Gå til innhold

Slik blir mobilåret 2012


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Hva er galt med nettbrett? Artikkelen er skrevet på norsk. Da er det vel ikke noen grunn til å skrive et ord på et annet språk enn det artikkelen er skrevet på?

Lenke til kommentar

Er godt fornøyd med spådommene i år! En fin blanding av både generelle forventninger til utviklingen og mer spesifikke og usikre spådommer. Gleder meg til å se hva som kommer i 2012! :)

 

Ser forøvrig ikke et problem med at man fornorsker ord. Nettbrett er et ganske utbredt ord som brukes mye. Et ganske fint og beskrivende ord er det også. Strømming brukes gjerne ikke like mye, men om vi aldri gidder å lage og bruke norske ord vil norsk bli et enda fattigere språk enn hva det allerede er. Jeg syntes ihvertfall det er fint å kunne ha norske alternativer sånn at jeg ikke er nødt til å snakke mer engelsk enn norsk når jeg diskuterer f.eks data.

Endret av LordErik
Lenke til kommentar

"Nettbrett" :p Må dere fornorske alt?

Et brett har håndtak og ofte kanter for å hindre at ting sklir av det. Fjøl er mer treffende.

 

Nett høres så feil ut. Nett er tråder i et mønster. En håv har nett. En edderkopp spinner nett. Strømper kan være av nett-typen. "Alt" elektronisk er i dag koblet til internett så man kan like gjerne kalle det en en elektronisk node i Internett. Eller bare forkorte det hele til elektronisk.

 

Altså ikke nettbrett, men elektronisk fjøl. Det klinger også bedre enn det stokate ordet nettbrett.

"Ibsens riksrett og andre brelette nettbrett. :)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hva er galt med nettbrett? Artikkelen er skrevet på norsk. Da er det vel ikke noen grunn til å skrive et ord på et annet språk enn det artikkelen er skrevet på?

 

Siden det er stupid å oversette engelske ord og utrykk sånn som "strømming", "nettbrett" osv. Hva er det neste, skal vi oversette alt av datautrykk til norsk sånn som islendingene?

Endret av LNF
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...