Gå til innhold

Styr Windows 8 med øynene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig veldig nice.

 

Stor fordel med at dette tydelig ikke trenger en head-mounted device. Det er først da at det kan slå gjennom skikkelig som en standard enhet (og forhpentligvis er det noe som kan relativt enkelt integreres på det aller meste som en del av integrert webcam teknologi).

 

Presisjonen virker dog å kunne være bedre - men dette er nok et kompromiss av at kameraet ikke er rett ved øyet. Forhåpentlgivis vil det være fullt mulig (jeg kan ikke se hvorfor ikke) å velge å bruke et head-mounted apparat for høy presisjon på det samme software systemet uten at noe annet enn hardwaren kobles til.

 

Det blir veldig spennende å se hvordan dette slår ann. Jeg har ventet lenge på dette. Det er det første som realtistik sett kan på sikt erstatte musen helt.

 

Det sagt - for oss som er drevne på data så er det også en annen spennende mulighet: Å bruke begge deler samtidig! Tank deg f.eks. FPS spill der du styrer personen med musen som du er vandt til (noe musen egner seg utvilsomt best til) mens mindre justeringer med hodet + sikting av våpen er basert på øyet ditt (egentlig mye mer naturlig vil jeg tro). Det ville åpne en helt ny dimensjon av first-person bevegelighet - og det har sikkert mange andre aplikasoner både innenfor andre spillsjangrer og til og med i mer tradisjonelle arbeidssammenhenger.

 

-Stigma

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Juks i FPS anyone?

 

Hvor kommer jukset inn i bildet?

 

AtW

Øye-hånd-kontroller gir tregere responstid enn Øye-kontroller, vil jeg tro.

 

Men med mindre et spill er designet for denne type input vil det være meget umulig å gjøre noe som helst. Bare prøv å bruke en Touchskjerm i et FPS. Det går ikke.

Et ideelt oppsett for FPS med enten Touch eller øyestyring måtte vel vært å styre "hodet" med musen, og siktet med øynene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Juks i FPS anyone?

 

Hvor kommer jukset inn i bildet?

 

AtW

Øye-hånd-kontroller gir tregere responstid enn Øye-kontroller, vil jeg tro.

 

Men med mindre et spill er designet for denne type input vil det være meget umulig å gjøre noe som helst. Bare prøv å bruke en Touchskjerm i et FPS. Det går ikke.

Et ideelt oppsett for FPS med enten Touch eller øyestyring måtte vel vært å styre "hodet" med musen, og siktet med øynene.

 

Sikkert, men en CRT har raskere respons enn enn LCD også, uten at jeg vil kalle førstnevnte for juks. Men ellers er jeg enig, slik styring er neppe spesielt godt egnet for fps i dag, og jeg tipper, selv med optimalisering, at med dagens produkter, så styrer man bedre med mus.

 

AtW

Lenke til kommentar
Sikkert, men en CRT har raskere respons enn enn LCD også, uten at jeg vil kalle førstnevnte for juks. Men ellers er jeg enig, slik styring er neppe spesielt godt egnet for fps i dag, og jeg tipper, selv med optimalisering, at med dagens produkter, så styrer man bedre med mus.

 

AtW

CTR og LCD er vel heller kulemus og lasermus.

Mus og Øyestyring er det samme som X-Box kontroller og mus.

 

Øyestyring ville virket på den måte at siktet peker på hvor du ser, uten at kamera flytter seg. For å vise hvor mye bedre det er, prøv å finn en bokstav, 'å' i en tilfeldig setning i en av postene her, og klikk på den. Du vil naturligvis først finne den med øynene, for så å flytte musen dit.

Det er kanskje ikke snakk om mange sekunder, men det er allikevel nok til at en som bruker øyestyring vil ha en fordel over en som bruker mus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjempe smart. Å så fort brukeren flytter litt på hodet, så vips har han åpnet programmet ved siden av. Nei, dette så bare dumt ut

 

Dette kan selvsagt være noen av utfordringene knyttet til denne teknologien.

 

Jeg tror imidlertid ikke du er den første som får den tanken, og en del av teknologien vil garantert være tilpasset dette. Jeg ser ikke noe grunn til ta sorgene på forskudd, men heller vente å se hvordan dette er ivaretatt i den salgbare løsningen.

 

Hele prinsippet om øyestyring synes jeg er spennende, og det er viktig at vi ikke er redd for ny og uprøvd teknologi. Selv om det skulle vise seg at du har rett i at denne løsningen ikke er god nok vil det ha laget inspirasjon for den neste generasjonen, eller muligens et helt annen bruksområde for idéen. Det vil uansett være positivt.

Lenke til kommentar

Hvordan takler denne mer enn én skjerm? Hvor langt unna kan skjermen sitte før den ikke funker lenger?

Hele metro problemet hadde blitt løst dersom de bare gjorde det slik at hvis du holdt nede museknappen mens du beveget musa så pannet den. MEN NEI! Her bruker vi scrollbar istedet.

Hvis du tenker på Windows 8 så er det Development preview. Ment for å utvikle apps

 

http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2011/10/03/evolving-the-start-menu.aspx

Because the Developer Preview is focused on building apps, and the core user experience is still under development, we want to make sure our discussions start from first principles and work through the design to provide a fuller context for where we will be at the next project milestone.
With regard to the main user experience, particularly Start, we’re noticing some themes in your comments. Will there be a way to close Metro style apps without going to Task Manager? (Yes there will be, but we also want to talk about why you probably won't need to use it.) Are we going to do anything to make the mouse more efficient in scrolling through your programs in Start? (Yes, we'll improve that experience, and show you much more in the beta.)
Lenke til kommentar

Kjempe smart. Å så fort brukeren flytter litt på hodet, så vips har han åpnet programmet ved siden av. Nei, dette så bare dumt ut

 

Hvorfor det? Sensoren må vel av nødvendighet ta hensyn til BÅDE hodeposisjonen og pupillposisjonen for å regne ut hvor du ser uansett, så å bevege hodet skulle i medføre noe problem.

 

Jeg forutser at å bevege hodet sikkert vil fære til at pekeren drifter litt til siden f.eks. men neppe mye, og dette vil nok være rent pga. metoden/kameraet fremdels ikke er 100% nøyaktig (ie. det vil bli bedre generasjon for generasjon).

 

Jeg ser ikke noe konseptuellt problem med dette.

Det er jo uansett ikke snakk om at du trykker på noe uten at du faktisk trykker på en knapp - det er jo bare snakk om pekerstrying i første omgang - dog jeg kan se dette fungere bra i kombo med f.eks. stemmestrying der du sier et kommandoord mens du ser på noe for å åpne det så du ikke MÅ bruke en knapp. Kanskje det også kan fungere ok med en form for "øyeblink-klikking" der klikket er kalibrert godt nok til å ikke tolke vanlige (veldig raske) øyeblink men kun besvisste (betydelig lengre) øyeblink.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

hva om man skjeler?

 

Da sliter du sikkert litt - men det samme kan man vel si gjelder for de som er født med misformede armer f.eks. Det gjør ikke musen til en dårlig teknologi av den grunn. Forhåpentligvis har du enten normale øyne eller normale armer å jobbe med - og da vil du ihvertfall ha options å jobbe med nå :)

 

Det er jo utvilsomt veldig bra for lammede mennesker som opptil nå må bruke veldig dyre og knotete spesial-løsninger som ikke er standardisert i det hele tatt.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...