Gå til innhold

Kommentar: – Betal regninga for musikken din


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Musikkbransjen satte seg selv i klemma de er i nå ved å være utrolig trege. Det vil naturligvis ta tid å forandre holdningene til brukerne noe som er musikkbransjens egen feil, jeg synes ikke synd på de.

 

Har selv sluttet med piratkopiering og bruker gratisversjonen av spotify, det får holde foreløpig.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Ærlig talt så syntes jeg ikke at iTunes er et spesielt godt alternativ. Man må laste ned en programvare som mange, ihvertfall jeg, skyr som pesten og i tillegg betale 8 kr per låt. Det er rett og slett for mye penger når man gjennom piratvirkersomhet har blitt vant med musikkbibliotek på flere tusen sanger.

 

Spotify kan kanskje være redningen, men som artikkelen selv sier så begynner artistene nå å trekke seg ut etter flere år med fraværende inntekter. Jeg lurer på hvor mange betalende brukere Spotify må ha for å få inn nok penger til at artistene skal se verdien av å være der, og om det tallet noen sinne vil bli nådd. Jeg tviler.

 

For å være helt ærlig tror jeg at ideen om at pengene vil flomme inn som før bare man lager en god nok distribusjonskanal er feil. Jeg tror ikke det er nok folk som er villig til å betale f.eks 8 kr for en mp3-fil, og over tid tror jeg heller ikke at artistene vil være fornøyd med inntektene de får fra Spotify. Det kan kanskje være så enkelt som at musikkbransjen har hatt sin gullalder, og at vi nå vil se en tilbakegang i inntektene til både artister og produsenter. Kanskje det vil bety at vi nå kommer til å se flere amatørproduksjoner av folk som driver med musikk kun fordi de syntes det er kjekt?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte abonnement etter 3 dagers gratis bruk, rett på spotify premium. Jeg kune glatt ha betalt 200-300kr mnd også, men da vil jeg gjerne ha litt mer, f.eks, enda høyere lydkvalitet (flac) eller noe annet finurlig (er ikke sikker på om apps er det helst store, men all nyvinning er velkommen).

 

Jeg administrerer selv distribusjon av et band som er ganske populære i fylket her og nabofylket, og det å publisere på spotify (og 17 andre nettbutikker i samme slengen) er kjempeenkelt. Men penger kan man se langt etter. Jeg mistenker at det er fatcats i platebransjen som blir sittende igjen med gryna som er det generelle problemet.

 

CD/DVD salg gjør nødvendigvis ikke en artist feit det heller. Husker jeg leste et intervju der Harald Heide Steen Jr. (rip) satt igjen med 5kr pr solgte dvd til slutt .... det blir litt som å sammenligne med matpriser. Det er grosisstene som sitter igjen med pengene, ikke bøndene eller butikken. :p

 

 

Endret av JKJK
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå må dere ikke misforstå meg, fordi jeg er imot pirating, og jeg kjøper all musikken min, Jeg har masse vinyl jeg også hører på og jeg spilt inn musikk på plate selv.

 

Artikkellen her ser kun dette fra ene plateselskapenes side. For den gjennomsnitlige artist er ikke piracy et problem, men plateselskapene. Største delen av inntektene i dagen platebransje går til et veldig lite fåtall av artister, som igjen tjener veldig mye penger. Det er disse folk pirater.

 

Platebransjer selv knekker den kreative utviklingen av musikken ved å gjøre det umulig for mindre artister å tjene penger. Selv halvstore band som for eksempel Motorpsycho sitter artistene igjen med en intekt som er mindre enn kassadama på Rema.

 

Mye av intektene her er faktisk fra Tono og ikke plateselskapet selv, da artister i Norge får betalt etter hvor mye deres musikk blir spillt på radio/tv.

Hvis en ser til Bokklubben (som alle norske forfattere er medlem av) ser man hvordan man hadde sikret mangfold av plateutgivelser i Norge, da artistene ville hatt et sikkerhetsnett om en plate ikke solgte nok for artisten å lever for. (Jeg håper forfatter kjenner til denne ordningen)

 

Salg av musikk er også blitt en mindre inntekt hos plateselskapene, og noe av grunnen til at plateselskapene selv legger ut musikken gratis på medier som youtube er musikkvideoer nå er blitt en scene for reklame og produktplassering av telefoner, datamaskiner og blier betaler "tapet" av inntekter ved å gi sangen gratis på youtube.

 

Jeg må selv si at det har vært interresant å lese en del av artiklene i kommentardelen av Tek, men noen ganger viser det seg at forfatterene har et helt svart/hvitt syn på enkelte saker og denne artikkelen er et godt eksempel på hvor lite artikkelforfatteren egentlig vet om hvordan en bransje virker, da tenker jeg på musikkerbransjen og ikke plateselskapbransjen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Piratkopiering har vel eksistert i stor grad på kassett- og CD-formatet også.

Jeg tror ikke piratkopiering er grunnen til at musikkselskapene sliter, men de tilbyr veldig mye middelmådig musikk myntet på tenåringer og barn. Folk kjøper fortsatt musikk, men jeg tror og håper folk går litt lei Idol-Tone, Idol-Gaute, Donkeyboy og Veronica Maggio for å ta noen eksempler på kjedelig musikk. Dette er musikk jeg mener ikke kan stå på egne ben uten en musikkvideo fordi det rett og slett blir for repetetivt og kjedelig. Dette håper jeg at platebransjen etterhvert innser. Det er for dårlig å forvente at forbrukeren skal betale regninga for reklame på radio og tv for elendige artister. Hva med å heller satse på mer kvalitetsmusikk?

 

Gjør det mer attraktivt å kjøpe musikk og sats på ordentlige artister. Vi forbrukere finner oss ikke i alt og vil straffe dere ved å ikke kjøpe produktene deres.

 

Vil du støtte artistene så kjøp billetter til konsertene deres. Her få artisten ca. 50% av billettinntektene. Inntektene på CD-salg for artistene er ca. 15-20%

 

På grunn av sviktende CD-salg har plateselskapene har blant annet reagert ved å ha såkalte 360-graders avtaler med artistene, der plateselskapene også får mer av live- og streaming-inntektene, samt eierskap til sangene.

Det er liten tvil om at dette er en svært grådig bransje. Du ser det samme i den amerikanske filmindustrien hvor de spyr ut de samme filmene med litt annerledes innhold og skuespillere.

 

Det er veldig lett å skylde på piratkopiering og ikke arbeide med ens egne feil og mangler.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Visjoner og LordErik oppsummerer stort sett mine tanker om temaet.

Verdens kulturrikdom faller ikke til grunn selv om hollywood slutter å produsere graverende cheesy film og musikk. Jeg klarer meg også glatt uten at kurt nilsens årlige jule-remix.

Det er på tide at musikkbransjen (les: forbanna store mellommenn/bedrifter) faller til grunn og artistene selv tar mer ansvar for distrubusjon, slik kommer større andel av fortjenesten i lomma deres. Det trengs ikke et overordnet mål at denne andelen skal gjøre artistene hinsides rike for at kulturen skal holdes i live!

mtv_cribs.jpg


Jeg er fullt klar over at store bedrifter er viktige for å holde den teknologiske utviklingen i live, men i just dont give a shit, jeg vil heller ta sjansen på en verden uten. Investorene får ta seg ei bolle.


Nesten alt handler om penger. Dersom hollywoodproduksjonen dør, kan vi bruke pengene mer spredt og gi bedre grobunn for det sinnsyk store mylderet av kvalitet og dritt som finnes i entusiastmiljøene.

Kommer jeg til å savne ringenes herre? Ja.
Kommer jeg til å savne transformers? Nei, men med litt penger i kassen og med en brøkdel av data-effektene tror jeg noen kunne laget en sinnsykt mye bedre. (remove: boy, girl, glorified-USA-onlyimportantcountry)


Så oppsummert: La hele bransjen gå under, jeg tar sjansen.

Endret av Zeph
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Det er fryktelig mye "fett" i industrien som må trimmes vekk enda ja, og det er nok ihvertfall en del av problemet som det står nå.

 

Brasjen har vært vandt til at det er hundre munner som brøfør seg på èn god artist ved at de har satt seg inn som egentlig-overflødige-men-i-praksis-uungåelige mellommann ledd så er dette også litt av problemet. Dette er samme situasjonen som vi ser i TV-serier og denslags også.

 

Nå som det ved digital distribusjon i praksis tillater at prdusenter (eller artister) kan selge direkte til sine kunder, eller med et veldig forenklet mellom-mann ledd så er det mange posisjoner i det tidligere systemet som er overflødig og trekker det ned. Hvis alle de tror at de realistisk sett kan være med på lasset fremover (uten å finne noe annet matnyttig å bidra med) så er det ikke så rart om inntektene ikke strekker til forsovidt...

 

Det andre er jo det åpenbare at platebransjen var aaalt for sent ute med å tilpasse seg. Hvis de var på hugget med dette med en gang det skjedde så hadde folk FRYDET seg når de så prisene rase ned og musikken ble utrolig lett tilgjengelig - selv om prisene evt. aldri fallt så lavt som de har havnet i dag. I stedet for så har nå alle blitt vandt med at musikk skal ha triviell pris, og å reversere en slik trend er utrolig utrolig vanskelig. Det gjør det naturligvis ikke noe bedre at platebrasjen allerede har gjort seg selv til skurker i forbrukerenes øyne gang på gang. Da er tilliten liten til å evt. "ta et steg tilbake" i forhold til prising selv om det evt. kan være en nødvendighet realistisk sett.

 

Å drepe musikken er det uansett ingen risiko for. Folk vil lage musikk om de ikke tjente et rødt øre på det (lite overraskende er det mange gode amatør artister som gjør nettop dette). Det eneste vi risikerer er at veksten av antall milliarder i inntekter for musikk-INDUSTRIEN ikke er stor som den ellers kanskje ville vært. Det er ærlig talt ingen katastrofe for noen av de involverte partene selv om de prøver å si at det er det.

 

-Stigma

Endret av Stigma
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg ser argumentet om at dersom man vil beholde tjenester som Spotify, må man betale for seg, men det er ikke dette som gir størst utbytte for artistene. Som nevnt er det plateselskapene som sitter igjen med brøkdelen av alle inntekter. Artistene selv tjener mer på konserter og salg av merchandise (finnes det noe godt norsk ord for stæsj med artistnavnet på?), som man burde bruke penger på om man vil støtte en som har lagd musikken framfor de som eier plateselskapet.

 

På den andre sida har man artister som Binärpilot, som velger å gi ut all musikk gratis og heller la folk donere hvis de synes det han har gitt ut er verd det.

 

Jeg tror aldri musikkbransjen kommer til å bli den samme mekekua for plateselskapene som den har vært før, og dette er det klart at plateselskapene ikke liker. Faktum er at når det ikke lenger er like viktig å gi ut fysiske plater for å tjene penger på musikk, har plateselskapene mindre verdi enn de har hatt før, men de prøver fremdeles å ta de samme marginene som tidligere selv om de ikke er eneste måten å distribuere musikk lenger. Hvis artister selv hadde leid studiotid og gått for en heldigital distribusjon, hadde de ikke lenger trengt å gi marginer til plateselskaper, og artister kan sitte igjen med mer penger selv om kunden betaler mindre. Synd for eierne i platebransjen, men jeg ser ærlig talt ikke verdien de tilfører.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Piratkopiering har vel eksistert i stor grad på kassett- og CD-formatet også. Jeg tror ikke piratkopiering er grunnen til at musikkselskapene sliter, men de tilbyr veldig mye middelmådig musikk myntet på tenåringer og barn. Folk kjøper fortsatt musikk, men jeg tror og håper folk går litt lei Idol-Tone, Idol-Gaute, Donkeyboy og Veronica Maggio for å ta noen eksempler på kjedelig musikk. Dette er musikk jeg mener ikke kan stå på egne ben uten en musikkvideo fordi det rett og slett blir for repetetivt og kjedelig. Dette håper jeg at platebransjen etterhvert innser. Det er for dårlig å forvente at forbrukeren skal betale regninga for reklame på radio og tv for elendige artister. Hva med å heller satse på mer kvalitetsmusikk?

Det er et fritt marked og folk bestemmer selv hva de vil høre på.

Det frie markedet betyr også at artister selv kan velge om de vil signe et plateselskap eller stå fritt. Mange av artistene du finner på Spotify er uavhengige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...