hjerte i hobbyen lenger, Håper Indie folka kommer seg ut av mini spillene sine og lager et bra spill hvor EA Activision Bethesda You name it, hvor de ikke må kvalitet sikre eller eie det spillet bare fordi de er stor,

 

Høres ut som en hippie nå men jeg fikk lite lyst og vere stolt av spillene mine lenger.

deprimerende Jedi Mind Tricks - Shadow Business, sangen ødela dagen min

Lenke til kommentar

"Den største trusselen for den vestlige velstand er de voksende kinesiske lønningene.", var det noen som sa en gang. Noe i den dur hvertfall.

Jeg er egoist. Jeg vil ha billig hardware. Jeg kan ikke bry meg om hver stakkarslig fabrikkarbeider i et land langt borte.

 

Og, ja, det er lov å hate meg for dette innlegget.

Lenke til kommentar

At produktene skal bli dyrere? Hvorfor?

Steve Jobs ble jo millionær, fordi Apple ble så populær.

Det er ikke vi som gjøre noe feil, det er selvskapene som ikke tar seg av produsentene. I stedet for å gi seg selv massive bonuser og goder, så kunne de ha velget dyrere produsenter som har bedre vilkår.

 

Er bare og tenke litt mer neste gang, hva du egentlig støtter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At produktene skal bli dyrere? Hvorfor?

Steve Jobs ble jo millionær, fordi Apple ble så populær.

Det er ikke vi som gjøre noe feil, det er selvskapene som ikke tar seg av produsentene. I stedet for å gi seg selv massive bonuser og goder, så kunne de ha velget dyrere produsenter som har bedre vilkår.

 

Er bare og tenke litt mer neste gang, hva du egentlig støtter.

 

Fordi det er ikke slik kapitalisme fungerer? Du ber ett selskap, som kun eksisterer for å tjene penger, og som bruker lukrative bonus og lønnsordninger for å friste gode ledere å jobbe der å slutte å betale seg selv mest mulig. Hvorfor skal de selv ta kutt i profitten sin når jobben deres er å maksimere fortjeneste? Faktisk er de lovpålagt å gjøre dette i USA.

 

I en ideal verden hadde det fungert. Men vårt samfunn har ett godt stykke å gå før det skjer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...