Gå til innhold

Ny Lightroom rett rundt svingen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her ligger en del videoer.

 

http://www.photoshopuser.com/lightroom4

 

Dette ser veldig spennende ut.

 

Vil det være problemfritt å ta denne i bruk nå, og så overføre justeringene til den ferdige versjonen når den kommer i salg? Noen har kanskje erfaringer med dette fra tidligere beta-utgaver? Mitt første møte med Lightroom var Beta-en til Lightroom 3, og da mener jeg å huske dette gikk fint, men jeg er litt redd for å drite meg ut.

 

Adobe hadde vel ikke lansert denne hvis det endte med at hauger av folk brukte den i tre måneder for så å miste alle sine redigeringer.

 

Hmmm, kanskje jeg skal se ferdig videoene til Kelby og Matt. De sier kanskje noe om dette.

Lenke til kommentar

Synd at program pakka ekspanderer over flere ting og så dertil tar det vel mere resurser og blir mer og mer innviklet.

Mister litt av gleden av et enkelt program med kvalitet uten at det skal være et myriader av dill.

Men utvikling skal vell det hete ja :hmm:

 

Helt enig. Hvorfor i pokker kan de ikke bruke egne programmer til video?? Det begynner å ligne på Nero.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Synd at program pakka ekspanderer over flere ting og så dertil tar det vel mere resurser og blir mer og mer innviklet.

Mister litt av gleden av et enkelt program med kvalitet uten at det skal være et myriader av dill.

Men utvikling skal vell det hete ja :hmm:

 

Helt enig. Hvorfor i pokker kan de ikke bruke egne programmer til video?? Det begynner å ligne på Nero.

 

Hvorfor pokker kan de ikke bruke egne kamera til video?

 

En utvidelse av verktøy for etterbehandlingen vil nok til enhver tid forsøke å støtte de filene som kildene (kameraene) kan gi. Flere og flere bruker, eller ønsker å bruke, DSLR til video. Da er det vel greit at det legges inn funksjonalitet som støtter dette.

 

Og på samme måte som at et DSLR nok aldri vil bli like god til video som et videokamera, så vil nok heller aldri LR bli like bra på videoredigering som et spesialisert verktøy. Men det er fint å ha en miniversjon av muligheten.

Lenke til kommentar
Helt enig. Hvorfor i pokker kan de ikke bruke egne programmer til video?? Det begynner å ligne på Nero.

Det er en vanskelig avveining, men jeg synes at Lightroom har vært ganske strikse på å unngå feature-bloat og å holde seg til formelen (parametrisk editering, database, stillbilder).

 

Lightroom virker sånn sett mye mer gjennomtenkt og strømlinjeformet enn f.eks Photoshop (eller Word for den saks skyld). Jeg tar videosnutter i kamera av og til, men har så langt ikke brukt Lightroom til å ordne video. Jeg ser at det kunne være snedig å ordne "stillbilder + video fra fotturen i Peru" i ett program med helhetlig tagging (inklusive GPS). Killer-featuren som Lightroom fremdeles mangler sånn sett er muligheten til å snu video 90 grader.

 

En ny funksjon er i seg selv ikke noe stort problem, problemet er heller dersom dette bidrar til å gjøre gui mer uoversiktlig eller programmet treigere. Løsningen de har valgt for video med å "ta ut" ett stillbilde fra videoen, redigere dette stillbilde og så påtrykke endringene tilbake på hele videoen er en måte å gjøre ting på.

 

-k

Lenke til kommentar

Gjenkjenning av ansikt ser ut til å savne (eller i hvertfall ikke nevnt). For mange amatører er dette veldig hendig og raskt i stedet for kun gjøre det via metataggs.

Står heller ingenting om integrering mot "padder" og smarttelefoner. Synes delingsløsningen mot iPad i dag er suboptimal og Carousel er for dyrt og dårlig i forhold til å basisfunksjonene man normalt trenger.

Jeg bruker Aperture i dag som er bedre på disse tingene, men etter å ha testet LR3 en periode syens jeg redigeringen/justeringen er bedre der enn i Aperture. Har et håp om at LR4 skal implementere disse funksjonene slik at jeg også kan ta steget. Et ekstra pluss hadde vært om prisen kunne nærme seg Aperture men det er det vel få som har troen på...

Lenke til kommentar

Gjenkjenning av ansikt ser ut til å savne (eller i hvertfall ikke nevnt). For mange amatører er dette veldig hendig og raskt i stedet for kun gjøre det via metataggs.

Ikke noe jeg selv kommer til å savne, og tviler også på at de fleste brukere av LR3 vil savne denne funksjonen i LR4.

 

Ser flere forbedringer i LR4, og kommer trolig til å kjøpes når det slippes. Flott katalogverktøy, og synes at fargeprofilene har fått ett fint løft under mine 'tester' her hjemme.

Edit: med mindre det er på tide å prøve noe nytt, da;)

Endret av egilh
Lenke til kommentar

Her ligger en del videoer.http://www.photoshopuser.com/lightroom4Dette ser veldig spennende ut.Vil det være problemfritt å ta denne i bruk nå, og så overføre justeringene til den ferdige versjonen når den kommer i salg? Noen har kanskje erfaringer med dette fra tidligere beta-utgaver? Mitt første møte med Lightroom var Beta-en til Lightroom 3, og da mener jeg å huske dette gikk fint, men jeg er litt redd for å drite meg ut.Adobe hadde vel ikke lansert denne hvis det endte med at hauger av folk brukte den i tre måneder for så å miste alle sine redigeringer.Hmmm, kanskje jeg skal se ferdig videoene til Kelby og Matt. De sier kanskje noe om dette.

om ikke annet kan du lagre metadata i en sidefil for hvert enkelt bilde (merk bildet i library og trykk ctrl+s) -da kan du importere bildene i en annen katalog og allikevel få med alle innstillinger og sånn.. tror det var det jeg gjorde når jeg brukte LR3 betaen..

Lenke til kommentar

Gjenkjenning av ansikt ser ut til å savne (eller i hvertfall ikke nevnt). For mange amatører er dette veldig hendig og raskt i stedet for kun gjøre det via metataggs.

Ikke noe jeg selv kommer til å savne, og tviler også på at de fleste brukere av LR3 vil savne denne funksjonen i LR4.

 

Ser flere forbedringer i LR4, og kommer trolig til å kjøpes når det slippes. Flott katalogverktøy, og synes at fargeprofilene har fått ett fint løft under mine 'tester' her hjemme.

Edit: med mindre det er på tide å prøve noe nytt, da;)

 

Personlig skulle jeg gjerne ha sett en stor forbedring av ansiktstaggingen i lightroom, men tror ikke det kommer.

 

Ellers bra det blir flere filtermuligheter, synes det er i overkant komplisert å eksportere bilder nå, burde vært enklere å slippe å rekomprimere jpegs når man kun beskjærer eller ikke endrer.

 

Savner også en profil for eksportering til print (har hatt problemer med at det er lavere dynamikk på bilder som skrives ut i feks fotobøker enn på skjermen) (med forbehold om at det ikke finnes i programmet)

 

Og jeg skulle gjerne sett en funksjon som gjorde ting som var ute av fokus mere ut av fokus (en simulering av lav dybdeskarphet)

 

Har heller ingenting imot videobehandling.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...